Ghidul preliminar elaborat de Comitetul European pentru Protecția Datelor (EDPB) privind interacțiunea dintre Regulamentul privind serviciile digitale (DSA) și Regulamentul general privind protecția datelor (GDPR), publicat în septembrie 2025, oferă clarificări specifice pentru aplicarea Articolului 20 din DSA din perspectiva GDPR.
Articolul 20 din DSA oferă destinatarilor afectați de decizii privind ilegalitatea conținutului sau incompatibilitatea acestuia cu termenii și condițiile platformei, precum și entităților care au transmis o notificare (și care contestă o acțiune considerată inadecvată), posibilitatea de a depune o plângere.
Recomandările cheie referitoare la Articolul 20 DSA (Sistemul intern de soluționare a plângerilor) sunt următoarele:
1. Drepturile și căile de atac din GDPR rămân neafectate: Mecanismul intern de soluționare a plângerilor prevăzut la Articolul 20 din DSA funcționează fără a aduce atingere niciunui drept și mijloc de atac (drepturi și căi de atac) disponibil persoanelor vizate în temeiul GDPR. Aceasta este o precizare esențială în cazurile în care furnizorii de platforme online acționează în calitate de operatori de date (controllers).
2. Respectarea GDPR în calitate de operator: Furnizorii de platforme online care gestionează plângeri (fie de la destinatari afectați de decizii privind conținutul, fie de la notificatori) acționează ca operatori de date cu caracter personal. Prin urmare, aceștia trebuie să respecte toate dispozițiile relevante ale GDPR în cadrul acestui mecanism.
3. Supravegherea umană: EDPB salută faptul că Articolul 20 DSA prevede ca deciziile luate în cadrul mecanismului de soluționare a plângerilor să fie luate sub supravegherea unui personal calificat în mod corespunzător, și nu exclusiv pe baza unor mijloace automatizate.
Photo by Arthur Mazi on Unsplash

Comentarii