Treceți la conținutul principal

Dreptul consumatorului.3.Izvoarele dreptului consumatorului

Articol publicat initial in cotidianul de informatie juridica avocatnet

Principalul izvor de drept pentru drepturl consumatorului este reprezentat de catre Legea nr. 296/2004 republicata intitulata Codul consumului. In ciuda titlului ofertant Codul consumului este departe de a oferi un cadru legal pentru majoritatea institutiilor de drept care intereseaza dreptul consumatorului, asa cum o fac Codurile in vigoare in materie civila sau penala. Multe aspecte extrem de importante pentru dreptul consumatorului, precum clauzele abuzive sau publicitatea sunt in afara arieie de cuprindere a Codului consumului. Pe de alta parte reglementarea este extrem de putin sistematizatafiind mai mult o colectie de principii. De aceea, desi se presupune ca dreptul consumatorului este o ramura de drept care se adreseaza si isi propune sa protejeze pe cetateanul obisnuit, Codul consumului lasa o impresie descurajanta la o lectura simpla, de legislatie sofisticata si care se adreseaza unor profesionisstiai dreptului.

Pe de alta parte in legatura cu aplicarea Codului consumului apare o alta dificultate legata de aplicabilitatea Ordonantei 21/1992 privind protectia consumatorilor. Si aceasta este o norma care isi propune obiective de maxima generalitate in materia dreptului consumatorului, ea insa corespunde unei alte etappe istorice de reglementare in domeniu. Prin edictarea Codului consumului Ordonanta 21/1992 nu a fost abrogata expres ceea ce inseamna ca aceasta ordonanata continua sa produca efecte juridice. Totusi acest lucru conduce la dificultati de interpretare. Codul consumului cat si Ordonanta 31/1992 sunt din punct de vedere al caracterului norme generale ceea ce face ca regula ca norma speciala deroga de la norma generala sa fie nefolositoare in acest caz. Totusi, Codul consumului fiind posterior Ordonantei 21/1992 putem interpreta ca normele din Codul consumului au abrogat normele din Ordonanta 21/1992 implicit. Totusi aceasta afirmatie nu rezolva toate dificultatile deaorece terminologia si abordarea diferita a unor drepturi si obligatii fac dificila identificarea corecta a ceea ce a fost abrogat si ce nu.

Asa cum am aratat arii vaste din dreptul consumatorului nu sunt reglementate de acesta. Astfel:

- dispozitiile privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori se regasesc in Legea 193/2000 republicata,
- dispozitiile privind publicitatea in Legea nr.148/2000, cu muliple modificari,
- la aceasta se adauga disppozitiile privind publicitatea in audivizual, dispozitii care se regasesc in Lgea audiovizualului nr. 504/2002 care a cunoscut multe modificari,
- dispozitiile privind raspunderea producatorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte se regasesc in legea 240/2004 republicata,
- dispozitiile privind securitatea generala a produselor sunt edicatate prin legea nr.245/2004, republicata,
- dispozitiile privind privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii se afla in Legea 363/2007,
- cu privire la comertul electronic reglementarea se afla in Lgea 365/2002, republicata,
- dispozitiile privind vanzarea produselor si garant asociate acestora se afla in Legea 449/2003 republicata,
- dispozitiile privind evaluarea conformitatii produselor se regasesc in a 608/2001 republicata,
- reglementarea privind contractele incheiate in afara spatiilor comerciale se afla in Ordonanta 106/1999, republicata,
- dispozitiile privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta sunt in Ordonanata nr.130/2000, republicata.

La aceste acte se adauga o serie de norme speciale care privesc arii strict delimitate, sau anumite produse. Ordonanta nr. 85/2004 se refera la contractele la distanta privind servicii financiare, Ordonanta nr.107/1999 se refera la comercializarea de pachete turistice, Ordinul 205/2007 al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorului (ANPC) se refera la schimbul valutar, Legea nr.457/2004 , cu modicficari, se refera la publicitatea privind produsele din tutun, Hotararea Guvernului nr. 1219/2000 se refera la comercializarea de pise de schimb auto.

De mare interes in contextul actual sunt Lgea nr. 190/1999 privind creditul ipotecar si Legea 289/2004 privind creditul de consum.

Desigur, enumerarea de mai sus nu este exhaustiva, si fiecare poate identifica norme privind protectia consumatorului in cele mai diverse acte normative care au ca obiect de regelementare vanzarea unor produse sau prestarea anumitor servicii.

In fine, exista o serie de acte normative care privesc aspecte institutionale legate de protectia consumatorului, ca exemplu, Hotararea Guvernului nr.747/2007 privind organizarea si functionarea Autoritatii Ntiionale pentru Protectia Consumatorilor.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...