Treceți la conținutul principal

Internetul şi drepturile de autor (1). Textul


Internetul este descris fără a greşi deloc un mijloc de comunicare multimedia. Mesajele conţinute în comunicarea prin internet sunt de foarte multe ori obiectul protecţiei dreptului de autor (inclusiv prezentul articol). Trecuţi de momentul entuziasmului creării unui site, mai ales din momentul în care acel site devine o afacere, se pune serios problema protecţiei drepturilor de autor atât din perspectiva protejării site-ului de a fi copiat cât şi din perspectiva ca site-ul să nu intre el însuşi în coliziune cu drepturile de autor ale altor persoane.

Textul scris

Textul scris este conţinutul de bază al unui site. Desigur nu orice text scris este o operă protejată prin dreptul de autor. Textul trebuie să se bucure de caracteristica de a fi original. Aprecierea originalităţii nu este întotdeauna simplă, dar în majoritatea cazurilor practice bunul simţ comun ne este de ajutor.

Sunt exceptate de la protecţie următoarea serie de texte care conţin (art.9 din Legea nr.8/1996):

a) ideile, teoriile, conceptele, descoperirile ştiinţifice, procedeele, metodele de funcţionare sau conceptele matematice ca atare şi invenţiile, conţinute într-o operă, oricare ar fi modul de preluare, de scriere, de explicare sau de exprimare;
b) textele oficiale de natură politică, legislativă, administrativă, judiciară şi traducerile oficiale ale acestora;
...
e) ştirile şi informaţiile de presă;
f) simplele fapte şi date.


Astfel că de ori este preluat un text din altă parte trebuie observat dacă nu ne aflăm în situaţia în care încălcăm drepturile de autor al altora.

în ceea ce priveşte ştirile trebuie să fie ştiut că, deşi acestea nu sunt protejate prin drepturile de autor, reproducerea lor în cadrul unui site poate fi urmată de o acţiune privind concurenţa neloială.

În ce priveşte textele scrise special pentru site, trebuie să fim siguri că există acordul autorului ca textul să fie reprodus pe acel site.

În ce priveşte textele produsede către angajaţi trebui observat că o operă realizată în cadrul obligaţiilor de serviciu are ca autor chiar pe cel care a creat-o şi nu pe angajator, atât timp cât nu există clauze contrare în cadrul contractului individual de muncă. Astfel că, dacă un salariat crează textele în cadrul relaţiilor de serviciu, este necesar să fie introduse în contractul său de muncă clauze speciale legate de transmiterea drepturilor patrimoniale de autor către angajator (art.44 din Legea nr.8/1996).

Trebuie ţinut seama că a include un text într-un site accesibil publicului reprezintă o exploatare a dreptului patrimonial aferent dreptului de autor de comunicare publică (art.15). Se consideră publică orice comunicare a unei opere, prin mijloace cu fir sau fără fir, realizată prin punerea la dispoziţie publicului, inclusiv prin internet sau alte reţele de calculatoare, astfel încât oricare dintre membrii publicului să poată avea acces la aceasta din orice loc sau în orice moment ales în mod individual.

Această definiţie este criticabilă, însă criticile şi discuţiile aferente sunt relevante relativ la exploatarea prin intermediul internetului a operelor muzicale şi audiovizuale.

În ce priveşte textul cuprins în site este lipsit de echivoc că ne aflăm în faţa unei comunicări publice.

Nu trebuie uitat că că în conformitate cu art.123 indice 2 alin. 1 lit.b din legea nr.8/1996 comunicarea publică a operelor este susceptibilă de a fi gestionată prin intermediul organismelor de gestiune colectivă a drepturilor de autor. Organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor realizează în acest caz al operelor literare o gestiune facultativă, adică numai pentru acele opere pentru care autorii au acordat mandat organismului de gestiune colectivă să-i reprezinte pentru valorificarea operelor. Organismele de gestiune colectivă a drepturilor de autor stabilesc preţurile pentru utilizarea operelor nu prin negociere directă cu utilizatorul ci în baza unor tarife aprobate prin metodologii (art.123 indice 2 alin.2 din legea nr.8/1996)

O limită a protecţiei drepturilor de autor este dreptul de citare. Conform art. 33 din legea nr. 8/1996 pot fi reproduse scurte fragmente în scop de citare. Noţiunea scurte fragmenete trebuie interpretată în sensul că site-ul nu trebuie să devină o colecţie de citate. Sursele trebuie întotdeauna indicate

De asemenea, în temneiul art. 33 alin.2 lit.a din legea 8/1996 estepermisă comunicarea publică de scurte fragmente în vederea informării asupra actualităţii, cu respectarea drepturilor asupra acelor opere unde o astfel de utilizare a fost în mod expres rezervată (exceptată). Este ceea ce îndeobşte este cunoscut ca „revista presei”. Revista presei se face tot prin scurte citate cu indicarea sursei.

Pe de altă parte, deşi mai limitată proliferarea lor faţă de site-urile care găzduisesc materiale audio-video, o anumită dezvolatare cunosc site-urile care găzduiesc texte ale diverşilor utilizatori. În acest caz răspunderea juridică pentru conţinut, şi în consecinţă pentru respectarea drepturilor de autor revine utlizatorului respectivului serviciu de găzduire de text.

Nu trebuie niciodată uitat că dreptul de comunicare publică nu include şi dreptul de adapta opera scrisă (textul). Astfel, chiar dacă au fost dobândite drepturile de comunicare publică asupra textului aceasta nu înseamnă că acel text poate fi utilizat oricum în oprice formă, trunchiat sau suferind alte transformări. Pentru acestea este nevoie a se asigura că a fost dobândit şi dreptul de adapta textul respectiv.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii şi a unui echilibru într

Regulamentul AI - Domeniul de aplicare (1)

REGULAMENTUL (UE) 2024/1689 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUI din 13 iunie 2024 de stabilire a unor norme armonizate privind inteligența artificială și de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 300/2008, (UE) nr. 167/2013, (UE) nr. 168/2013, (UE) 2018/858, (UE) 2018/1139 și (UE) 2019/2144 și a Directivelor 2014/90/UE, (UE) 2016/797 și (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind inteligența artificială) a fost publicat în Jurnalul Oficial al UE la 12 iulie 2024. Aceasta înseamnă că Actul AI a intrat acum în vigoare la 1 august 2024, la 20 de zile de la publicare. Actul AI va avea implicații pentru întreprinderile din întreaga lume, nu doar în UE. Majoritatea obligațiilor din Legea AI se aplică începând cu 2 august 2026, dar diferite obligații intră în joc în diferite etape. Acest rezumat explică ce obligații se aplică atunci când și sugerează câțiva pași practici. 1. Ce și cine intră în domeniul de aplicare al Regulamentului AI? Obligațiile din Regulamentul AI se aplică furnizorilor (c