Există o practică curentă ca pe maşinile de serviciu ale angajaţilor, mai ales cei lucrând în distribuţie cunosc această practică, să se monteze aparate GPS care să monitorizeze deplasările vehiculului şi implicit activitatea angajatului respectiv.
Fără a susţine că legislaţia românească este identică cu cea franceză, o recentă speţă din Franţa pune sub semnul întrebării legalitatea acestei practici.
Cazul privea o companie franceză care a montat un aparat de acest tip pe maşina unui agent de vânzări. Agentul de vânzări a fost informat că aparatul va monitoriza lungimea călătoriilor făcute cu maşina, datele fiind folosite exclusiv în scopul optimizării acestor drumuri. Ulterior s-a dovedit că aceste date erau folosite pentru a monitoriza timpul de lucru, pe baza acestor date agentului fiindu-i redus salariul.
Cazul a ajuns în faţa camerei de Muncă a Curţii de Casaţie Franceze care s-a pronunţat în data de 3 Noiembrie 2011 în sensul că angajatorul a procedat ilegal.
Următoarele aspecte au fost reţinute ca ilegale în conduita angajatorului:
- Monitorizarea activităţii angajatului reprezintă o culegere de date personale şi în consecinţă societatea angajatoare avea datoria să se înregistreze pe lângă autoritatea franceză responsabilă. Şi la noi există această obligaţie, autoritatea echivalentă fiind Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal.
- Datele trebuie colectate pentru un scop legitim şi explicit şi procesate conform acestui scop, Curtea reţinând că în acest caz angajatorul nu a informat într-un mod adecvat angajatul asupra scopului culegerii acestor date, iar această monitorizare nu asupra activităţilor angajatului nu era justificată, deoarece angajatorul avea şi alte mijloace adecvate pentru a aprecia timpul de lucru al angajatului .
Comentarii