Treceți la conținutul principal

Internet , cuvinte cheie şi protecţia mărcilor

Interflora a afirmat că Marks & Spencer (M & S) şi Flowers Direct online a încălcat dreptul cu privire la mărcă prin sponsorizarea cuvântul "Interflora", precum şi variante ale cuvântului, cu schimbări minore, ca şi cuvinte cheie pentru motorul de căutare prin intermediul serviciului de afiliere plătit Google, care este cunoscut sub numele de "Google AdWords ". Acest lucru a însemnat că, atunci când utilizatorii cautat termenul "Interflora" sau o variantă similară sau chiar o expresie care conţine termenul, anunţurile au apărut atât pentru M & S şi şi Flowers Direct online ca "link-uri sponsorizate". Interflora a afirmat că inculpaţii folosesc marca " Interflora " în detrimentul drepturilor sale,  producându-se o estompare sau o diluare a mărcii lor. Interflora a afirmat că acest lucru la rândul său, ar diminua capacitatea mărcii  "Interflora" de a distinge bunurile şi serviciile sale de cele ale concurenţilor săi. În plus, Interflora susţinut că, prin utilizarea "Interflora" ca marca, pârâţii sunt în situaţia să  beneficiază de reputaţia de Interflora, şi de a obţine astfel un avantaj nemeritat.

Hotărârea CJEU în acest caz (22 September 2011, Dosarul C-323/09), a remarcat faptul că utilizarea unui semn ca un cuvânt cheie pentru a declanşa un link sponsorizat poate fi prevenită doar prin acţiunea titularul mărcii dacă această utilizare este susceptibilă să aibă un efect advers asupra acelei mărci. Mărcile au funcţii diferite, inclusiv oferă o garanţie pentru consumatorii cu privire la originea produselor sau a serviciilor acoperite. Ca urmare a acestui fapt, mărcile pot fi utilizate pentru publicitate şi ca un instrument de strategie comercială. Efecte adverse pe fiecare din aceste funcţii ar putea apărea în situaţii diferite, dar CJEU a declarat că dacă a existat un efect negativ sau nu  este o chestiune de competenţa instanţei naţionale să decidă cu privire la faptele cauzei.

În ceea ce priveşte diluarea unei mărci, CJEU a considerat că utilizarea unei mărci ca un cuvânt cheie nu contribuie în mod necesar la transformarea mărcii într-un termen generic. Testul utilizat de CJEU este poziţia a unui utilizator de internet suficient de bine informat şi suficient de atent şi dacă acesta ar fi în măsură să spună că produsele sau serviciile oferite nu provin de la proprietarul mărcii comerciale, ci de la un concurent. Caracterul distinctiv al mărcii nu a fost diluat în cazul în care utilizatorul este capabil de a observa că produsele sau serviciile au fost diferite. Şi în acest caz, CJEU a statuat că este  o chestiune de competenţa instanţei naţionale să decidă asupra acestei situaţii de fapt.

CJEU, de asemenea, a remarcat faptul că în cazul în care un concurent a utilizat un semn identic cu o marcă care se bucură de o reputaţie, este probabil ca acest concurent încearcă să paraziteze acea marcă. În cazul în care utilizarea semenului oferă o alternativă reală raportat la bunurile oferite de proprietarul mărcii şi nu afectează în mod negativ imaginea mărcii în sine, o astfel de utilizare va fi probabil considerată ca fiind rezonabilă, datorită necesităţii de concurenţă loială.

Decizia nu a oferit un răspuns clar la întrebarea dacă utilizarea mărcii unui concurent ca un cuvânt cheie motor de căutare va constitui o încălcare a acestei mărci şi se pare că acest lucru va trebui să fie evaluat de la caz la caz . 


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

CJUE - Speță privind TVA din România

Photo by Giorgio Trovato on Unsplash În cauza C‑527/23 CJUE a soluționat o întrebare preliminară venită de la Tribunalul Prahova pe o speță legată de deducerea TVA. Weatherford Atlas Gip a preluat, prin intermediul fuziunii prin absorbție, societatea Foserco SA, o societate de drept român, inclusiv drepturile și obligațiile acesteia. Obiectul de activitate al Foserco consta în prestarea de servicii anexe extracției petrolului și gazelor naturale. În 2015 și în 2016, Foserco prestase servicii de forare în România către doi clienți, respectiv OMV Petrom și Petrofarc. Pentru prestarea acestor servicii, Foserco achiziționase de la societăți din cadrul grupului Weatherford servicii administrative generale, respectiv, printre altele, servicii IT, de resurse umane, servicii de marketing, servicii contabile și legale. Aceste servicii administrative generale erau prestate de entități stabilite în afara României și se recurgea la taxarea inversă pentru a calcula TVA‑ul aplicabil serviciilor men...