O hotărâre
interesantă din perspectiva drepturilor de autor a fost emisă de Curtea de
Justiţie a Uniunii Europene.
Este vorba de
Hotărârea dată în cauza C‑145/10,
din 1 decembrie 2011 privind o cerere de pronunțare a unei hotărâri preliminare formulată în temeiul
articolului 267 TFUE de Handelsgericht Wien (Austria)
Hotărârea
prezintă interes prin interpretările pe care le emite în domeniul protecţiei
fotografiei portret. Aceste interpretări, deşi nu sunt neaşteptate, sunt
importante ţinând seama că jurisprudemnţa Curţii devine parte a dreptului
Uniunii Europene deci este obligatorie şi în România.
Situaţia de
fapt.
În 1998 o fetiţă, Natascha Kampusch, a fost răpită. Cu această ocazie a fost distribuită
o fotografie realizată de Eva‑Maria
Painer cu puţin timp înainte de răpire. În 2006 Natascha Kampusch a scăpat din
captivitate. În lipsa altor fotografii mai multe ziare au ilustrat articolele
care relatau această ştire cu această fotografie din 1998, unele chiar
producând o prelucrare a fotografiei “cum ar trebui să arate “ tânara
respectivă în anul 2006 pornind de la fotografia de 1998.
Eva‑Maria Painer a reclamat editurile respective pentru
folosirea neautorizată a fotografiei. Instanţa naţională a sesizat Curtea de
Justiţie a Uniunii Europene privind aplicarea dreptului Uniunii raportat la
protecţia drepturilor de autor în cazul concret al fotografiei portret.
În special următoarele
dispoziţii din dreptul Uniunii erau de interes:
Articolul 5
din Directiva 2001/29, intitulat „Excepții și
limitări”, prevede la alineatul (3) literele (d) și (e):
„Statele
membre pot să prevadă excepții
sau limitări la drepturile prevăzute la articolele 2 și 3 în următoarele cazuri:
[...]
(d) utilizarea de citate în scop de critică
sau recenzie, cu condiția
ca acestea să se refere la o operă sau un alt obiect protejat care a fost deja
pus în mod legal la dispoziția
publicului, să fie indicată sursa, inclusiv numele autorului, cu excepția cazurilor în care acest lucru se dovedește imposibil, și ca folosirea lor să fie în conformitate cu practica
corectă și
în măsura justificată de anumite scopuri speciale;
(e) utilizarea pentru scopuri de siguranță publică sau pentru a asigura buna desfășurare a procedurilor administrative, parlamentare sau
judiciare [sau informarea corespunzătoare cu privire la acestea];
[...]”
Articolul 5
alineatul (5) din directiva menționată
prevede:
„Excepțiile și
limitările prevăzute la alineatele (1), (2), (3) și (4) se aplică numai în anumite cazuri speciale care
nu intră în conflict cu exploatarea normală a operei sau a altui obiect
protejat și
nu aduc în mod nejustificat atingere intereselor legitime ale titularului
dreptului.”
Întrebările
transmise de instanţa din Austria au fost mai complex formulate dar în esenţă se
refereau la următoarele probleme:
1. Dacă
fotografia portret este protejată sau, dacă este protejată, beneficiază totuşi de
o protecţie mai slabă din punctual de vedere al drepturilor de autor. Concluzia
Curţii a fost că nicio normă nu poate fi interpretată că fotografia portret
este exclusă de la protecţia drepturilor de autor sau beneficiază de o
protecţie mai slabă.
Cităm din
hotărârea Curţii:
“Astfel cum
rezultă din considerentul (17) al Directivei 93/98, o creație
intelectuală este proprie autorului său atunci când reflectă personalitatea
acestuia.
Or, această
situație se regăsește în cazul în care autorul a
putut să își exprime capacitățile
creative cu ocazia realizării operei făcând alegeri libere și
creative (a se vedea, a contrario, Hotărârea din 4 octombrie 2011, Football Association
Premier League și alții, C‑403/08 și C‑429/08,
nepublicată încă în Repertoriu, punctul 98).
În ceea ce
privește fotografia portret, trebuie subliniat că autorul va
putea să facă alegeri libere și creative în mai multe moduri și
la momente diferite pe parcursul realizării fotografiei.
În stadiul
fazei preparatorii, autorul va putea alege amplasarea în cadru, poziția
persoanei care urmează să fie fotografiată sau lumina. La momentul realizării
fotografiei portret, el va putea alege încadrarea, unghiul de fotografiere sau
atmosfera creată. În sfârșit, cu ocazia developării clișeului,
autorul va putea alege dintre diversele tehnici de developare existente tehnica
pe care dorește să o adopte sau poate proceda, dacă este cazul, la
utilizarea de programe informatice.
Prin alegerile
sale, autorul unei fotografii portret este astfel în măsură să îi imprime
operei create „nota personală”.
În consecință,
în ceea ce privește o fotografie portret, marja de care dispune autorul
pentru a‑și exercita capacitățile
creative nu este neapărat redusă sau chiar inexistentă.”
În ce priveşte
problema dacă o astfel de protecție este mai redusă decât protecția
de care beneficiază alte opere, în special celelalte opere fotografice, Curtea reţine
că autorul unei opere protejate beneficiază, în temeiul articolului 2 litera
(a) din Directiva 2001/29, în special de dreptul exclusiv de a autoriza sau de
a interzice reproducerea directă sau indirectă, temporară sau permanentă, prin
orice mijloace și în orice formă, în totalitate sau în parte.
În această
privință, Curtea a statuat că sfera protecției
conferite prin această dispoziție trebuie să fie cuprinzătoare
(a se vedea Hotărârea Infopaq International).
În plus, trebuie să se constate că niciun
element al Directivei 2001/29 sau al unei alte directive aplicabile în materie
nu permite să se considere că întinderea unei astfel de protecții
depinde de existența unor eventuale diferențe
între posibilitățile de creație artistică cu ocazia realizării
diferitor categorii de opere.
Prin urmare,
în ceea ce privește o fotografie portret, protecția
conferită nu poate fi mai redusă decât protecția
de care beneficiază alte opere, inclusiv celelalte opere fotografice.
2. A
doua problemă a fost dacă excepţia prevăzută pentru situaţii de “securitate public”
de la protecţia dreptului de autor este aplicabilă într-o situaţie precum cea
descrisă în speţă.
Curtea ea
reţinut în primul rând că este în competenţa fiecărui stat să definească condiţiile
în care trebuie pusă în aplicare aceaastă limitare a dreptului de autor. Însă
această limitare nu trebuie să fie de natură să aducă atingere exercitării în
limtele fireşti ale dreptului de autor. Pentru situaţţia descrisă Curtea
apreciază că o editură nu poate ea singură să declare interesul public raportat
la securitatea ublică pentru a utilize o operă protejatăă d edrepturi de autor,
ci iniţiativa trebuie să vină din partea unei autorităţi.
De asemenea,
Curtea a reţinut că argumentul “protejării libertăţii presei” nu se confundă cu
interesul “securităţii publice” şi prin urmare nu poate fi reţinut ca motiv de
limitare a dreptului de autor.
3. Raportat
la invocarea dreptului de citare, Curtea s-a pronunţat faţă de împrejurarea că opera
sau un alt obiect protejat care este citat nu este însoțit de numele autorului sau al artistului
interpret se opune aplicării acestui drept.
Curtea nu exclude ipoteza ca autoritățile naționale
de siguranță să
fi fost la originea punerii la dispoziția
publicului a fotografiilor în litigiu, care au făcut obiectul utilizării
ulterioare de către pârâții
din acțiunea principală.
Or, o astfel de
punere la dispoziție
nu impune, conform articolului 5 alineatul (3) litera (e) din Directiva
2001/29, spre deosebire de articolul 5 alineatul (3) litera (d) din directiva
menționată, indicarea numelui autorului.
În consecință, omisiunea din partea utilizatorului
inițial, care are dreptul de a invoca de
citare, de a indica, cu ocazia punerii la dispoziția
publicului a unei opere protejate, numele autorului său nu are nicio influență asupra caracterului licit al acestui
act.
În speță, în ipoteza în care fotografiile în
litigiu, în conformitate cu articolul 5 alineatul (3) litera (e) din Directiva
2001/29, au fost inițial
puse la dispoziția
publicului de către autoritățile
naționale de siguranță competente și în ipoteza în care, cu ocazia
utilizării inițiale
legale, nu a fost indicat numele autorului, o utilizare ulterioară a acelorași fotografii de către presă impunea în
mod cert, indicarea sursei lor, însă nu în mod necesar a numelui autorului lor.
Astfel, dat fiind că
nu revine presei obligația
de a verifica dacă există vreun motiv pentru o astfel de omisiune, acesteia îi
este imposibil ca, într‑o situație
similară, să identifice și/sau
să indice numele autorului și,
prin urmare, presa trebuie considerată ca fiind scutită de obligația de principiu de a indica numele
autorului.
Având în vedere
acestea, în cazul în care, în aplicarea dreptului de citare, acest nume nu a
fost indicat, obligația
menționată trebuie considerată ca fiind
respectată dacă a fost indicată numai sursa.
Comentarii