Reguli
generale
Ordonanţa Guvernului
nr. 106/1999 reprezintă principala
reglementare în materie
Sunt considerate astfel de
vânzări contractele încheiate
în următoarele situaţii:
a) în timpul
unei deplasări organizate de comerciant în afara spaţiilor sale comerciale;
b) în timpul
unei vizite efectuate de comerciant, dacă aceasta nu a avut loc la solicitarea
expresă a consumatorului:
1. la locuinţa
unui consumator, unde pot fi încheiate contracte şi cu alte persoane prezente;
2. la locul de
muncă al consumatorului sau în locul în care acesta se găseşte, chiar temporar,
pentru motive de lucru, studiu sau tratament;
c) în orice
alte locuri publice sau destinate publicului, în care comercianul prezintă o ofertă
pentru produsele sau serviciile pe care le furnizează, în vederea acceptării
acesteia de către consumator.
Nu
sunt astfel de vânzări ::
a)
contractelor pentru care valoarea totală care urmează să fie achitată de
consumator este mai mică decât echivalentul în lei a 30 de euro la cursul de zi
al Băncii Naţionale a României;
b)
contractelor privind construirea, vânzarea şi închirierea de bunuri imobile,
precum şi contractelor care conţin alte drepturi referitoare la bunuri imobile,
cu excepţia contractelor privind furnizarea de produse ce urmează să fie
încorporate în bunuri imobile şi, de asemenea, a contractelor privind repararea
de bunuri imobile;
c)
contractelor privind furnizarea de produse alimentare, băuturi sau de produse
de uz curent utilizate în gospodărie, livrate cu regularitate de către
comerciant;
d)
contractelor de asigurări;
e)
contractelor privind valorile mobiliare;
f)
contractelor referitoare la furnizarea de bunuri sau servicii, în cazul în care
sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
1. contractul
s-a încheiat pe baza unui catalog al comerciantului, pe care consumatorul a
avut posibilitatea să îl consulte în absenţa acestuia, pentru a fi corect
informat în vederea luării unei decizii;
2. contractul
prevede o continuitate a relaţiilor comerciale dintre consumator şi comerciant
în cadrul unor livrări succesive de produse sau de servicii;
3. atât
catalogul, cât şi contractul menţionează expres dreptul consumatorului de a
returna produsul într-un termen de 7 zile lucrătoare, începând de la data
primirii acestuia, sau de a denunţa unilateral contractul în decursul aceleiaşi
perioade, fără o altă obligaţie decât aceea de a avea grijă în mod rezonabil de
bunuri.
Contractul trebuie să fie
întocmit în formă scrisă, încheiat cel mai târziu în momentul livrării
produsului sau serviciului, şi să conţină cel puţin datele complete de
identificare a părţilor contractante, obiectul şi preţul contractului, data şi
locul încheierii acestuia.
Dreptul de denunţare unilaterală a
contractului
Cel mai
târziu în momentul încheierii contractului, comerciantul
va informa consumatorul despre dreptul acestuia din urmă de a denunţa unilateral contractul,
indicând numele şi adresa persoanei faţă de care îşi poate exercita acest
drept.
Contractul trebuie să
stipuleze, cu caractere mari şi în imediata vecinătate a locului rezervat
pentru semnătura consumatorului, clauza expresă despre dreptul de denunţare
unilaterală a contractului, precum şi numele şi adresa comerciantului faţă de
care consumatorul poate să îşi exercite acest drept.
Comerciantul este obligat să
înmâneze consumatorului un exemplar din contractul încheiat şi să poată proba
acest lucru în faţa organelor de control.
Consumatorul are dreptul de a
denunţa unilateral contractul, în termen de 7 zile lucrătoare, care începe să
curgă:
a) de la data
încheierii contractului, dacă aceasta este concomitentă cu data livrării
produsului;â
b) de la data
încheierii contractului de prestări servicii;
c) de la data
primirii produsului de către consumator, dacă livrarea a fost efectuată după
data încheierii contractului.
Se
poate stipula în contract şi un termen mai mare
Pentru a-şi exercita dreptul
de denunţare unilaterală, consumatorul trebuie să anunţe comerciantul, în
scris, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire, data expedierii acesteia
trebuind să se încadreze în termenul prevăzut în contract. Anunţarea
comerciantului exonerează consumatorul de orice obligaţie, cu excepţia celei de
a înapoia comerciantului produsele livrate, contractul considerându-se
desfiinţat.
Dacă comerciantul a omis să
informeze consumatorul despre dreptul de denunţare sau dacă informaţia a fost
incompletă ori greşită, astfel încât nu ar permite exercitarea unui asemenea
drept, termenul se prelungeşte cu 60 de zile lucrătoare.
În cazul denunţării unilaterale
a contractelor de livrare a produselor, acestea din urmă se returnează de către
consumator în următoarele condiţii:
a) în
starea în care au fost primite, cu eventualele modificări necesare în vederea
examinării acestora;
b) cu gradul
normal de uzură, cauzat de folosirea conform instrucţiunilor de utilizare care
i-au fost aduse la cunoştinţă.
În cazul contractelor de
prestări servicii, dreptul de denunţare nu poate fi exercitat asupra
serviciilor deja prestate conform condiţiilor contractuale.
În cazul în care consumatorul
nu a efectuat nicio plată şi nici nu a primit produsul sau nu i s-a prestat
serviciul conform contractului, exercitarea dreptului de denunţare a
contractului de către consumator dezleagă ambele părţi de orice obligaţie.
Dacă produsul a fost primit de
consumator, în cazul în care acesta denunţă contractul, trebuie să returneze
produsul în termenul de exercitarea a dreptului de denunţare
unilaterală. Produsul se consideră returnat în momentul în care a fost predat la
oficiul poştal sau unui alt expeditor ori predat direct operatorului economic
sau persoanei desemnate de acesta, caz în care se încheie între părţi un act
care să consemneze data predării-primirii.
Cheltuielile de expediere sunt
în sarcina comerciantului.
Comercianul, în termen de 15
zile de la primirea comunicării trebuie să ramburseze consumatorului toate
sumele plătite de acesta, precum şi eventualele cheltuieli aferente, conform
prevederilor prezentei ordonanţe.
Sumele se consideră rambursate
la termenele la care au fost efectiv restituite, expediate sau a fost ordonată
plata lor.
Se consideră nulă orice clauză
care prevede limitări la rambursarea căte consumator a sumelor sus-menţionate.
Dreptul consumatorului la
denunţarea contractului nu poate fi anulat de nicio clauză contractuală sau
înţelegere între părţi, aceasta fiind considerată nulă de drept.
Comentarii