Proprietate
imobiliară
Legea nr.
17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor
agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind
privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri
proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea
Agenţiei Domeniilor Statului, Parlamentul României,Va intra în vigoare de la
11.04.2014, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 178 din 12.03.2014
Se aplică doar terenurilor
agricole extravilan.
Cetăţenii şi persoanele
juridice aparţinând unui stat membru al Uniunii Europene sau statelor care sunt
parte la ASEE sau Confederaţiei Elveţiene pot achiziţiona teren agricol în
România în condiţii de reciprocitate.
Cetăţeanul unui stat terţ şi
apatridul cu domiciliul într-un stat terţ, precum şi persoanele juridice având
naţionalitatea unui stat terţ pot dobândi dreptul de proprietate asupra
terenurilor agricole situate în extravilan în condiţiile reglementate prin
tratate internaţionale, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prezentei legi.
Terenurile agricole situate
în extravilan, în care se află situri arheologice, în care au fost instituite
zone cu patrimoniu arheologic reperat sau zone cu potenţial arheologic
evidenţiat întâmplător, pot fi înstrăinate prin vânzare doar cu avizul specific
al Ministerului Culturii, respectiv al serviciilor publice deconcentrate ale
acestuia, după caz, emis în termen de 20 de zile lucrătoare de la înregistrarea
cererii de solicitare de către vânzător.
Terenurile agricole situate
în extravilan pe o adâncime de 30 km faţă de frontiera de stat şi ţărmul Mării
Negre, către interior, precum şi cele situate în extravilan la o distanţă de
până la 2.400 m faţă de obiectivele speciale pot fi înstrăinate prin
vânzare-cumpărare doar cu avizul specific al Ministerului Apărării Naţionale.
Dreptului de preempţiune aparţine
coproprietarilor, arendaşilor, proprietarilor vecini, precum şi al statului
român, prin Agenţia Domeniilor Statului, în această ordine, la preţ şi în
condiţii egale.
În toate cazurile în care se
solicită pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc de contract de
vânzare-cumpărare, este necesar ca antecontractul să fie încheiat în formă autentică
şi să fie îndeplinite condiţiile prevăzute delege în legătură cu avizele şi
dreptul de preempţiune. Aplicarea acestui text va pune mari probleme de
aplicare în practică, făcând foarte dificilă solicitarea unei hotărâri judecătoreşti
care să ţină loc de act de vânzare cumpărare.
Vânzătorul va înregistra, la
primăria din raza unităţii administrativ-teritoriale unde se află terenul, o
cerere prin care solicită afişarea ofertei de vânzare a terenului agricol
situat în extravilan, în vederea aducerii acesteia la cunoştinţa preemptorilor.
Cererea este însoţită de oferta de vânzare a terenului agricol şi de
documentele doveditoare prevăzute de normele metodologice.
În termen de o zi lucrătoare
de la data înregistrării cererii, primăria are obligaţia să afişeze timp de 30
de zile oferta de vânzare la sediul său şi, după caz, pe pagina de internet a
acesteia.
Primăria are obligaţia de a
transmite structurii din cadrul aparatului central al Ministerului Agriculturii
şi Dezvoltării Rurale, respectiv structurilor teritoriale ale acestuia un dosar
care să cuprindă lista preemptorilor, respectiv copiile cererii de afişare, ale
ofertei de vânzare şi ale documentelor doveditoare.
În scopul unei transparenţe
extinse, în termen de 3 zile lucrătoare de la înregistrarea dosarului structura
centrală, respectiv structurile teritoriale, după caz, au obligaţia să afişeze
pe site-urile proprii oferta de vânzare, timp de 15 zile.
Titularul dreptului de
preempţiune trebuie ca, în termenul de 30 de zile să îşi manifeste în scris
intenţia de cumpărare, să comunice acceptarea ofertei vânzătorului şi să o
înregistreze la sediul primăriei unde aceasta a fost afişată. Primăria va
afişa, în termen de 24 de ore de la înregistrarea acceptării ofertei de
vânzare, datele prevăzute în normele metodologice de aplicare a prezentei legi,
respectiv le va trimite pentru afişare pe site către structura centrală,
respectiv structurile teritoriale, după caz.
În cazul în care, în
termenul de 30 de zile mai mulţi preemptori de rang diferit îşi manifestă în
scris intenţia de cumpărare, la acelaşi preţ şi în aceleaşi condiţii,
vânzătorul va alege, cu respectarea prevederilor art. 4, preemptorul, potenţial
cumpărător, şi va comunica numele acestuia primăriei.
În cazul în care, în
termenul de 30 de zile mai mulţi preemptori de acelaşi rang îşi manifestă în
scris intenţia de cumpărare şi niciun alt preemptor de rang superior nu a
acceptat oferta, la acelaşi preţ şi în aceleaşi condiţii, vânzătorul va alege
dintre aceştia şi va comunica numele acestuia primăriei.
În cazul în care, în
termenul de 30 de zile un preemptor de rang inferior oferă un preţ superior
celui din oferta de vânzare sau celui oferit de ceilalţi preemptori de rang
superior lui care acceptă oferta, vânzătorul poate relua procedura, cu
înregistrarea ofertei de vânzare cu acest preţ, cu preemptorii de rang
superior.
Procedura aşa cum este ea
prevăzută în lege ignoră cu desăvârşire noţiunea de ofertă. Oferirea unui preţ
superior nu este o acceptare a ofertei, ci o contraofertă. Să sperăm că normele
metodologice vor lămuri cum va funcţiona acest mecanism pentru că el este
imprecis descris în lege.
Dacă, în termenul de 30 de
zile niciunul dintre titularii dreptului de preempţiune nu îşi manifestă
intenţia de a cumpăra terenul, vânzarea terenului este liberă, cu respectarea
dispoziţiilor prevăzute de prezenta lege şi de normele metodologice, urmând ca
vânzătorul să înştiinţeze în scris primăria despre aceasta. Vânzarea liberă a
terenului la un preţ mai mic decât cel cerut în oferta de vânzare publicată ori în condiţii mai avantajoase decât cele
arătate în aceasta atrage nulitatea absolută.
Avizul final necesar
încheierii contractului de vânzare în formă autentică de către notarul public
sau pronunţării de către instanţă a unei hotărâri judecătoreşti care ţine loc
de contract de vânzare se emite de către structurile teritoriale pentru
terenurile cu suprafaţa de până la 30 de hectare inclusiv, iar pentru
terenurile cu suprafaţa de peste 30 de hectare, de către structura centrală.
Contravenţiile prevăzute la această
lege se sancţionează cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei.
Ordinul nr.
18/251/2014 pentru modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare
a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 18/2009 privind creşterea performanţei
energetice a blocurilor de locuinţe, aprobate prin Ordinul ministrului
dezvoltării regionale şi locuinţei, al ministrului finanţelor publice şi al
viceprim-ministrului, ministrul administraţiei şi internelor, nr.
163/540/23/2009, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, În
vigoare de la 10.03.2014, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 171 din
10.03.2014
Piaţa de capital
Regulamentul
privind unele aspecte legate de aplicarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului
nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului şi a
Regulamentului (UE) nr. 575/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 26 iunie 2013 privind cerinţele prudenţiale pentru instituţiile de credit
şi firmele de investiţii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012, Autoritatea
de Supraveghere Financiară,În vigoare de la 10.03.2014, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 170 din 10.03.2014
Regulamentul
nr. 4/2014 privind agenţii delegaţi şi pentru modificarea Regulamentului
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 32/2006 privind serviciile de
investiţii financiare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare nr. 121/2006, Autoritatea de Supraveghere Financiară, În vigoare de
la 14.03.2014, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 185 din 14.03.2014
Muncă, protecţie
socială, calificări
Normele
metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 197/2012 privind asigurarea
calităţii în domeniul serviciilor sociale din 19.02.2014, Guvernul României,În
vigoare de la 11.03.2014, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 172 din
11.03.2014
Construcţii
Reglementarea
tehnică "Ghid privind execuţia protecţiilor prin hidrofobizare a
materialelor de construcţie aparente - lemn, beton, cărămidă, piatră naturală
şi artificială - indicativ GE 030-2014", din 20.02.2014, Ministerul
Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice, Va intra în vigoare de la
12.04.2014, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 180 din 13.03.2014
Diverse
Ordonanţa de
urgenţă nr. 10/2014 privind unele măsuri temporare în vederea consolidării
cadrului normativ necesar aplicării unor dispoziţii din Legea nr. 9/1998
privind acordarea de compensaţii cetăţenilor români pentru bunurile trecute în
proprietatea statului bulgar în urma aplicării Tratatului dintre România şi
Bulgaria, semnat la Craiova la 7 septembrie 1940, precum şi din Legea nr.
290/2003 privind acordarea de despăgubiri sau compensaţii cetăţenilor români
pentru bunurile proprietate a acestora, sechestrate, reţinute sau rămase în
Basarabia, Bucovina de Nord şi Ţinutul Herţa, ca urmare a stării de război şi a
aplicării Tratatului de Pace între România şi Puterile Aliate şi Asociate,
semnat la Paris la 10 februarie 1947, Guvernul României, În vigoare de la
14.03.2014,Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 184 din 14.03.2014
Începând cu data intrării în
vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă se suspendă, pe o perioadă de 6 luni,
emiterea hotărârilor privind acordarea
de compensaţii.
Aceasta informare este o selectie a unor
elemente de noutate legislativa cu scop strict informativ. Nu este considerate
consiliere profesionala si drept urmare nu ne asumam nicio responsabilitate in
acest sens.
Comentarii