Financiar-fiscal
Ordinul nr. 320/2015 privind modificarea Ordinului preşedintelui
Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr. 1.847/2014 pentru aprobarea
procedurilor de aplicare a art. 781 din Codul de procedură fiscală, precum şi
pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală – ANAF, n vigoare de la 12.02.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 114 din 12.02.2015.
Proprietate imobiliară
Decizia nr. 755/2014 referitoare la admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 20 alin. (1) teza privitoare la
antecontracte din Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de reglementare a
vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare
a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în
administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie
agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, Curtea Constituţională, În
vigoare de la 09.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 101 din
09.02.2015,
Admite
excepţia de neconstituţionalitate formulată de Marius Burcea, Marian Popescu,
Marin Alexandru, Radu Naie, Bogdan Ioan Tenea, Societatea Comercială
"Pyramyd Agregate Company" - S.R.L. din satul Valea Mare - Podgoria,
judeţul Argeş, Relu Drăguşin, Dumitru Drăghici, Marin Ilie şi Cristian Ilie în
dosarele nr. 316/232/2014, nr. 4.051/232/2013, nr. 4.135/232/2013, nr.
317/232/2014, nr. 219/232/2014, nr. 3.921/232/2013, nr. 4.030/232/2013, nr.
4.049/232/2013, nr. 4.052/232/2013, nr. 4.067/232/2013, nr. 4.099/232/2013, nr.
4.104/232/2013, nr. 4.105/232/2013, nr. 4.126/232/2013, nr. 4.168/232/2013, nr.
318/232/2014 şi nr. 3.492/232/2013 ale Judecătoriei Găeşti şi constată că
prevederile art. 20 alin. (1) din Legea nr. 17/2014 privind unele măsuri de
reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan
şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor
comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a
statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului
referitoare la exceptarea de la aplicarea Legii nr. 17/2014 a antecontractelor
autentificate la notariat anterior intrării în vigoare a acesteia sunt
neconstituţionale.
Obiect
al excepţiei de neconstituţionalitate formulate îl constituie dispoziţiile art.
20 alin. (1) teza privitoare la antecontracte din cuprinsul Legii nr. 17/2014, potrivit
cărora: " (1) Prevederile prezentei legi nu se aplică antecontractelor
(...) care au fost autentificate la notariat anterior intrării în vigoare a
acesteia."
Achiziţii publice
Decizia nr. 2/2015 privind examinarea recursului în interesul
legii formulat de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Cluj privind
stabilirea taxei judiciare de timbru în cazul plângerii împotriva hotărârilor
Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor în aplicarea art. 2851
raportat la art. 28717 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie publică, a contractelor de
concesiune de lucrări publice şi a contractelor de concesiune de servicii,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările
şi completările ulterioare, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În
vigoare de la 13.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 117 din
13.02.2015
În
interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 2851 raportat la art. 28717 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea
contractelor de achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări
publice şi a contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
plângerea formulată împotriva deciziei pronunţate de Consiliul Naţional de
Soluţionare a Contestaţiilor se taxează cu 50% din suma prevăzută la art. 28717
alin. (2).
Muncă, protecţie socială, calificări
Hotărârea nr. 75/2015 privind reglementarea prestării de către
copii de activităţi remunerate în domeniile cultural, artistic, sportiv,
publicitar şi de modeling, Guvernul României,În vigoare de la 13.02.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 115 din 13.02.2015
Activităţile
remunerate desfăşurate în domeniile prevăzute la art. 1 pot fi prestate de
copii în calitate de:
a)
actor, figurant, cântăreţ, muzician, dansator, acrobat la manifestări cu
caracter cultural, educativ sau artistic, cum ar fi: teatru, operă, balet,
circ, concursuri de dans, de muzică sau interpretare, precum şi orice alte
concursuri sau activităţi de scenă;
b)
actor, figurant, cântăreţ, muzician, dansator, acrobat sau model la filmări
pentru filme artistice, filmări, înregistrări sau emisiuni în direct pentru
radio şi televiziune, cu sau fără scopuri publicitare;
c)
figurant sau model la şedinţe foto, cu sau fără scopuri publicitare;
d)
figurant sau model la prezentări de modă;
e)
sportiv profesionist în sportul de performanţă.
Activităţile
prestate de copil în domeniile cultural, artistic, sportiv, publicitar şi de
modeling se desfăşoară cu respectarea următoarelor condiţii:
a)
să nu se constituie în munci periculoase pentru copii, în conformitate cu
legislaţia în vigoare;
b)
să se desfăşoare, în funcţie de vârsta copilului, în următorul interval orar:
9,00-17,00 pentru copiii cu vârsta sub 5 ani, 8,00-20,00 pentru copiii cu
vârsta cuprinsă între 5 şi 12 ani, 7,00-22,00 pentru copiii cu vârsta peste 12
ani;
c)
durata activităţii să nu depăşească o oră pe săptămână, de preferinţă
repartizată în zile diferite, în cazul copiilor cu vârsta sub un an, 2 ore pe
zi în cazul copiilor cu vârsta cuprinsă între 1 şi 5 ani, 4 ore pe zi în cazul
copiilor cu vârsta cuprinsă între 5 şi 12 ani şi 6 ore pe zi în cazul copiilor
cu vârsta peste 12 ani, fără a se lua în calcul pauzele scurte după fiecare
activitate continuă în parte, dar nu mai mult de 12 ore pe săptămână pentru
muncile efectuate pe durata anului şcolar, cu condiţia efectuării acestora, cu
precădere, în afara orelor de curs;
d)
activitatea continuă să fie prestată maximum 15 minute de către copiii cu
vârsta sub 1 an, maximum 30 minute de către copiii cu vârsta cuprinsă între 1
şi 5 ani şi maximum 45 minute de către copiii cu vârsta peste 5 ani;
e)
numărul de repetiţii de orice fel, precum şi orice etapă menită să asigure buna
desfăşurare a activităţilor, indiferent de natura acestora: spectacol,
repetiţie, antrenament, şedinţă foto, filmare şi altele asemenea să nu
depăşească una pe zi în cazul copiilor cu vârsta sub 1 an şi două pe zi în
cazul copiilor cu vârsta de peste 1 an. Între cele două acţiuni, care au loc în
aceeaşi zi, se acordă o pauză de cel puţin o oră şi jumătate;
f)
pauzele scurte au durata între 10 şi 15 minute după fiecare activitate
continuă;
g)
pauza mare are o durată de minimum o jumătate de oră şi se acordă după fiecare
oră de activitate pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 1 şi 5 ani, la fiecare
2 ore pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 5 şi 12 ani şi la fiecare 3 ore
pentru copiii cu vârsta peste 12 ani;
h)
numărul maxim de zile pe săptămână în care copiii pot presta activităţi este de
4 zile consecutive, urmate de minimum 48 de ore pauză;
i)
activităţile care se organizează pe timpul vacanţelor şcolare nu trebuie să
afecteze respectarea dreptului copilului la timp de odihnă şi timp liber;
j)
în cazul activităţilor care se desfăşoară pe o perioadă mai mare de 2 luni se
va acorda copilului o pauză de 14 zile, după primele 60 de zile de activitate.
Pe
durata prestării activităţilor reglementate de prezenta hotărâre copilul este
însoţit de un adult.
Ordinul nr. 67/2015 privind aprobarea Standardelor minime de
calitate pentru acreditarea serviciilor sociale destinate persoanelor adulte cu
dizabilităţi, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor
Vârstnice – MMFPSPV, În vigoare de la 13.02.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 116 din 13.02.2015
Proceduri judiciare
Decizia nr. 1/2015 privind examinarea sesizării formulate de
Curtea de Apel Oradea - Secţia penală şi pentru cauze cu minori prin care
solicită pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii de drept
în sensul de a se stabili dacă infracţiunea prevăzută de art. 308 din Codul
penal este o infracţiune autonomă, o cauză de reducere a limitelor de pedeapsă
sau o formă atenuată a infracţiunii prevăzute de art. 295 din Codul penal şi
dacă pentru infracţiunea prevăzută de art. 308 din Codul penal termenul de
prescripţie a răspunderii penale este de 5 ani, potrivit art. 154 alin. (1)
lit. d) din Codul penal, corespunzător limitelor de pedeapsă reduse şi cuprinse
între 1 an şi 4 luni închisoare şi 4 ani şi 8 luni închisoare, sau este de 8
ani, potrivit art. 154 alin. (1) lit. c) din acelaşi cod, corespunzător
limitelor de pedeapsă stipulate de lege pentru forma de bază, respectiv între 2
ani şi 7 ani închisoare, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare
de la 10.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 105 din
10.02.2015
Admite
sesizarea formulată de către Curtea de Apel Oradea - Secţia penală şi pentru
cauze cu minori în Dosarul nr. 1.819/271/2009*, prin care se solicită
pronunţarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea de principiu a
problemelor de drept, respectiv: dacă infracţiunea prevăzută de art. 308 din
Codul penal este o infracţiune autonomă, o cauză de reducere a limitelor de
pedeapsă sau o formă atenuată a infracţiunii prevăzute de art. 295 din Codul
penal şi dacă pentru infracţiunea prevăzută de art. 308 din Codul penal
termenul de prescripţie a răspunderii penale este de 5 ani, potrivit art. 154
alin. (1) lit. d) din Codul penal, corespunzător limitelor de pedeapsă reduse
şi cuprinse între 1 an 4 luni închisoare şi 4 ani 8 luni închisoare, sau este
de 8 ani, potrivit art. 154 alin. (1) lit. c) din acelaşi cod, corespunzător
limitelor de pedeapsă stipulate de lege pentru forma de bază, respectiv între 2
ani şi 7 ani închisoare.
Stabileşte
că dispoziţiile art. 308 din Codul penal reprezintă o variantă atenuată a
infracţiunii de delapidare prevăzute de art. 295 din Codul penal.
Art.
295 din Codul penal - Delapidarea
1)
Însuşirea, folosirea sau traficarea de către un funcţionar public, în interesul
său ori pentru altul, de bani, valori sau alte bunuri pe care le gestionează
sau le administrează se pedepseşte cu închisoarea de la 2 la 7 ani şi
interzicerea exercitării dreptului de a ocupa o funcţie publică.
(2)
Tentativa se pedepseşte."
Art.
308 din Codul penal - Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de alte
persoane
"
(1)
Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-301 şi 304 privitoare la funcţionarii
publici se aplică în mod corespunzător şi faptelor săvârşite de către sau în
legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu sau fără o
remuneraţie, o însărcinare de orice natură în serviciul unei persoane fizice
dintre cele prevăzute la art. 175 alin. (2) ori în cadrul oricărei persoane
juridice.
(2)
În acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu o treime."
La
calcularea termenului de prescripţie a răspunderii penale se ţine seama de
pedeapsa prevăzută de art. 295 din Codul penal raportat la art. 308 alin. (2)
din Codul penal.
Comentarii