Treceți la conținutul principal

Buletin legislativ 23.02.15-27.02.15

Financiar-fiscal

Ordinul nr. 170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în partidă simplă, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, În vigoare de la 01.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 139 din 24.02.2015

Persoanele care până acum conduceau contabilitatea în partidă simplă au opţiunea dea trece la contabilitate în partidă dublă dacă doresc acest lucru.
Formularele contabile enumerate în ordin şi care sunt obligatorii.
·         Registrul-jurnal de incasari si plati;
·         Registrul-inventar;
·         Fisa mijlocului fix;
·         Factura;
·         Aviz de insotire a marfii;
·         Lista de inventariere;
·         Chitanta;
·         Chitanta pentru operatiuni;
·         Dispozitia de plata/incasare catre casierie;
·         Statul de salarii.
Registrul de încasări şi plăţi ca şi registrul inventar nu mai trebuie să fie vizate de organele fiscale.
Registrul inventar se poate completa prin preluarea totalurilor din listele de inventariere a elementelor grupate după natura lor.
Documentele justificative contabile trebuie să cuprindă următoarele elemente:
·         denumirea documentului;
·         denumirea/numele si prenumele si, dupa caz, sediul/adresa persoanei care intocmeste documentul;
·         numarul documentului si data intocmirii acestuia;
·         codul de inregistrare fiscala (cand este cazul);
·         mentionarea partilor care participa la efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
·         continutul operatiunii economico-financiare si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
·         datele cantitative si valorice aferente operatiunii economico-financiare efectuate; numele, prenumele si semnatura persoanei care a intocmit documentul, dupa caz;
·         alte elemente menite sa asigure consemnarea completa a operatiunilor efectuate.

Ordinul nr. 218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unităţii operatorului economic pe perioada de suspendare a activităţii, în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 149 din 27.02.2015, în vigoare de la 1 martie 2015.

Unităţile economice care nu respectă obligaţia de folosi casele de marcat li se suspenda funcţionarea şi vor fi sigilate, conform acestei proceduri.

Ordinul nr. 141/2256/1569/2015 privind modificarea Ordinului viceprim-ministrului, ministrul finanţelor publice, al ministrului muncii, familiei şi protecţiei sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 1.045/2.084/793/2012 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a "Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate", Ministerul Finanţelor Publice - MFP, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice - MMFPSPV, Ministerul Sănătăţii – MS, În vigoare de la 24.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 139 din 24.02.2015.

Ordinul nr. 468/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a contribuabililor mijlocii, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 23.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 135 din 23.02.2015

Ordinul nr. 467/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a marilor contribuabili, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 23.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 134 din 23.02.2015

Ordinul nr. 410/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului (089) "Declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 160 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscal", Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 23.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 133 din 23.02.2015.

Formularul (089) "Declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 160 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscal" se completează de persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare (Codul fiscal), stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2) din Codul fiscal, care deţin o licenţă valabilă de furnizare a energiei electrice, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei, şi a căror activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de energie electrică, o reprezintă revânzarea acesteia şi consumul propriu din energia electrică cumpărată este neglijabil, respectiv este de maximum 1% din energia electrică cumpărată în perioada ianuarie-noiembrie a anului calendaristic sau în perioada din luna decembrie în care au deţinut licenţa, în situaţia persoanelor impozabile care obţin licenţa de furnizare a energiei electrice în perioada 1-31 decembrie, după caz.

Muncă, protecţie socială, calificări

Decizia nr. 8/2014 privind examinarea recursurilor în interesul legii formulate de Colegiul de conducere al Curţii de Apel Constanţa şi procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 78 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, republicat, cu modificările şi completările ulterioare (Codul muncii, republicat), raportat la prevederile art. 76 lit. b) din acelaşi act normativ, respectiv dacă nerespectarea de către angajator a dreptului angajatului la preaviz, în ipotezele prevăzute de art. 75 alin. (1) din Codul muncii, republicat, constituie un motiv de nulitate a măsurii de concediere şi a deciziei de concediere şi care sunt condiţiile în care intervine nulitatea deciziei de concediere şi a măsurii concedierii pentru omisiunea de a indica în cuprinsul deciziei durata preavizului, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 24.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 138 din 24.02.2015

În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 78 din Codul muncii cu referire la art. 75 alin. (1) din acelaşi cod, neacordarea preavizului cu durata minimă prevăzută de art. 75 alin. (1) din Codul muncii, republicat, respectiv cu durata cuprinsă în contractele colective sau individuale de muncă, dacă aceasta este mai favorabilă angajatului, atrage nulitatea absolută a măsurii de concediere şi a deciziei de concediere.
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 76 lit. b) din Codul muncii, raportat la dispoziţiile art. 78 din acelaşi cod, lipsa din cuprinsul deciziei de concediere a menţiunii privind durata preavizului acordat salariatului nu este sancţionată cu nulitatea deciziei şi a măsurii concedierii atunci când angajatorul face dovada că i-a acordat salariatului preavizul cu durata minimă prevăzută de art. 75 alin. (1) din Codul muncii sau cu durata prevăzută în contractele colective sau individuale de muncă, în ipoteza în care aceasta este mai favorabilă angajatului.

Protecţia consumatorilor

Decizia nr. 160/2015 privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu dizabilităţi, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii – ANCOM, În vigoare de la 01.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 143 din 26.02.2015

Printre alte facilităţi, utilizatorii de comunicaţii prin telefonie trebuie să se bucure de următoarele facilităţi:
·         pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi auditive şi/sau de vorbire, pachete care să conţină cel puţin trafic lunar nelimitat la internet fix, la o viteză maximă de transfer a datelor pentru descărcare de cel puţin 30 Mbps sau, acolo unde nu este tehnic posibil, viteza maximă oferită comercial utilizatorilor persoane fizice, contra unui tarif recomandat de maximum 7 euro/lună, inclusiv TVA;
·         pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi vizuale, pachete care să conţină cel puţin 350 de minute lunare naţionale contra unui tarif recomandat de maximum 3 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului, trafic lunar nelimitat la internet fix contra unui tarif recomandat de maximum 7 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al pachetului fiind de maximum 10 euro/lună, inclusiv TVA.
·         pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi auditive şi/sau de vorbire, pachete care să conţină cel puţin posibilitatea utilizării unui număr nelimitat de SMS-uri lunar, utilizabile în reţeaua proprie, precum şi minimum 150 SMS-uri naţionale lunar contra unui tarif recomandat de maximum 4 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului, trafic naţional lunar la internet mobil de minimum 300 MB, la o viteză maximă de transfer al datelor pentru descărcare de cel puţin 2 Mbps, contra unui tarif recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al pachetului fiind de maximum 6 euro/lună, inclusiv TVA;
·         pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi vizuale, pachete care să conţină cel puţin 300 de minute naţionale lunar contra unui tarif recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului, trafic naţional lunar la internet mobil de minimum 300 MB, la o viteză maximă de transfer al datelor pentru descărcare de cel puţin 2 Mbps, contra unui tarif recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al pachetului fiind de maximum 4 euro/lună, inclusiv TVA.

Facilităţile vor fi implementate într-un termen de 6-8 luni d ela data intrării în vigoare a acestei norme.

Decizia nr. 158/2015 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii – ANCOM, În vigoare de la 27.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 146 din 27.02.2015

Furnizorii care au pagini proprii de internet au obligaţia de a publica în cadrul secţiunii sau, după caz, secţiunilor dedicate planurilor tarifare de pe propria pagină de internet toate planurile tarifare existente în oferta comercială care pot fi contractate de utilizatorii finali.
Pentru fiecare plan tarifar publicat pe pagina proprie de internet vor fi puse la dispoziţia publicului, la prima accesare şi în cadrul primei descrieri a planului tarifar respectiv, următoarele informaţii:

a) denumirea şi caracteristicile fiecărui plan tarifar, cu menţionarea cel puţin a serviciilor de comunicaţii electronice şi a creditului sau a resurselor (minute, SMS-uri, volum de trafic etc.) incluse în planul tarifar respectiv, precum şi a echipamentului inclus, dacă este cazul; extraopţiunile, bonusurile şi discounturile incluse în acel plan tarifar, dacă este cazul;
b) contravaloarea planului tarifar, intervalul de tarifare, precum şi, dacă este cazul, preţul care trebuie plătit pentru echipamentul inclus în pachet şi/sau tariful de închiriere a echipamentului;
c) în cazul serviciilor de acces la internet, valoarea maximă a vitezei de download şi de upload, precum şi valoarea vitezei minime garantate, dacă o astfel de viteză este oferită; în cazul în care viteza minimă nu este garantată, se va preciza acest lucru;
d) informaţii privind existenţa anumitor praguri stabilite de furnizor dincolo de care este limitată sau condiţionată utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final, precum şi consecinţele depăşirii acestor limite, dacă este cazul;
e) precizarea dacă există limitări, blocări sau tratamente preferenţiale aplicate anumitor tipuri de trafic sau accesului ori utilizării anumitor servicii, aplicaţii sau conţinut, acolo unde astfel de practici sunt permise de lege; în cazul în care există astfel de practici, un link direct, cu o denumire sugestivă, către informaţiile respective;
f) durata contractuală sau, după caz, variantele de durate minime contractuale propuse pentru planul tarifar descris, cu trimitere la detaliile referitoare la diferenţele de ofertă pentru fiecare variantă de perioadă minimă, dacă este cazul; dacă nu există o durată minimă, se va preciza acest lucru.

Furnizorii au obligaţia de a crea şi de a menţine pe propria pagină de internet o secţiune dedicată, care să cuprindă următoarele informaţii:
a) descrierea detaliată a procedurilor de măsurare şi gestionare a traficului utilizate cu caracter temporar şi/sau permanent, pentru a evita congestionarea unor segmente de reţea sau utilizarea acestora la capacitate maximă, a impactului acestor proceduri şi/ori limitări asupra calităţii serviciului;
b) politica de utilizare a serviciilor, dacă este cazul.

Piaţa de capital

Regulamentul nr. 1/2015 privind prestarea unor activităţi de către societăţile de servicii de investiţii financiare şi aplicarea unor prevederi ale legislaţiei pieţei de capital în cazul contractului de fiducie, Autoritatea de Supraveghere Financiară – ASF, În vigoare de la 25.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 142 din 25.02.2015

În cazul unui contract de fiducie prin care se transferă fiduciarului în masa patrimonială fiduciară drepturi aferente unor acţiuni, fiduciarul este înregistrat ca acţionar de la data transferului acţiunilor în contul său de valori mobiliare afectat fiduciei deschis la depozitarul central.

Proceduri judiciare

Decizia nr. 7/2014 privind sesizarea asupra existenţei unei jurisprudenţe neunitare în privinţa problemei de drept referitoare la posibilitatea părţii în sarcina căreia s-a stabilit obligaţia de plată a taxei judiciare de timbru de a supune controlului, în căile de atac de reformare, critici care să vizeze existenţa obligaţiei de plată a taxei judiciare de timbru, decurgând din aprecierea caracterului timbrabil al cererii de chemare în judecată, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 24.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 137 din 24.02.2015


În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 146/1997, cu modificările şi completările ulterioare, partea în sarcina căreia s-a stabilit obligaţia de plată a taxei judiciare de timbru poate formula critici care să vizeze caracterul timbrabil al cererii de chemare în judecată exclusiv în cadrul cererii de reexaminare, neputând supune astfel de critici controlului judiciar prin intermediul apelului sau recursului.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

CJUE - Speță privind TVA din România

Photo by Giorgio Trovato on Unsplash În cauza C‑527/23 CJUE a soluționat o întrebare preliminară venită de la Tribunalul Prahova pe o speță legată de deducerea TVA. Weatherford Atlas Gip a preluat, prin intermediul fuziunii prin absorbție, societatea Foserco SA, o societate de drept român, inclusiv drepturile și obligațiile acesteia. Obiectul de activitate al Foserco consta în prestarea de servicii anexe extracției petrolului și gazelor naturale. În 2015 și în 2016, Foserco prestase servicii de forare în România către doi clienți, respectiv OMV Petrom și Petrofarc. Pentru prestarea acestor servicii, Foserco achiziționase de la societăți din cadrul grupului Weatherford servicii administrative generale, respectiv, printre altele, servicii IT, de resurse umane, servicii de marketing, servicii contabile și legale. Aceste servicii administrative generale erau prestate de entități stabilite în afara României și se recurgea la taxarea inversă pentru a calcula TVA‑ul aplicabil serviciilor men...