Financiar-fiscal
Ordinul nr.
170/2015 pentru aprobarea Reglementărilor contabile privind contabilitatea în
partidă simplă, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, În vigoare de la
01.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 139 din 24.02.2015
Persoanele care până acum
conduceau contabilitatea în partidă simplă au opţiunea dea trece la
contabilitate în partidă dublă dacă doresc acest lucru.
Formularele contabile
enumerate în ordin şi care sunt obligatorii.
·
Registrul-jurnal de incasari si plati;
·
Registrul-inventar;
·
Fisa mijlocului fix;
·
Factura;
·
Aviz de insotire a marfii;
·
Lista de inventariere;
·
Chitanta;
·
Chitanta pentru operatiuni;
·
Dispozitia de plata/incasare catre casierie;
·
Statul de salarii.
Registrul de încasări şi
plăţi ca şi registrul inventar nu mai trebuie să fie vizate de organele fiscale.
Registrul inventar se poate completa prin preluarea totalurilor
din listele de inventariere a elementelor grupate după natura lor.
Documentele justificative contabile
trebuie să cuprindă următoarele elemente:
·
denumirea documentului;
·
denumirea/numele si prenumele si, dupa caz,
sediul/adresa persoanei care intocmeste documentul;
·
numarul documentului si data intocmirii
acestuia;
·
codul de inregistrare fiscala (cand este
cazul);
·
mentionarea partilor care participa la
efectuarea operatiunii economico-financiare (cand este cazul);
·
continutul operatiunii economico-financiare
si, atunci cand este necesar, temeiul legal al efectuarii acesteia;
·
datele cantitative si valorice aferente
operatiunii economico-financiare efectuate; numele, prenumele si semnatura
persoanei care a intocmit documentul, dupa caz;
·
alte elemente menite sa asigure consemnarea
completa a operatiunilor efectuate.
Ordinul nr.
218/2015 pentru aprobarea procedurii de sigilare a unităţii operatorului
economic pe perioada de suspendare a activităţii, în conformitate cu
prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 28/1999 privind obligaţia
operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, Ministerul
Finanţelor Publice – MFP, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 149 din
27.02.2015, în vigoare de la 1 martie 2015.
Unităţile economice care nu
respectă obligaţia de folosi casele de marcat li se suspenda funcţionarea şi
vor fi sigilate, conform acestei proceduri.
Ordinul nr.
141/2256/1569/2015 privind modificarea Ordinului viceprim-ministrului,
ministrul finanţelor publice, al ministrului muncii, familiei şi protecţiei
sociale şi al ministrului sănătăţii nr. 1.045/2.084/793/2012 pentru aprobarea
modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi de gestionare a
"Declaraţiei privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale,
impozitului pe venit şi evidenţa nominală a persoanelor asigurate", Ministerul
Finanţelor Publice - MFP, Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi
Persoanelor Vârstnice - MMFPSPV, Ministerul Sănătăţii – MS, În vigoare de la
24.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 139 din 24.02.2015.
Ordinul nr.
468/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a
contribuabililor mijlocii, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În
vigoare de la 23.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 135 din
23.02.2015
Ordinul nr.
467/2015 pentru aprobarea Procedurii de administrare şi monitorizare a marilor
contribuabili, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de
la 23.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 134 din 23.02.2015
Ordinul nr.
410/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului (089)
"Declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute
la art. 160 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscal", Agenţia Naţională
de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 23.02.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 133 din 23.02.2015.
Formularul (089)
"Declaraţie pe propria răspundere pentru îndeplinirea condiţiei prevăzute
la art. 160 alin. (2) lit. e) pct. 2 din Codul fiscal" se completează de
persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA, conform art. 153 din
Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările
ulterioare (Codul fiscal), stabilite în România, conform art. 1251 alin. (2)
din Codul fiscal, care deţin o licenţă valabilă de furnizare a energiei
electrice, eliberată de Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei, şi a căror activitate principală, în ceea ce priveşte cumpărările de
energie electrică, o reprezintă revânzarea acesteia şi consumul propriu din
energia electrică cumpărată este neglijabil, respectiv este de maximum 1% din
energia electrică cumpărată în perioada ianuarie-noiembrie a anului
calendaristic sau în perioada din luna decembrie în care au deţinut licenţa, în
situaţia persoanelor impozabile care obţin licenţa de furnizare a energiei
electrice în perioada 1-31 decembrie, după caz.
Muncă, protecţie
socială, calificări
Decizia nr.
8/2014 privind examinarea recursurilor în interesul legii formulate de Colegiul
de conducere al Curţii de Apel Constanţa şi procurorul general al Parchetului
de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie privind interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 78 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,
republicat, cu modificările şi completările ulterioare (Codul muncii,
republicat), raportat la prevederile art. 76 lit. b) din acelaşi act normativ,
respectiv dacă nerespectarea de către angajator a dreptului angajatului la
preaviz, în ipotezele prevăzute de art. 75 alin. (1) din Codul muncii,
republicat, constituie un motiv de nulitate a măsurii de concediere şi a
deciziei de concediere şi care sunt condiţiile în care intervine nulitatea
deciziei de concediere şi a măsurii concedierii pentru omisiunea de a indica în
cuprinsul deciziei durata preavizului, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie –
ÎCCJ, În vigoare de la 24.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
138 din 24.02.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 78 din Codul muncii cu referire la art. 75 alin.
(1) din acelaşi cod, neacordarea preavizului cu durata minimă prevăzută de art.
75 alin. (1) din Codul muncii, republicat, respectiv cu durata cuprinsă în contractele
colective sau individuale de muncă, dacă aceasta este mai favorabilă
angajatului, atrage nulitatea absolută a măsurii de concediere şi a deciziei de
concediere.
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 76 lit. b) din Codul muncii, raportat la
dispoziţiile art. 78 din acelaşi cod, lipsa din cuprinsul deciziei de
concediere a menţiunii privind durata preavizului acordat salariatului nu este
sancţionată cu nulitatea deciziei şi a măsurii concedierii atunci când
angajatorul face dovada că i-a acordat salariatului preavizul cu durata minimă
prevăzută de art. 75 alin. (1) din Codul muncii sau cu durata prevăzută în
contractele colective sau individuale de muncă, în ipoteza în care aceasta este
mai favorabilă angajatului.
Protecţia
consumatorilor
Decizia nr.
160/2015 privind stabilirea unor măsuri adresate utilizatorilor finali cu
dizabilităţi, Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în
Comunicaţii – ANCOM, În vigoare de la 01.03.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 143 din 26.02.2015
Printre alte facilităţi,
utilizatorii de comunicaţii prin telefonie trebuie să se bucure de următoarele
facilităţi:
·
pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi
auditive şi/sau de vorbire, pachete care să conţină cel puţin trafic lunar
nelimitat la internet fix, la o viteză maximă de transfer a datelor pentru
descărcare de cel puţin 30 Mbps sau, acolo unde nu este tehnic posibil, viteza
maximă oferită comercial utilizatorilor persoane fizice, contra unui tarif
recomandat de maximum 7 euro/lună, inclusiv TVA;
·
pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi
vizuale, pachete care să conţină cel puţin 350 de minute lunare naţionale
contra unui tarif recomandat de maximum 3 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la
cererea utilizatorului, trafic lunar nelimitat la internet fix contra unui
tarif recomandat de maximum 7 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat
al pachetului fiind de maximum 10 euro/lună, inclusiv TVA.
·
pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi
auditive şi/sau de vorbire, pachete care să conţină cel puţin posibilitatea
utilizării unui număr nelimitat de SMS-uri lunar, utilizabile în reţeaua
proprie, precum şi minimum 150 SMS-uri naţionale lunar contra unui tarif
recomandat de maximum 4 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea utilizatorului,
trafic naţional lunar la internet mobil de minimum 300 MB, la o viteză maximă
de transfer al datelor pentru descărcare de cel puţin 2 Mbps, contra unui tarif
recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful total recomandat al
pachetului fiind de maximum 6 euro/lună, inclusiv TVA;
·
pentru utilizatorii finali cu dizabilităţi
vizuale, pachete care să conţină cel puţin 300 de minute naţionale lunar contra
unui tarif recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, şi, la cererea
utilizatorului, trafic naţional lunar la internet mobil de minimum 300 MB, la o
viteză maximă de transfer al datelor pentru descărcare de cel puţin 2 Mbps,
contra unui tarif recomandat de maximum 2 euro/lună, inclusiv TVA, tariful
total recomandat al pachetului fiind de maximum 4 euro/lună, inclusiv TVA.
Facilităţile vor fi
implementate într-un termen de 6-8 luni d ela data intrării în vigoare a
acestei norme.
Decizia nr.
158/2015 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali, Autoritatea
Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii – ANCOM, În
vigoare de la 27.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 146 din
27.02.2015
Furnizorii care au pagini
proprii de internet au obligaţia de a publica în cadrul secţiunii sau, după
caz, secţiunilor dedicate planurilor tarifare de pe propria pagină de internet
toate planurile tarifare existente în oferta comercială care pot fi contractate
de utilizatorii finali.
Pentru fiecare plan tarifar
publicat pe pagina proprie de internet vor fi puse la dispoziţia publicului, la
prima accesare şi în cadrul primei descrieri a planului tarifar respectiv,
următoarele informaţii:
a) denumirea şi
caracteristicile fiecărui plan tarifar, cu menţionarea cel puţin a serviciilor
de comunicaţii electronice şi a creditului sau a resurselor (minute, SMS-uri,
volum de trafic etc.) incluse în planul tarifar respectiv, precum şi a
echipamentului inclus, dacă este cazul; extraopţiunile, bonusurile şi
discounturile incluse în acel plan tarifar, dacă este cazul;
b) contravaloarea planului
tarifar, intervalul de tarifare, precum şi, dacă este cazul, preţul care
trebuie plătit pentru echipamentul inclus în pachet şi/sau tariful de
închiriere a echipamentului;
c) în cazul serviciilor de
acces la internet, valoarea maximă a vitezei de download şi de upload, precum
şi valoarea vitezei minime garantate, dacă o astfel de viteză este oferită; în
cazul în care viteza minimă nu este garantată, se va preciza acest lucru;
d) informaţii privind
existenţa anumitor praguri stabilite de furnizor dincolo de care este limitată
sau condiţionată utilizarea resurselor contractate de utilizatorul final,
precum şi consecinţele depăşirii acestor limite, dacă este cazul;
e) precizarea dacă există
limitări, blocări sau tratamente preferenţiale aplicate anumitor tipuri de
trafic sau accesului ori utilizării anumitor servicii, aplicaţii sau conţinut,
acolo unde astfel de practici sunt permise de lege; în cazul în care există
astfel de practici, un link direct, cu o denumire sugestivă, către informaţiile
respective;
f) durata contractuală sau,
după caz, variantele de durate minime contractuale propuse pentru planul
tarifar descris, cu trimitere la detaliile referitoare la diferenţele de ofertă
pentru fiecare variantă de perioadă minimă, dacă este cazul; dacă nu există o
durată minimă, se va preciza acest lucru.
Furnizorii au obligaţia de a
crea şi de a menţine pe propria pagină de internet o secţiune dedicată, care să
cuprindă următoarele informaţii:
a) descrierea detaliată a
procedurilor de măsurare şi gestionare a traficului utilizate cu caracter
temporar şi/sau permanent, pentru a evita congestionarea unor segmente de reţea
sau utilizarea acestora la capacitate maximă, a impactului acestor proceduri
şi/ori limitări asupra calităţii serviciului;
b) politica de utilizare a
serviciilor, dacă este cazul.
Piaţa de capital
Regulamentul
nr. 1/2015 privind prestarea unor activităţi de către societăţile de servicii
de investiţii financiare şi aplicarea unor prevederi ale legislaţiei pieţei de
capital în cazul contractului de fiducie, Autoritatea de Supraveghere
Financiară – ASF, În vigoare de la 25.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 142 din 25.02.2015
În cazul unui contract de
fiducie prin care se transferă fiduciarului în masa patrimonială fiduciară
drepturi aferente unor acţiuni, fiduciarul este înregistrat ca acţionar de la
data transferului acţiunilor în contul său de valori mobiliare afectat fiduciei
deschis la depozitarul central.
Proceduri judiciare
Decizia nr.
7/2014 privind sesizarea asupra existenţei unei jurisprudenţe neunitare în
privinţa problemei de drept referitoare la posibilitatea părţii în sarcina
căreia s-a stabilit obligaţia de plată a taxei judiciare de timbru de a supune
controlului, în căile de atac de reformare, critici care să vizeze existenţa
obligaţiei de plată a taxei judiciare de timbru, decurgând din aprecierea
caracterului timbrabil al cererii de chemare în judecată, Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 24.02.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 137 din 24.02.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 18 din Legea nr. 146/1997, cu modificările şi
completările ulterioare, partea în sarcina căreia s-a stabilit obligaţia de
plată a taxei judiciare de timbru poate formula critici care să vizeze
caracterul timbrabil al cererii de chemare în judecată exclusiv în cadrul
cererii de reexaminare, neputând supune astfel de critici controlului judiciar
prin intermediul apelului sau recursului.
Comentarii