Decizia nr. 6/2015 privind
examinarea recursului în interesul legii formulat de Avocatul Poporului privind
interpretarea dispoziţiilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Legii
nr. 455/2001 privind semnătura electronică, republicată, din punctul de vedere
al semnăturii agentului constatator necesare legalităţii procesului-verbal de
contravenţie, pentru contravenţiile sancţionate de Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe
reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ În vigoare de la 25.03.2015
Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 199 din 25.03.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 17 din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, raportate la
dispoziţiile art. 4 pct. 1-4 şi art. 7 din Legea nr. 455/2001 privind semnătura
electronică, republicată, procesele-verbale de constatare şi sancţionare a
contravenţiilor, prevăzute de art. 8 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
15/2002 privind aplicarea tarifului de utilizare şi a tarifului de trecere pe
reţeaua de drumuri naţionale din România, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 424/2002, cu modificările şi completările ulterioare, încheiate
potrivit art. 9 alin. (1) lit. a), alin. (2) şi (3) din acest act normativ,
transmise persoanelor sancţionate contravenţional pe suport hârtie, sunt lovite
de nulitate absolută în lipsa semnăturii olografe a agentului constatator.
Proprietate
imobiliară
Decizia nr.
1/2015 privind examinarea recursului în interesul legii formulat de Colegiul de
conducere al Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu privire la posibilitatea
instanţei de judecată învestite cu soluţionarea unei acţiuni în plata preţului
de piaţă, întemeiată pe prevederile art. 501 din Legea nr. 10/2001 privind
regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în perioada 6 martie
1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, de a acorda reclamantului, în lipsa unui capăt de cerere distinct,
preţul actualizat plătit la momentul încheierii contractului de
vânzare-cumpărare în temeiul Legii nr. 112/1995 pentru reglementarea situaţiei
juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe, trecute în proprietatea
statului, cu modificările ulterioare, în cazul în care constată ca fiind
îndeplinite condiţiile prevăzute de dispoziţiile art. 50 alin. (2) din Legea
nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 10.02.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 197 din 25.03.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 50 alin. (2) şi 501 alin. (1) din Legea nr.
10/2001 privind regimul juridic al unor imobile preluate în mod abuziv în
perioada 6 martie 1945-22 decembrie 1989, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, instanţa de judecată învestită cu soluţionarea unei
cereri în plata preţului de piaţă, întemeiată pe prevederile art. 501 alin. (1)
din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
poate acorda reclamantului preţul actualizat plătit la momentul încheierii
contractului de vânzare-cumpărare în temeiul Legii nr. 112/1995 pentru
reglementarea situaţiei juridice a unor imobile cu destinaţia de locuinţe,
trecute în proprietatea statului, cu modificările ulterioare, în cazul în care
constată ca fiind îndeplinite condiţiile prevăzute de dispoziţiile art. 50
alin. (2) din Legea nr. 10/2001, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, numai dacă s-a formulat un capăt de cerere distinct în acest sens.
Protecţia
consumatorilor
Legea nr.
57/2015 pentru modificarea şi completarea art. 33 din Ordonanţa Guvernului nr.
99/2000 privind comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, Parlamentul
României, În vigoare de la 29.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 202 din 26.03.2015
Orice comerciant care anunţă
o reducere de preţ trebuie să o raporteze la preţul de referinţă practicat în
acelaşi spaţiu de vânzare pentru produse sau servicii identice. Preţul de
referinţă reprezintă cel mai scăzut preţ practicat în acelaşi spaţiu de vânzare
în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării preţului redus
Produsele aflate la
comercializare cu preţ redus/oferte promoţionale, cu 3 zile înainte de
expirarea datei durabilităţii minimale/datei-limită de consum aferente
produselor alimentare sau a termenului de valabilitate/datei de minimă
durabilitate aferente produselor nealimentare, se sortează şi se expun la
comercializare, pe rafturi sau în standuri, delimitate vizibil, cu informarea
corectă, completă şi precisă a consumatorilor. Nerespectarea prevederilor
prezentului alineat este considerată practică comercială incorectă şi se
sancţionează conform reglementărilor legale în vigoare.
Ordinul nr.
16/2015 pentru aprobarea Procedurii-cadru privind obligaţia furnizorilor de
energie electrică şi gaze naturale de soluţionare a plângerilor clienţilor
finali, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei – ANRE, În
vigoare de la 23.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 193 din
23.03.2015
Deşi teoretic ar trebui să
favorizeze consumatorul, în fapt Ordinul pune piedici consumatorului. Procedura
devine excesiv de formală, plângerile putându-se face doar pe baza de formular.
Mai mult se spune „Analizarea plângerilor se efectuează având la bază
documentele probatorii puse la dispoziţie de clientul final.”. În cele mai
multe cazuri, în fapt consumatorul are acces foarte rar la documente care să
ateste abuzurile furnizorului de electricitate fiind vorba de situaţii de fapt
complexe, unde majoritatea probelor se află în posesia chiar a furnizorului de
electricitate. Ordinul nu prevede nici măcar un termen în care o plângere
trebuie soluţionată.
Regulamentul
de preluare de către furnizorii de ultimă instanţă a locurilor de consum ale
clienţilor finali care nu au asigurată furnizarea energiei electrice din nicio
altă sursă din 18.03.2015, Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei – ANRE, În vigoare de la 27.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea
I nr. 205 din 27.03.2015
Deşi pare a fi o normă care
să protejeze consumatorii în fapt aceasta validează practicile de „forţă” ale
furnizorilor de electricitate” De pildă
: „În cazul clienţilor cu locuri de consum la care a fost întreruptă
alimentarea cu energie electrică pentru neplată, FUI are obligaţia de a presta
serviciul de furnizare a energiei electrice ulterior prezentării de către
clienţii respectivi a dovezii achitării la zi a debitelor aferente consumului
de energie electrică realizat până la data întreruperii alimentării cu energie
electrică. De asemenea, FUI are dreptul să solicite acestor clienţi
constituirea, în favoarea sa, înainte de data preluării, a unei garanţii
financiare stabilite conform procedurii specifice aprobate de ANRE.”
Piaţa de capital
Regulamentul
nr. 3/2015 pentru modificarea şi completarea Regulamentului Comisiei Naţionale
a Valorilor Mobiliare nr. 1/2006 privind emitenţii şi operaţiunile cu valori
mobiliare şi a Regulamentului Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr.
6/2009 privind exercitarea anumitor drepturi ale acţionarilor în cadrul
adunărilor generale ale acţionarilor societăţilor comerciale, Autoritatea de
Supraveghere Financiară – ASF, În vigoare de la 27.03.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 206 din 27.03.2015
Regulamentul aduce precizări
în domeniul ofertelor publice, modul de plată a dividendelor către asociaţi (întotdeauna
prin depozitarul central, către intermediarii autorizaţi sau, în lipsă,
printr-un agent de plată desemnat prin hotărârea adunării generale a
asociaţilor.)
Se aduc importante precizări
legate de modul de desfăşurare a adunărilor generale în special cu privire la
modul de stabilire a prezenţei, şi modul în acre sunt împuterniciţi
reprezentanţii. Este reglementată
posibilitatea participării la adunarea generală a acţionarilor cu o procură
generală, dată pentru mai multe adunări. Intermediarii autorizaţi şi avocaţii
pot participa ca reprezentanţi în adunările generale pe baza unei procuri
generale.
Financiar-fiscal
Legea nr.
54/2015 pentru completarea art. 73 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal,
Parlamentul României, În vigoare de la 28.03.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 198 din 25.03.2015
Se introduce la art. 73 din
codul fiscal o procedură de evaluare în vederea deducerii a pierderilor în
agricultură ca urmare a calamităţilor.
Agricultură,
produse alimentare
Ordinul nr. 23/2015 privind
modificarea Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale Sanitare Veterinare
şi pentru Siguranţa Alimentelor nr. 170/2007 pentru aprobarea Normei sanitare
veterinare ce stabileşte cerinţele de sănătate animală pentru animalele de
acvacultură şi produsele acestora, precum şi pentru prevenirea şi controlul
anumitor boli ale animalelor acvatice, Autoritatea Naţională Sanitară
Veterinară şi pentru Siguranţa Alimentelor – ANSVSA, În vigoare de la
24.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 195 din 24.03.2015.
Proprietate
intelectuală
Legea nr.
53/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 8/1996 privind dreptul de
autor şi drepturile conexe, Parlamentul României, În vigoare de la 28.03.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 198 din 25.03.2015
Sunt modificare termenele de
protecţie pentru opere muzicale, drepturile artiştilor interpreţi pentru opere
muzicale şi dreptul producătorilor de fonograme. (50 -70 de ani după data primei
fixări sau data primei publicări sau comunicări publice legale)
Muncă, protecţie
socială, calificări
Decizia nr.
2/2015 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Constanţa -
Secţia I civilă, în Dosarul nr. 2.886/113/2013, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 13.02.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 201 din 26.03.2015
În aplicarea art. 2 raportat
la art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr.
137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare,
republicată, punerea în executare a hotărârilor judecătoreşti prin care s-au
acordat unor angajaţi anumite drepturi salariale nu reprezintă un tratament
discriminatoriu al celorlalţi angajaţi.
Comentarii