Muncă, protecţie
socială, calificări
Decizia nr.
1/2015 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Constanţa -
Secţia I civilă în Dosarul nr. 3.626/118/2013 privind pronunţarea unei hotărâri
prealabile pentru dezlegarea modului de interpretare şi aplicare a
dispoziţiilor art. 169 alin. (3) raportat la art. 169 alin. (1) din Legea nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare, respectiv a dispoziţiilor art. 169 alin. (6) raportat
la art. 100 din Legea nr. 263/2010, cu modificările şi completările ulterioare,
în sensul de a se stabili dacă persoanele pensionate în perioada
1.04.2001-1.01.2011 şi, în special, în perioada 1.04.2001-2.11.2008 beneficiază
de majorarea cu 50% a punctajului anual pentru perioadele în care au desfăşurat
activităţi în locuri de muncă încadrate în condiţii speciale după 1.04.2001, Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 10.02.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 162 din 09.03.2015.
Stabileşte că dispoziţiile
art. 169 alin. (6) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, cu modificările şi completările ulterioare, se interpretează în sensul
că nu se acordă majorarea cu 50% a punctajului anual persoanelor care şi-au
desfăşurat activitatea în condiţii speciale de muncă după data de 1 aprilie
2001 şi înscrise la pensie anterior intrării în vigoare a Legii nr. 263/2010,
cu modificările şi completările ulterioare.
Protecţia
consumatorilor
Legea nr.
33/2015 pentru modificarea Legii nr. 363/2007 privind combaterea practicilor
incorecte ale comercianţilor în relaţia cu consumatorii şi armonizarea
reglementărilor cu legislaţia europeană privind protecţia consumatorilor,
precum şi pentru completarea art. 32 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 97/2001 privind reglementarea producţiei, circulaţiei şi
comercializării alimentelor, Parlamentul României, În vigoare de la 14.03.2015,
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 170 din 11.03.2015
Sunt câteva dispoziţii noi
în domeniul protecţiei consumatorilor.
Practici comerciale
interzise nou definite
Lansarea unei invitaţii de a
cumpăra produse la un anumit preţ, pentru ca apoi, în scopul promovării unui
produs diferit, comerciantul să recurgă la una dintre următoarele fapte:
a) refuzul prezentării
articolului care a făcut obiectul publicităţii;
b) refuzul luării comenzii
privind respectivul articol sau al livrării în cadrul unui termen rezonabil;
c) prezentarea unui eşantion
cu defecte.
Şi
Angajamentul comerciantului
de a furniza un serviciu postvânzare către consumatori, atunci când
comerciantul a comunicat cu aceştia, înaintea încheierii tranzacţiei, într-o
limbă ce nu este limba oficială a statului membru în care acesta este stabilit
şi, ulterior, a furnizat respectivul serviciu numai în altă limbă, fără însă a
informa în mod clar consumatorii cu privire la aceasta, înainte de angajarea în
tranzacţie
Şi
Crearea, operarea sau
promovarea unui sistem promoţional piramidal, în care consumatorul oferă o
contraprestaţie, inclusiv în produse, servicii sau bani, în schimbul
posibilităţii de a primi compensaţie, ce provine în special ca urmare a
introducerii unui alt consumator în sistem decât ca urmare a vânzării sau
consumului produselor.
Şi
Atunci când orice acţiune
întreprinsă în vederea solicitării premiului sau a altui beneficiu echivalent
este condiţionată de plata unei sume de bani ori de suportarea unui cost de
către consumator.
Ordinul nr.
194/2015 privind aprobarea Normelor pentru evaluarea şi avizarea publicităţii
la medicamentele de uz uman, Ministerul Sănătăţii – MS, În vigoare de la
11.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 168 din 11.03.2015
Hotărârea nr.
147/2015 privind adoptarea unor măsuri pentru crearea cadrului de aplicare a
prevederilor Regulamentului (CE) nr. 1.223/2009 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind produsele cosmetice, precum şi ale
Regulamentului (UE) nr. 655/2013 al Comisiei din 10 iulie 2013 de stabilire a
unor criterii comune pentru justificarea declaraţiilor utilizate în legătură cu
produsele cosmetice, Guvernul României, Va intra în vigoare de la 12.04.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 175 din 13.03.2015
Proprietate
imobiliară
Legea nr.
34/2015 pentru completarea art. 36 din Legea nr. 230/2007 privind înfiinţarea,
organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari, Parlamentul României, În
vigoare de la 15.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 172 din
12.03.2015
Iată ce obligaţie au
asociaţiile de proprietari în condominiu:
informarea trimestrială, în
scris sau prin poşta electronică, a proprietarilor, membrii asociaţiei de
proprietari, cu privire la situaţia financiară cuprinzând toate elementele de
cheltuieli, venituri, încasări şi plăţi aferente asociaţiei de proprietari, sub
semnătura proprie şi contrasemnată de preşedintele şi de cenzorul asociaţiei de
proprietari.
Ordonanţa de
urgenţă nr. 2/2015 pentru modificarea şi completarea unor acte normative,
precum şi alte măsuri, Guvernul României, În vigoare de la 13.03.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 176 din 13.03.2015
La art. VII se prevede că prin
excepţie de la prevederile alin. (2) lit. a), beneficiarul Programului care
deţine o locuinţă achiziţionată sau construită în cadrul Programului poate
achiziţiona sau construi o nouă locuinţă în cadrul Programului cu îndeplinirea
cumulativă a următoarelor condiţii:
a) noua locuinţă care se
achiziţionează sau construieşte în cadrul Programului să aibă suprafaţa utilă
mai mare decât a locuinţei achiziţionate sau construite iniţial în cadrul
Programului sau valoarea noii locuinţe rezultată din raportul de evaluare să
fie mai mare decât valoarea evaluată la momentul acordării creditului pentru
locuinţa achiziţionată sau construită iniţial în cadrul Programului;
b) locuinţa achiziţionată
sau construită iniţial în cadrul Programului să fie înstrăinată prin
vânzare-cumpărare cel târziu până la data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare sau a contractului de construire a noii locuinţe;
c) creditul acordat iniţial
în cadrul Programului să fie lichidat până la data încheierii contractului de
vânzare-cumpărare sau a contractului de construire a noii locuinţe în cadrul
Programului sau să fie refinanţat prin acordarea celui de-al doilea credit în
cadrul Programului pentru dobândirea sau construirea unui imobil care să îndeplinească
condiţiile prevăzute la lit. a);
d) la data solicitării celui
de-al doilea credit, beneficiarul Programului persoană fizică declară pe
propria răspundere fie că deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul
ori soţia cel mult o locuinţă, respectiv cea achiziţionată sau construită în
cadrul Programului pe care urmează să o înstrăineze cel târziu până la data
încheierii contractului de vânzare-cumpărare sau a contractului de construire a
noii locuinţe care va fi achiziţionată sau construită în cadrul Programului,
fie că deţine în proprietate exclusivă sau împreună cu soţul ori soţia o
locuinţă, dobândită sau construită prin orice alt mod decât prin Program, în
suprafaţă utilă mai mică de 50 mp şi o a doua locuinţă, respectiv cea
achiziţionată sau construită iniţial în cadrul Programului, pe care o va
înstrăina cel târziu până la data încheierii contractului de vânzare-cumpărare
sau a contractului de construire a noii locuinţe care va fi achiziţionată în
cadrul Programului.
La art. XVIII se prevede reducerea
impozitului pe maşini cu hibride cu 95%
Decizia nr.
13/2015 referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art.
78 alin. (11) şi (13) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, art. 78 alin.
(12) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 în forma anterioară modificărilor
aduse prin Legea nr. 86/2014 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea
pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991 şi a dispoziţiilor art. 3 lit. e), art. 4 alin. (1) în
forma anterioară modificărilor aduse prin Legea nr. 86/2014 şi art. 12 alin.
(3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea,
administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi
completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, Curtea Constituţională, În
vigoare de la 13.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 175 din
13.03.2015
Admite excepţia de
neconstituţionalitate formulată de Maria Pirtea şi Cornel Pirtea în Dosarul nr.
1.359/210/2013 al Tribunalului Arad - Secţia civilă şi constată că prevederile
art. 78 alin. (11) şi (13) din Legea fondului funciar nr. 18/1991 sunt constituţionale
în măsura în care schimbarea categoriei de folosinţă a pajiştilor în Registrul
agricol se realizează de la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2013 privind organizarea, administrarea şi exploatarea
pajiştilor permanente şi pentru modificarea şi completarea Legii fondului
funciar nr. 18/1991.
2. 1 Admite excepţia de
neconstituţionalitate, formulată de aceiaşi autori în dosarul aceleiaşi
instanţe, şi constată că prevederile art. 4 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 34/2013, în forma anterioară modificărilor aduse prin Legea
nr. 86/2014 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2013
privind organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente şi
pentru modificarea şi completarea Legii fondului funciar nr. 18/1991, sunt
constituţionale în măsura în care obligaţia de menţinere în categoria de
folosinţă a pajiştilor incumbă deţinătorilor de pajişti înregistrate ca atare
în Registrul agricol la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2013.
Agricultură,
produse alimentare
Legea nr.
37/2015 privind clasificarea fermelor şi exploataţiilor agricole, Parlamentul
României, În vigoare de la 15.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 172 din 12.03.2015
În funcţie de tipul general
de activitate agricolă, exploataţiile se clasifică astfel:
A. Exploataţii specializate
- culturi
1) exploataţii specializate
în culturi de câmp;
2) exploataţii specializate
în horticultură;
3) exploataţii specializate
în culturi permanente.
B. Exploataţii specializate
- producţie animală
1) exploataţii specializate
în creşterea animalelor erbivore;
2) exploataţii specializate
în creşterea animalelor granivore.
C. Exploataţii mixte
1) exploataţii de culturi
mixte;
2) exploataţii mixte de
creştere a animalelor;
3) exploataţii mixte de
culturi şi creşterea animalelor;
4) exploataţii
neclasificate.
În funcţie de dimensiunea
economică, fermele şi exploataţiile agricole se clasifică şi se definesc după
cum urmează:
a) sub 1.999 euro - ferme de
subzistenţă care produc în totalitate pentru consumul propriu;
b) 2.000-7.999 euro - ferme
de semi-subzistenţă care îşi asigură consumul propriu şi o mică parte din
producţia agricolă ce o comercializează;
c) 8.000-49.999 euro - ferme
comerciale mici care comercializează mai mult de 50% din producţia agricolă pe
care o realizează;
d) 50.000-999.999 euro -
ferme comerciale/exploataţii agricole mijlocii care îşi comercializează
întreaga producţie agricolă pe care o realizează;
e) peste 1.000.000 euro -
ferme comerciale/exploataţii agricole mari care îşi comercializează întreaga
producţie agricolă pe care o realizează.
Proceduri
judiciare
Decizia nr.
76/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 374 alin. (7) teza a doua din Codul de procedură penală, Curtea
Constituţională, În vigoare de la 13.03.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 174 din 13.03.2015
Admite excepţia de
neconstituţionalitate ridicată de reprezentantul Ministerului Public în Dosarul
nr. 23.361/3/2013* al Tribunalului Bucureşti - Secţia I penală şi constată că
soluţia legislativă de excludere a procurorului de la dezbaterea contradictorie
a probelor cuprinsă în art. 374 alin. (7) teza a doua din Codul de procedură
penală este neconstituţională.
Dispoziţiile art. 374 alin.
(7) teza a doua cu denumirea marginală Aducerea la cunoştinţă a învinuirii,
lămuriri şi cereri din Codul de procedură penală, au următorul conţinut:
"Probele administrate în cursul urmăririi penale şi necontestate de către
părţi nu se readministrează în cursul cercetării judecătoreşti. Acestea sunt
puse în dezbaterea contradictorie a părţilor şi sunt avute în vedere de
instanţă la deliberare."
Comentarii