Legea nr.
97/2015 pentru modificarea art. 137 alin. (1) din Legea nr. 53/2003 - Codul
muncii, Parlamentul României, În vigoare de la 11.05.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 316 din 08.05.2015
Art. 137.
„(1) Repausul săptămânal
este de 48 de ore consecutive, de regulă sâmbăta şi duminica."
Diverse
Ordinul nr.
104/2015 pentru aprobarea condiţiilor în vederea autorizării sau menţinerii
autorizaţiei pentru operaţiunea de marcare a metalelor preţioase cu marca de
garanţie proprie, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor – ANPC,
În vigoare de la 05.05.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 304
din 05.05.2015
Proceduri
judiciare
Decizia nr.
136/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 5 alin. (7) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007
privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei, Curtea Constituţională, În vigoare de la 08.05.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 315 din 08.05.2015
„Admite excepţia de
neconstituţionalitate ridicată de CET Govora - S.A. din Râmnicu Vâlcea în
Dosarul nr. 2.487/2/2014 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal şi constată că prevederile art. 5 alin. (7)
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi
funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, prin
care se stabileşte un termen pentru atacarea în contencios administrativ a
actelor administrative cu caracter normativ emise de preşedintele Autorităţii
Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei în exercitarea atribuţiilor
sale, sunt neconstituţionale.”
„Analizând dispoziţiile art.
1 şi 5 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007, Curtea reţine că
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei este o autoritate
administrativă autonomă, ale cărei reglementări se materializează în ordine,
decizii sau avize. Potrivit art. 5 alin. (5) din aceasta, "În exercitarea
atribuţiilor de reglementare, reglementările de interes general se aprobă prin
ordine ale ANRE şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I",
iar alin. (7) al aceluiaşi articol prevede că "Ordinele şi deciziile emise
de preşedinte în exercitarea atribuţiilor sale pot fi atacate în contencios
administrativ la Curtea de Apel Bucureşti, în termen de 30 de zile de la data
publicării acestora în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv de la
data la care au fost notificate părţilor interesate."
Curtea constată că textul
mai sus redat, ce constituie obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, nu
face distincţie între actele administrative cu caracter individual sau cu
caracter normativ, ambele categorii de acte fiind supuse aceluiaşi termen de
decădere de 30 de zile pentru a putea fi atacate pe calea contenciosului
administrativ. Curtea constată că, dacă în acest interval de timp nu au fost
contestate, actele administrative cu caracter individual emise de preşedintele
Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei vor putea fi
contestate pe cale incidentală, fără o limitare în timp, prin intermediul
excepţiei de nelegalitate, astfel cum prevede legea generală în materia
contenciosului administrativ. În schimb, actele administrative cu caracter
normativ vor scăpa controlului judecătoresc, întrucât, după expirarea
termenului de 30 de zile, împotriva acestora nu se va mai putea exercita nicio
acţiune directă, deoarece, în virtutea principiului specialia generalibus
derogant, nu pot fi aplicate prevederile legii generale în condiţiile
existenţei unei legi speciale care fixează expres un anumit termen. De
asemenea, aşa cum s-a arătat, acest tip de acte nu pot face obiectul unei
excepţii de nelegalitate, aceasta fiind o modalitate de contestare specifică
actelor administrative cu caracter individual. În consecinţă, ordinele şi
deciziile emise de preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în
Domeniul Energiei, acte administrative unilaterale cu caracter normativ, ar
beneficia de prezumţia absolută de legalitate după 30 de zile de la publicare,
dacă în acest interval niciun operator economic nu ar introduce în faţa Curţii
de Apel Bucureşti o acţiune în contencios administrativ în vederea verificării
legalităţii acestora pe calea principală a acţiunii în anulare.”
Comentarii