Financiar-fiscal
Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal, Parlamentul României, Va intra în vigoare de la
01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 688 din 10.09.2015
Câteva aspecte generale
Microintreprinderi
Societatea care realizează
la finele exerciţiului anterior venituri impozabile mai mici de 65.000 euro la
cursul de la finele exerciţiului, iar ponderea serviciilor de consultanta şi
management NU este mai mare de 20% în total venituri poate fi calificată
intreprindere
Impozitul pe venitul
microintreprinderii este de 3%.
În anumite condiţii, pe o
perioadă de 24 de luni poate fi şi de 1%
Impozit pe profit
Se păstrează cota de 16%. În
cazul cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, impozitul nu poate
sa fie mai mic de 5% din total veniturilor realizate.
S-a majorat plafonul de cheltuieli
sociale deductibile la 5% din cheltuileile cu salariile.
Se reduce plafonul pentru dobânda
deductibilă la 4%.
La
sponsorizări plafonul de cheltuieli deductbile este 0,5% (5 la mie) din cifra
de afaceri, fără a depasi 20% din impozitul pe profit.
Dividende
Dividendele plătite de o
societate, persoana juridica romana, către o alta persoana juridica română se
impoziteaza cu procentul de 16%.
Nu se aplică impozitul pe
dividend dacă persoana ce încasează dividendul deţine la societatea afiliată
mai mult de 10% din capitalul social pe o perioadă mai mare de 1 an.
Incepand cu 1 ianuarie 2017,
impozitul pe dividend va fi în procent de 5%.
TVA
Cota
generala aplicabilă începand cu 1 ianuarie 2016 pentru TVA este de 20%.
Se aplică urmatoarele cote reduse:
- cota de 9% pentru medicamente, cazarea în sectorul hotelier, alimente, servicii de restaurant şi catering.
- se extinde aplicarea cotei reduse de 5% pentru cărţi, manuale şcolare, reviste şi pentru accesul la evenimente culturale sau sportive, accesul la muzee, case memoriale, târguri sau expoziţii.
- se pastreaza cota de TVA de 5% pentru vânzarea de locuinţe cu majorarea plafonului valoric la care se aplică această cotă de TVA la aproximativ 100.000 euro
Se aplică urmatoarele cote reduse:
- cota de 9% pentru medicamente, cazarea în sectorul hotelier, alimente, servicii de restaurant şi catering.
- se extinde aplicarea cotei reduse de 5% pentru cărţi, manuale şcolare, reviste şi pentru accesul la evenimente culturale sau sportive, accesul la muzee, case memoriale, târguri sau expoziţii.
- se pastreaza cota de TVA de 5% pentru vânzarea de locuinţe cu majorarea plafonului valoric la care se aplică această cotă de TVA la aproximativ 100.000 euro
Impozitul
pe venit
Se
menţine contribuţia de 16%.
În
cazul salariaţilor deducerile personale se aplică doar celor cu venituri mici.
În
cazul PFA se introduce obligaţia de a plăti contribuţiile sociale în cotele
generale, indiferent dacă s eplătesc sau nu şi contribuţii în calitate de
salariat.
În
cazul închirierilor cota forfetară de deducere creşte la 40%
Impozite
locale
Impozitul
de pe clădiri va fi afectat de faptul că va fi aplicat în funcţie de categiria
de folosinţă, şi anume clădirile folosite pentru o întreprindere vor fi impuse
majorat.
Dacă
nu se face o reevaluare a valorii imobilului timp de 5 ani, se va proceda la
mărirea bazei de impozitare automat cu 5%
Accize
S-a
abrogat acciza de lux pentru iahturi, auto cu capacitate mai mare de 3000 cm
cubi, pentru arme, pentru bijuterii şi pentru confectiile din blanuri naturale.
Procedura de
reducere a normei de venit, în cazul activităţilor agricole din 21.08.2015, Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 09.09.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 09.09.2015
Persoanele fizice care
desfăşoară activităţi agricole, individual sau într-o formă de asociere,
beneficiază de reducerea normei de venit, proporţional cu pierderea
înregistrată, în cadrul anului fiscal curent, ca urmare a unor fenomene
meteorologice nefavorabile care pot fi asimilate dezastrelor naturale, precum
îngheţul, grindina, poleiul, inundaţiile, ploaia abundentă, seceta, precum şi a
celor produse de animalele sălbatice, dacă sunt îndeplinite, cumulativ,
următoarele condiţii:
a) venitul net se stabileşte
pe bază de norme de venit;
b) pierderea afectează peste
30% din suprafeţele destinate producţiei agricole vegetale sau din animalele
deţinute, pe fiecare categorie de produse vegetale sau categorie de animale,
prevăzută la art. 72 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare, din cadrul unei unităţi
administrativ-teritoriale;
c) persoana fizică/asocierea
fără personalitate juridică a depus formularul 221 "Declaraţie privind
veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit". În
declaraţie contribuabilii înscriu suprafeţele destinate producţiei agricole
vegetale şi efectivele de animale, fără a se lua în considerare pierderea
înregistrată, ca urmare a evenimentelor prevăzute la art. 73 alin. (7) din
Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Constatarea pagubelor şi
evaluarea pierderilor se fac, la cererea persoanelor fizice/asocierilor fără
personalitate juridică, de o comisie numită prin ordin al prefectului
judeţului/ municipiului Bucureşti, în conformitate cu dispoziţiile art. 73
alin. (8) din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
Proprietate
imobiliară
Decizia nr.
12/2015 privind examinarea recursului în interesul legii formulat de Colegiul
de conducere al Curţii de Apel Suceava referitor la admisibilitatea acţiunii
privind validarea promisiunii de vânzare-cumpărare a unui bun imobil
determinat, în situaţia în care promitentul-vânzător are doar o cotă-parte
ideală din dreptul de proprietate asupra acestuia, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 07.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 678 din 07.09.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 1073 şi art. 1077 din Codul civil de la 1864, art.
5 alin. (2) din titlul X al Legii nr. 247/2005 privind reforma în domeniile
proprietăţii şi justiţiei, precum şi unele măsuri adiacente, cu modificările şi
completările ulterioare, art. 1.279 alin. (3) teza I şi art. 1.669 alin. (1)
din Codul civil, în situaţia în care promitentul-vânzător a promis vânzarea
întregului imobil, deşi nu are calitatea de proprietar exclusiv al acestuia,
promisiunea de vânzare nu poate fi executată în natură sub forma pronunţării
unei hotărâri judecătoreşti care să ţină loc de contract de vânzare pentru
întregul bun, în lipsa acordului celorlalţi coproprietari.
Concurenţă
Ordinul nr.
514/2015 privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea Regulamentului
privind concentrările economice, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui
Consiliului Concurenţei nr. 385/2010, Consiliul Concurenţei, În vigoare de la
08.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 683 din 08.09.2015
Prevederile prezentului
regulament se aplică operaţiunilor de concentrare economică, atunci când cifra
de afaceri cumulată a întreprinderilor implicate în operaţiune depăşeşte
echivalentul în lei a 10.000.000 euro şi când cel puţin două dintre
întreprinderile implicate au realizat pe teritoriul României, fiecare în parte,
o cifră de afaceri mai mare decât echivalentul în lei a 4.000.000 euro.
Pragurile valorice pot fi modificate potrivit prevederilor legii.
Noţiunea de concentrare
economică include acele operaţiuni care au ca rezultat modificări de durată ale
controlului întreprinderilor şi, prin urmare, în structura pieţei, cuprinzând
şi operaţiunile care conduc la crearea de societăţi în comun care îndeplinesc
în mod durabil toate funcţiile unei entităţi economice autonome. Prin
întreprindere, în sensul legii, se înţelege orice entitate economică angajată
într-o activitate constând în oferirea de bunuri sau de servicii pe o piaţă
dată, independent de statutul său juridic şi de modul de finanţare, astfel cum
este definită în jurisprudenţa Uniunii Europene.
Notificarea poate fi
efectuată şi în cazurile în care întreprinderile implicate demonstrează
Consiliului Concurenţei intenţia de a încheia un acord sau, în cazul ofertei
publice, şi-au anunţat intenţia de a face o astfel de ofertă, cu condiţia ca
acordul ori oferta planificată să aibă ca rezultat o concentrare economică
notificabilă.
Concentrările economice care
se realizează prin fuziunea a două sau mai multor întreprinderi trebuie
notificate de către fiecare dintre părţile implicate. Pentru concentrările
economice preconizate a se realiza ca urmare a lansării unei oferte publice sau
a anunţului privind intenţia de a face o astfel de ofertă, notificarea se
transmite de către ofertant. În celelalte cazuri, notificarea trebuie să fie
înaintată de către persoana, întreprinderea sau întreprinderile care
dobândeşte/dobândesc controlul asupra uneia ori mai multor întreprinderi ori
asupra unor părţi ale acestora.
Ordinul nr.
513/2015 privind punerea în aplicare a Regulamentului pentru modificarea şi
completarea Regulamentului privind analiza şi soluţionarea plângerilor
referitoare la încălcarea prevederilor art. 5, 6 şi 9 din Legea concurenţei nr.
21/1996 şi a prevederilor art. 101 şi 102 din Tratatul privind funcţionarea
Uniunii Europene, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 499/2010, Consiliul Concurenţei,În vigoare de la 09.09.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 684 din 09.09.2015
Proceduri
judiciare
Hotărârea din
31 martie 2015 în Cauza S.C. Uzinexport - S.A. împotriva României, Curtea
Europeană a Drepturilor Omului – CEDO, În vigoare de la 07.09.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 677 din 07.09.2015, (Cererea nr. 43.807/06)
29. Desigur, posibilitatea
apariţiei divergenţei de jurisprudenţă este, prin natura sa, inerentă oricărui
sistem judiciar care se bazează pe un ansamblu de jurisdicţii de fond,
competente în domeniul lor de jurisdicţie teritorială. Totuşi, rolul unei
jurisdicţii supreme este tocmai acela de a regla aceste contradicţii (Zielinski
şi Pradal şi Gonzalez şi alţii împotriva Franţei [GC], nr. 24.846/94 şi
34.165/96-34.173/96, pct. 59, CEDO 1999-VII).
30. Or, atunci când cea mai
înaltă jurisdicţie se află la originea unor decizii contradictorii care nu se
bazează pe niciun motiv întemeiat, devine ea însăşi sursă de insecuritate
juridică. O astfel de situaţie este de natură a submina încrederea publicului
în sistemul judiciar şi de a aduce atingere principiului securităţii juridice
[Beian împotriva României (nr. 1), nr. 30.658/05, pct. 39, CEDO 2007-V
(extrase)].
31. În speţă, nu este
incidentă necesitatea respectării autonomiei de care se bucură autorităţile
judiciare naţionale, în ceea ce priveşte puterea lor de a interpreta dreptul
intern, de vreme ce Guvernul recunoaşte că Decizia din 23 mai 2006 este
contrară legii interne, jurisprudenţei Înaltei Curţi şi a celei a altor
instanţe interne. Curtea arată că nici Înalta Curte, nici Guvernul nu au oferit
niciun argument pentru a justifica că decizia litigioasă ar constitui o
evoluţie în raport cu jurisprudenţa invocată de reclamantă sau că această
decizie se bazează pe fapte diferite care ar fi permis o abordare opusă.
32. Aceste elemente sunt
suficiente Curţii pentru a concluziona că, în speţă, aplicarea art. 1 din
Decretul nr. 167/1958 a fost arbitrară şi a adus atingere principiului
securităţii raporturilor juridice, de vreme ce nimic nu permitea Înaltei Curţi
să concluzioneze cu privire la caracterul tardiv al cererii reclamantei, în
prezenţa unei norme de drept şi a unei jurisprudenţe suficient de clare în
sensul contrar.
33. Prin urmare, a existat o
încălcare a art. 6 § 1 din Convenţie.
Decizia nr.
13/2015 privind examinarea recursului în interesul legii formulat de Colegiul
de conducere al Curţii de Apel Constanţa privind interpretarea şi aplicarea
dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. f) şi art. 10 din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare,
respectiv art. 94 şi 95 din Codul de procedură civilă, Înalta Curte de Casaţie
şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 11.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 690 din 11.09.2015.
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 2 alin. (1) lit. f) şi art. 10 din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările
ulterioare, respectiv art. 94 şi art. 95 din Codul de procedură civilă,
litigiile având ca obiect acţiuni prin care se solicită de către o direcţie
generală de asistenţă socială şi protecţia copilului obligarea unui consiliu
judeţean sau local ori a unei alte direcţii generale de asistenţă socială şi
protecţia copilului la suportarea cheltuielilor de întreţinere pentru persoane
care beneficiază de măsuri de protecţie prevăzute de Legea nr. 448/2006 privind
protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi Legea nr. 272/2004 privind
protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, sunt de competenţa instanţelor de contencios
administrativ.
Comentarii