Financiar-fiscal
Ordonanţa de
urgenţă nr. 44/2015 privind acordarea unor facilităţi fiscale, Guvernul
României, În vigoare de la 21.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 785 din 21.10.2015.
Cunoscut si ca „aministia
fiscala” prezint aproape actul integral
aici:
Art. 1.
(1) Penalităţile de
întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de
plată principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30
septembrie 2015, inclusiv, şi administrate de Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală, denumită în continuare organ fiscal central, se anulează dacă sunt
îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) toate obligaţiile de
plată principale restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de
organul fiscal central, se sting prin orice modalitate prevăzută de lege până
la data de 31 martie 2016, inclusiv;
b) o cotă de 45,8% din
dobânzile aferente obligaţiilor de plată prevăzute la lit. a) stabilite prin
decizii comunicate până la data stingerii obligaţiilor de plată principale se
stinge prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 30 iunie 2016,
inclusiv;
c) este stinsă prin orice
modalitate prevăzută de lege o cotă de 45,8% din dobânzile datorate până la
data stingerii obligaţiilor de plată principale prevăzute la lit. a) şi
stabilite prin decizii comunicate după această dată, până la termenul de plată
prevăzut la art. 111 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, denumită în continuare Codul de procedură fiscală;
d) sunt stinse prin orice
modalitate prevăzută de lege toate obligaţiile de plată principale administrate
de organul fiscal central cu termene de plată cuprinse între data de 1
octombrie 2015 şi 31 martie 2016, inclusiv, până la data depunerii cererii de
anulare a penalităţilor de întârziere şi a cotei de 54,2% din dobânzi, denumită
în continuare cerere de anulare a accesoriilor;
e) contribuabilul să aibă
depuse toate declaraţiile fiscale, potrivit vectorului fiscal, până la data
depunerii cererii de anulare a accesoriilor. Această condiţie se consideră
îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii
fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul
fiscal central;
f) contribuabilul depune
cererea de anulare a accesoriilor până la data de 30 iunie 2016, inclusiv, sub
sancţiunea decăderii.
(2) În scopul acordării anulării,
pentru cota de 45,8% din dobânda datorată potrivit alin. (1) lit. b) şi c),
sunt aplicabile în mod corespunzător prevederile art. 115 alin. (32) din Codul
de procedură fiscală.
Art. 2.
(1) Penalităţile de
întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente diferenţelor de
obligaţii de plată declarate suplimentar de contribuabili prin declaraţie
rectificativă prin care se corectează obligaţiile de plată principale cu
scadenţe anterioare datei de 30 septembrie 2015, inclusiv, administrate de organul
fiscal central, se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele
condiţii:
a) declaraţia rectificativă
este depusă până la data de 31 martie 2016, inclusiv;
b) toate obligaţiile de
plată principale individualizate în declaraţia rectificativă se sting prin
orice modalitate prevăzută de lege până la 31 martie 2016, inclusiv;
c) sunt îndeplinite
condiţiile prevăzute la art. 1 alin. (1) lit. b) -f).
(2) Prevederile alin. (1)
sunt aplicabile şi în cazul corectării erorilor din deconturile de taxă pe
valoarea adăugată efectuate potrivit reglementărilor legale în vigoare.
(3) Prevederile art. 1 alin.
(2) sunt aplicabile în mod corespunzător şi pentru cota de 45,8% din dobânzile
aferente obligaţiilor de plată principale individualizate în declaraţia
rectificativă sau, după caz, aferente obligaţilor de plată rezultate din
corectarea decontului de taxă pe valoarea adăugată.
Art. 3.
Penalităţile de întârziere,
precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de plată
principale cu termene de plată până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi stinse
până la această dată, administrate de organul fiscal central, se anulează dacă
sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) penalităţile de
întârziere şi dobânzile ce pot forma obiectul anulării sunt datorate şi
nestinse la 30 septembrie 2015, inclusiv;
b) o cotă de 45,8% din
dobânzile aferente obligaţiilor de plată principale cu termene de plată
anterioare datei de 30 septembrie 2015 şi stinse până la această dată se stinge
prin orice modalitate prevăzută de lege până la data de 31 martie 2016,
inclusiv. Prevederile art. 1 alin. (2) sunt aplicabile în mod corespunzător;
c) este îndeplinită condiţia
prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. f).
Art. 4.
(1) Penalităţile de
întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, aferente obligaţiilor de
plată principale administrate de organul fiscal central, cu termene de plată
până la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi individualizate în decizii de impunere
emise urmare unei inspecţii fiscale în derulare la data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă se anulează dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) toate diferenţele de
obligaţii de plată principale individualizate în decizia de impunere sunt
stinse prin orice modalitate prevăzută de lege până la termenul de plată
prevăzut la art. 111 alin. (2) din Codul de procedură fiscală;
b) o cotă de 45,8% din
dobânzile aferente obligaţiilor prevăzute la lit. a) este stinsă prin orice
modalitate prevăzută de lege până la termenul de plată prevăzut la art. 111
alin. (2) din Codul de procedură fiscală;
c) cererea de anulare a
accesoriilor se depune în termen de 90 de zile de la comunicarea deciziei de
impunere, sub sancţiunea decăderii.
(2) În situaţia inspecţiilor
fiscale ce urmează a începe după intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, în scopul acordării anulării prevăzute la art. 2, organele fiscale iau
în considerare declaraţiile rectificative depuse de contribuabili în cel mult
10 zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
Art. 5.
(1) Contribuabilii care
intenţionează să beneficieze de anularea obligaţiilor de plată accesorii
potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă pot notifica organul fiscal competent
cu privire la intenţia sa, până cel mai târziu la data depunerii cererii de
anulare a accesoriilor.
2) Pentru contribuabilii
care au notificat organul fiscal potrivit alin. (1):
a) penalităţile de
întârziere, precum şi o cotă de 54,2% din dobânzi, care pot face obiectul
anulării, se amână la plată în vederea anulării. În acest caz, organul fiscal
emite decizie de amânare la plată a penalităţilor de întârziere, precum şi a
cotei de 54,2% din dobânzi;
b) procedura de executare
silită nu începe sau se suspendă, după caz, pentru obligaţiile de plată
accesorii amânate la plată potrivit lit. a);
c) obligaţiile de plată
accesorii amânate la plată potrivit lit. a) nu se sting până la data
soluţionării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 30 iunie
2016 inclusiv, în cazul în care contribuabilul nu depune cerere de anulare a
accesoriilor.
(3) Prevederile alin. (2)
sunt aplicabile şi pe perioada cuprinsă între data depunerii cererii de anulare
a accesoriilor şi data emiterii deciziei de soluţionare a cererii potrivit art.
8.
(4) Decizia de amânare la
plată a penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi îşi
pierde valabilitatea în oricare din următoarele situaţii:
a) la data emiterii deciziei
de anulare a accesoriilor sau a deciziei de respingere a cererii de anulare a
accesoriilor, după caz;
b) la data de 30 iunie 2016,
în cazul în care contribuabilul nu depune cerere de anulare a accesoriilor.
Art. 6.
(1) Prin derogare de la
prevederile art. 149 din Codul de procedură fiscală, până la data de 30 iunie
2016, inclusiv, contribuabilii care au notificat organul fiscal potrivit art. 5
şi au înfiinţate popriri la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de
urgenţă, de către organul de executare fiscală, asupra disponibilităţilor
băneşti, pot efectua plata sumelor înscrise în adresele de înfiinţare a
popririi din sumele indisponibilizate.
(2) Prevederile alin. (1)
sunt aplicabile şi pentru popririle înfiinţate între data intrării în vigoare a
prezentei ordonanţe de urgenţă şi data de 30 iunie 2016, inclusiv.
Art. 7.
(1) Prin obligaţii de plată
restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, se înţelege:
a) obligaţii de plată pentru
care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la 30 septembrie 2015,
inclusiv;
b) diferenţele de obligaţii
de plată principale şi accesorii stabilite prin decizie de impunere comunicate
până la data de 30 septembrie 2015, inclusiv, chiar dacă pentru acestea nu s-a
împlinit termenul de plată prevăzut la art. 111 alin. (2) din Codul de
procedură fiscală;
c) alte obligaţii de plată
individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în
evidenţa organului fiscal în vederea recuperării la data de 30 septembrie 2015,
inclusiv.
(2) Nu sunt considerate
obligaţii de plată restante la 30 septembrie 2015, inclusiv:
a) obligaţiile de plată
pentru care s-au acordat şi sunt în derulare înlesniri la plată, potrivit
legii, la data de 30 septembrie 2015, inclusiv;
b) obligaţiile de plată
stabilite în acte administrative a căror executare este suspendată în
condiţiile legii, la data de 30 septembrie 2015, inclusiv.
(3) Sunt considerate
restante la 30 septembrie 2015, inclusiv, şi obligaţiile de plată care, la
această dată, se află în oricare din situaţiile prevăzute la alin. (2), iar
ulterior acestei date, dar nu mai târziu de 31 martie 2016, inclusiv,
înlesnirea la plată îşi pierde valabilitatea sau, după caz, încetează
suspendarea executării actului administrativ fiscal.
Art. 8.
Cererea de anulare a
accesoriilor se soluţionează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după
caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor.
Art. 9.
Prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă nu se aplică pentru obligaţiile de plată rezultate din
raporturi juridice contractuale şi acestea nu sunt luate în calcul pentru
acordarea anulării obligaţiilor de plată accesorii, potrivit prezentei
ordonanţe de urgenţă, cu excepţia redevenţelor miniere, a redevenţelor
petroliere şi a redevenţelor rezultate din contracte de concesiune, arendă şi
alte contracte de exploatare eficientă a terenurilor cu destinaţie agricolă,
încheiate de Agenţia Domeniilor Statului, prevăzute la art. 1 alin. (4) din
Codul de procedură fiscală.
Art. 10.
Prevederile art. 1-4 sunt
aplicabile şi pentru o cotă de 77,1% din majorările de întârziere datorate de
contribuabili până la data intrării în vigoare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 39/2010 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală, aprobată cu modificări prin Legea
nr. 46/2011.
Art. 11.
(1) Un contribuabil poate
beneficia de anularea accesoriilor potrivit prezentei ordonanţe de urgenţă în
oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 1-4, dacă sunt îndeplinite
condiţiile pentru acordarea anulării.
(2) Contribuabilii care la
data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor
fiscale potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011 privind
reglementarea acordării eşalonărilor la plată, aprobată prin Legea nr. 15/2012,
cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de anularea
penalităţilor de întârziere, precum şi a cotei de 54,2% din dobânzi, potrivit
art. 2-4, dacă îndeplinesc condiţiile prevăzute de aceste articole, dar doresc
şi menţinerea eşalonării la plată.
(3) Contribuabilii care la
data de 30 septembrie 2015 beneficiază de eşalonarea la plată a obligaţiilor
fiscale potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 29/2011, aprobată prin
Legea nr. 15/2012, cu modificările şi completările ulterioare, pot beneficia de
anularea unei cote de 54,2% din dobânda eşalonată la plată şi nestinsă la 30
septembrie 2015, inclusiv, dacă eşalonarea la plată se finalizează până la 31
martie 2016. În acest caz, cota de 54,2% din dobânda achitată odată cu plata
ratei de eşalonare se restituie potrivit Codului de procedură fiscală.
Art. 12.
(1) În cazul obligaţiilor de
plată datorate bugetelor locale, prevederile prezentei ordonanţe de urgenţă se
aplică dacă consiliul local stabileşte, prin hotărâre, aplicarea acestor
prevederi.
(2) În acest caz, anularea
vizează o cotă de până la 73,3% din majorările de întârziere, datorate ca
urmare a neachitării la termen a obligaţiilor de plată restante datorate
bugetelor locale.
(3) Prin hotărârea prevăzută
la alin. (1), consiliul local aprobă şi procedura de acordare a anulării cotei
din majorările de întârziere stabilită potrivit alin. (2).
Art. 13.
Obligaţiile de plată
individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi transmise
organului de executare fiscală în vederea recuperării, cu excepţia amenzilor de
orice fel, nu sunt luate în calcul în vederea acordării anulării obligaţiilor
de plată accesorii de către organul fiscal central.
Art. 14.
(1) Prevederile prezentei
ordonanţe de urgenţă sunt aplicabile şi în cazul obligaţiilor de plată
principale stabilite prin acte administrative emise de instituţii sau
autorităţi publice şi care, potrivit legii, se transmit spre recuperare
organului fiscal central. În acest caz, cererea de anulare a accesoriilor se
depune şi se soluţionează de către instituţia sau autoritatea publică ce a emis
actul administrativ.
(2) La soluţionarea cererii
instituţia sau autoritatea publică are în vedere, la analiza îndeplinirii
condiţiilor, doar obligaţiile de plată pentru care are competenţa de stabilire.
Art. 15.
Contribuabilii care, la data
de 31 martie 2016, inclusiv, au cereri de rambursare în curs de soluţionare
pentru care, ulterior acestei date, organul fiscal respinge total sau parţial
rambursarea beneficiază de anularea obligaţiilor de plată accesorii potrivit
prezentei ordonanţe de urgenţă, dacă achită obligaţiile de plată de care
depinde anularea, nestinse prin compensare cu sumele individualizate în cererea
de rambursare, în 30 de zile de la data comunicării deciziei prin care se
respinge rambursarea.
Proprietate
intelectuala
Decizia nr.
99/2015 privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a
Protocolului încheiat în data de 22 septembrie 2015 între Uniunea
Producătorilor de Fonograme din România (UPFR) şi Centrul Român pentru
Administrarea Drepturilor Artiştilor Interpreţi (CREDIDAM), pe de o parte, şi
Federaţia Patronală a Reţelelor de Comerţ (FPRC), Societatea Comercială Altex
România - S.R.L. (ALTEX) şi Societatea Comercială OMV Petrom Marketing - S.R.L.
(OMV), pe de altă parte, METODOLOGIA privind remuneraţia datorată artiştilor
interpreţi sau executanţi şi producătorilor de fonograme pentru comunicarea
publică a fonogramelor de comerţ/fonogramelor publicate în scop comercial sau a
reproducerilor acestora, precum şi/sau a prestaţiilor artistice din domeniul
audiovizual, în scop ambiental şi lucrativ, şi tabelele cuprinzând drepturile
patrimoniale ale artiştilor interpreţi sau executanţi pentru fonograme şi
pentru audiovizual şi ale producătorilor de fonograme, prin gestiune colectivă
obligatorieOficiul Român pentru drepturile de autor – ORDA, În vigoare de la
19.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 778 din 19.10.2015
Muncă, protecţie
socială, calificări
Decizia nr.
22/2015 privind examinarea sesizărilor formulate de Curtea de Apel Piteşti -
Secţia I civilă în Dosarul nr. 3.738/90/2013 şi Curtea de Apel Bucureşti -
Secţia a VII-a pentru cauze privind conflicte de muncă şi asigurări sociale în
dosarele nr. 30.398/3/2013 şi nr. 27.255/3/2013, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 22.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 788 din 22.10.2015.
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 52 şi art. 53 din Legea nr. 263/2010 privind
sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare,
raportat la prevederile anexei nr. 5 la această lege, vârsta standard de
pensionare, în vederea înscrierii la pensie pentru limită de vârstă, se
determină în funcţie de data naşterii asiguratului.
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 53 alin. (3) şi art. 95 alin. (1) din Legea nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi
completările ulterioare, raportat la prevederile anexei nr. 5 la această lege,
stagiul complet de cotizare al persoanelor care se pensionează în temeiul
acestui act normativ şi care beneficiază de reducerea vârstei standard de
pensionare se determină conform anexei nr. 5 în funcţie de data naşterii
asiguratului.
Diverse
Hotărârea nr.
824/2015 privind stabilirea condiţiilor pentru punerea la dispoziţie pe piaţă a
recipientelor simple sub presiune, Guvernul României, Va intra în vigoare de la
20.04.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 784 din 21.10.2015
Comentarii