Mediu
Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a
ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje, Parlamentul României, În vigoare de la
02.11.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 809 din 30.10.2015
Operatorii economici sunt obligaţi să introducă pe piaţă
numai ambalaje la care suma nivelurilor concentraţiilor de plumb, cadmiu,
mercur şi crom hexavalent prezente în ambalaj sau în componentele acestuia nu
depăşeşte 100 de părţi/milion raportat la greutate.
Sunt exceptate ambalajele realizate numai din sticlă
cristal cu conţinut de plumb. Condiţiile
nu se aplică nici materialelor reciclate şi circuitelor produselor aflate
într-un lanţ închis şi controlat.
Operatorii
economici producători de ambalaje şi/sau de produse ambalate au obligaţia să
utilizeze un sistem de marcare şi identificare pentru ambalaje în vederea
îmbunătăţirii activităţilor de recuperare şi reciclare a deşeurilor de ambalaje
şi să aplice sistemul de marcare şi identificare prevăzut în anexa nr. 3.
Marcarea se aplică direct pe ambalaj sau pe etichetă şi
trebuie să fie vizibilă, lizibilă şi durabilă, chiar şi în cazul în care
ambalajul este deschis.
Operatorii
economici care produc ambalaje reutilizabile sunt obligaţi să respecte, la
fabricarea de ambalaje, cerinţele esenţiale privind caracterul reutilizabil al
unui ambalaj prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 2 din lege, astfel încât acestea
să corespundă unor reutilizări multiple.
Operatorii
economici care produc şi/sau comercializează produse ambalate în ambalaje
reutilizabile sunt obligaţi să aplice sistemul depozit în vederea asigurării
unui număr optim de cicluri de utilizare a acestora. (sistem prin care cumpărătorul, la achiziţionarea unui produs ambalat,
plăteşte vânzătorului o sumă de bani care îi este rambursată atunci când ambalajul
este returnat)
Operatorii
economici care produc produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi
să organizeze un sistem pentru colectarea, în vederea reutilizării multiple a
ambalajelor, prin operatorii economici care comercializează aceste produse sau
prin centre specializate de colectare a acestor tipuri de ambalaje.
Operatorii
economici care produc produse ambalate în ambalaje reutilizabile sunt obligaţi
să asigure o distribuţie optimă în teritoriu şi o capacitate corespunzătoare a
centrelor specializate de colectare, astfel încât acestea să poată prelua de la
consumatori ambalajele reutilizabile.
Operatorii economici care comercializează produse ambalate în
ambalaje reutilizabile sunt obligaţi să informeze consumatorii asupra
sistemului depozit şi asupra sistemului de colectare a ambalajelor
reutilizabile în vederea asigurării reutilizării multiple.
Operatorii economici care produc produse ambalate în ambalaje
reutilizabile sunt obligaţi să marcheze sau să înscrie pe ambalaj ori pe
etichetă sintagma "ambalaj reutilizabil"
Obligaţia se limitează la ambalajele reutilizabile ale
produselor pe care aceştia le comercializează.
Operatorii
economici care introduc pe piaţă produse ambalate sunt responsabili pentru
deşeurile generate de ambalajele primare, secundare şi terţiare folosite pentru
ambalarea produselor lor, cu excepţia ambalajelor de desfacere care sunt
folosite pentru ambalarea, la locul de vânzare, a produselor pe care aceştia le
introduc pe piaţa naţională.
Operatorii
economici care supraambalează produse ambalate individual în vederea
revânzării/redistribuirii sunt responsabili pentru deşeurile generate de
ambalajele secundare şi terţiare pe care le introduc pe piaţă.Operatorii
economici care introduc pe piaţă ambalaje de desfacere sunt responsabili pentru
deşeurile generate de respectivele ambalaje. Operatorii economici care dau spre
închiriere, sub orice formă, cu titlu profesional, ambalaje, sunt responsabili
pentru respectivele ambalaje. Administraţia
Fondului pentru Mediu face publică pe propriul site lista operatorilor
economici care realizeaza acste operatiuni.
Responsabilităţile operatorilor economici de mai sus se
pot realiza:
a) individual, pentru
deşeurile de ambalaje rezultate de la propriile produse pe care le introduc pe piaţa
naţională;
b) prin transferarea
responsabilităţilor, pe bază de contract, către un operator economic autorizat
de autoritatea publică centrală pentru protecţia mediului.
Operatorii economici care achiziţionează
direct produse ambalate şi/sau ambalaje de la operatorii economici prevăzuţi
mai sus, precum şi operatorii economici care comercializează produse în
structuri de vânzare cu suprafaţă mare, au obligaţia să se asigure că
operatorii economici care introduc pe piaţa naţională produsele comercializate
sunt incluşi în lista intocmit[ de Administratia Fondului de Mediu.
Operatorii economici care
comercializează către consumatorii/utilizatorii finali produse în structuri de
vânzare cu suprafaţă medie şi mare, au obligaţia să asigure pentru aceştia
posibilitatea de a se debarasa de ambalajele produselor cumpărate, fără a le
solicita plată.
Se interzice condiţionarea, sub orice
formă, a drepturilor legale ale consumatorilor referitoare la produsul cumpărat
de păstrare a ambalajului.
Operatorii economici deţinători de
deşeuri de ambalaje cod 15.01, prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 856/2002 privind evidenţa
gestiunii deşeurilor şi pentru aprobarea listei cuprinzând deşeurile, inclusiv
deşeurile periculoase, cu completările ulterioare, rezultate din activitatea
lor comercială, industrială sau de producţie, au obligaţia
valorificării/încredinţării deşeurilor de ambalaje colectate selectiv către un
operator economic autorizat de către autoritatea competentă pentru protecţia
mediului pentru valorificarea deşeurilor de ambalaje sau incinerarea acestora
în instalaţii de incinerare a deşeurilor cu recuperare de energie. (este vorba
de ceea ceste descris ca fiind deseuri periculoase). Obligaţia nu se aplică în
cazul returnării ambalajelor către furnizor
Munca, protectie sociala, calificari
Decizia nr. 27/2015 privind examinarea
sesizării formulate de Curtea de Apel Iaşi - Secţia litigii de muncă şi
asigurări sociale în Dosarul nr. 4.092/99/2014 privind pronunţarea unei
hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept, Înalta Curte de
Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 26.10.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 794 din 26.10.2015
În interpretarea şi aplicarea
dispoziţiilor art. 6 din Legea nr. 63/2011 privind încadrarea şi salarizarea în
anul 2011 a personalului didactic şi didactic auxiliar din învăţământ, cu
modificările ulterioare, stabileşte că aceste prevederi legale nu abrogă
dispoziţiile art. 23 din Hotărârea Guvernului nr. 281/1993 cu privire la
salarizarea personalului din unităţile bugetare, cu modificările ulterioare.
Decizia nr. 23/2015 privind examinarea
sesizării formulate de Curtea de Apel Alba Iulia - Secţia pentru conflicte de
muncă şi asigurări sociale în Dosarul nr. 7.340/97/2013, în vederea pronunţării
unei hotărâri prealabile cu privire la următoarea chestiune de drept:
dezlegarea modului de interpretare şi aplicare a dispoziţiilor art. 82 alin.
(1) din Legea nr. 303/2004, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În
vigoare de la 27.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 797 din
27.10.2015
În interpretarea dispoziţiilor art. 82 alin. (1) din Legea
nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi procurorilor, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, şi art. 7 alin. (1), (2) şi (3) din
Hotărârea Guvernului nr. 1.275/2005 pentru aprobarea Normelor metodologice de
aplicare a prevederilor Legii nr. 303/2004 privind statutul judecătorilor şi
procurorilor, republicată, şi ale Legii nr. 47/1992 privind organizarea şi
funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, referitoare la pensiile de
serviciu şi la acordarea indemnizaţiilor pentru creşterea copilului în vârstă
de până la 2 ani, drepturile acordate prin hotărâri judecătoreşti irevocabile
privind creşterile salariale de 2%, 5% şi 11% prevăzute de Ordonanţa Guvernului
nr. 10/2007 privind creşterile salariale ce se vor acorda în anul 2007
personalului bugetar salarizat potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
24/2000 privind sistemul de stabilire a salariilor de bază pentru personalul
contractual din sectorul bugetar şi personalului salarizat potrivit anexelor
nr. II şi III la Legea nr. 154/1998 privind sistemul de stabilire a salariilor
de bază în sectorul bugetar şi a indemnizaţiilor pentru persoane care ocupă
funcţii de demnitate publică, aprobată cu modificări prin Legea nr. 231/2007,
cu modificările ulterioare, se încadrează în sintagma de "indemnizaţie
avută" şi vor fi luate în considerare la stabilirea pensiei de serviciu a
magistraţilor.
Decizia nr. 18/2015 privind examinarea
recursului în interesul legii formulat de Avocatul Poporului cu privire la
interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor legale privind includerea perioadei de
ucenicie în calculul vechimii în muncă, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie –
ÎCCJ, În vigoare de la 28.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
801 din 28.10.2015
În interpretarea şi aplicarea art. 3 alin. (1) lit. p) şi
art. 19 alin. (1) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii
publice, cu modificările şi completările ulterioare, stabileşte că:
Perioada în care o persoană a fost ucenic cu plată şi a urmat
cursurile unei şcoli profesionale:
1. anterior datei de 1 ianuarie 1949 va fi considerată stagiu
de cotizare dacă ucenicii au primit salariu ori au cotizat la fostele case de
asigurări sociale;
2. între 1 ianuarie 1949 şi 1 ianuarie 1954 va fi considerată
vechime în muncă, indiferent dacă în privinţa ucenicilor a existat obligaţia
virării contribuţiilor la fostele case de asigurări sociale, dar va reprezenta
stagiu de cotizare numai în măsura în care s-a cotizat la fostele case de
asigurări sociale;
3. după 1 ianuarie 1954 şi până la 1 aprilie 2001 va fi considerată
stagiu de cotizare şi vechime în muncă perioada practicii în producţie.
Propietate imobiliara
Ordonanţa de urgenţă nr. 46/2015 pentru
stabilirea unor măsuri financiare şi pentru modificarea şi completarea unor
acte normative, Guvernul României, În vigoare de la 28.10.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 801 din 28.10.2015
Articolul 43 din Legea nr. 10/1995 privind calitatea în
construcţii, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 689
din 11 septembrie 2015, se modifică după cum urmează
Investitorii sau proprietarii au obligaţia să vireze către
Inspectoratul de Stat în Construcţii - I.S.C. o sumă echivalentă cu o cotă de
0,5% din valoarea, fără TVA, a lucrărilor pentru realizarea construcţiilor noi
şi a lucrărilor de intervenţie la construcţiile existente pentru care se emit,
în condiţiile legii, autorizaţii de construire/desfiinţare, cu excepţia
investitorilor/proprietarilor care realizează lucrări de intervenţie pentru
consolidarea clădirilor de locuit încadrate în clasa I de risc seismic.
Concurenta
Instrucţiuni pentru completarea Instrucţiunilor
privind individualizarea sancţiunilor pentru contravenţiile prevăzute la art.
50 şi 501 din Legea concurenţei nr. 21/1996, puse în aplicare prin Ordinul
preşedintelui Consiliului Concurenţei nr. 419/2010, din 30,09,2015, Consiliul
Concurenţei, În vigoare de la 30.10.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea
I nr. 810 din 30.10.2015
In cazul în care, în anul
financiar anterior sancţionării, întreprinderea nu a înregistrat cifră de
afaceri sau aceasta nu poate fi determinată, va fi luată în considerare cea
aferentă anului financiar în care întreprinderea sau asociaţia de întreprinderi
a înregistrat cifra de afaceri, an imediat anterior anului de referinţă pentru
calcularea acesteia în vederea aplicării sancţiunii. În ipoteza în care nici în
anul anterior anului de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în
vederea aplicării sancţiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va
fi luată în calcul ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere.
În ipoteza în care nici în anul anterior anului
de referinţă pentru calcularea cifrei de afaceri în vederea aplicării
sancţiunii întreprinderea nu a realizat cifră de afaceri, va fi luată în calcul
ultima cifră de afaceri înregistrată de întreprindere.
Agricultura, produse alimentare
Hotărârea nr. 880/2015 pentru modificarea şi
completarea unor acte normative privind scheme de ajutor de stat care se acordă
în agricultură, Guvernul României, În vigoare de la 26.10.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 793 din 26.10.2015
Rata accizei reduse pentru motorina utilizată la efectuarea
lucrărilor mecanizate în agricultură în sectoarele vegetal, zootehnic şi
îmbunătăţiri funciare este de 99,498 lei/1.000 litri.
Asigurari
Legea nr. 237/2015 privind autorizarea şi
supravegherea activităţii de asigurare şi reasigurare, Parlamentul României, Va
intra în vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
800 din 28.10.2015
Comentarii