Financiar-fiscal
Ordinul nr. 3250/2015 pentru modificarea şi completarea
Ordinului preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală nr.
1.950/2012 privind aprobarea modelului şi conţinutului formularelor utilizate
pentru declararea impozitelor şi taxelor cu regim de stabilire prin
autoimpunere sau reţinere la sursă, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 07.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
905 din 07.12.2015
Modificările
privesc "Declaraţia privind impozitul pe profit", cod 14.13.01.04.
Ordinul nr. 3497/2015 pentru aprobarea Procedurii privind
emiterea şi comunicarea unor acte administrative pentru debitorii care
înregistrează obligaţii fiscale restante sub o anumită limită, Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, Va intra în vigoare de la 01.01.2016,
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 912 din 09.12.2015
Ordinul nr. 2634/2015 privind documentele financiar-contabile, Ministerul
Finanţelor Publice – MFP, Va intra în vigoare de la 01.01.2016, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 910 din 09.12.2015
Ordinul nr. 3495/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului
formularului (014) "Notificare privind modificarea anului fiscal", Agenţia
Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, Va intra în vigoare de la 01.01.2016,
Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 914 din 10.12.2015.
Proprietate imobiliară
Anexa la Ordinul directorului general al Agenţiei Naţionale de
Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 1.340/2015 privind modificarea şi
completarea Regulamentului de avizare, recepţie şi înscriere în evidenţele de
cadastru şi carte funciară, aprobat prin Ordinul directorului general al
Agenţiei Naţionale de Cadastru şi Publicitate Imobiliară nr. 700/2014, din
26.11.2015., Agenţia Naţională de Cadastru şi Publicitate Imobiliară – ANCPI, Va
intra în vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
914 bis din 10.12.2015
Diverse
Legea nr. 301/2015 privind stabilirea cerinţelor de protecţie a
sănătăţii populaţiei în ceea ce priveşte substanţele radioactive din apa
potabilă, Parlamentul României, În vigoare de la 10.12.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 904 din 07.12.2015
Producătorii,
distribuitorii sau utilizatorii care folosesc apă în scopuri comerciale din
sursă proprie, producătorii de apă potabilă îmbuteliată în sticle sau în alte
recipiente vor asigura un program adecvat de monitorizare pentru apa potabilă.
Decizia nr. 637/2015 referitoare la admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 26 alin. (3) din Legea nr. 360/2002
privind Statutul poliţistului, Curtea Constituţională, În vigoare de la
08.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 906 din 08.12.2015
Constată
că prevederile art. 26 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul
poliţistului sunt neconstituţionale.
„31.
Reţinând că normele privind evaluarea activităţii şi conduitei poliţistului
trebuie să respecte anumite exigenţe de stabilitate, previzibilitate şi
claritate, Curtea constată că delegarea atribuţiei de a stabili aceste norme
către un membru al Guvernului, prin emiterea unor acte administrative cu
caracter normativ, de rang infralegal, determină o stare de incertitudine
juridică. De altfel, pe fondul lacunei legislative evidenţiate mai sus, Curtea
mai reţine că soluţia legislativă prevăzută de art. 26 alin. (3) din Legea nr.
360/2002 contravine normelor de tehnică legislativă, de vreme ce, potrivit
Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor
normative, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din
21 aprilie 2010, ordinele cu caracter normativ se emit numai pe baza şi în
executarea legii, trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe
baza şi în executarea cărora au fost emise şi nu pot conţine soluţii care să
contravină prevederilor acesteia.
32.
Prin urmare, pentru a respecta dispoziţiile art. 73 alin. (3) lit. j) din
Constituţie, Curtea subliniază că aspectele esenţiale referitoare la evaluarea
activităţii poliţistului, cum sunt, spre exemplu, criteriile de evaluare a
activităţii şi conduitei poliţistului, comunicarea rezultatului evaluării şi
posibilitatea de contestare a acestuia, trebuie să fie reglementate prin lege
organică, iar regulile specifice procedurii de evaluare să fie explicate şi
detaliate prin ordin al ministrului de resort.
33.
În aceste condiţii, Curtea constată că dispoziţiile art. 26 alin. (3) din Legea
nr. 360/2002, prin trimiterea la acte administrative, cu forţă juridică inferioară
legii, care să reglementeze, în absenţa unor norme cu forţa juridică a legii
organice, evaluarea activităţii şi conduitei poliţistului, încalcă prevederile
cuprinse în art. 73 alin. (3) lit. j) din Constituţie.
34.
În continuare, Curtea precizează că o dispoziţie legală trebuie să fie precisă,
neechivocă, să instituie norme clare, previzibile şi accesibile a căror
aplicare să nu permită arbitrariul sau abuzul. De asemenea, norma juridică
trebuie să reglementeze în mod unitar, uniform, să stabilească cerinţe minimale
aplicabile tuturor destinatarilor săi. Or, în cazul de faţă, apare cu evidenţă
că legea relativizează în mod nepermis reglementarea domeniului evaluării
poliţistului, lăsând la latitudinea ministrului de resort stabilirea unor
elemente esenţiale ale raportului de serviciu al poliţistului şi, implicit, ale
statutului acestuia.”
Legea nr. 312/2015 privind redresarea şi rezoluţia instituţiilor
de credit şi a firmelor de investiţii, precum şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative în domeniul financiar, Parlamentul României, În
vigoare de la 14.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 920 din
11.12.2015
Legea nr. 311/2015 privind schemele de garantare a depozitelor
şi Fondul de garantare a depozitelor bancare, Parlamentul României, În vigoare
de la 14.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 918 din
11.12.2015
Proceduri judiciare
Decizia nr. 27/2015 privind examinarea sesizării formulate de
Curtea de Apel Galaţi - Secţia penală şi pentru cauze cu minori în Dosarul nr.
524/44/2015, prin care, în baza art. 475 din Codul de procedură penală, se
solicită Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie pronunţarea unei hotărâri
prealabile pentru dezlegarea unei probleme de drept, Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 11.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 919 din 11.12.2015
Stabileşte
că redeschiderea urmăririi penale prevăzută de art. 335 din Codul de procedură
penală este supusă confirmării judecătorului de cameră preliminară, atât în
urma infirmării soluţiei procurorului de către procurorul ierarhic superior în
procedura prevăzută de art. 336 şi următoarele din Codul de procedură penală,
cât şi în cazul infirmării dispuse din oficiu. Obligatorie de la data
publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, potrivit art. 477 alin.
(3) din Codul de procedură penală.
Comentarii