Financiar-fiscal
Ordinul nr.
3840/2015 privind stabilirea criteriilor pentru condiţionarea înregistrării în
scopuri de TVA, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de
la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 5 din 05.01.2016
Criteriile în funcţie de
care se condiţionează înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile sunt:
a) persoana impozabilă nu se
află în situaţia de a nu desfăşura activităţi economice în spaţiul destinat
sediului social şi/sau sediilor secundare şi nici în afara acestora;
b) niciunul dintre
administratorii şi/sau asociaţii persoanei impozabile care solicită
înregistrarea în scopuri de TVA, conform art. 316 alin. (1) lit. a) şi c) şi
alin. (12) din Codul fiscal, înregistraţi fiscal în România, şi nici persoana
impozabilă însăşi în cazul persoanei care solicită înregistrarea, conform art.
316 alin. (1) lit. c) şi alin. (12) din Codul fiscal, nu au înscrise în
cazierul fiscal infracţiuni şi/sau faptele prevăzute la art. 4 alin. (4) lit.
a) şi b) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată
cu modificări prin Legea nr. 327/2015;
c) evaluarea, pe baza
analizei efectuate de organele fiscale, a intenţiei şi a capacităţii
persoanelor impozabile de a desfăşura activităţi economice care implică
operaţiuni taxabile şi/sau scutite de TVA cu drept de deducere, precum şi
operaţiuni pentru care locul livrării/prestării se consideră ca fiind în
străinătate dacă taxa ar fi deductibilă în cazul în care aceste operaţiuni ar
avea locul în România.
Pentru evaluarea criteriului
prevăzut la lit. a) persoana impozabilă trebuie să depună o declaraţie pe
propria răspundere din care să rezulte dacă desfăşoară sau nu activităţi
economice la sediul social, la sediile secundare sau în afara acestora.
Litera b se referă la
administratori şi asociaţi:
a) administratori, în cazul
societăţilor pe acţiuni sau în comandită pe acţiuni înfiinţate în baza Legii
nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
b) asociaţii societăţii,
indiferent de ponderea pe care o deţin în capitalul social al acesteia, şi la
administratori, în cazul altor societăţi decât cele menţionate la lit. a),
înfiinţate în baza Legii nr. 31/1990, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare. Această
dispoziţie creează dificultăţi insurmontabile pentru înregistrarea ca plătitor
de TVA pentru societăţi pe acţiuni subscrise public care au mii de asociaţi
pentru care este practic imposibil să facă dovada cerută de organele fiscale.
În cazul în care
administratorii şi/sau asociaţii persoanei impozabile nu sunt înregistraţi
fiscal în România, aceştia trebuie să prezinte o declaraţie pe propria
răspundere din care să rezulte că nu au comis/au comis infracţiuni şi/sau fapte
de natura celor prevăzute la art. 4 alin. (4) lit. a) şi b) din Ordonanţa
Guvernului nr. 39/2015 - atragerea răspunderii solidare cu debitorul, stabilită
prin decizie a organului fiscal competent, atragerea răspunderii patrimoniale
cu debitorul ajuns în stare de insolvenţă, pronunţată prin hotărâre
judecătorească definitivă, pentru creanţele care fac parte din pasivul
debitorului şi sunt administrate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală.
Pentru evaluarea criteriului
prevăzut la lit. c) persoana impozabilă trebuie să depună o declaraţie pe
propria răspundere (formular 088), conform modelului aprobat prin ordin al
preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Ordinul nr.
3769/2015 privind declararea livrărilor/prestărilor şi achiziţiilor efectuate
pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de TVA şi pentru
aprobarea modelului şi conţinutului declaraţiei informative privind
livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional de
persoanele înregistrate în scopuri de TVA, Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală – ANAF, Va intra în vigoare de la 01.04.2016, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 11 din 07.01.2016
Persoanele impozabile
înregistrate în scopuri de TVA în România sunt obligate să declare livrările de
bunuri, prestările de servicii şi achiziţiile de bunuri şi servicii realizate
pe teritoriul României către/de la orice persoană, aşa cum este definită la
art. 266 alin. (1) pct. 24 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu
modificările şi completările ulterioare.
În vederea îndeplinirii
obligaţiei prevăzute la art. 1, se aprobă modelul şi conţinutul formularului (394)
"Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile
efectuate pe teritoriul naţional de persoanele înregistrate în scopuri de
TVA", cod MFP 14.13.01.02/f.
Declaraţia se depune la
organul fiscal competent până în data de 25 inclusiv a lunii următoare
încheierii perioadei de raportare declarate pentru depunerea decontului (lunar,
trimestrial etc.), inclusiv dacă în această perioadă nu au fost realizate operaţiuni
de natura celor care fac obiectul declaraţiei.
Ordinul nr.
3845/2015 pentru aprobarea procedurilor de înregistrare/modificare a
domiciliului fiscal, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor
formulare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la
08.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 15 din 08.01.2016
Ordinul nr.
3846/2015 pentru aprobarea procedurilor de aplicare a art. 92 din Codul de
procedură fiscală, precum şi pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor
formulare, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la
08.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 14 din 08.01.2016
Priveşte:
Procedura privind declararea
ca inactivi a contribuabililor/plătitorilor, potrivit art. 92 alin. (1) din
Codul de procedură fiscală.
Procedura de reactivare a
contribuabililor/plătitorilor declaraţi inactivi.
Procedura de îndreptare a
erorilor materiale.
Procedura de scoatere din
evidenţa contribuabililor/plătitorilor declaraţi inactivi a
contribuabililor/plătitorilor radiaţi.
Proprietate
intelectuală
Protocolul
privind interpretarea Listei de aparate şi suporturi pentru care se datorează
remuneraţie compensatorie pentru copie privată pentru operele reproduse după
înregistrări sonore şi audiovizuale din 08.12.2015, Oficiul Român pentru
drepturile de autor – ORDA, În vigoare de la 07.01.2016, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 12 din 07.01.2016,
„Art. 1.
Părţile interpretează
dispoziţiile lit. a), pct. 1 din Lista suporturilor şi aparatelor pentru care
se datorează remuneraţie compensatorie pentru copia privată pentru operele
reproduse după înregistrări sonore şi audiovizuale, în sensul că
"televizoare şi magnetoscoape digitale cu HDD sau mediu de stocare
încorporat, playere audio/video cu mediu de stocare, MP3 playere, MP4 playere,
IPOD mediaplayer care suportă urmatoarele formate: AVI, MPEG-1, MPEG-2, MPEG-4,
XVID, DIVX (v3.11, v4.x, V.5x, V.6x), XVID/VCD, SVCD, DVD, ACC, WMA, WMV, ASF,
MP3, MP4, WAV, IMOD şi orice versiune a acestora dezvoltată ulterior"
includ şi, în consecinţă, se referă şi la dispozitivele mobile cu ecran tactil
(display touchscreen), cu funcţii multimedia, dotate cu procesor, memorie şi
spaţiu de stocare, fără funcţii de comunicaţii mobile (fără cartela SIM),
cunoscute sub denumirea comercială de "TABLETE" sau orice echipament
cu funcţionalităţi asemănătoare tabletelor.
Art. 2.
Începând cu data încheierii
prezentului protocol, dispozitivele mobile cu ecran tactil (display
touchscreen), cu funcţii multimedia, dotate cu procesor, memorie şi spaţiu de
stocare, fără funcţii comunicaţii mobile (fără cartela SIM) vor fi încadrate în
rapoartele lunare la secţiunea CP1 din formularul "Raportul lunar - Model
nr. 3" (anexat prezentei, disponibil şi pe site-ul UPFR la secţiunea
"Procedura de raportare şi plătire a remuneraţiei pentru copie
privată").
Dispozitivele mobile prevăzute
la alin. (1), care au funcţii de comunicaţii mobile (cu cartela SIM), vor fi
încadrate în rapoartele lunare la secţiunea CP17 din formularul "Raportul
lunar model nr. 3".
Remuneraţia compensatorie
pentru copie privată corespunzătoare acestor dispozitive va fi determinată
conform dispoziţiilor art. 107 alin. (6) şi (8) lit. c) din Legea nr. 8/1996.
Art. 3.
Raportările lunare transmise
către UPFR anterior datei încheierii prezentului protocol, precum şi
remuneraţiile determinate pe seama acestor rapoarte sunt considerate ca fiind
valabile şi pe deplin asumate de părţi, în numele şi pe seama celor
reprezentaţi de cele două părţi, fără posibilitatea revizuirii lor şi
revendicării altor pretenţii, decât cele stabilite potrivit acestor raportări
lunare.”
Proceduri
judiciare
Decizia nr.
19/2015 privind examinarea recursului în interesul legii exercitat de Colegiul
de conducere al Curţii de Apel Constanţa şi Colegiul de conducere al Curţii de
Apel Suceava privind interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art.
1.050-1.053 din Codul de procedură civilă raportat la prevederile art. 56, 76
şi 82 din Legea nr. 71/2011 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 287/2009
privind Codul civil, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de
la 07.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 11 din 07.01.2016.
În interpretarea şi
aplicarea prevederilor art. 1.050-1.053 din Codul de procedură civilă şi art.
56, art. 76 şi art. 82 din Legea nr. 71/2011 stabileşte că procedura specială
reglementată de prevederile art. 1.050-1.053 din Codul de procedură civilă nu este
aplicabilă în privinţa posesiilor începute anterior intrării în vigoare a
Codului civil.
Decizia nr.
30/2015 privind examinarea sesizării formulate de Curtea de Apel Braşov, Secţia
penală, prin Încheierea din data de 16 septembrie 2015, pronunţată în Dosarul
nr. 121/62/2014, pentru a se pronunţa o hotărâre prealabilă în vederea
dezlegării de principiu a următoarei probleme de drept "dacă în situaţia
unei infracţiuni de înşelăciune, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În
vigoare de la 08.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 14 din
08.01.2016.
Stabileşte că în situaţia
unei infracţiuni de înşelăciune comise sub imperiul Codului penal din 1969,
care a produs un prejudiciu sub pragul de 2.000.000 lei, modificarea noţiunii
de "consecinţe deosebit de grave" în Codul penal nu produce efectele
prevăzute de art. 4 din Codul penal şi nici pe cele prevăzute de art. 3 alin.
(1) din Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009
privind Codului penal şi nu conduce la dezincriminarea infracţiunii de
înşelăciune.
Comentarii