Financiar-fiscal
Ordinul nr.
2727/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare de
declaraţii informative, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În
vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 924 din
14.12.2015
Formularele sunt:
a) "Declaraţie
informativă privind veniturile de natură salarială sau asimilate salariilor,
inclusiv remuneraţiile administratorilor şi ale altor persoane asimilate
acestora, rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene, realizate în
România",
b) "Declaraţie
informativă privind produsele de asigurări de viaţă contractate de rezidenţi ai
altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul României"
Ordinul nr.
3604/2015 pentru aprobarea Instrucţiunilor de corectare a erorilor materiale
din deconturile de taxă pe valoarea adăugată, Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală – ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 926 din 15.12.2015
Ordinul nr.
3605/2015 pentru modificarea şi completarea Ordinului preşedintelui Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală nr. 52/2012 pentru aprobarea modelului şi
conţinutului unor formulare prevăzute la titlul III din Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În
vigoare de la 15.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 926 din
15.12.2015
Este vorba de formularele:
1. formularele 200
"Declaraţie privind veniturile realizate din România"
2, formularul 201
"Declaraţie privind veniturile realizate din străinătate".
3. formularul 205
"Declaraţie informativă privind impozitul reţinut la sursă şi
câştigurile/pierderile realizate, pe beneficiari de venit".
4formularul 250
"Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de
persoanele fizice".
5. formularul 251
"Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de
persoanele fizice".
Ordinul nr.
3655/2015 pentru aprobarea modelului, conţinutului, modalităţii de depunere şi
de gestionare a formularului 600 "Declaraţie privind îndeplinirea
condiţiilor de încadrare în categoria persoanelor asigurate obligatoriu în
sistemul public de pensii", Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
938 din 18.12.2015
Ordinul nr.
3622/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare utilizate
în administrarea impozitului pe venit şi a contribuţiilor sociale datorate de
persoanele fizice, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare
de la 21.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 943 din
21.12.2015
a) 220 "Declaraţie
privind venitul estimat/norma de venit
b) 221 "Declaraţie
privind veniturile din activităţi agricole impuse pe bază de norme de venit",
"Anexa nr. . . . la Declaraţia privind veniturile din activităţi agricole
impuse pe bază de norme de venit";
c) 222 "Declaraţie
informativă privind începerea/încetarea activităţii persoanelor fizice care
desfăşoară activitate în România şi care obţin venituri sub formă de salarii şi
asimilate salariilor din străinătate",
d) 223 "Declaraţie
privind veniturile estimate pentru asocierile fără personalitate juridică şi
entităţi supuse regimului transparenţei fiscale",
e) 224 "Declaraţie
privind veniturile sub formă de salarii şi asimilate salariilor din străinătate
obţinute de către persoanele fizice care desfăşoară activitate în România şi de
către persoanele fizice române angajate ale misiunilor diplomatice şi
posturilor consulare acreditate în România",
f) 260 "Decizie de
impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de
asigurări sociale de sănătate/contribuţii de asigurări sociale", şi anexa
nr. 1 "Situaţie privind modul de stabilire a venitului net pe baza
normelor de venit", respectiv anexa nr. 2 "Situaţie privind
stabilirea contribuţiei lunare de asigurări sociale de sănătate/contribuţiei
lunare de asigurări sociale";
g) 650 "Decizie de
impunere privind plăţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări
sociale de sănătate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor", şi
anexa "Situaţie privind stabilirea contribuţiei lunare de asigurări
sociale de sănătate".
Decizia nr.
694/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor prevederilor art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, Curtea
Constituţională, În vigoare de la 22.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 948 din 22.12.2015
Constată că dispoziţiile
art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr.
92/2003 privind Codul de procedură fiscală sunt neconstituţionale.
Curtea Constituţională
constată că dispoziţiile art. 124 alin. (1) raportate la cele ale art. 70 din
Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, deşi
garantează acordarea unei dobânzi pentru neîndeplinirea obligaţiei de
restituire, nu acoperă complet paguba pe care o poate suferi contribuabilul
pentru faptul că a înţeles să execute de bunăvoie o obligaţie fiscală pe care a
socotit-o nelegală, lucru constatat ulterior prin hotărâre a unei instanţe
judecătoreşti sau de către organul fiscal însuşi. În acest mod are loc o
diminuare a patrimoniului contribuabilului, printr-o acţiune a statului, fiind
afectat, astfel, dreptul de proprietate privată.
Or, apare cu evidenţă că
dobânda trebuie calculată de la data indisponibilizării sumei a cărei
restituire se cere. În acest fel se asigură un tratament rezonabil şi echitabil
între părţi: dacă, potrivit art. 119 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, pentru neachitarea la termenul de scadenţă
de către debitorul contribuabil a obligaţiilor de plată se datorează după acest
termen dobânzi şi penalităţi de întârziere, tot astfel dobânzile aferente
sumelor de restituit de la buget trebuie acordate de la data plăţii lor, şi nu
de la o dată ulterioară - după 45 de zile de la data solicitării sau chiar după
mai mult timp (art. 70 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de
procedură fiscală). Aceeaşi idee transpare şi din analiza art. 131 coroborat cu
art. 135 din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedură
fiscală, potrivit căruia termenul de prescripţie pentru încasarea creanţelor
fiscale, respectiv a sumelor de restituit de la buget este acelaşi - 5 ani de
la 1 ianuarie a anului următor naşterii dreptului. De fapt, din analiza
coroborată a tuturor dispoziţiilor Ordonanţei Guvernului nr. 92/2003 privind
Codul de procedură fiscală incidente în materie nu rezultă existenţa vreunei
justificări obiective pe care să se întemeieze diferenţa substanţială de
tratament juridic între stat şi contribuabili.
Ordinul nr.
3654/2015 privind aprobarea procedurii de eliberare a certificatului de
atestare fiscală, a certificatului de obligaţii bugetare, precum şi a modelului
şi conţinutului acestora, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În
vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 954 din
23.12.2015
Ordinul nr.
3736/2015 pentru aprobarea Procedurii privind emiterea soluţiei fiscale
individuale anticipate, precum şi conţinutul cererii pentru emiterea soluţiei
fiscale individuale anticipate, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
964 din 24.12.2015
Soluţia fiscală anticipată
este un act administrativ pentru reglementarea unei situaţii fiscale de fapt
viitoare.
Contribuabilii/plătitorii
înregistraţi la organele fiscale din România pot solicita Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală emiterea unei soluţii fiscale, prin depunerea unei cereri.
Conţinutul cererii şi
documentaţiei pentru emiterea soluţiei fiscale individuale anticipate
Cererea însoţită de
documentaţia pentru emiterea unei soluţii fiscale individuale anticipate
(denumită în continuare soluţie fiscală) trebuie să conţină următoarele:
a) datele de identificare
ale contribuabilului/plătitorului solicitant şi ale reprezentantului legal al
acestuia;
b) prezentarea activităţii
contribuabilului/plătitorului, aşa cum se desfăşoară la momentul depunerii
cererii, respectiv descrierea modalităţii de derulare a acesteia în viitor;
c) prezentarea detaliată a
situaţiei de fapt fiscale viitoare pentru care se solicită emiterea soluţiei
fiscale, însoţită de descrierea motivelor de fapt;
d) prezentarea temeiului de
drept aplicabil stării de fapt fiscale viitoare;
e) prezentarea obiectului
soluţiei fiscale;
f) prezentarea obligaţiei
fiscale care face obiectul cererii de emitere a soluţiei fiscale;
g) opinia
contribuabilului/plătitorului solicitant cu privire la modalitatea de
reglementare fiscală a situaţiei fiscale de fapt viitoare prezentate în cererea
depusă, respectiv propunerea privind conţinutul soluţiei fiscale;
h) dovada achitării
tarifului de emitere a soluţiei fiscale;
i) prezentarea informaţiilor
şi datelor conţinute în cererea de emitere a soluţiei fiscale care fac obiectul
sau ar putea conduce la divulgarea secretului comercial, industrial şi/sau
profesional;
j) declaraţia pe propria
răspundere a contribuabilului/plătitorului referitoare la faptul că nu există nicio
procedură fiscală, administrativă sau judiciară în curs pentru cazul descris şi
pentru care este solicitată emiterea soluţiei fiscale, respectiv dacă situaţia
descrisă face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv pentru fapte
de evaziune fiscală şi are legătură cu contribuabilul solicitant;
k) declaraţia pe propria
răspundere a contribuabilului/plătitorului privind realitatea şi corectitudinea
informaţiilor furnizate prin cererea şi documentaţia prezentată;
l) declaraţia pe propria
răspundere a contribuabilului/plătitorului privind faptul că nu există alte
acte administrative, alte acte administrativ fiscale sau alt tip de acte, care
au legătură cu situaţia fiscală de fapt viitoare ce face obiectul soluţiei fiscale
solicitate, respectiv că tratamentul fiscal ce face obiectul cererii nu a fost
anterior clarificat prin intermediul acestora. În cazul în care există astfel
de acte emise, acestea vor fi anexate în copie la cererea de emitere a soluţiei
fiscale;
m) prezentarea altor
date/informaţii sau documente considerate ca fiind relevante de
contribuabil/plătitor.
Anterior depunerii cererii
de emitere a unei soluţii fiscale, contribuabilul/plătitorul poate solicita în
scris organului fiscal competent o discuţie preliminară în vederea stabilirii
existenţei stării fiscale de fapt viitoare pentru emiterea unei soluţii
fiscale.
Înainte de emiterea,
respectiv de respingerea cererii de emitere a soluţiei fiscale, organul fiscal
competent prezintă contribuabilului/plătitorului proiectul actului
administrativ în cauză, acordându-i acestuia posibilitatea de a-şi exprima
punctul de vedere.
În situaţia în care
contribuabilul/plătitorul nu este de acord cu soluţia fiscală emisă, acesta
transmite, în termen de 30 de zile de la comunicare, o notificare la organul
fiscal emitent. Soluţia fiscală pentru care contribuabilul/plătitorul a
transmis o notificare nu produce niciun efect juridic.
Ordinul nr.
3699/2015 pentru aprobarea Procedurii de soluţionare a deconturilor cu sume
negative de taxă pe valoarea adăugată cu opţiune de rambursare şi pentru
aprobarea modelului şi conţinutului unor formulare, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 969 din 28.12.2015
Normele
privind procedura de acordare a certificatului de amânare de la plata în vamă a
taxei pe valoarea adăugată şi de eliberare a garanţiei pentru importurile de
bunuri din 28.12.2015, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, În vigoare de la
01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 976 din 29.12.2015
Instrucţiunile
pentru aplicarea titlului VIII din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală din 23.12.2015, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
975 din 29.12.2015
Privesc procedura de
contestare a unui act administrativ fiscal.
Contestaţia se depune la
organul fiscal emitent al actului administrativ fiscal contestat, iar la
primirea contestaţiei organul emitent al actului administrativ fiscal va
întocmi dosarul contestaţiei, precum şi referatul cu propuneri de soluţionare.
Contestaţia se depune în
termen de 45 de zile de la data comunicării actului administrativ fiscal, cu
excepţia situaţiei în care actul administrativ fiscal atacat nu cuprinde unul
dintre următoarele elemente:
a) posibilitatea de a fi
contestat;
b) termenul de depunere a
contestaţiei;
c) organul fiscal la care se
depune contestaţia. În acest caz contestaţia poate fi depusă în termenul de 3
luni de la data comunicării actului administrativ fiscal
Ordinul nr.
3743/2015 pentru aprobarea Procedurii privind gestiunea contribuţiei de
asigurări sociale de sănătate datorate de persoanele fizice care nu realizează
venituri, prevăzute la art. 180 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul
fiscal, precum şi pentru aprobarea unor formulare, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 975 din 29.12.2015
Ordinul nr.
3735/2015 pentru aprobarea procedurii privind emiterea şi modificarea acordului
de preţ în avans, precum şi conţinutul cererii de emitere şi modificare a
acordului de preţ în avans, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală – ANAF, În
vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 972 din
29.12.2015
Cererea, însoţită de
documentaţia pentru emiterea, modificarea prin prelungirea valabilităţii,
extinderea sau revizuirea unui acord de preţ în avans (denumit în continuare
acord) trebuie să conţină următoarele:
a) obiectul cererii de
emitere/modificare a acordului, respectiv tranzacţia care face obiectul
acestuia;
b) persoana afiliată/sediul
permanent implicată/implicat în acord, cu datele de identificare atât ale
contribuabilului/plătitorului solicitant, cât şi ale persoanei
afiliate/sediului permanent, parte la tranzacţie;
c) prezentarea generală a
structurii organizatorice, juridice şi operaţionale a grupului, lista
entităţilor componente, inclusiv sediile permanente, dacă este cazul, cu
localizarea geografică a acestora şi precizarea participaţiilor de la nivelul
grupului;
d) descrierea generală a
activităţii grupului, strategia de afaceri, inclusiv eventualele schimbări din
strategia de afaceri din perioada anterioară depunerii cererii, la nivel de
grup;
e) descrierea principalelor
funcţii îndeplinite, riscuri asumate şi active utilizate, la nivel de grup,
care contribuie semnificativ şi definitoriu la crearea de valoare adăugată, cu
individualizarea acestora la nivelul fiecărei entităţi participante în grup;
f) prezentarea deţinătorilor
de active necorporale şi a drepturilor de proprietate aferente, din cadrul
grupului (brevet, licenţă, denumire comercială, marcă, siglă, know-how etc.), a
aranjamentelor de contribuţii la cost, a activităţii de cercetare- dezvoltare,
dacă este cazul;
g) prezentarea structurii
organizatorice, juridice şi operaţionale a contribuabilului/plătitorului
solicitant, a listei persoanelor afiliate, inclusiv sediile permanente şi
datele de identificare ale acestora, localizarea geografică a persoanelor
afiliate/sediilor permanente, precizarea relaţiilor de afiliere directă şi
indirectă ale solicitantului şi evidenţierea schimbărilor intervenite, după
caz;
h) descrierea activităţii
contribuabilului/plătitorului, strategia de afaceri, inclusiv schimbările din
strategia de afaceri/profilul funcţional din perioada anterioară depunerii
cererii, dacă este cazul;
i) descrierea generală a
activităţii de cercetare-dezvoltare a contribuabilului/plătitorului solicitant,
dacă este cazul;
j) prezentarea unor
eventuale acorduri încheiate de contribuabilul/plătitorul solicitant cu
persoane afiliate, ce vizează aranjamente de contribuţii la cost;
k) descrierea tranzacţiilor
legate de eventuale restructurări ale afacerilor ce implică
contribuabilul/plătitorul în cauză, în perioada anterioară depunerii cererii;
l) descrierea tranzacţiei ce
va fi derulată de către contribuabilul/plătitorul solicitant cu persoana
afiliată/sediul permanent şi care va face obiectul acordului:
- fluxul de tranzacţionare;
- fluxul de facturare;
- valoarea preconizată a
tranzacţiei ce urmează a fi derulată cu persoana afiliată/sediul permanent,
parte a acordului, după caz;
m) descrierea generală a
politicii de stabilire a preţurilor de transfer la nivelul
contribuabilului/plătitorului care solicită emiterea acordului;
n) prezentarea detaliată a
tranzacţiei care face obiectul acordului, cu evidenţierea eventualelor
particularităţi şi/sau circumstanţe speciale ale acesteia (de exemplu:
strategii de afaceri specifice, cum ar fi strategii de penetrare a pieţei,
evenimente de natură extraordinară etc.), după caz;
o) prezentarea detaliată a
analizei funcţionale şi a analizei de comparabilitate:
- caracteristicile bunurilor
corporale/necorporale sau a serviciilor, inclusiv a serviciilor de finanţare ce
fac obiectul tranzacţiei aferente cererii de emitere a acordului;
- funcţiile îndeplinite,
riscurile asumate şi activele utilizate de către contribuabilul/plătitorul
solicitant al acordului, respectiv modalitatea de alocare a acestora între
persoana afiliată/sediul permanent, parte la tranzacţie;
- circumstanţele economice
ale tranzacţiei ce face obiectul acordului;
- termenii contractuali ai
tranzacţiei, cu anexarea copiilor proiectelor de contract/înţelegeri ce vor sta
la baza derulării tranzacţiei ce face obiectul cererii de emitere/modificare de
acord;
- analiza de
comparabilitate: informaţii cu privire la tranzacţii comparabile externe sau
interne (descrierea strategiei de căutare a societăţilor comparabile şi a
surselor de informaţii, prezentarea valorilor indicatorilor financiari
utilizaţi în analiza de comparabilitate, descrierea eventualelor ajustări de
comparabilitate realizate, prezentarea listei societăţilor comparabile şi a
listei societăţilor eliminate din eşantionul de comparabilitate, ca urmare a
căutării manuale, cu precizarea motivelor excluderii etc.). Justificarea
respectării principiului valorii de piaţă va avea la bază informaţiile
disponibile contribuabilului în mod rezonabil la momentul
stabilirii/documentării preţurilor de transfer, cu prezentarea
documentelor-suport în acest sens;
- prezentare a motivelor
pentru care s-a recurs la o analiză multianuală sau la o analiză anuală a
datelor comparabile, după caz;
p) descrierea metodei de
stabilire a preţurilor de transfer pentru tranzacţia ce face obiectul acordului
şi argumentarea criteriilor de selecţie a acesteia; în cazul metodelor de
stabilire a preţurilor de transfer ce presupun selectarea părţii testate va fi
prezentată argumentarea pentru selectarea acesteia;
q) propunerea privind
conţinutul acordului şi data de la care se solicită ca acesta să producă
efecte;
r) o prezentare a
prezumţiilor critice care ar putea afecta acordul emis;
s) perioada ce va fi
acoperită prin acord;
t) în cazul cererilor de
emitere de acord bilateral sau multilateral, menţiuni privind autoritatea sau
autorităţile fiscale din alte state cărora li s-a solicitat participarea la
acord;
u) dovada achitării
tarifului de emitere sau de modificare a acordului;
v) declaraţia pe propria
răspundere privind realitatea şi corectitudinea informaţiilor furnizate în
cererea şi documentaţia prezentate;
w) declaraţia pe propria
răspundere a contribuabilului/plătitorului referitoare la faptul că nu există
nicio procedură fiscală, administrativă sau judiciară în curs pentru cazul
descris şi pentru care este solicitată emiterea acordului, respectiv dacă
situaţia descrisă face obiectul unei cercetări de natură penală, inclusiv
pentru fapte de evaziune fiscală, şi are legătură cu contribuabilul solicitant;
x) prezentarea informaţiilor
şi datelor conţinute în cererea de emitere sau de modificare a acordului care
fac obiectul sau ar putea conduce la divulgarea secretului comercial,
industrial şi/sau profesional;
y) prezentarea acordurilor
unilaterale sau bilaterale/multilaterale încheiate cu alte state, care au
legătură cu tranzacţia ce face obiectul acordului, la care organul fiscal
emitent nu este parte;
z) prezentarea altor
informaţii relevante despre contribuabil/plătitor.
Ordinul nr.
4031/2067/2015 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 401
"Declaraţie informativă privind proprietăţile imobiliare deţinute de
rezidenţi ai altor state membre ale Uniunii Europene pe teritoriul
României", Ministerul Finanţelor Publice - MFP, Ministerul Dezvoltării
Regionale şi Administraţiei Publice – MDRAP, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 972 din 29.12.2015
Ordinul nr.
3834/2015 pentru aprobarea Procedurii privind stabilirea obligaţiilor fiscale
accesorii reprezentând penalităţi de nedeclarare, Agenţia Naţională de
Administrare Fiscală – ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 984 din 30.12.2015.
Procedura de
furnizare de informaţii conform art. 61 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală din 23.12.2015, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
983 din 30.12.2015
Obligaţia de raportare
priveşte în primul rând instituţiile de credit dar şi toate entităţile care
sunt obligate să depună declaraţii de informare asupra unor tranzacţii către
Oficiul Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, potrivit Legii
nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor, precum şi
pentru instituirea unor măsuri de prevenire şi combatere a finanţării
terorismului, republicată, cu modificările ulterioare, transmit concomitent şi
pe acelaşi format informaţiile respective şi către ANAF. Aici intră notari,
avocaţi, executori judecătoreşti, agenţi imobiliari, etc.
Ordinul nr.
3733/2015 privind aprobarea metodelor indirecte de stabilire a veniturilor şi a
procedurii de aplicare a acestora, Agenţia Naţională de Administrare Fiscală –
ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr.
981 din 30.12.2015
Ordinul nr.
3744/2015 privind stabilirea cazurilor speciale de executare silită, precum şi
a structurilor abilitate cu ducerea la îndeplinire a măsurilor asigurătorii şi
efectuarea procedurii de executare silită, Agenţia Naţională de Administrare
Fiscală – ANAF, În vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 981 din 30.12.2015
În sensul ordinului prin
cazuri speciale de executare silită se înţelege punerea în aplicare a
dispoziţiilor legale în materie de executare, generată de:
1. hotărârile judecătoreşti
definitive pronunţate în materie penală, prin care s-a dispus recuperarea unor
creanţe bugetare de la debitori persoane fizice, juridice sau de la orice alte
entităţi;
2. înscrisurile emise în
materie penală de către instanţele de judecată, privind ducerea la îndeplinire
de către organele de executare silită din cadrul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală a măsurilor asigurătorii sau, după caz, de ridicare a
acestora;
3. hotărârile judecătoreşti
definitive pronunţate ca urmare a sesizărilor formulate de către comisiile de
cercetare a averilor de pe lângă curţile de apel, prin care s-a dispus fie
confiscarea unei cote-părţi dintr-un bun sau a anumitor bunuri determinate,
constatate ca fiind dobândite nejustificat, fie plata unei sume de bani egale
cu valoarea bunului dobândit nejustificat;
4. ordinele ministrului
finanţelor publice prin care s-a dispus blocarea fondurilor sau a resurselor
economice care se află în proprietate, sunt deţinute sau se află sub controlul
persoanelor fizice ori juridice care au fost identificate ca fiind persoane sau
entităţi desemnate, ce fac obiectul sancţiunilor internaţionale, potrivit
legii;
5. alte titluri executorii
prin care se stabilesc dobânzi, penalităţi de întârziere, majorări de întârziere
sau alte sume, dispuse, dar neindividualizate, prin hotărâri judecătoreşti
definitive, cele prin care se stabileşte cuantumul cheltuielilor de executare
silită, precum şi cele prin care se stabileşte suma reprezentând diferenţa de
preţ şi/sau cheltuielile prilejuite cu urmărirea bunului.
Achiziţii publice
Regulamentul
privind controlul ex-post al modului de atribuire a contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii din 03.12.2015, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, În
vigoare de la 17.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 936 din
17.12.2015
Ordinul nr.
1139/2015 privind notificarea încheierii contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru, Ministerul Finanţelor Publice – MFP, În vigoare de la
18.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 938 din 18.12.2015
Autoritatea contractantă are
obligaţia de a transmite Agenţiei Naţionale pentru Achiziţii Publice, în cel
mult 48 de ore de la data încheierii contractului de achiziţie
publică/acordului-cadru, o notificare cu privire la contractul de achiziţie
publică/acordul-cadru încheiat
Proprietate
imobilară
Legea nr.
324/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 350/2001 privind
amenajarea teritoriului şi urbanismul, Parlamentul României,În vigoare de la
21.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 937 din 18.12.2015
„Art. 48.
(1) Planul urbanistic de
detaliu are caracter de reglementare specifică pentru o parcelă în relaţie cu
parcelele învecinate. Planul urbanistic de detaliu nu poate modifica planurile
de nivel superior.
(2) Planul urbanistic de
detaliu este instrumentul de proiectare urbană care detaliază cel puţin:
a) modul specific de
construire în raport cu funcţionarea zonei şi cu identitatea arhitecturală a
acesteia, în baza unui studiu de specialitate;
b) retragerile faţă de
limitele laterale şi posterioare ale parcelei;
c) procentul de ocupare a
terenului şi modul de ocupare a terenului;
d) accesele auto şi
pietonale;
e) conformarea
arhitectural-volumetrică;
f) conformarea spaţiilor
publice."
Contracte
Decizia nr.
745/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 21 din Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea
întârzierii în executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând
din contracte încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi
contractante, Curtea Constituţională, În vigoare de la 18.12.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 937 din 18.12.2015
Constată că sintagma
"cu excepţia prevederilor art. 15" cuprinsă în dispoziţiile art. 21
din Legea nr. 72/2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în
executarea obligaţiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte
încheiate între profesionişti şi între aceştia şi autorităţi contractante este
neconstituţională.
Curtea constată că, pentru a
respecta principiul constituţional al neretroactivităţii legii civile,
contractele încheiate înainte de intrarea în vigoare a Legii nr. 72/2013
trebuie să fie excluse din sfera de aplicare a acesteia, în ceea ce priveşte
sancţiunea nulităţii absolute. În consecinţă, Curtea va admite excepţia de
neconstituţionalitate şi va constata că sintagma "cu excepţia prevederilor
art. 15" cuprinsă în dispoziţiile art. 21 din Legea nr. 72/2013 încalcă
principiului neretroactivităţii legii prevăzut de art. 15 alin. (2) din
Constituţie.
Muncă, protecţie
socială, calificări
Decizia nr.
21/2015 privind examinarea recursurilor în interesul legii formulate de
Colegiul de conducere al Curţii de Apel Suceava şi de procurorul general al
Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie cu privire la
"interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 527 alin. (2) şi art. 529
alin. (1) şi (2) din Codul civil raportate la prevederile art. 2 alin. (4) şi
art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile de
hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională,
ordine publică şi siguranţă naţională, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, în ceea ce priveşte includerea echivalentului valoric
al normei de hrană în totalul veniturilor lunare nete în raport de care se stabileşte
pensia de întreţinere datorată de către părinte copilului", Înalta Curte
de Casaţie şi Justiţie – ÎCCJ, În vigoare de la 21.12.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 943 din 21.12.2015
În interpretarea şi
aplicarea dispoziţiilor art. 527 alin. (2) şi art. 529 alin. (1) şi (2) din
Codul civil, echivalentul valoric al normei de hrană prevăzute de art. 2 alin.
(4) şi art. 4 alin. (4) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/1994 privind drepturile
de hrană, în timp de pace, ale personalului din sectorul de apărare naţională,
ordine publică şi siguranţă naţională, republicată, cu modificările şi
completările ulterioare, nu se include în totalul veniturilor nete lunare în
raport de care se stabileşte pensia de întreţinere datorată de către părinte
copilului.
Decizia nr.
814/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 60 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii, Curtea
Constituţională, În vigoare de la 22.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 950 din 22.12.2015
Constată că dispoziţiile
art. 60 alin. (1) lit. g) din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii sunt
neconstituţionale
Curtea constată că
dispoziţiile de lege criticate, prin interzicerea de a concedia persoanele care
ocupă funcţii eligibile într-un organism sindical, în cazurile în care
concedierea nu are legătură cu activitatea sindicală, contravin dispoziţiilor
constituţionale ale art. 16 privind egalitatea în faţa legii, ale art. 44
privind dreptul de proprietate privată şi ale art. 45 privind activitatea
economică.
Date personale
Decizia nr.
200/2015 privind stabilirea cazurilor de prelucrare a datelor cu caracter
personal pentru care nu este necesară notificarea, precum şi pentru modificarea
şi abrogarea unor decizii, Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal – ANSPDCP, În vigoare de la 28.12.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 969 din 28.12.2015
Obligaţia privind
notificarea ANSPDCP privind prelucrarea datelor personale se restrânge la
următoarele situaţii:
a) prelucrarea datelor cu
caracter personal legate de originea rasială sau etnică, de convingerile
politice, religioase, filozofice ori de natură similară, de apartenenţa
sindicală, precum şi a datelor privind starea de sănătate şi viaţa sexuală;
b) prelucrarea datelor
genetice şi biometrice;
c) prelucrarea datelor care
permit, direct sau indirect, localizarea geografică a persoanelor fizice prin
mijloace de comunicaţii electronice;
d) prelucrarea datelor cu
caracter personal referitoare la săvârşirea de infracţiuni de către persoana
vizată ori la condamnări penale, măsuri de siguranţă sau sancţiuni
administrative ori contravenţionale aplicate persoanei vizate, efectuată de
către entităţi de drept privat;
e) prelucrarea datelor cu
caracter personal prin mijloace electronice, având ca scop monitorizarea şi/sau
evaluarea unor aspecte de personalitate, precum competenţa profesională,
credibilitatea, comportamentul sau alte asemenea aspecte;
f) prelucrarea datelor cu
caracter personal prin mijloace electronice în cadrul unor sisteme de evidenţă
având ca scop adoptarea unor decizii automate individuale în legătură cu
analizarea solvabilităţii, a situaţiei economico-financiare, a faptelor
susceptibile de a atrage răspunderea disciplinară, contravenţională sau penală
a persoanelor fizice, de către entităţi de drept privat;
g) prelucrarea datelor cu
caracter personal ale minorilor efectuată în cadrul activităţilor de marketing
direct;
h) prelucrarea datelor cu
caracter personal ale minorilor efectuată prin intermediul internetului sau al
mesageriei electronice;
i) prelucrarea datelor cu
caracter personal prevăzute la lit. a), referitoare la propriii membri,
efectuată de asociaţii, fundaţii sau orice alte organizaţii fără scop
patrimonial exclusiv în vederea realizării specificului activităţii
organizaţiei, în măsura în care datele sunt dezvăluite unor terţi fără
consimţământul persoanei vizate.
De asemenea, trebuie
întotdeauna notificată prelucrarea de date personale care presupun mijloace de
supraveghere video cu excepţia situaţiei în care este făcută de persoane fizice
pentru uz personal.
În plus, nu trebuie uitat că
transferul datelor personale în afara Uniunii Europene sau a statelor considerate
sigure de Uniunea Europene trebuie autorizată de ANSPDCP.
Asigurări
Norma nr.
37/2015 privind procedura de întocmire şi eliberare a documentului de introducere
în reparaţie a vehiculelor, Autoritatea de Supraveghere Financiară – ASF, În
vigoare de la 01.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 974 din
29.12.2015
Protecţia consumatorilor
Procedura privind
acordarea despăgubirilor clienţilor casnici pentru receptoarele electrocasnice
deteriorate ca efect al unor supratensiuni accidentale produse din culpa
operatorului de reţea din 16.12.2015, Autoritatea Naţională de Reglementare în
Domeniul Energiei – ANRE, În vigoare de la 29.12.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 971 din 29.12.2015
Diverse
Hotărârea nr.
1002/2015 privind modificarea şi completarea Hotărârii Guvernului nr. 301/2012
pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 333/2003 privind
paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, Guvernul
României, În vigoare de la 30.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 984 din 30.12.2015
Ordonanţa de
urgenţă nr. 61/2015 pentru prorogarea termenului de intrare în vigoare a Legii
nr. 151/2015 privind procedura insolvenţei persoanelor fizice, Guvernul
României, În vigoare de la 24.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 962 din 24.12.2015
Se prorogă până la data de
31 decembrie 2016
Legea nr.
319/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 295/2004 privind regimul
armelor şi al muniţiilor, Parlamentul României, Va intra în vigoare de la
14.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 929 din 15.12.2015
Proceduri
judiciare
Decizia nr.
740/2015 referitoare la admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 222 alin. (10) din Codul de procedură penală, Curtea
Constituţională, În vigoare de la 15.12.2015, Publicat în Monitorul Oficial,
Partea I nr. 927 din 15.12.2015,
Constată că dispoziţiile
art. 222 alin. (10) din Codul de procedură penală sunt neconstituţionale.
Curtea conchide că, prin
prisma acestei interpretări, prevederile art. 222 alin. (10) din Codul de
procedură penală, care nu permit luarea în considerare a duratei privării de
libertate dispuse prin măsura arestului la domiciliu pentru calculul duratei
maxime a măsurii arestării preventive a inculpatului în cursul urmăririi
penale, sunt neconstituţionale.
Ordonanţa de
urgenţă nr. 62/2015 pentru prorogarea unor termene prevăzute de Legea nr.
2/2013 privind unele măsuri pentru degrevarea instanţelor judecătoreşti, precum
şi pentru pregătirea punerii în aplicare a Legii nr. 134/2010 privind Codul de
procedură civilă, Guvernul României,În vigoare de la 24.12.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 964 din 24.12.2015
Dispoziţiile noului cod de
Procedură Civilă care fuseseră amânate la aplicare până la 1 ianuarie 2016
(cele privind cercetarea judecătorească, admisibilitate recurs) au fost din nou
amânate pentru 1 ianuarie 2017.
Legea nr.
318/2015 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de
Administrare a Bunurilor Indisponibilizate şi pentru modificarea şi completarea
unor acte normative, Parlamentul României, În vigoare de la 27.12.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 961 din 24.12.2015
Legea nr.
351/2015 privind modificarea art. 27 alin. (1) din Legea nr. 217/2003 pentru
prevenirea şi combaterea violenţei în familie, Parlamentul României, În vigoare
de la 02.01.2016, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 979 din
30.12.2015,
Cererile pentru emiterea
ordinului de protecţie se judecă de urgenţă şi, în orice situaţie, soluţionarea
acestora nu poate depăşi un termen de 72 de ore de la depunerea cererii.
Cererile se judecă în camera de consiliu, participarea procurorului fiind obligatorie."
Comentarii