După ce în speţa Delfi vs Estonia CEDO stabilise că administratorul unui site este responsabil pentru conținutul comentariilor postate de utilizatorii acelui site, iată că într-o nouă speţă, Magyar Tartalomszolgaltatok Egyesulete and Index.hu Zrt v. Ungaria, sesizată cu o problemă similară, s-a dovedit ceva mai înţelegătoare. Arătănd că nu abdică de la principiul stabilit în speţa Delfi, totuși nuanțează această soluţie.
Sunt aduse în discuţie criterii suplimentare care trebuie verificate în cazul în care se doreşte angajarea răspunderiia dministratorului site-ului.
1. Contextul şi conținutul comentariilor. Interesantă este sublinierea că vulgaritatea nu este neaparat un criteriu prin care se poate aprecia că s-a depăşit limita libertăţiid e exprimare. Curtea chiar constată că stilul acestor comentarii aparţine registrului de jos şi prin urmare vulgaritatea în acest context are un impact scăzut.
2. Trebuie analizată posibilitatea de a fi tras la răspundere autorul comentariilor. Trimitând la Jersild v. Danemarca, Curtea arată că cel care diseminează provenind dintr-o altă sursă nu poate fi ţinut responsabil în orice context, pentru că altfel ar fi o încălcare a libertăţii de exprimare.
3. Trebuie analizată conduita administratorului site-ului în sensul că acesta a luat măsurile obişnuite pentru a preveni comentariile defăimătoare.
4. Consecințele concrete. În cazul speţei era vorba de comentarii la adresa unei companii. Curtea a apreciat că trebuie distins între daunele aduse reputației unei persoane fizice (incomensurabile) şi daunele reputației unui comerciant.
5. Consecințele pentru libertatea de exprimare. Eventuala măsură împotriva administratorului site-ului să nu conducă la însăşi suprimarea serviciului care permite postarea de comentarii, pentru că altfel ar fi o restrângere a libertăţii de exprimare.
Sunt aduse în discuţie criterii suplimentare care trebuie verificate în cazul în care se doreşte angajarea răspunderiia dministratorului site-ului.
1. Contextul şi conținutul comentariilor. Interesantă este sublinierea că vulgaritatea nu este neaparat un criteriu prin care se poate aprecia că s-a depăşit limita libertăţiid e exprimare. Curtea chiar constată că stilul acestor comentarii aparţine registrului de jos şi prin urmare vulgaritatea în acest context are un impact scăzut.
2. Trebuie analizată posibilitatea de a fi tras la răspundere autorul comentariilor. Trimitând la Jersild v. Danemarca, Curtea arată că cel care diseminează provenind dintr-o altă sursă nu poate fi ţinut responsabil în orice context, pentru că altfel ar fi o încălcare a libertăţii de exprimare.
3. Trebuie analizată conduita administratorului site-ului în sensul că acesta a luat măsurile obişnuite pentru a preveni comentariile defăimătoare.
4. Consecințele concrete. În cazul speţei era vorba de comentarii la adresa unei companii. Curtea a apreciat că trebuie distins între daunele aduse reputației unei persoane fizice (incomensurabile) şi daunele reputației unui comerciant.
5. Consecințele pentru libertatea de exprimare. Eventuala măsură împotriva administratorului site-ului să nu conducă la însăşi suprimarea serviciului care permite postarea de comentarii, pentru că altfel ar fi o restrângere a libertăţii de exprimare.
Comentarii