În cazul GS Media v Sanoma Media Netherlands and Others (C-160/15) Curtea de Justiție a Uniunii Europene a pronunțat o hotărâre importantă în ceea ce privește utilizarea hyperlink-uri către altă pagină web.
Deși în alte hotărâri constatase că adăugarea unui hyperlink către altă pagină nu reprezintă o comunicare publică către un public nou, deci nu constituia o încălcare a dreptului de autor, acum a introdus o nuanță.
În cazul în care publicarea inițială este o publicare fără drept, făcută cu încălcarea dreptului de autor al altei persoane, Curtea a apreciat că trebuie analizată și poziția bunei credințe a celui care publică un hyperlink pe site-ul său.
În acest sens a arătat că dacă pentru un site fără scop lucrativ se poate prezuma că cel care publică un hyperlink către un material de pe un site terț nu are de unde să cunoască dacă publicarea inițială este una autorizată, sau, dimpotriă, una care încalcă drepturile de autor, în cazul site-urilor comeciale prezumția este socotită invers, și anume Curtea apreciază că în acest din urmă caz trebuia să cunoască caracterul ilicit al publicării de pe site-ul terț.
Hotărârea deschide un spațiu de incertitudine legat de factorul bună credință, care poate fi apreciat numai subiectiv, și în plus asupra caracterului comercial. Oare un blogger care face loc la reclame AdSense are un site comercial?
Deși în alte hotărâri constatase că adăugarea unui hyperlink către altă pagină nu reprezintă o comunicare publică către un public nou, deci nu constituia o încălcare a dreptului de autor, acum a introdus o nuanță.
În cazul în care publicarea inițială este o publicare fără drept, făcută cu încălcarea dreptului de autor al altei persoane, Curtea a apreciat că trebuie analizată și poziția bunei credințe a celui care publică un hyperlink pe site-ul său.
În acest sens a arătat că dacă pentru un site fără scop lucrativ se poate prezuma că cel care publică un hyperlink către un material de pe un site terț nu are de unde să cunoască dacă publicarea inițială este una autorizată, sau, dimpotriă, una care încalcă drepturile de autor, în cazul site-urilor comeciale prezumția este socotită invers, și anume Curtea apreciază că în acest din urmă caz trebuia să cunoască caracterul ilicit al publicării de pe site-ul terț.
Hotărârea deschide un spațiu de incertitudine legat de factorul bună credință, care poate fi apreciat numai subiectiv, și în plus asupra caracterului comercial. Oare un blogger care face loc la reclame AdSense are un site comercial?
Comentarii