Legea nr. 217/2016 privind diminuarea
risipei alimentare, Intră în vigoare în 6 luni de la publicare,
Monitorul Oficial, Partea I nr. 934 din 21.11.2016
„Art. 2. -
(1) Operatorii economici din sectorul
agroalimentar sunt obligaţi să întreprindă măsuri de prevenire a
risipei alimentare.
(2) Aceste măsuri se desfăşoară
conform ierarhiei de prevenire a generării deşeurilor alimentare,
astfel:
a) măsuri de responsabilizare pentru
diminuarea risipei alimentare pe lanţul agroalimentar, începând cu
producţia, procesarea, depozitarea, distribuţia, comercializarea,
ajungând până la consumatorul final, inclusiv în sectorul de
industrie hotelieră şi al serviciilor alimentare;
b) măsuri privind vânzarea cu preţ
redus a produselor aflate aproape de expirarea datei-limită de
consum, conform legislaţiei în vigoare;
c) măsuri privind transferul
alimentelor prin donare sau sponsorizare, pentru consumul uman, dar
aflate aproape de expirarea datei-limită de consum, către entităţi,
devenite operatori din sectorul agroalimentar ca urmare a
înregistrării la Autoritatea Naţională Sanitară Veterinară şi
pentru Siguranţa Alimentelor, denumită în continuare ANSVSA, cu
obligaţia respectării prevederilor legale cu privire la condiţiile
de igienă, inclusiv cerinţele privind temperatura pe perioada
depozitării şi transportului, precum şi la etichetarea
corespunzătoare;
d) măsuri pentru direcţionarea
subproduselor nedestinate consumului uman conform Regulamentului (CE)
nr. 1.774/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 3
octombrie 2002 de stabilire a normelor sanitare privind subprodusele
de origine animală care nu sunt destinate consumului uman, categoria
a 3-a pentru consumul unor categorii de animale, în condiţiile
prevăzute de legislaţia sanitar-veterinară în vigoare privind
eliminarea subproduselor de origine animală;
e) măsuri pentru direcţionarea
produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau
animal prin transformarea în compost, conform legislaţiei
sanitar-veterinare în vigoare privind eliminarea subproduselor de
origine animală nedestinate consumului uman şi legislaţiei privind
protecţia mediului;
f) măsuri pentru direcţionarea
produselor agroalimentare devenite improprii consumului uman sau
animal în vederea valorificării lor prin transformare în biogaz
conform legislaţiei de mediu şi legislaţiei sanitar-veterinare în
vigoare;
g) măsuri privind dirijarea către o
unitate autorizată de neutralizare a produselor rămase după
parcurgerea etapelor prevăzute la lit. a)-f).
Art. 3. -
(1) Direcţionarea alimentelor aflate
aproape de expirarea datei-limită de consum, provenite din donaţii
sau sponsorizări, se face către operatorii din sectorul
agroalimentar prevăzuţi la art. 2 alin. (2) lit. c), acestora
fiindu-le interzisă comercializarea în orice mod a alimentelor
către alţi operatori din sectorul alimentar sau direct
consumatorului final.
(2) Asociaţiile şi fundaţiile care
funcţionează în baza Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu privire
la asociaţii şi fundaţii, aprobată cu modificări şi completări
prin Legea nr. 246/2005, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi întreprinderile sociale care funcţionează
în baza Legii nr. 219/2015 privind economia socială, cu
modificările ulterioare, care devin operatori în sectorul
agroalimentar, pot comercializa alimentele aflate aproape de
expirarea datei-limită de consum, dacă îşi desfăşoară
activitatea în domeniul asistenţei sociale.
(3) Operatorii economici din domeniul
agroalimentar pot oferi către asociaţii, fundaţii şi
întreprinderi sociale, alimentele aflate aproape de expirarea
datei-limită de consum, conform prevederilor art. 2 alin. (2) şi
alin. (1) al prezentului articol, contra unei sume maxime de 3% + TVA
din preţul de achiziţie, în cazul comercianţilor, şi de 3% + TVA
din preţul de producţie, în cazul producătorilor şi
procesatorilor.
(4) Asociaţiile şi fundaţiile
prevăzute la alin. (2) pot comercializa alimentele oferite potrivit
alin. (3), cu maximum 25% + TVA din preţul de achiziţie, în cazul
preluării de la comercianţi, respectiv cu maximum 25% + TVA din
preţul de producţie, în cazul preluării de la producători sau
procesatori.”
Pentru că politicienii au grijă și de protecția socială a fost dată Legea nr. 218/2016 pentru modificarea
art. 3 alin. (1) din Legea nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor
de masă, Monitorul Oficial, Partea I nr. 931 din 18.11.2016.
Valoarea tichetelor de masă crește la
15 lei.
Iar, Legea nr. 220/2016 pentru completarea
alin. (1) al art. 139 din Legea nr. 53/2003 - Codul muncii,Monitorul
Oficial, Partea I nr. 931 din 18.11.2016,
A stabilit că 1 iunie a devenit zi nelucrătoare.
Iar practicienii dreptului trebuie să țin ă seama de Decizia nr. 18/2016 privind examinarea
sesizării formulate de Curtea de Apel Craiova - Secţia penală şi
pentru cauze cu minori în Dosarul nr. 13.968/63/2014, ICCJ,
Monitorul Oficial, Partea I nr. 930 din 18.11.2016.
Care stabileşte că, în interpretarea
dispoziţiilor art. 2801 din Legea nr. 31/1990, în ipoteza în care
infracţiunea pentru care s-a început urmărirea penală, de la care
s-a sustras inculpatul prin transmiterea fictivă a părţilor
sociale, a fost dezincriminată, nu mai este îndeplinită una dintre
condiţiile de tipicitate pentru reţinerea acestei infracţiuni.
Comentarii