![]() |
Constructii
Hotărârea nr. 343/2017 pentru modificarea
Hotărârii Guvernului nr. 273/1994 privind aprobarea Regulamentului de recepție
a lucrărilor de construcții și instalații aferente acestora, Guvernul României,
Monitorul Oficial, Partea I nr. 406 din 30.05.2017
Din componența comisiei de recepție la terminarea
lucrărilor fac parte, în mod obligatoriu:
a) un reprezentant desemnat de către investitor, care este
și președintele comisiei;
b) un reprezentant desemnat de către autoritatea
administrației publice competente care a emis autorizația de
construire/desființare;
c) 1-3 specialiști în domeniul lucrărilor de construcții
supuse recepției, în funcție de categoria și clasa de importanță a
construcțiilor, desemnați de investitor, alții decât cei implicați în
proiectarea/execuția obiectivului de investiții; aceștia își desfășoară
activitatea ca angajați ai investitorului, cu contract de muncă sau pe bază de
contract de prestări servicii, ca persoană fizică autorizată, după caz,
potrivit legii.
Componența comisiei de recepție la terminarea lucrărilor)
se completează, în mod obligatoriu, cu:
a) un reprezentant desemnat de către Inspectoratul de Stat
în Construcții - I.S.C. în următoarele cazuri:
- pentru obiective de investiții, indiferent de sursa de
finanțare, care constau în realizarea de construcții noi încadrate, conform
prevederilor anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr. 766/1997 pentru aprobarea
unor regulamente privind calitatea în construcții, cu modificările și
completările ulterioare, în categoria de importanță A - "excepțională",
B - "deosebită" și C - "normală", precum și în cazul
lucrărilor de intervenții la aceste categorii de construcții;
- pentru obiective de investiții de interes public sau
social finanțate total sau parțial din fonduri publice, care constau în
realizarea de construcții noi încadrate, conform prevederilor anexei nr. 3 la
Hotărârea Guvernului nr. 766/1997, cu modificările și completările ulterioare,
în categoria de importanță D - "redusă", precum și în cazul
lucrărilor de intervenții la aceste categorii de construcții;
b) un reprezentant desemnat de către inspectoratele pentru
situații de urgență județene/București-Ilfov, pentru categoriile de construcții
prevăzute în Legea nr. 307/2006 privind apărarea împotriva incendiilor, cu
modificările și completările ulterioare;
c) un reprezentant desemnat de către direcțiile județene
pentru cultură/Direcția pentru Cultură a Municipiului București, în cazul
construcțiilor nominalizate în lista monumentelor istorice;
d) un reprezentant desemnat de către ordonatorul principal
de credite bugetare, care nu are sau nu se subrogă calității de investitor în
cazul obiectivelor de investiții care constau în realizarea de construcții noi
încadrate, conform prevederilor anexei nr. 3 la Hotărârea Guvernului nr.
766/1997, cu modificările și completările ulterioare, în categoria de
importanță A - "excepțională" sau B - "deosebită",
respectiv la lucrări de intervenții la aceste categorii de construcții,
finanțate total sau parțial din fonduri publice și pentru care aprobarea
documentațiilor tehnico-economice este de competența Guvernului.
Secretariatul comisiei de recepție la terminarea lucrărilor
este asigurat de un diriginte de șantier autorizat implicat în verificarea
calității lucrărilor executate pentru realizarea construcției și a
intervențiilor la construcția existentă, care întocmește, în numele
investitorului, documentele de recepție la terminarea lucrărilor și constituie
carte tehnică a construcției.
Dirigintele de șantier autorizat prevăzut la alin. (3) nu
face parte din componența comisiei de recepție.
Reprezentanții executantului și ai proiectantului
participă, în mod obligatoriu, în calitate de invitați, la recepția la
terminarea lucrărilor, în conformitate cu prevederile Legii nr. 10/1995,
republicată.
Convocarea comisiei o face investitorul. Dac[ acesta nu o
face, conform unei proceduri o poate face executantul.
După încheierea procesului-verbal de recepție la terminarea
lucrărilor, investitorul nu poate emite alte solicitări de remediere de
lucrări, penalizări, diminuări de valori și altele asemenea decât cele
consemnate în procesul-verbal de recepție la terminarea lucrărilor. Fac
excepție viciile ascunse descoperite în termenul stabilit conform legii, precum
și viciile structurii de rezistență rezultate din nerespectarea normelor de
proiectare și de execuție în vigoare la data realizării construcției,
descoperite pe toată durata de existență a construcției.
Recepția finală este organizată de proprietar, acesta
stabilind data de începere a recepției finale, în maximum 10 zile de la
expirarea perioadei de garanție. Perioada de garanție este cea prevăzută de
lege sau cea ofertată de către executant în cadrul procedurii de achiziție a
execuției lucrărilor și menționată în contractul de execuție/lucrări, care nu
poate fi mai mică decât cea prevăzută de lege.
Din componența comisiei de recepție finală fac parte:
a) un reprezentant desemnat de către proprietar sau
asociația de proprietari, care este și președintele comisiei;
b) un reprezentant desemnat de către investitor, în cazul
în care acesta nu îndeplinește și calitatea de proprietar;
c) 1-3 specialiști în domeniul lucrărilor de construcții
supuse recepției, în funcție de categoria și clasa de importanță a
construcțiilor, desemnați de proprietar/asociația de proprietari, alții decât
cei implicați în proiectarea/execuția obiectivului de investiții; aceștia își
desfășoară activitatea ca angajați ai proprietarului, cu contract de muncă sau
pe bază de contract de prestări servicii, ca persoană fizică autorizată, după
caz, potrivit legii.
Reprezentanții executantului și ai proiectantului
participă, în mod obligatoriu, în calitate de invitați, la recepția finală.
Cartea tehnică a construcției cuprinde documentația privind
proiectarea, documentația privind execuția, documentația privind recepția și
documentația privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții în timp
asupra construcției.
Cartea tehnică se întocmește prin grija investitorului și
se predă proprietarului construcției astfel:
a) documentația privind proiectarea actualizată la data
recepției la terminarea lucrărilor și documentația privind execuția, la recepția
la terminarea lucrărilor;
b) documentația privind recepția, precum și documentația
privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții asupra construcției,
la recepția finală a lucrărilor de construcții.
Proprietarii construcțiilor au obligația să păstreze și să
completeze la zi documentațiile. În cazul asociației de proprietari, cartea
tehnică a construcției se păstrează și se completează la zi de către
administrator.
Prevederile din cartea tehnică a construcției referitoare
la exploatare sunt obligatorii pentru proprietar, administrator și utilizator.
La înstrăinarea construcției, cartea tehnică se predă
noului proprietar.
Concurenta
Ordonanța de urgență nr. 39/2017 privind
acțiunile în despăgubire în cazurile de încălcare a dispozițiilor legislației
în materie de concurență, precum și pentru modificarea și completarea Legii
concurenței nr. 21/1996, Guvernul României, Monitorul Oficial, Partea I nr. 422
din 08.06.2017
Orice persoană care a suferit un prejudiciu cauzat de o
practică anticoncurențială interzisă potrivit prevederilor Legii nr. 21/1996,
republicată, cu completările ulterioare, și/sau ale art. 101 sau 102 din TFUE
poate solicita și obține repararea integrală a prejudiciului respectiv.
Competența de a soluționa cererile de reparare a
prejudiciului cauzat de întreprinderi ca urmare a unei încălcări a legislației
în materie de concurență revine Tribunalului București. Hotărârea tribunalului
poate fi atacată cu apel la Curtea de Apel București, împotriva hotărârii
acesteia putând fi declarat recurs la Înalta Curte de Casație și Justiție.
Financiar-fiscal
Ordinul nr. 1546/2017 pentru aprobarea
modelului și conținutului formularului (014) "Notificare privind
modificarea anului fiscal, Agenția Națională de Administrare Fiscală – ANAF, Monitorul
Oficial, Partea I nr. 401 din 29.05.2017
Achizi’ii publice
Ordinul nr. 121/2017 privind acordarea de
consiliere metodologică, Agenția Națională pentru Achiziții Publice, Monitorul
Oficial, Partea I nr. 399 din 26.05.2017
Proceduri judiciare
Decizia nr. 28/2017 privind examinarea
sesizării formulate de Înalta Curte de Casație și Justiție - Secția de
contencios administrativ și fiscal, în Dosarul nr. 391/36/2014, ICCJ, Monitorul
Oficial, Partea I nr. 378 din 22.05.2017
Noțiunea de "autoritate publică", astfel cum este
definită de art. 2 alin. (1) lit. b) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, cu modificările și completările ulterioare, nu este similară cu cea
de "instituție publică", astfel cum este prevăzută de art. 2 alin.
(1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006 privind finanțele locale, cu modificările și
completările ulterioare.
Decizia nr. 6/2017 privind examinarea
sesizării formulate de Avocatul Poporului referitor la interpretarea și aplicarea
dispozițiilor art. 7 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr. 105/1999 privind
acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către regimurile instaurate
în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945 din motive
etnice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 189/2000, cu
modificările și completările ulterioare, ICCJ, Monitorul Oficial, Partea I nr.
381 din 22.05.2017
Dispozițiile art. 7 alin. (4) din Ordonanța Guvernului nr.
105/1999 privind acordarea unor drepturi persoanelor persecutate de către
regimurile instaurate în România cu începere de la 6 septembrie 1940 până la 6
martie 1945 din motive etnice, aprobată cu modificări și completări prin Legea
nr. 189/2000, cu modificările și completările ulterioare, se interpretează în
sensul că hotărârile judecătorești pronunțate în cauzele având ca obiect
contestații împotriva hotărârilor pronunțate de comisiile din cadrul caselor
județene de pensii sau din cadrul Casei de Pensii a Municipiului București nu
sunt supuse recursului, hotărârea judecătorească pronunțată în primă instanță
având caracter definitiv.
Decizia nr. 45/2016 privind examinarea
sesizării formulate de Curtea de Apel Cluj - Secția a III-a de contencios
administrativ și fiscal în Dosarul nr. 1.216/33/2015, Monitorul Oficial, Partea
I nr. 386 din 23.05.2017
În interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 21 alin.
(2) teza I din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările
și completările ulterioare, cererea de revizuire este admisibilă în baza unor
decizii ale Curții de Justiție a Uniunii Europene, indiferent de momentul
pronunțării acestora și de împrejurarea invocării sau nu în litigiul de bază a
dispozițiilor de drept european preexistente, încălcate prin hotărârea a cărei
revizuire se cere.
Decizia nr. 10/2017 privind soluționarea
sesizării formulate de Curtea de Apel București - Secția I penală în Dosarul
nr. 6.664/2/2016, prin care se solicită pronunțarea unei hotărâri prealabile
pentru dezlegarea de principiu a unei probleme de drept, ICCJ, Monitorul
Oficial, Partea I nr. 392 din 25.05.2017
Stabilește că, în interpretarea dispozițiilor art. 426 lit.
b) din Codul de procedură penală, instanța care soluționează contestația în
anulare nu poate reanaliza o cauză de încetare a procesului penal, în cazul în
care instanța de apel a dezbătut și a analizat incidența cauzei de încetare a
procesului penal.
Comentarii