![]() |
Photo by Paul on Unsplash |
Financiar-fiscal
Ordinul nr. 2927/2017 privind procedura şi condiţiile de
aprobare a transferului sumelor din contul de TVA , ANAF În vigoare de la 13
octombrie 2017, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 813 din 13
octombrie 2017
INSTRUCŢIUNI
pentru completarea formularului (310) "Cerere pentru aprobarea transferului
sumelor din contul de TVA"
1. Formularul (310) "Cerere pentru
aprobarea transferului sumelor din contul de TVA" se completează de
persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA conform art. 316 din Legea
nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare
(Codul fiscal), prevăzute la art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 23/2017
privind plata defalcată a TVA, denumită în continuare ordonanţă.
Formularul (310) "Cerere pentru
aprobarea transferului sumelor din contul de TVA" se depune la organul
fiscal competent, pentru solicitarea transferurilor de sume prevăzute la art. 9
alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă.
Cererea se depune în format electronic sub
forma unui fişier PDF care are ataşate două fişiere, astfel:
- un fişier XML, a cărui structură este
disponibilă pe portalul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF);
şi
- un fişier cu extensia zip care va conţine
documentele justificative anexate la cerere.
Cererea se depune prin mijloace electronice
de transmitere la distanţă, pe portalul e-guvernare, secţiunea Depunere
declaraţii, situaţie în care, pentru depunerea cererii, plătitorul trebuie să
deţină un certificat digital calificat, eliberat în condiţiile Legii nr.
455/2001 privind semnătura electronică, republicată.
Cererea în format electronic copiată pe
suport CD şi însoţită de formularul listat şi semnat se poate depune şi direct
la registratura organului fiscal competent ori se comunică prin poştă cu
confirmare de primire.
Formularul se completează cu ajutorul
programelor de asistenţă existente pe portalul Agenţiei Naţionale de
Administrare Fiscală (ANAF), secţiunea Servicii online subsecţiunea Declaraţii
electronice.
2. Completarea formularului se face
astfel:
Secţiunea A. "Date de identificare a
persoanei impozabile înregistrate în scopuri de TVA"
A.1. Caseta "Denumire" se
completează cu denumirea persoanei juridice, a asociaţiei sau a entităţii fără
personalitate juridică ori cu numele şi prenumele persoanei fizice, după caz.
În cazul persoanelor impozabile stabilite
în străinătate care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
"Denumire" se înscriu informaţiile de identificare înscrise pe
certificatul de înregistrare fiscală a reprezentării (denumirea persoanei
impozabile stabilite în străinătate, reprezentată fiscal prin reprezentantul
fiscal desemnat în condiţiile legii).
A.2. Caseta "Cod de identificare
fiscală" se completează astfel:
- contribuabilii persoane juridice, cu
excepţia comercianţilor, asociaţiile sau alte entităţi fără personalitate
juridică înscriu codul de înregistrare fiscală;
- comercianţii, inclusiv sucursalele
comercianţilor care au sediul principal al comerţului în străinătate, înscriu
codul unic de înregistrare;
- contribuabilii persoane fizice care
desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere
înscriu codul de înregistrare fiscală;
- contribuabilii persoane fizice, cu
excepţia persoanelor fizice care desfăşoară activităţi economice în mod
independent sau care exercită profesii libere, înscriu codul de înregistrare în
scopuri de TVA, atribuit conform art. 316 din Codul fiscal;
- contribuabilii persoane impozabile care nu
sunt stabilite în România, conform art. 266 alin. (2) din Codul fiscal, şi sunt
înregistrate în scopuri de taxă pe valoarea adăugată în România, potrivit art.
316 din acelaşi act normativ, înscriu codul de înregistrare în scopuri de
TVA.
Reprezentantul fiscal desemnat de o
persoană impozabilă stabilită în străinătate înscrie codul de înregistrare în
scopuri de TVA atribuit persoanei impozabile străine, care este diferit de
codul de înregistrare în scopuri de TVA atribuit pentru activitatea proprie a
reprezentantului.
A.3-A.15. Caseta "Domiciliu
fiscal" se completează cu datele privind adresa domiciliului fiscal al
contribuabilului.
În cazul persoanelor impozabile stabilite
în străinătate, înregistrate direct în scopuri de TVA în România, se înscrie
adresa din România la care pot fi examinate evidenţele şi documentele ce
trebuie păstrate, în conformitate cu prevederile pct. 88 alin. (7) lit. a) din
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal,
aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu modificările şi completările
ulterioare.
În cazul persoanelor impozabile stabilite
în străinătate, care şi-au desemnat reprezentant fiscal, în caseta
"Domiciliu fiscal" se înscrie domiciliul fiscal al reprezentantului
fiscal.
În cazul persoanelor impozabile care au
sediul activităţii economice în afara României şi sunt stabilite în România
prin unul sau mai multe sedii fixe fără personalitate juridică, conform art.
266 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal, în caseta "Domiciliu fiscal"
se înscrie domiciliul fiscal al sediului fix desemnat să depună decontul de
taxă şi să fie responsabil pentru toate obligaţiile în scopuri de TVA, conform
pct. 88 alin. (5) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015
privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016, cu
modificările şi completările ulterioare.
B. Date de identificare a persoanei
împuternicite să solicite transferul sumelor din contul de TVA, respectiv ale
reprezentantului fiscal/legal/împuternicitului
1. Denumire/Nume şi prenume - se înscriu,
după caz, denumirea sau numele şi prenumele persoanei impozabile care a fost
desemnată ca reprezentant fiscal/legal sau împuternicit de către persoana
impozabilă străină.
2. Cod de identificare fiscală/CNP - se
înscrie codul de identificare fiscală sau codul numeric personal al
reprezentantului fiscal/legal ori al împuternicitului.
3. Domiciliul fiscal - se înscrie adresa
domiciliului fiscal al reprezentantului fiscal.
C. Informaţii despre sume
Acest cartuş conţine:
C.1. Nr. crt. - se va înscrie numărul
atribuit fiecărei instituţii bancare/instituţie de trezorerie, o singură
dată.
Pentru fiecare instituţie bancară/unitate
de trezorerie se vor detalia informaţiile de la C.2-C.7, astfel:
C.2. Cont TVA (IBAN) Denumirea instituţie de
credit/unitate de trezorerie - se va înscrie contul de TVA (IBAN) [aşa cum este
definit la art. 1 lit. d) din ordonanţă] şi denumirea instituţiei de
credit/unităţii de trezorerie la care este deschis contul de TVA pentru care se
solicită transferul de sume.
C.3. Contul curent (IBAN) - se înscrie
contul curent (IBAN) deschis la instituţia de credit/unitatea de trezorerie
(menţionată la pct. C.2) la care este deschis contul curent în care se solicită
transferul sumelor din contul de TVA.
C.4. Motivul pentru care se solicită
transferul - se va/vor selecta motivul/motivele pentru care a fost depusă
cererea de a aprobare a transferului şi care trebuie să se încadreze în
prevederile art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j) şi k) din ordonanţă,
astfel:
- e) sume rezultate ca urmare a unor
corecţii în urma unor erori materiale în procesul de plată, pentru care
restituirea se efectuează într-un alt cont decât un cont de TVA;
- g) sume rezultate ca urmare a corectării
facturilor sau ca urmare a ajustării bazei de impozitare a TVA conform art. 287
din Codul fiscal, pentru care restituirea se efectuează într-un alt cont decât
un cont de TVA;
- h) sume transferate în contul curent al
titularului deschis la aceeaşi instituţie de credit sau în contul de disponibil
distinct deschis la aceeaşi unitate a Trezoreriei Statului, după caz, în limita
sumelor prevăzute la art. 8 lit. d) din ordonanţă;
- j) sume transferate în contul curent, în
cazul persoanelor care nu mai au obligaţia de a avea un cont conform art. 2
alin. (1) din ordonanţă şi nu mai au obligaţii de plată privind TVA;
- k) sume reprezentând TVA achitat în
numerar, cu excepţia celor reţinute din încasările în numerar, prevăzute la
art. 15 alin. (2) din ordonanţă, sau cu cardul din contul curent.
C.5. Acte justificative - se va completa cu
denumirea documentelor justificative, numărul şi data acestora, corelate cu
suma solicitată aşa cum au fost ele adăugate în arhiva de documente ataşată
acestui formular, după cum urmează:
a) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin.
(1) lit. e) din ordonanţă: instrumente financiar-bancare de plată, extrase de
cont, facturi;
b) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin.
(1) lit. g) din ordonanţă: ordine de plată, extrase de cont, facturi, contracte
şi orice alte documente care pot susţine corectarea facturilor sau ajustarea
bazei de impozitare a TVA conform art. 287 din Codul fiscal;
c) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin.
(1) lit. h) din ordonanţă: documentele de plată şi extrasele de cont din care
rezultă suma transferată din contul curent;
d) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin.
(1) lit. j) din ordonanţă: aceasta se realizează pe baza informaţiilor
existente în evidenţa fiscală;
e) pentru situaţia prevăzută la art. 9 alin.
(1) lit. k) din ordonanţă: documentele prevăzute de lege care au stat la baza
plăţii în numerar şi/sau a plăţilor efectuate cu cardul din contul curent
(factura, bonuri fiscale, declaraţii vamale de import etc.), documentele de
plată (în numerar, cu cardul din contul curent).
Pentru toate situaţiile de mai sus pot fi
anexate şi orice alte documente care justifică solicitarea transferului sumelor
din contul de TVA.
Responsabilitatea pentru conţinutul
documentelor justificative revine integral contribuabilului. Pentru fiecare
motiv pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA şi pentru
fiecare cauză care a stat la baza solicitării se vor înscrie documentele
justificative.
Documentele justificative, în copie
certificată conform cu originalul de către contribuabil, vor fi scanate
alb-negru, lizibil şi cu o rezoluţie care să permită încadrarea în limita a 10
MB a arhivei de fişiere în format zip. Pentru eficienţa lucrului cu documente
justificative este recomandată structurarea acestora în funcţie de sume şi
motive.
C.6. Cauze - pentru fiecare motiv pentru
care se solicită transferul de sume din contul de TVA se vor prezenta detaliat
cauzele care au stat la baza solicitării.
C.7. Sumă solicitată - pentru fiecare motiv
pentru care se solicită transferul de sume din contul de TVA şi pentru fiecare
cauză care a stat la baza solicitării de sume a fi transferate din contul de
TVA se va înscrie suma de TVA aferentă fiecărui document justificativ înscris.
Ordinul nr. 2792/2017 pentru aprobarea Normelor tehnice de
înregistrare a exportatorilor în vederea emiterii atestatelor de origine,
declaraţiilor de origine şi declaraţiilor pe factură. ANAF, În vigoare de la 13
octombrie 2017, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 813 din 13
octombrie 2017
Muncă, protecție socială
Decizia nr. 460/2017 referitoare la admiterea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 33 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări
sociale de sănătate, Curtea Constituțională, În vigoare de la 12 octombrie
2017, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 809 din 12 octombrie 2017
Admite
excepţia de neconstituţionalitate ridicată de Andra-Roxana Trandafir în Dosarul
nr. 47.685/3/2015 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale şi constată că soluţia legislativă cuprinsă în art.
33 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi
indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, care exclude posibilitatea
acordării indemnizaţiei de maternitate calculate în raport cu toate veniturile
pe baza cărora s-a calculat şi plătit contribuţia pentru concedii şi
indemnizaţii, în alte situaţii decât cele prevăzute expres de acest text de
lege, este neconstituţională.
Proceduri judiciare
Decizia nr. 42/2017 privind examinarea sesizării formulate de
Tribunalul Bistriţa-Năsăud - Secţia I civilă cu privire la dezlegarea următoarei
chestiuni de drept, ICCJ, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 815 din
16 octombrie 2017,
În
interpretarea şi aplicarea unitară a dispoziţiilor art. 159 alin. (5) din Legea
nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, în cazul unei acţiuni prin
care se solicită constatarea valabilităţii unei promisiuni bilaterale de schimb
care vizează bunuri supuse impozitării şi pronunţarea unei hotărâri care să
ţină loc de act autentic, este obligatoriu ca proprietarii bunurilor să
prezinte certificat de atestare fiscală şi să aibă achitate toate obligaţiile
de plată datorate bugetului local al unităţii administrativ-teritoriale în a
cărei rază se află înregistrat bunul ce se înstrăinează, indiferent dacă
bunurile au valoare egală sau valori diferite.
În interpretarea şi aplicarea unitară a
dispoziţiilor art. 159 alin. (7) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de
procedură fiscală, executarea unei promisiuni bilaterale de schimb, prin
pronunţarea unei hotărâri judecătoreşti care să ţină loc de act autentic de
înstrăinare apt pentru intabularea în cartea funciară, nu reprezintă o
procedură de executare silită.
Comentarii