![]() |
Photo by Makhmutova Dina on Unsplash |
Ordonanţa de urgenţă nr. 79/2017 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, Monitorul Oficial, Partea
I nr. 885 din 10 noiembrie 2017 - „revolutia fiscala”
Toate
contribuțiile sociale sunt reduse la trei:
a)
contribuţiile de asigurări sociale, datorate bugetului asigurărilor sociale de
stat;
b)
contribuţia de asigurări sociale de sănătate, datorată bugetului Fondului
naţional unic de asigurări sociale de sănătate;
c)
contribuţia asiguratorie pentru muncă, datorată bugetului general consolidat.
Sunt
impuse limite la deductibilitatea dobânzilor.
Au
fost eliminate condițiile privind calificarea ca microintreprindere privind
domeniul de activitate.
Pragul
cifrei de afaceri pentru microintreprinderi a fost ridicat la 1000000 euro.
Sunt
eliminate condițiile restrictive pentru persoanele juridice nou înființate
relativ la încadrarea ca microîntreprindere.
Impozitul
pe venit
Cota
impozitului pe venit devine 10%.
Contribuția
de asigurări sociale
Cota
de contribuție de asigurări sociale este de 25% . În cazul angajaților se
plătește de aceștia prin reținere din salariu de către angajator. Cotele pentru
condiții deosebite și speciale de 4 și 8 la sută se plătesc de angajator.
În
cazul contractelor cu timp parțial baza de impunere va fi cel puțin salariul
minim pe economie, cu excepția unor situații (studenți, pensionari, cu mai
multe contracte de muncă).
Baza
lunară de calcul al contribuţiei de asigurări sociale în cazul persoanelor care
realizează venituri din activităţi independente o reprezintă venitul ales de
contribuabil, care nu poate fi mai mic decât nivelul salariului de bază minim
brut pe ţară garantat în plată aprobat prin hotărâre a Guvernului, în vigoare
în luna pentru care se datorează contribuţia.
Până
la 31 ianuarie al fiecărui an se va depune declarație privind venitul ales.
Nu
este datorată contribuția dacă se obțin venituri sub venitul minim.
Contribuţia
de asigurări sociale de sănătate datorată Fondului naţional unic de asigurări
sociale de sănătate
Cota
este de 10%. Dispare contribuția
anagajatorului. Anagajatorii vor continua să o rețină și să o plătească pentru salariații
lor.
În
cazul activităților independente, venituri din închiriere, agricole și altele
asemenea, baza de calcul este venitul minim.
Contribuţia
asiguratorie pentru muncă
O
vor plăti angajatorii și va fi în cotă de 2,25% din salariile și câștigurile asimilate
salariilor plătite.
TVA
Organele
fiscale competente au dreptul de a refuza deducerea TVA dacă, după administrarea
mijloacelor de probă prevăzute de lege, pot demonstra dincolo de orice îndoială
că persoana impozabilă ştia sau ar fi trebuit să ştie că operaţiunea invocată
pentru a justifica dreptul de deducere era implicată într-o fraudă privind taxa
pe valoarea adăugată care a intervenit în amonte sau în aval în lanţul de
livrări/prestări.
Ordinul nr. 2827/2017 privind completarea unor reglementări
contabile, Ministerul Finanțelor Publice - MFP, Monitorul Oficial, Partea I nr.
873 din 07.11.2017
Sunt
prevăzute conturi contabile noi necesare pentru aplicarea TVA split.
Legea nr. 209/2017 pentru modificarea și completarea Legii nr.
227/2015 privind Codul fiscal, Monitorul Oficial, Partea I nr. 875 din
07.11.2017.
Sunt
introduse unele facilități pentru clăirile monument istoric.
Piața de capital
Legea nr. 210/2017 privind stabilirea unor măsuri de punere în
aplicare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al
Consiliului din 4 iulie 2012 privind instrumentele financiare derivate
extrabursiere, contrapărțile centrale și registrele centrale de tranzacții,
Monitorul Oficial, Partea I nr. 873 din 07.11.2017
Proceduri judiciare
Decizia nr. 24/2017 privind examinarea sesizării formulate de
Curtea de Apel Brașov, Secția penală, în Dosarul nr. 14.607/197/2016, prin care
se solicită pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea chestiunii
de drept vizând modalitatea de interpretare a dispozițiilor art. 83 alin. (1)
lit. b) din Codul penal și art. 88 alin. (3) din Codul penal, respectiv: dacă
"în ipoteza săvârșirii unei noi infracțiuni intenționate în termenul de
supraveghere al amânării aplicării unei pedepse este obligatorie dispunerea
condamnării pentru noua infracțiune ori se poate dispune din nou amânarea
aplicării pedepsei pentru aceasta, fără revocarea amânării aplicării pedepsei
anterioare", ICCJ, Monitorul Oficial, Partea I nr. 860 din 01.11.2017
În
interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 83 alin. (1) lit. b) din Codul
penal și art. 88 alin. (3) din Codul penal stabilește că:
În
ipoteza săvârșirii unei noi infracțiuni intenționate în termenul de
supraveghere al amânării aplicării unei pedepse, atât pronunțarea soluției de
condamnare pentru noua infracțiune, cât și revocarea amânării aplicării pedepsei
anterioare sunt obligatorii.
Decizia nr. 59/2017 privind examinarea sesizării formulate de
Tribunalul București - Secția a V-a civilă în Dosarul nr. 18.858/4/2015,
privind pronunțarea unei hotărâri prealabile, ICCJ, Monitorul Oficial, Partea I
nr. 871 din 06.11.2017
În
cauzele având ca obiect obligarea pârâtului la suportarea pretenției constând
în cheltuielile de judecată generate de un alt litigiu soluționat definitiv,
dispozițiile art. 453 alin. (1) din Codul de procedură civilă rămân aplicabile.
Decizia nr. 23/2017 privind examinarea sesizării formulate de
Curtea de Apel București - Secția I penală prin Încheierea de ședință din data
de 12 mai 2017, pronunțată în Dosarul nr. 27.910/3/2015, prin care se solicită
pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea unei chestiuni de drept,
ICCJ, Monitorul Oficial, Partea I nr. 878 din 08.11.2017
Stabilește
că "În interpretarea dispozițiilor art. 33 din Legea nr. 656/2002 pentru
prevenirea și sancționarea spălării banilor și art. 9 din Legea nr. 241/2005
pentru prevenirea și combaterea evaziunii fiscale în ipoteza concursului de
infracțiuni dintre infracțiunea de evaziune fiscală și infracțiunea de spălare
a banilor nu se impune luarea măsurii de siguranță a confiscării speciale a
sumelor de bani ce au făcut obiectul infracțiunii de spălare a banilor și care
provin din săvârșirea infracțiunii de evaziune fiscală concomitent cu obligarea
inculpaților la plata sumelor reprezentând obligații fiscale datorate statului
ca urmare a săvârșirii infracțiunii de evaziune fiscală."
Diverse
Hotărârea nr. 219/2017 pentru aprobarea Normei "Asigurarea
creditelor la export pe termen mediu și lung și a investițiilor românești de
capital în străinătate, în numele și în contul statului" (NI-ASR-05-VI/0),
Comitetul Interministerial de Finanțări, Garanții și Asigurări, Monitorul Oficial,
Partea I nr. 869 din 03.11.2017
Comentarii