![]() |
unsplash.com |
Transparența nu este o noțiune definită de către Regulamentul
general privind protecția datelor (cunoscut sub acronimul anglo-saxon GDPR).
Totuși, în preambul se spune că acest principiu implică ca
orice comunicare sau informație legată de procesul de prelucrare a datelor
personale trebuie să fie ușor de obținut și ușor de înțeles.
Transparența implică întreg procesul prelucrării datelor
personale: începe cu colectarea datelor (informații privind identitatea
operatorului, scopul colectării), implică o comunicare permanentă cu persoanele
vizate legată de prelucrările de date (cereri de informații privind datele
prelucrare, rectificarea lor), precum și momentele excepționale legate de incidente
privind prelucrarea datelor (informare privind un acces neautorizat la date).
Câteva noțiuni reglementate în GDPR intră în cuprinsul
noțiunii de transparență.
Informațiile și
comunicările trebuie să fie concise, inteligibile, transparente și ușor
accesibile.
Pentru a fi ușor accesibile notele privind prelucrarea datelor
personale trebui să fie ușor de identificat pe o pagină web, de exemplu, încă de la prima interacțiune cu acea pagină
Ca regulă practică linkul către o pagină dedicată marcată cu
un titlu ușor de recunoscut că se referă la prelucrarea datelor personale
trebuie să fie vizibil, scris cu un font suficient de mare, și cu o culoare
care să ofere suficient contrast față de schema de culori a paginii pentru a
putea fi observat cu ușurință.
În cazul aplicațiilor (în special în cazul dispozitivelor
mobile), o notiță despre prelucrarea datelor personale trebuie să fie imediat
afișată imediat după instalarea aplicației. Regula ar fi că aceasta trebuie să
fie accesibilă cu nu mai mult de două apăsări pe butoanele aplicației.
În cazul în care se colectează date personale, este
recomandat ca în chiar pagina web pe care se află formularul de colectare de
date personale să fie disponibil un link către politica de prelucrare a datelor
personale.
Comentarii