Semnal 06.08.2018 - Legea privind protecția datelor și noutăți privind transmiterea dreptului de proprietate
![]() |
Photo by Aaron Burden on Unsplash |
Legea
nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE)
2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016
privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu
caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a
Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), În
vigoare de la 31 iulie 2018, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 651
din 26 iulie 2018.
Având în vedere
că Regulamentul general privind protecția datelor lasă statelor membre dreptul
de a emite reglementări interne raportat la câtva domenii legate de protecția
datelor, iată că Parlamentul României a emis o astfel de lege.
Ce aduce
aceasta nou.
În primul rând
se dă o definiție largă îndeplinirii unor sarcini de interes public, fiind
incluse activităţi ale partidelor politice sau ale organizaţiilor cetăţenilor
aparţinând minorităţilor naţionale, ale organizaţiilor neguvernamentale, care
servesc realizării obiectivelor prevăzute de dreptul constituţional sau de
dreptul internaţional public ori funcţionării sistemului democratic, incluzând
încurajarea participării cetăţenilor în procesul de luare a deciziilor şi a
pregătirii politicilor publice, respectiv promovarea principiilor şi valorilor
democraţiei. Aceasta va face ca aceste organizații să poată invoca un regim mai
favorabil privind prelucrarea datelor personale.
Controversată
este și dispoziția de la art. 3” Prelucrarea
datelor genetice, biometrice sau a datelor privind sănătatea, în scopul
realizării unui proces decizional automatizat sau pentru crearea de profiluri,
este permisă cu consimţământul explicit al persoanei vizate sau dacă
prelucrarea este efectuată în temeiul unor dispoziţii legale exprese, cu
instituirea unor măsuri corespunzătoare pentru protejarea drepturilor,
libertăţilor şi intereselor legitime ale persoanei vizate”.
Este definită
noțiunea de număr
de identificare naţional - numărul prin care se identifică o persoană fizică în
anumite sisteme de evidenţă şi care are aplicabilitate generală, cum ar fi:
codul numeric personal, seria şi numărul actului de identitate, numărul paşaportului,
al permisului de conducere, numărul de asigurare socială de sănătate.
Prelucrarea
unui număr de identificare naţional, inclusiv prin colectarea sau dezvăluirea
documentelor ce îl conţin, în scopul prevăzut la art. 6 alin. (1) lit. f) din
Regulamentul general privind protecţia datelor, respectiv al realizării
intereselor legitime urmărite de operator sau de o parte terţă, se efectuează
cu instituirea de către operator a următoarelor garanţii:
a) punerea în aplicare de măsuri tehnice şi
organizatorice adecvate pentru respectarea, în special, a principiului
reducerii la minimum a datelor, precum şi pentru asigurarea securităţii şi
confidenţialităţii prelucrărilor de date cu caracter personal, conform
dispoziţiilor art. 32 din Regulamentul general privind protecţia datelor;
b) numirea unui responsabil pentru protecţia
datelor, în conformitate cu prevederile art. 10 din prezenta lege;
c) stabilirea de termene de stocare în
funcţie de natura datelor şi scopul prelucrării, precum şi de termene specifice
în care datele cu caracter personal trebuie şterse sau revizuite în vederea
ştergerii;
d) instruirea periodică cu privire la
obligaţiile ce le revin a persoanelor care, sub directa autoritate a
operatorului sau a persoanei împuternicite de operator, prelucrează date cu
caracter personal.
Concluzia este
că prelucrarea numerelor de identificare naționale trebuie analizată de către
fiecare operator cu atenție la scopul acelei prelucrări, și restrânsă la
prelucrările care sunt absolut necesare (obligații legale, executarea
contractelor).
În cazul în
care sunt utilizate sisteme de monitorizare prin mijloace de comunicaţii
electronice şi/sau prin mijloace de supraveghere video la locul de muncă,
prelucrarea datelor cu caracter personal ale angajaţilor, în scopul realizării
intereselor legitime urmărite de angajator, este permisă numai dacă:
a) interesele legitime urmărite de angajator
sunt temeinic justificate şi prevalează asupra intereselor sau drepturilor şi
libertăţilor persoanelor vizate;
b) angajatorul a realizat informarea
prealabilă obligatorie, completă şi în mod explicit a angajaţilor;
c) angajatorul a consultat sindicatul sau,
după caz, reprezentanţii angajaţilor înainte de introducerea sistemelor de
monitorizare;
d) alte forme şi modalităţi mai puţin
intruzive pentru atingerea scopului urmărit de angajator nu şi-au dovedit
anterior eficienţa; şi
e) durata de stocare a datelor cu caracter
personal este proporţională cu scopul prelucrării, dar nu mai mare de 30 de
zile, cu excepţia situaţiilor expres reglementate de lege sau a cazurilor
temeinic justificate.
Controversată
este și dispoziția din art. 7: ”în vederea asigurării unui echilibru între
dreptul la protecţia datelor cu caracter personal, libertatea de exprimare şi
dreptul la informaţie, prelucrarea în scopuri jurnalistice sau în scopul
exprimării academice, artistice sau literare poate fi efectuată, dacă aceasta
priveşte date cu caracter personal care au fost făcute publice în mod manifest
de către persoana vizată sau care sunt strâns legate de calitatea de persoană
publică a persoanei vizate ori de caracterul public al faptelor în care este
implicată,...”.
Formularea
poate conduce la o aplicare foarte restrictivă privind știrile.
De asemenea,
legiuitorul român se arată foarte „milos” cu autoritățile publice în ceea ce
privește sancționarea pentru încălcarea regulilor. Acestea primesc mai întâi un
avertisment și un plan de remediere. Chiar și dacă nu se conformează acestuia
amenzile sunt mai mici decât cele prevăzute pentru restul operatorilor. Aceasta
opțiune este criticabilă, deoarece autoritățile publice sunt cei mai mari
prelucrători de date personale, și multe din ele sensibile, iar impactul asupra
drepturilor persoanelor poate fi catastrofal în caz de nerespectare a
obligațiilor ce le revin de către autoritățile publice.
Legea
nr. 185/2018 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 31/2018
privind modificarea şi completarea Legii cadastrului şi a publicităţii
imobiliare nr. 7/1996, În vigoare de la 26 iulie 2018, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 638 din 23 iulie 2018.
Dreptul de
proprietate şi celelalte drepturi reale asupra unui imobil, ca urmare a
reorganizării persoanei juridice, se vor înscrie în cartea funciară pe baza
unui certificat de constatare a transferului prin reorganizare ca urmare a
fuziunii sau absorbţiei, denumit certificat de reorganizare, încheiat de un
notar public în funcţie în România, prin care se constată transmisiunea bunului
imobil în temeiul hotărârii adunării generale a acţionarilor/deciziei
asociatului unic prin care se aprobă fuziunea/divizarea, al hotărârii instanţei
de judecată care se pronunţă asupra legalităţii acestei operaţiuni, precum şi
al dovezii de înregistrare la registrul comerţului a fuziunii/divizării.
Certificatul de
reorganizare va cuprinde constatările notarului public cu privire la persoana
juridică reorganizată, bunurile care se transferă din patrimoniul persoanei
reorganizate, persoana juridică în patrimoniul căreia se transferă
bunurile.
Pentru
eliberarea certificatului de reorganizare, notarul public va solicita extras de
carte funciară pentru autentificare. În situaţia în care, ulterior emiterii
certificatului de reorganizare, se constată că în patrimoniul persoanei
juridice reorganizate mai există şi alte bunuri, notarul public va putea emite
un certificat suplimentar în care se vor menţiona aceste bunuri. Competenţa de
emitere a certificatului de reorganizare aparţine notarului public de la sediul
persoanei/persoanelor juridice.
Legea
nr. 191/2018 pentru modificarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 193/2002
privind introducerea sistemelor moderne de plată, În vigoare de la 27 iulie
2018, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 642 din 24 iulie 2018.
Persoanele
juridice care desfăşoară activităţi de comerţ cu amănuntul şi cu ridicata, aşa
cum acestea sunt definite de Ordonanţa Guvernului nr. 99/2000 privind
comercializarea produselor şi serviciilor de piaţă, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi cele care desfăşoară
activităţi de prestări de servicii, care realizează anual o cifră de afaceri
mai mare de 50.000 euro în echivalent lei, au obligaţia să accepte ca mijloc de
plată şi cardurile de debit, şi cardurile de credit prin intermediul unui
terminal POS şi/sau al altor soluţii moderne de acceptare.
Instutițiile
acceptatoare (băncile) sunt obligate (sub sancțiunea amenzilor) să instaleze
echipamente de acceptare a plăților electronice. Adică orice posibil fraudator
de plății electronice poate obliga banca să-i instaleze un terminal POS
(terminal de plăți electronice). Că așa s-a gândit legiuitorul român.
Ordinul
nr. 1825/2018 pentru aprobarea modelului şi conţinutului formularului 107
"Declaraţie informativă privind beneficiarii
sponsorizărilor/mecenatului/burselor private", În vigoare de la 25 iulie
2018, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 646 din 25 iulie 2018.
Legea
nr. 203/2018 privind măsuri de eficientizare a achitării amenzilor
contravenţionale În vigoare de la 24 august 2018, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 647 din 25 iulie 2018
Amenzile se vor
plăti în cont unic.
Legea
nr. 195/2018 privind aprobarea Programului de susţinere a crescătorilor de
suine pentru activitatea de reproducţie , În vigoare de la 30 iulie 2018, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 654 din 27 iulie 2018.
Comentarii