![]() |
Photo by Zhe Wang on Unsplash |
Certificatul de reorganizare. Aplicarea legii în timp
Prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 31/2018 a fost
introdusă în Legea nr. 7/196 privind cadastrul și publicitatea imobiliară o
nouă instituție juridică cea a certificatului de organizare. În concret la art.
24 din legea nr. 7/1996 au fost adăugate trei alineate cu următorul cuprins:
„(5) Dreptul de proprietate şi celelalte drepturi reale
asupra unui imobil, ca urmare a reorganizării persoanei juridice, se vor
înscrie în cartea funciară pe baza unui certificat de constatare a transferului
prin reorganizare ca urmare a fuziunii sau absorbţiei, denumit certificat de
reorganizare, încheiat de un notar public în funcţie în România, prin care se
constată transmisiunea bunului imobil în temeiul hotărârii adunării generale a
acţionarilor/deciziei asociatului unic prin care se aprobă fuziunea/divizarea,
al hotărârii instanţei de judecată care se pronunţă asupra legalităţii acestei
operaţiuni, precum şi al dovezii de înregistrare la registrul comerţului a
fuziunii/divizării.
(6) Certificatul de
reorganizare va cuprinde constatările notarului public cu privire la persoana
juridică reorganizată, bunurile care se transferă din patrimoniul persoanei
reorganizate, persoana juridică în patrimoniul căreia se transferă
bunurile.
(7) Pentru
eliberarea certificatului de reorganizare, notarul public va solicita extras de
carte funciară pentru autentificare. În situaţia în care, ulterior emiterii
certificatului de reorganizare, se constată că în patrimoniul persoanei
juridice reorganizate mai există şi alte bunuri, notarul public va putea emite
un certificat suplimentar în care se vor menţiona aceste bunuri. Competenţa de
emitere a certificatului de reorganizare aparţine notarului public de la sediul
persoanei/persoanelor juridice”.
Aceste dispoziții nu au fost însoțite de niciun fel de
reguli privind aplicarea în timp, și nici Regulamentul de avizare, recepţie şi
înscriere în evidenţele de cadastru şi carte funciară aprobat prin Ordinul nr.
700/2014 nu a primit vreo actualizare care să lămurească cum vor fi aplicate
aceste dispoziții.
Într-un domeniu care și așa suferă din cauza unei
reglementări care ignoră cu desăvârșire multitudinea situațiilor juridice
create chiar de Statul Român cu privire la proprietatea imobiliară, situații
juridice care astfel nu-ți găsesc calea spre realizarea publicității
imobiliare, lipsind în fapt pe titularii dreptului de proprietate de exercițiul
acestui drept, apariția acestei noi instituții juridice, cea a certificatului de
reorganizare nu face decât să complice în plus problemele deja existente.
O mare problemă este cea a aplicabilității în timp a acestei
norme. Desigur reorganizările persoanelor juridice (cele mai cunoscute fiind fuziunile și divizările societăților) de după
iulie 2018, de când a intrat în vigoare noul text normativ, trebuie însoțite,
pentru a produce efecte de aceste certificat de reorganizare.
Dar se pune probleme ce se întâmplă cu fuziunile și divizările
anterioare acestei date? Aici practica birourilor d ecarte funciară nu este
unitară.
Unele birouri de carte funciară au cerut acest certificat și
pentru acest caz și altele nu.
Desigur există tentația de a interpreta această normă ca o
normă strict procedurală, de imediată aplicare, astfel că orice cerere de
înscriere a unui drept asupra unui bun imobiliar în cartea funciară, cerere înregistrată
după intrarea în vigoare a Ordonanței de
Urgență a Guvernului nr. 31/2018 trebuie însoțită de acest certificat de
reorganizare.
Totuși această interpretare nu este tocmai corectă. Certificatul
de reorganizare instituie o adevărată condiție de formă a actului juridic, și
anume actul de transmitere a drepturilor reale asupra imobilelor în cadrul reorganizării
trebuie să îmbrace forma acestui certificat de reorganizare.
Dar legea civilă, potrivit art. 6 alin. (1) Codul civil nu
se aplică retroactiv. Astfel că, nu poate fi pretins pentru o operațiune de
fuziune sau divizare realizată anterior după intrarea în vigoare a Ordonanței de Urgență a Guvernului nr. 31/2018
să fie însoțită de un certificat de reorganizare pentru a se proba transmiterea
dreptului de proprietate și a se realiza înscrierea dreptului în cartea
funciară.
Desigur cel mai corect ar fi ca legiuitorul însuși să se gândească
înainte de a edicta la toate consecințele normelor sale și să dispună prin
norme tranzitorii care este soluția corectă de aplicare.
Mai mult, dacă legiuitorul dorește să aplice aceasta normă
indiferent de momentul în care s-a făcut operațiunea de reorganizare, trebuie
să țină seama de multitudinea de soluții juridice care au existat în trecut
legat de reorganizarea persoanelor juridice și transferul proprietății
imobiliare, mai ales că în cazul construcțiilor (fără teren) până la intrarea în vigoare a Noului Cod Civil
transmiterea proprietății se putea face și fără act autentic, și fără înscriere
a imobilului în cartea funciară, caz în care, deși operațiunea era perfect
legală la momentul respectiv, dispozițiile din art. 24 alin. (7) sunt imposibil
de aplicat.
Comentarii