Treceți la conținutul principal

Noi reguli de carte funciare fuziuni și divizări


photo by Tim Mossholder, unsplash
Într-un articol recent remarcam problemele ridicate de către inventarea unei noi instituții juridice „certificatul de reorganizare” prin modificarea Legii nr. 7/1996, modificare făcută prin O.U.G. nr. 31/2018.
Într-un final cineva a sesizat că acest certificat nu creează decât încurcături, așa că prin Legea nr. 105/2019 a fost eliminat.

În momentul de față transmiterea dreptului de proprietate asupra imobilelor în urma fuziunilor sau divizărilor se înscriere în cartea funciară în baza (art. 24 alin, 5 și 6 din Legea nr. 7/1996):
„(5) Intabularea în cartea funciară a transmisiunii drepturilor reale imobiliare ce operează prin efectul fuziunii/divizării se efectuează pe baza unei documentaţii cuprinzând: 
   a) hotărârea instanţei de judecată referitoare la proiectul de fuziune/divizare a persoanei/persoanelor juridice supuse reorganizării; 
   b) actul de înfiinţare prin care se constituie persoana/ persoanele juridice nou-înfiinţată/nou-înfiinţate; 
   c) actul de modificare a actului constitutiv al persoanei/ persoanelor juridice supuse reorganizării sau, după caz, contractul încheiat între persoanele juridice prin care se constată modificările privind capitalul social şi/sau patrimoniul acesteia; 
   d) hotărârea adunării generale a acţionarilor/decizia asociatului unic privind modul de reorganizare a persoanei/persoanelor juridice; 
   e) certificatul de înmatriculare emis de registrul comerţului pentru persoana/persoanele juridice nou-creată/nou-create. 
   (6) Înscrisurile prevăzute la alin. (5) lit. b)-d) se încheie în formă autentică, iar în cuprinsul lor imobilele se identifică prin număr cadastral şi de carte funciară, aceste înscrisuri fiind însoţite de dovada de înregistrare a menţiunii formei de reorganizare suportate de cea/cele existentă/existente”. 

 Desigur nici această formă nu reușește să rezolve aplicarea legii în timp, și proprietarii vor întâmpina în continuare dificultăți din acest motiv.
Înainte de 2011 în cazul transmiterii imobilelor care nu aveau destinație de locuință, fără terenuri, era posibilă transmiterea fără necesitatea încheierii actului autentic. Deci în caz de transmisiuni mai vechi neintabulate în cartea funciară, deși proprietarii au acte valabile conform legislației în vigoare la data la care le-au încheiat, aceștia vor întâmpina dificultăți în a-și înscrie dreptul în cartea funciară, dacă nu au făcut-o până acum. De asemenea, nu exista nicio o obligație ca imobilele să fie descrise în cuprinsul acestor acte cu număr cadastral și număr de carte funciară..
 Nu se poate decât deplânge insistența legislatorilor de a impune norme care nu au legătură cu situația de fapt. Realitatea în România este că majoritatea imobilelor nu sunt înscrise în cartea funciară. Transmisiunea drepturilor de proprietate s-a făcut în baza unei legislații extrem de diverse, necorelată, în condițiile transferurilor de proprietate de la statul comunist către particulari după 1990. Îngrădirile dreptului de proprietate asupra imobilelor înainte de 1990, de asemenea, au creat o mulțime de soluții juridice inventive, dar departe de formalismul juridic pentru transmiterea drepturilor. Toate acestea sunt realități foarte departe de formalismul impus de reglementarea actuală în domeniul cărții funciare, care practic nu face decât să împiedice titularii de drepturi să le înscrie în cartea funciară, și practic să le limiteze exercițiul dreptului de proprietate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ANRE și GDPR, sau baba și ...

Photo by Claudio Schwarz on Unsplash Ordinul nr. 26/2025 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 6/2025 ne demonstrează modul „după ureche” de aplicare al  GDPR la nivelul autorităților publice.  Onorabila Autoritate, care se poate mândri cu performanța de a reglementa piața cu unele dintre cele mai mari prețuri la energie din Uniunea Europeană, dovedește că nici la GDPR nu se prea pricepe.  Prin Ordinul mai sus citat, Autoritatea publică un model de formular de consimțământ pentru prelucrarea datelor personale, care ar trebui semnat de asociații și/sau administratorii unor entități reglementate de acea autoritate. Dar, în mod evident, această prelucrare a datelor personale este una care se realizează în temeiul unei obligații legale, pentru că așa cer normele ANRE, să fie prelucrate ...

V-ati dat datele medicale în timpul pandemiei? Guvernul le va păstra pentru toată durata vieții

Photo by Daniel Schludi on Unsplash  Guvernul României a emis Ordonanța nr.7/2025 pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii. care printre altele la art. V vine cu o reglementare care își bate joc de tot ce înseamnă protecția datelor personale.  Și anume: „În vederea raportării şi supravegherii evoluţiei bolilor transmisibile, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale dezvoltă o nouă aplicaţie care va prelua toate datele înregistrate în aplicaţia informatică «Corona-forms».. .” Mai țineți minte că atunci când v-ați vaccinat sau vă făceați analize privind SARS-COVID semnați niște documente în care toată lumea se jura că datele dumneavoastră personale vor fi prelucrate numai în scopurile legate de combaterea pandemiei? Ei, uite că onorat guvernul s-a răzgândit și va prelua aceste date într-o altă aplicație, deși nu i-ați dat nicidecum acordul să facă asta, și nici ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...