Legea 129/2019
pentru prevenirea şi combaterea spălării banilor şi finanţării terorismului,
precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative are niște
dispoziții speciale privind prelucrarea datelor personale în art. 22
„
1)
Datele cu caracter personal sunt prelucrate de entităţile raportoare pe
baza prezentei legi şi cu respectarea legislaţiei în vigoare privind
prelucrarea datelor cu caracter personal doar în scopul prevenirii spălării
banilor şi a finanţării terorismului şi nu sunt prelucrate ulterior într-un mod
incompatibil cu acest scop. Este interzisă prelucrarea datelor cu caracter
personal în alte scopuri, cum ar fi cele comerciale.
2)
Entităţile raportoare furnizează clienţilor noi, înainte de a stabili o
relaţie de afaceri sau de a efectua o tranzacţie ocazională, cel puţin
informaţiile prevăzute mai jos, cu excepţia cazului în care persoana este deja
informată cu privire la aceste date:
a) identitatea
operatorului şi, dacă este cazul, a reprezentantului;
b) scopul prelucrării
căreia îi sunt destinate datele;
c) orice alte informaţii
suplimentare, cum ar fi:
1. destinatarii sau categoriile de
destinatari ai datelor;
2. dacă răspunsurile la întrebări sunt
obligatorii sau voluntare, precum şi consecinţele posibile ale evitării
răspunsului;
3. existenţa dreptului de acces la datele
care o privesc şi de rectificare a datelor cu caracter personal, în măsura în care,
ţinând seama de circumstanţele specifice în care sunt colectate datele, astfel
de informaţii suplimentare sunt necesare pentru asigurarea unei prelucrări
corecte a datelor cu privire la persoana vizată.
3)
Informaţiile prevăzute la alin. (2) includ o informare generală cu privire
la obligaţiile legale care le revin entităţilor raportoare în temeiul prezentei
legi atunci când prelucrează date cu caracter personal în scopul prevenirii
spălării banilor şi a finanţării terorismului.
4)
Prelucrarea datelor cu caracter personal în contextul alin. (1) este
considerată ca fiind necesară în vederea ducerii la îndeplinire a unor măsuri
de interes public, în conformitate cu prevederile Regulamentului (UE) 2016/679
al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind
protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu
caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a
Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)”.
Problema este că cei care au făcut aceste dispoziții ignoră în mare măsură
situația practică. De cele mai multe ori clienții sunt persoane juridice.
Acestea nu transmit către entitățile raportoare datele personale ale lor, ci date personale ale unor persoane implicate
(administratori, împuterniciți, beneficiari finali ai fondurilor, etc.).
Deci
furnizarea informațiilor de la alineatul al doilea către clientul persoană
juridică nu constituie nicidecum o informare a persoanei vizate privind
prelucrarea datelor și drepturile pe care le are privind prelucrarea datelor în
înțelesul Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal.
Mai corect
ar fi să interpretăm că această situație intră sub incidența excepției
prevăzute de art. 14 alin. 5 lit.c din Regulament, situație în care de fapt nu
e nevoie de nicio informare.
Voi ce
parere aveti?
Comentarii