Treceți la conținutul principal

Normele privind redeschiderea restaurantelor


 

Norma privind stabilirea măsurilor specifice de preparare, comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor, din 31.08.2020 (Ordinul nr. 1493/2788/149/2020)

 

Măsuri privind organizarea activității

 

a) verificarea stării de întreţinere a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor, inclusiv a ustensilelor ce se utilizează pentru recepţia, depozitarea, prepararea, gătirea şi servirea alimentelor către consumatorul final; 

   b) revizuirea planurilor şi procedurilor de igienizare, dezinfecţie şi de autocontrol pentru creşterea frecvenţei acestor operaţiuni şi implementarea procedurilor de bune practici de igienă bazate pe principiile Sistemului de analiză a riscurilor în punctele critice de control (HACCP) şi, acolo unde este cazul, revizuirea planurilor HACCP; 

   c) asigurarea de produse biocide avizate/autorizate necesare dezinfectării mâinilor personalului lucrător, a spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor utilizate; 

   d) verificarea stocurilor de alimente, materii prime existente în unitate şi eliminarea celor pentru care nu se poate garanta siguranţa alimentară, cum ar fi alimentele ce prezintă modificări organoleptice, care au fost păstrate în condiţii necorespunzătoare, cu data durabilităţii minimale/data-limită de consum depăşită sau pentru care nu se poate realiza trasabilitatea, astfel încât să fie preîntâmpinată apariţia unor cazuri de toxiinfecţii alimentare; 

   e) igienizarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor utilizate pentru recepţia, depozitarea, prepararea, gătirea şi servirea alimentelor, curăţarea zonelor unde sunt servite alimentele către consumatorul final, a grupurilor sanitare utilizate de personalul lucrător din cadrul unităţilor de alimentaţie publică şi a celor utilizate de clienţi; dezinfectarea ustensilelor şi tacâmurilor se poate realiza şi prin alte mijloace, cum ar fi sterilizare prin temperatură sau UV; 

   f) reinstruirea sub semnătură a personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce trebuie respectate la nivelul unităţilor de alimentaţie publică necesare pentru obţinerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra măsurilor suplimentare în ceea ce priveşte prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2; 

   g) triajul observaţional al angajaţilor la intrarea în unitatea de alimentaţie publică în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă şi nepermiterea accesului la locul de muncă al personalului care prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree, febră, stare generală alterată); 

   h) asigurarea supravegherii stării de sănătate a lucrătorilor conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu modificările şi completările ulterioare, prin încheierea de către medicul de medicina muncii a fişelor de aptitudini pentru personalul lucrător şi interzicerea manipulării alimentelor de către persoane ce nu deţin aceste documente; 

   i) revizuirea circuitelor funcţionale de producţie şi livrare, acolo unde este necesar, astfel încât să se respecte măsurile de protecţie sanitară pentru a împiedica posibila infecţie cu virusul SARS-CoV-2 a personalului lucrător, dar care să nu afecteze siguranţa alimentelor; 

   j) întocmirea unui plan de prevenire a îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2 care să cuprindă o evaluare completă a riscurilor ce pot apărea pe circuitul funcţional de la depozitarea alimentelor şi până la consumul acestora prin raportare la măsurile dispuse prin prezenta normă, precum şi desemnarea unei persoane care să implementeze acest plan; 

   k) monitorizarea permanentă a stării de sănătate a personalului lucrător şi interzicerea accesului în unitatea de alimentaţie publică al persoanelor care prezintă simptome respiratorii specifice unor boli pulmonare sau semne specifice altor boli transmisibile, precum şi trimiterea la domiciliu a personalului la care în timpul programului de lucru apar simptome respiratorii specifice; 

   l) existenţa unui registru de evidenţă a rezervărilor clienţilor, întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, astfel încât, în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienţilor unităţii de alimentaţie, să existe date concrete pe baza cărora să poată fi efectuată ancheta epidemiologică. Pentru unităţile de alimentaţie publică din cadrul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, nu este necesar registrul de evidenţă a rezervărilor clienţilor (pentru restaurant, bar de zi, salon mic dejun), având în vedere că triajul observaţional al clienţilor şi datele acestora sunt înregistrate la recepţia hotelului. Se va menţiona doar numărul spaţiului de cazare al clientului pentru serviciul de alimentaţie publică solicitat; 

   m) asigurarea distanţării fizice în rândul angajaţilor, iar, în cazul în care spaţiile de preparare a alimentelor îngreunează menţinerea măsurilor de distanţare, trebuie să fie instituite măsuri alternative de protecţie a lucrătorilor (limitarea numărului de lucrători angajaţi în acelaşi timp la o zonă de preparare a alimentelor, distanţarea staţiilor de lucru, organizarea personalului în grupuri de lucru pentru a reduce interacţiunile dintre grupuri, asigurarea echipamentului de protecţie); în locurile în care amplasarea echipamentelor de producţie nu permite distanţarea fizică, dotarea angajaţilor cu echipamente de protecţie precum măşti, viziere, combinezoane/halate şi realizarea de proceduri repetate de igienizare şi dezinfecţie; 

   n) asigurarea că personalul lucrător are efectuate cursurile privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.225/5.031/2003 privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea şi certificarea instruirii profesionale a personalului privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, cu modificările şi completările ulterioare. 

 

Trebuie întotdeauna întocmite și păstrate documente privind implementarea acestor măsuri.

 

 

Măsuri privind clienții:

 

a) la intrarea în unitatea de alimentaţie publică se va face un triaj observaţional al clienţilor, iar accesul clienţilor cu semne vizibile de infecţie respiratorie va fi interzis, conform Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă; 

   b) se vor asigura că la intrarea în unitatea de alimentaţie publică, pe mese şi la grupurile sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate/autorizate, necesare dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi informarea acestora cu privire la modul de utilizare; 

   c) stabilesc circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienţi în unităţile de alimentaţie publică, astfel încât să se minimizeze contactele între clienţi (de exemplu: înspre şi dinspre toaletă); 

   d) portul măştii de către clienţi este obligatoriu în cazul deplasării în zonele comune ale unităţii de alimentaţie publică; 

   e) se interzice transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al altor obiecte de pe o masă pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienţilor de la o masă şi, unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosinţă; 

   f) se interzice consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor în interiorul unităţii; 

   g) se interzice consumul de alimente/băuturi la scaunele situate la bar şi se limitează interacţiunea persoanelor stând în picioare; 

   h) se interzic activităţile de divertisment (dans) în cadrul unităţii de alimentaţie publică; 

   i) în unităţile cu plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecţie din plexiglas; 

   j) va fi încurajată plata cu cardul, fie la casă, fie către personalul de servire; 

   k) se asigură că normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficace şi că se evită pe cât posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi; se stabileşte un număr de maximum 6 clienţi care pot ocupa o masă; excepţie de la această regulă fac membrii de familie; 

   l) se asigură respectarea distanţei între ocupanţii meselor alăturate prin amplasarea meselor pe principiul "o masă ocupată, una liberă", în cazul unităţilor de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul clădirilor, sau, după caz, respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii scaunelor meselor alăturate, în spaţiile special amenajate din exteriorul clădirilor; 

   m) în funcţie de amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor prezentei norme, se va stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul unităţii de alimentaţie publică; acest număr va fi afişat într-un loc vizibil, la intrarea în unitatea de alimentaţie publică; 

   n) ocuparea locurilor se va face cu rezervare anterioară sau cu înscriere la sosire în registrul întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului UE 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (colectare date de contact pentru minimum o persoană pentru fiecare masă), astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate şi să se faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire printre clienţii localului; excepţie fac clienţii unităţilor de alimentaţie publică ce deservesc unităţi de cazare, unde rezervarea se poate face pe baza numărului camerei unde sunt cazaţi; 

   o) se asigură că la servirea mesei personalul va purta mască şi îşi va dezinfecta mâinile înainte de fiecare servire; 

   p) informează clienţii asupra regulilor de igienă, dezinfectare şi distanţare fizică, precum şi a necesităţii limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este cazul; 

   q) asigură curăţarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor spaţiilor/suprafeţelor unde au acces clienţii, precum şi a ustensilelor utilizate în timpul servirii mesei; 

   r) se asigură o protecţie suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau bufete situate în spaţiile de servire şi consum, limitând accesul clienţilor la produse şi preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea produselor din vitrine sau bufete; 

   s) utilizarea de semnalizări pentru a direcţiona clienţii pe benzi, dacă este posibil, pentru a facilita circulaţia, menţinând în acelaşi timp distanţa fizică între clienţi de 1,5 m; 

   t) se asigură că se efectuează dezinfecţia meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide avizate/autorizate, care necesită un timp minim de contact; 

   u) se recomandă aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin deschiderea ferestrelor şi/sau uşilor, cu folosirea sistemelor de aer condiţionat în caz de caniculă. Se asigură un program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în concordanţă cu recomandările producătorului. Se asigură curăţarea şi schimbarea filtrelor pentru sistemele centralizate de aer condiţionat, precum şi curăţarea frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilaţie din lifturi, în locaţiile unde accesul către unitatea de alimentaţie publică presupune folosirea acestuia.

 

 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...