Norma privind stabilirea măsurilor specifice de preparare,
comercializare şi consum al produselor alimentare şi/sau băuturilor alcoolice
şi nealcoolice în unităţile de alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi
cafenelelor din interiorul clădirilor, precum şi în spaţiile special amenajate
din exteriorul clădirilor, din 31.08.2020 (Ordinul nr. 1493/2788/149/2020)
Măsuri privind organizarea activității
a) verificarea stării de întreţinere a tuturor spaţiilor,
facilităţilor, echipamentelor, inclusiv a ustensilelor ce se utilizează pentru
recepţia, depozitarea, prepararea, gătirea şi servirea alimentelor către
consumatorul final;
b) revizuirea
planurilor şi procedurilor de igienizare, dezinfecţie şi de autocontrol pentru
creşterea frecvenţei acestor operaţiuni şi implementarea procedurilor de bune
practici de igienă bazate pe principiile Sistemului de analiză a riscurilor în
punctele critice de control (HACCP) şi, acolo unde este cazul, revizuirea
planurilor HACCP;
c) asigurarea de
produse biocide avizate/autorizate necesare dezinfectării mâinilor personalului
lucrător, a spaţiilor, facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor
utilizate;
d) verificarea
stocurilor de alimente, materii prime existente în unitate şi eliminarea celor
pentru care nu se poate garanta siguranţa alimentară, cum ar fi alimentele ce
prezintă modificări organoleptice, care au fost păstrate în condiţii
necorespunzătoare, cu data durabilităţii minimale/data-limită de consum
depăşită sau pentru care nu se poate realiza trasabilitatea, astfel încât să
fie preîntâmpinată apariţia unor cazuri de toxiinfecţii alimentare;
e) igienizarea şi
dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor spaţiilor,
facilităţilor, echipamentelor şi ustensilelor utilizate pentru recepţia,
depozitarea, prepararea, gătirea şi servirea alimentelor, curăţarea zonelor
unde sunt servite alimentele către consumatorul final, a grupurilor sanitare
utilizate de personalul lucrător din cadrul unităţilor de alimentaţie publică
şi a celor utilizate de clienţi; dezinfectarea ustensilelor şi tacâmurilor se
poate realiza şi prin alte mijloace, cum ar fi sterilizare prin temperatură sau
UV;
f) reinstruirea sub
semnătură a personalului lucrător cu privire la regulile generale de igienă ce
trebuie respectate la nivelul unităţilor de alimentaţie publică necesare pentru
obţinerea unor produse alimentare sigure consumului uman, inclusiv asupra
măsurilor suplimentare în ceea ce priveşte prevenirea răspândirii virusului SARS-CoV-2;
g) triajul
observaţional al angajaţilor la intrarea în unitatea de alimentaţie publică în
conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii şi al ministrului
afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind instituirea obligativităţii purtării
măştii de protecţie, a triajului epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a
mâinilor pentru prevenirea contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării
de alertă şi nepermiterea accesului la locul de muncă al personalului care
prezintă simptomatologie de infecţie respiratorie (tuse, strănut, rinoree,
febră, stare generală alterată);
h) asigurarea
supravegherii stării de sănătate a lucrătorilor conform prevederilor Hotărârii
Guvernului nr. 355/2007 privind supravegherea sănătăţii lucrătorilor, cu
modificările şi completările ulterioare, prin încheierea de către medicul de
medicina muncii a fişelor de aptitudini pentru personalul lucrător şi
interzicerea manipulării alimentelor de către persoane ce nu deţin aceste
documente;
i) revizuirea
circuitelor funcţionale de producţie şi livrare, acolo unde este necesar,
astfel încât să se respecte măsurile de protecţie sanitară pentru a împiedica
posibila infecţie cu virusul SARS-CoV-2 a personalului lucrător, dar care să nu
afecteze siguranţa alimentelor;
j) întocmirea unui
plan de prevenire a îmbolnăvirii cu virusul SARS-CoV-2 care să cuprindă o
evaluare completă a riscurilor ce pot apărea pe circuitul funcţional de la
depozitarea alimentelor şi până la consumul acestora prin raportare la măsurile
dispuse prin prezenta normă, precum şi desemnarea unei persoane care să
implementeze acest plan;
k) monitorizarea
permanentă a stării de sănătate a personalului lucrător şi interzicerea
accesului în unitatea de alimentaţie publică al persoanelor care prezintă
simptome respiratorii specifice unor boli pulmonare sau semne specifice altor
boli transmisibile, precum şi trimiterea la domiciliu a personalului la care în
timpul programului de lucru apar simptome respiratorii specifice;
l) existenţa unui
registru de evidenţă a rezervărilor clienţilor, întocmit cu respectarea
prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al
Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce
priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie
a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE, astfel încât, în cazul
apariţiei unui caz de îmbolnăvire cu virusul SARS-CoV-2 în rândul clienţilor
unităţii de alimentaţie, să existe date concrete pe baza cărora să poată fi
efectuată ancheta epidemiologică. Pentru unităţile de alimentaţie publică din
cadrul structurilor de primire turistice cu funcţiuni de cazare clasificate, nu
este necesar registrul de evidenţă a rezervărilor clienţilor (pentru restaurant,
bar de zi, salon mic dejun), având în vedere că triajul observaţional al
clienţilor şi datele acestora sunt înregistrate la recepţia hotelului. Se va
menţiona doar numărul spaţiului de cazare al clientului pentru serviciul de
alimentaţie publică solicitat;
m) asigurarea
distanţării fizice în rândul angajaţilor, iar, în cazul în care spaţiile de
preparare a alimentelor îngreunează menţinerea măsurilor de distanţare, trebuie
să fie instituite măsuri alternative de protecţie a lucrătorilor (limitarea
numărului de lucrători angajaţi în acelaşi timp la o zonă de preparare a
alimentelor, distanţarea staţiilor de lucru, organizarea personalului în
grupuri de lucru pentru a reduce interacţiunile dintre grupuri, asigurarea
echipamentului de protecţie); în locurile în care amplasarea echipamentelor de
producţie nu permite distanţarea fizică, dotarea angajaţilor cu echipamente de
protecţie precum măşti, viziere, combinezoane/halate şi realizarea de proceduri
repetate de igienizare şi dezinfecţie;
n) asigurarea că
personalul lucrător are efectuate cursurile privind însuşirea noţiunilor
fundamentale de igienă, conform prevederilor Ordinului ministrului sănătăţii şi
al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 1.225/5.031/2003
privind aprobarea Metodologiei pentru organizarea şi certificarea instruirii
profesionale a personalului privind însuşirea noţiunilor fundamentale de
igienă, cu modificările şi completările ulterioare.
Trebuie întotdeauna întocmite și păstrate documente privind
implementarea acestor măsuri.
Măsuri privind clienții:
a) la intrarea în unitatea de alimentaţie publică se va face
un triaj observaţional al clienţilor, iar accesul clienţilor cu semne vizibile
de infecţie respiratorie va fi interzis, conform Ordinului ministrului
sănătăţii şi al ministrului afacerilor interne nr. 874/81/2020 privind
instituirea obligativităţii purtării măştii de protecţie, a triajului
epidemiologic şi dezinfectarea obligatorie a mâinilor pentru prevenirea
contaminării cu virusul SARS-CoV-2 pe durata stării de alertă;
b) se vor asigura
că la intrarea în unitatea de alimentaţie publică, pe mese şi la grupurile
sanitare există dispozitive cu produse biocide avizate/autorizate, necesare
dezinfectării mâinilor clienţilor, precum şi informarea acestora cu privire la
modul de utilizare;
c) stabilesc
circuite cu sens unic dacă este posibil, ce trebuie parcurse de clienţi în unităţile
de alimentaţie publică, astfel încât să se minimizeze contactele între clienţi
(de exemplu: înspre şi dinspre toaletă);
d) portul măştii de
către clienţi este obligatoriu în cazul deplasării în zonele comune ale
unităţii de alimentaţie publică;
e) se interzice
transferul meniurilor, solniţelor, olivierelor şi al altor obiecte de pe o masă
pe alta. Acestea vor fi dezinfectate după plecarea clienţilor de la o masă şi,
unde este posibil, se vor folosi meniuri de unică folosinţă;
f) se interzice
consumul de produse stând în picioare, pentru a minimiza circulaţia clienţilor
în interiorul unităţii;
g) se interzice
consumul de alimente/băuturi la scaunele situate la bar şi se limitează
interacţiunea persoanelor stând în picioare;
h) se interzic
activităţile de divertisment (dans) în cadrul unităţii de alimentaţie
publică;
i) în unităţile cu
plata la casa de marcat se vor instala panouri de protecţie din plexiglas;
j) va fi încurajată
plata cu cardul, fie la casă, fie către personalul de servire;
k) se asigură că
normele de distanţare fizică sunt aplicate în mod eficace şi că se evită pe cât
posibil interacţiunea fizică cu şi între clienţi; se stabileşte un număr de
maximum 6 clienţi care pot ocupa o masă; excepţie de la această regulă fac
membrii de familie;
l) se asigură
respectarea distanţei între ocupanţii meselor alăturate prin amplasarea meselor
pe principiul "o masă ocupată, una liberă", în cazul unităţilor de
alimentaţie publică de tipul restaurantelor şi cafenelelor din interiorul
clădirilor, sau, după caz, respectarea distanţei de minimum 2 m între ocupanţii
scaunelor meselor alăturate, în spaţiile special amenajate din exteriorul
clădirilor;
m) în funcţie de
amplasarea meselor şi cu respectarea prevederilor prezentei norme, se va
stabili numărul maxim de locuri care pot fi ocupate în cadrul unităţii de
alimentaţie publică; acest număr va fi afişat într-un loc vizibil, la intrarea
în unitatea de alimentaţie publică;
n) ocuparea
locurilor se va face cu rezervare anterioară sau cu înscriere la sosire în
registrul întocmit cu respectarea prevederilor Regulamentului UE 2016/679 al
Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia
persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal
şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei
95/46/CE (colectare date de contact pentru minimum o persoană pentru fiecare
masă), astfel încât să se evite aglomerările la intrarea în unitate şi să se
faciliteze ancheta epidemiologică în cazul apariţiei unui caz de îmbolnăvire
printre clienţii localului; excepţie fac clienţii unităţilor de alimentaţie
publică ce deservesc unităţi de cazare, unde rezervarea se poate face pe baza
numărului camerei unde sunt cazaţi;
o) se asigură că la
servirea mesei personalul va purta mască şi îşi va dezinfecta mâinile înainte
de fiecare servire;
p) informează
clienţii asupra regulilor de igienă, dezinfectare şi distanţare fizică, precum
şi a necesităţii limitării timpului de servire a mesei, acolo unde este
cazul;
q) asigură
curăţarea şi dezinfecţia cu produse biocide avizate/autorizate a tuturor
spaţiilor/suprafeţelor unde au acces clienţii, precum şi a ustensilelor
utilizate în timpul servirii mesei;
r) se asigură o
protecţie suplimentară a produselor alimentare din vitrinele deschise sau
bufete situate în spaţiile de servire şi consum, limitând accesul clienţilor la
produse şi preparate, acestea fiind servite de personal care asistă servirea
produselor din vitrine sau bufete;
s) utilizarea de
semnalizări pentru a direcţiona clienţii pe benzi, dacă este posibil, pentru a
facilita circulaţia, menţinând în acelaşi timp distanţa fizică între clienţi de
1,5 m;
t) se asigură că se
efectuează dezinfecţia meselor, după fiecare client/grup, cu produse biocide
avizate/autorizate, care necesită un timp minim de contact;
u) se recomandă
aerisirea cât mai frecventă a incintelor, prin deschiderea ferestrelor şi/sau
uşilor, cu folosirea sistemelor de aer condiţionat în caz de caniculă. Se
asigură un program de întreţinere a echipamentelor de climatizare în
concordanţă cu recomandările producătorului. Se asigură curăţarea şi schimbarea
filtrelor pentru sistemele centralizate de aer condiţionat, precum şi curăţarea
frecventă a filtrelor de la sistemele de ventilaţie din lifturi, în locaţiile
unde accesul către unitatea de alimentaţie publică presupune folosirea
acestuia.
Comentarii