Modificări privind asociațiile și fundațiile
Prin Legea nr. 276/2020 s-au adus unele modificări privind
Ordonanța Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații.
Sunt modificări binevenite, de natură să simplifice constituirea
și funcționarea.
Este eliminată cerința dublului act constitutiv *statut și
act constitutiv) urmând ca fondatorii ă subscrie un singur act.
Acesta se va întocmi sub semnătură privată (cu excepția
situației când este adus ca aport la asociație sau fundație un imobil, când este
în continuare necesar să se încheie un act autentic).
Sunt enumerate cu mențiunea „doar” (nu se pot cere, deci,
mai multe acte, încercând să se elimine interpretările care au condus la o
birocratizare excesivă constituirea asociațiilor, actele ce vor însoți cererea
de înscriere. Acestea sunt:
a) statutul asociaţiei, într-o singură copie certificată
pentru conformitate cu originalul de persoana împuternicită în condiţiile art.
6 alin. (2) lit. h);
b) actele
doveditoare ale sediului, precum şi cele privind patrimoniul iniţial doar în
cazul aportului în natură constând în bunuri imobile;
c) copii
certificate pentru conformitate cu originalul ale actelor doveditoare ale
identităţii membrilor asociaţi;
d) declaraţie pe
propria răspundere a persoanei care, în temeiul alin. (1), formulează cererea
de înscriere, care cuprinde datele de identificare ale beneficiarilor reali ai
asociaţiei, în sensul reglementărilor din domeniul prevenirii şi combaterii
spălării banilor şi finanţării terorismului. Datele de identificare ale
beneficiarului real sunt: numele, prenumele, data naşterii, codul numeric
personal, seria şi numărul actului de identitate, cetăţenia, domiciliul sau
reşedinţa. În cazul asociaţiilor constituite/conduse doar de persoane fizice,
nu este obligatorie depunerea declaraţiei pe propria răspundere atunci când
singurii beneficiari reali sunt persoanele fizice ale căror date de
identificare sunt cuprinse în documentele din dosar, caz în care completarea
registrului central se va face din oficiu pe baza acestora şi conform regulilor
prevăzute la art. 4 din Legea nr. 129/2019 pentru prevenirea şi combaterea
spălării banilor şi finanţării terorismului, precum şi pentru modificarea şi
completarea unor acte normative, cu modificările şi completările
ulterioare;
e) dovada
disponibilităţii denumirii eliberată de Ministerul Justiţiei sau, după caz,
refuzul motivat al eliberării acesteia."
La depunerea actelor doveditoare ale sediului prevăzute la
alin. (2) lit. b) nu este necesar avizul privind schimbarea destinaţiei
imobilelor colective cu regim de locuinţă, prevăzut la art. 40 din Legea nr.
196/2018 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de
proprietari şi administrarea condominiilor, cu modificările ulterioare, atunci
când persoana împuternicită în condiţiile prevăzute la art. 6 alin. (2) lit. h)
declară pe propria răspundere faptul că asociaţia nu va desfăşura activitate la
sediul ales.
În cazul în care la constituirea asociaţiei participă şi o
persoană juridică, cu privire la aceasta cererea de înscriere va fi însoţită
doar de următoarele documente:
a) extras oficial
de la registrul autorităţii relevante la care este înregistrată, care să ateste
forma persoanei juridice şi reprezentanţii acesteia;
b) în cazul în care
statutul asociaţiei este semnat de o altă persoană decât reprezentanţii
prevăzuţi în documentul de la lit. a), hotărârea organelor de conducere ale
persoanei juridice fondatoare în sensul înfiinţării asociaţiei şi desemnării
persoanei pentru a o reprezenta în cadrul asociaţiei;
c) cazier fiscal al
persoanei juridice fondatoare, caz în care nu este necesară depunerea unui
cazier fiscal şi de către persoana fizică reprezentant al persoanei
juridice.
În mod asemănător a fost reglementată și constituirea
fundației.
Comentarii