Procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat
Procedura de anulare, din oficiu, a înregistrării în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat potrivit art. 316 alin. (11) lit. h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, din 15.03.2021
Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 286 din 22 martie 2021.
1. Organul fiscal anulează, din oficiu, în
temeiul art. 316 alin. (11) lit. h) din Codul fiscal, înregistrarea în scopuri
de taxă pe valoarea adăugată dacă persoana impozabilă, societate cu sediul
activităţii economice în România, înfiinţată în baza Legii societăţilor nr.
31/1990, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, supusă
înmatriculării la registrul comerţului, prezintă risc fiscal ridicat.
2.
(1)
Procedura se aplică persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat,
în urma selecţiei efectuate, în mod automat, prin intermediul aplicaţiei
informatice dezvoltate la nivel central, în baza criteriilor pentru evaluarea
riscului fiscal prevăzute în anexa nr. 6 la normele metodologice.
(2) Criteriile pentru evaluarea riscului
fiscal prevăzute în anexa nr. 6 la normele metodologice au alocat un punctaj
negativ. Punctajul final care determină nivelul riscului fiscal se calculează
prin însumarea punctajelor aferente fiecărui criteriu de risc la care se adaugă
100 de puncte.
(3) Persoana impozabilă prezintă risc fiscal
ridicat dacă punctajul obţinut este mai mic de 51 de puncte.
(4) Selecţia prevăzută la alin. (1) nu
cuprinde persoanele impozabile care se regăsesc în listele întocmite de
compartimentul de specialitate, cu ajutorul aplicaţiei informatice, în
aplicarea procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire
la TVA, aprobată prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală, pentru anularea înregistrării în scopuri de TVA, şi nici persoanele
impozabile care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a)
din Codul fiscal.
3.
(1)
Dacă pe parcursul procedurii de evaluare au fost identificate persoane
impozabile care îndeplinesc cel puţin una dintre condiţiile de scoatere din
evidenţă prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. a), c) -e) din Codul fiscal,
compartimentul de evaluare procedează la sistarea procedurii şi transmiterea
către compartimentul de specialitate a listei cuprinzând persoanele impozabile
respective.
(2) Compartimentul de evaluare procedează
potrivit dispoziţiilor alin. (1) şi în situaţia în care la nivelul organului
fiscal au fost identificate persoane impozabile care îndeplinesc condiţiile de
scoatere din evidenţă prevăzute la art. 316 alin. (11) lit. f) şi g) din Codul
fiscal.
(3) Înainte de luarea deciziei de anulare,
din oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate
asigură exercitarea de către contribuabil a dreptului de a fi ascultat,
potrivit prevederilor art. 9 din Codul de procedură fiscală. Persoana
impozabilă are dreptul să îşi exprime punctul de vedere sau să notifice despre
renunţarea la acest drept, precum şi să transmită informaţiile, documentele şi
probele suplimentare considerate relevante în susţinerea cauzei, prin
intermediul poştei electronice, fără a mai fi necesară prezenţa acesteia la
sediul organului fiscal competent, caz în care persoana impozabilă va comunica
organului fiscal adresa de e-mail utilizată în relaţia cu acesta.
Compartimentul de specialitate va indica în cadrul notificării adresa de e-mail
a organului fiscal utilizată în procesul audierii.
4.
(1)
Persoanele impozabile aflate în situaţia prevăzută la pct. 2 alin. (1) care nu
se regăsesc într-o altă situaţie de anulare a înregistrării în scopuri de TVA
prevăzută la art. 316 alin. (11) din Codul fiscal sunt înştiinţate de către
compartimentul de evaluare cu privire la posibilitatea de a-şi exprima punctul
de vedere asupra faptelor şi împrejurărilor relevante în luarea deciziei,
precum şi de a prezenta date, informaţii şi documente în susţinerea cauzei.
(2) În vederea îndeplinirii obligaţiei
prevăzute la alin. (1), compartimentul de evaluare aplică dispoziţiile pct. 9
alin. (1) - (3) şi (5) din anexa nr. 2 la ordin. În cazul în care audierea are
loc prin intermediul poştei electronice, persoana impozabilă, precum şi
compartimentul de evaluare vor avea în vedere dispoziţiile pct. 3 alin. (3).
(3) Dacă persoana impozabilă prezintă în
cadrul audierii date, informaţii, precum şi documente care sunt de natură să
determine modificarea nivelului riscului fiscal întrucât acestea au legătură cu
cauza astfel încât să rezulte că persoana impozabilă nu se încadrează în
categoria persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat,
compartimentul de evaluare întocmeşte un referat care cuprinde propunerea de
menţinere a calităţii de persoană înregistrată în scopuri de TVA.
(4) Dacă persoana impozabilă nu prezintă în
cadrul audierii date, informaţii, precum şi documente sau datele, informaţiile
şi documentele prezentate nu sunt de natură să determine modificarea nivelul
riscului fiscal întrucât acestea nu au legătură cu cauza astfel încât să
rezulte că persoana impozabilă nu se încadrează în categoria persoanelor
impozabile care prezintă risc fiscal ridicat, compartimentul de evaluare
întocmeşte un referat care cuprinde propunerea de anulare a înregistrării în
scopuri de TVA.
(5) Dacă persoana impozabilă prezintă în
cadrul audierii date, informaţii, precum şi documente care au legătură cu
cauza, dar care impun efectuarea unor verificări faptice şi documentare ce pot
determina modificarea nivelului riscului fiscal, compartimentul de evaluare
transmite motivat solicitarea de înregistrare în scopuri de TVA şi documentaţia
care a stat la baza analizei structurilor cu atribuţii de control competente.
(6) În urma verificărilor efectuate,
structurile cu atribuţii de control competente care au efectuat verificarea
transmit compartimentului de evaluare o adresă care va cuprinde menţiuni
referitoare la confirmarea sau infirmarea riscului fiscal, inclusiv motivele de
fapt şi temeiul de drept. Compartimentul de evaluare întocmeşte, în baza
adresei primite de la structurile cu atribuţii de control competente, referatul
cu propunerea de anulare sau de menţinere a calităţii de persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA.
(7) Dacă persoana impozabilă refuză explicit
audierea în cadrul căreia poate să îşi exprime punctul de vedere cu privire la
decizia ce urmează a fi luată sau nu răspunde la cele două termene consecutive
stabilite în vederea audierii, compartimentul de evaluare întocmeşte un referat
care cuprinde propunerea de anulare a înregistrării în scopuri de TVA.
5. În situaţia prevăzută la pct. 4 alin.
(5), compartimentul de evaluare poate solicita, după caz, înainte de
transmiterea către structurile cu atribuţii de control competente a documentaţiei
analizate, prezenţa persoanei impozabile la sediul organului fiscal competent
în vederea clarificării nivelului riscului fiscal. În cazul în care persoana
impozabilă prezintă probe suplimentare de natură să determine modificarea
nivelului riscului fiscal astfel încât să rezulte că aceasta nu se încadrează
în categoria persoanelor impozabile care prezintă risc fiscal ridicat,
compartimentul de evaluare întocmeşte un referat care cuprinde propunerea de
menţinere a calităţii de persoană impozabilă înregistrată în scopuri de TVA. În
cazul în care persoana impozabilă nu se prezintă la sediul organului fiscal
competent sau acesta nu prezintă probe suplimentare de natură să determine
modificarea nivelului riscului fiscal, compartimentul de evaluare procedează
potrivit celor prevăzute la pct. 4 alin. (5) şi (6).
6. În urma aplicării dispoziţiilor pct. 4 şi
5, compartimentul de evaluare transmite către:
a) compartimentul de specialitate referatul
cu propunerea de anulare, în vederea emiterii de către acesta a deciziei de
anulare a înregistrării în scopuri de TVA. Referatul trebuie să cuprindă
motivele de fapt şi de drept care stau la baza acestei propuneri;
b) persoana impozabilă analizată
înştiinţarea cu privire la menţinerea calităţii de persoană impozabilă
înregistrată în scopuri de TVA.
7. Compartimentul de specialitate din cadrul
organului fiscal întocmeşte următoarele documente:
a) referatul prin care propune, pentru
persoana impozabilă prevăzută la pct. 3 alin. (1) şi (2), anularea, din oficiu,
a înregistrării în scopuri de TVA şi a certificatului de înregistrare în
scopuri de TVA;
b) proiectul Deciziei privind anularea, din
oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA, având bifată căsuţa corespunzătoare.
Decizia se întocmeşte pe baza referatului elaborat potrivit lit. a), respectiv
pct. 6 lit. a), cu menţionarea motivelor de fapt şi de drept care au stat la
baza deciziei adoptate. Modelul şi conţinutul deciziei sunt stabilite prin
ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală prin care se
aprobă procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la
TVA.
8. Documentele prevăzute la pct. 7 se
verifică şi se avizează de şeful compartimentului de specialitate şi de
conducătorul adjunct al unităţii fiscale, în situaţia în care în structura
unităţii fiscale este aprobat postul de conducător adjunct. Referatul şi
decizia se înaintează spre aprobare conducătorului unităţii fiscale.
9. Data anulării, din oficiu, a
înregistrării în scopuri de TVA este data comunicării deciziei de anulare a
înregistrării în scopuri de TVA. Cu aceeaşi dată se anulează şi certificatul de
înregistrare în scopuri de TVA.
10. Decizia privind anularea, din oficiu, a
înregistrării în scopuri de TVA se întocmeşte în două exemplare, din care un
exemplar, semnat numai de conducătorul unităţii fiscale, se comunică persoanei
impozabile, potrivit art. 47 din Codul de procedură fiscală, iar al doilea
exemplar se arhivează la dosarul fiscal al contribuabilului.
11. Împotriva deciziei privind anularea, din
oficiu, a înregistrării în scopuri de TVA se poate formula contestaţie la
organul fiscal emitent, în conformitate cu dispoziţiile art. 272 alin. (6) din
Codul de procedură fiscală, în termen de 45 de zile de la data comunicării,
potrivit art. 270 alin. (1) din acelaşi act normativ.
12. După anularea, din oficiu, a
înregistrării în scopuri de TVA, compartimentul de specialitate procedează la
înscrierea persoanei impozabile în Registrul persoanelor impozabile a căror
înregistrare în scopuri de TVA, conform art. 316 din Codul fiscal, a fost
anulată şi aplică, potrivit reglementărilor legale în vigoare, procedura de
radiere, din oficiu, din Registrul persoanelor impozabile care aplică sistemul
TVA la încasare, în cazul persoanelor impozabile care figurează în acest
registru la data anulării înregistrării în scopuri de TVA.
Comentarii