Ordonanţa nr. 8/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal aduce câteva modificări importante privind taxele și impozitele
1.
Scutirea la impozitul pe profit pentru
veniturile din dividende corespunzătoare unei dețineri d e cel puțin 10% la o
societate dintr-un stat membru este aplicabilă și în situația în care, în
statul respectiv se plătește un impozit considerat echivalent cu impozitul pe
profit. În oglindă, dacă se plătesc dividende către nerezidenți care dețin cel
puțin 10% la o societate din România se
beneficiază de scutire la impozitul pe venitul datorat de nerezidenți și dacă
în loc de impozit pe profit se plătește un impozit echivalent de către
beneficiarul dividendului..
2.
Începând cu 1
ianuarie 2022 se majorează de la 30% la 50% cheltuiala deductibilă cu
deprecierea creanțelor asupra clienților/debitorilor ce nu sunt încasate la
scadență.
3.
În cazul unui
transfer transfrontalier de active, contribuabilul din România datorează impozit
pe profit. Se introduce posibilitatea plății acestui impozit eșalonat pe o
perioadă de 5 ani.
4.
Acei
contribuabili plătitori de impozit pe profit ce efectuează plăți anticipate
egale, fie prin efectul legii sau fie prin opțiune, când efectuează plățile
anticipate egale din exercițiul următor și au beneficiat de reducerea de
impozit pentru achiziția de case de marcat fiscale sau pentru
creșterea/menținerea capitalurilor proprii, când efectuează în acest nou
exercițiu plățile de impozit pe profit nu vor ține cont de reducerile de
impozit amintite.
5.
Dacă într-un an
fiscal un contribuabil a obținut venituri din închirierea unui număr mai mare
de 5 camere se clarifică situația fiscală a contribuabilului în sensul că
începând cu exercițiul fiscal următor din anul fiscal următor impozitul se
determină în sistem real, această persoană fizică va conduce contabilitate și
va completa registrul de evidență fiscală.
6.
Este introdusă
chiar în Codului fiscal reducerea impozitului pe venit cu costul de achiziție
al aparatelor de marcat electronice fiscale.
7.
Se reglementează
situația prin care societățile neînregistrate în scopuri de TVA pot utiliza
mecanismul One Stop Shop privind livrările la distanță către beneficiari
persoane neimpozabile din alte state membre
Ordonanţa nr. 11/2021 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală şi reglementarea unor
măsuri fiscale aduce noutatea că în cazul persoanelor fizice care desfăşoară
activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se poate
stabili ca organul ANAF competent să fie cel de la domiciliu persoanei, fără a
avea importanță sediul desfășurării activității.
Se înființează o nouă raportare
Obligaţia de depunere a fişierului standard de control
fiscal
(1) Contribuabilul/Plătitorul
are obligaţia de a depune la organul fiscal central o declaraţie cuprinzând
informaţii din evidenţa contabilă şi fiscală, denumită în continuare fişierul
standard de control fiscal.
(2) Fişierul
standard de control fiscal se depune în format electronic, la termenul stabilit
prin ordin al preşedintelui A.N.A.F.
(3) În cazul în
care depunerea fişierului standard de control fiscal nu a fost validată ca
urmare a detectării unor erori în completarea sa, data înregistrării fişierului
valid este data din mesajul transmis iniţial cu condiţia depunerii de către
contribuabil/plătitor a unui fişier valid în termen de 5 zile lucrătoare după
termenul prevăzut la alin. (2).
(4) Natura
informaţiilor pe care contribuabilul/plătitorul trebuie să le declare prin
fişierul standard de control fiscal, modelul de raportare, precum şi
data/datele de la care categoriile de contribuabili/plătitori sunt obligate să
depună fişierul standard de control fiscal se aprobă prin ordin al
preşedintelui A.N.A.F.
(5) Procedura de
transmitere a fişierului standard de control fiscal, precum şi condiţiile în
care se realizează transmiterea se aprobă prin ordin al preşedintelui
A.N.A.F."
Se stabilește principiul că deconturile de TVA cu sume de
restituit se plătesc fără a fi necesară inspecția fiscală. Sunt stabilite o
serie de excepții atunci când există un risc față de un contribuabil.
Eşalonarea la plată, în formă simplificată, pentru datorii
nu mai vechi d 12 luni devine parte din Codul de procedură fiscală.
Comentarii