Cateva lucruri de interes din Ordonanţa nr. 8/2022 privind interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică şi facilitarea schimbului transfrontalier de informaţii cu privire la neplata tarifelor rutiere
Ordonanţă stabileşte cadrul general şi condiţiile care trebuie îndeplinite în vederea asigurării:
a) interoperabilităţii sistemelor de tarifare rutieră electronică pentru utilizarea infrastructurii rutiere de pe teritoriul României cu sistemele de tarifare rutieră electronică similare din Uniunea Europeană;
b) schimbului transfrontalier de informaţii privind vehiculele înmatriculate şi deţinătorii acestora, în cazul în care a fost constatată o neplată a tarifelor rutiere, de orice fel, în statele membre ale Uniunii Europene.
Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică:
a) sistemelor de tarifare rutieră care nu sunt electronice;
b) sistemelor de tarifare rutieră electronică de mică anvergură, strict locale, pentru care costurile de conformare cu cerinţele prezentei ordonanţe sunt disproporţionate în raport cu avantajele;
c) în cazul tarifelor de utilizare a elementelor infrastructurii rutiere stabilite în funcţie de perioada de utilizare a acesteia, cu excepţia schimbului transfrontalier de informaţii în cazul în care a fost constatată o neplată a acestor tarife;
d) în cazul tarifelor pentru utilizarea spaţiilor de parcare.
Interoperabilitatea sistemelor de tarifare rutieră electronică din România cu cele din celelalte state membre ale Uniunii Europene se realizează prin intermediul Serviciului european de taxare rutieră electronică, denumit în continuare SETRE, serviciu complementar serviciilor de tarifare rutieră electronică din acestea.
Înregistrarea în România ca furnizor SETRE se face de către Institutul Naţional de Cercetare Dezvoltare în Informatică ICI Bucureşti, denumit în continuare ICI Bucureşti, şi se acordă numai persoanelor juridice înmatriculate în România, la solicitarea acestora, dacă îndeplinesc următoarele cerinţe:
a) deţin un certificat de conformitate a sistemului de management al calităţii pentru activitatea pe care o desfăşoară, în conformitate cu EN ISO 9001, acordat de către un organism de certificare acreditat;
b) dispun de echipamentul tehnic şi de declaraţia de conformitate CE sau certificatul care atestă conformitatea elementelor constitutive de interoperabilitate cu specificaţiile;
c) au competenţele necesare pentru furnizarea serviciilor de taxare rutieră electronică;
d) au o capacitate financiară corespunzătoare;
e) menţin un plan de gestionare globală a riscurilor, care este auditat cel puţin o dată la doi ani;
f) au o reputaţie bună.
(2) Procedura de înregistrare a furnizorilor SETRE se aprobă în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe prin ordin comun al secretarului general al Guvernului şi al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Comentarii