Hotărârea nr. 1133/2022 privind aprobarea Normelor metodologice de punere în aplicare a prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2020 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Art. 5. - (1) Platformele audio sau video, reţelele de cablu, fibră optică, radio sau satelit utilizate de unităţile sanitare pentru furnizarea serviciului medical prin telemedicină trebuie să asigure posibilitatea de verificare, periodică sau ori de câte ori este necesar, de către personalul TIC, în legătură cu exactitatea şi securitatea transmiterii datelor şi trebuie să ofere instrucţiuni de utilizare a platformei.
(2) În cadrul platformelor audio sau video, reţelelor de cablu, fibră optică, radio sau satelit, utilizate de unităţile sanitare pentru servicii de telemedicină, vor fi listate detalii referitoare la:
a) numele şi calificarea profesioniştilor care furnizează serviciile medicale;
b) modalitatea de contact a medicului;
c) tarifele pentru serviciile medicale furnizate prin telemedicină, precum şi metodele posibile de plată de către pacienţi;
d) detalii referitoare la serviciul de suport tehnic şi modul de conectare;
e) limitele serviciilor de telemedicină şi posibilitatea medicului şi pacientului de a transforma oricând serviciul într-unul clasic, faţă în faţă;
f) condiţiile de prelucrare a datelor cu caracter personal.
Art. 6. - (1) Serviciile medicale prin telemedicină pot fi acordate:
a) prin transmiterea imediată a informaţiilor între profesioniştii din domeniul sănătăţii şi pacient, în timp real, când aceştia sunt prezenţi simultan, dar la distanţă, prin intermediul unui mijloc de comunicare la distanţă;
b) prin transmiterea imediată a informaţiilor la alt profesionist din domeniul sănătăţii pentru o analiză ulterioară în vederea interpretării datelor transmise, stabilirii unui diagnostic şi/sau a tratamentului. Transmiterea datelor clinice şi de sănătate se poate face sub formă de date, imagini digitale, audio, videoclipuri, înregistrări sau aplicaţii web.
(2) În oricare dintre situaţiile referitoare la furnizarea serviciilor medicale prevăzute la alin. (1), procesarea datelor personale ale pacienţilor referitoare la sănătate se face cu respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), precum şi ale Legii nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor), cu modificările ulterioare.
Art. 7. - (1) Unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, care pot asigura asistenţa medicală profilactică şi curativă la distanţă, vor evalua eficienţa serviciilor medicale de telemedicină, în funcţie de diagnostic şi evoluţia patologică a pacientului.
(2) În cazul în care evaluarea prevăzută la alin. (1) este una nefavorabilă, furnizorul de servicii medicale va indica pacientului alternative pentru realizarea serviciului medical.
Art. 8. - (1) După finalizarea unui serviciu medical furnizat prin telemedicină, unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pot elibera pacientului, după caz, următoarele documente, fără a se limita la acestea, respectiv: prescripţie electronică, prescripţie simplă, trimiteri către analize medicale de specialitate, bilet de trimitere/internare, scheme de tratament, scheme de vaccinare, certificat de concediu medical, certificate medicale pentru sarcină şi îngrijire copil, certificate medicale pentru examene şi diverse concursuri, adeverinţe medicale pentru şcoli şi grădiniţe, adeverinţe medicale pentru sport, recomandare îngrijiri la domiciliu, scrisori medicale.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) vor fi eliberate pacientului în conformitate cu actele normative care le reglementează, fie prin mijloace electronice, în modul convenit între unităţile prevăzute la art. 30 alin. (1) din Legea nr. 95/2006, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi pacient, fie în format fizic, când transmiterea electronică nu este posibilă/suficientă. Pacientul va putea împuternici o persoană care să ridice documentul astfel eliberat.
Art. 9. - (1) Telemedicina nu va fi folosită în situaţiile în care profesionistul din domeniul sănătăţii şi pacientul nu vorbesc la un nivel suficient aceeaşi limbă, care să asigure o bună comunicare între profesionist şi pacient.
(2) Prin intermediul serviciului de telemedicină, doi sau mai mulţi medici pot forma de la distanţă grupuri multidisciplinare de analiză, interpretare şi diagnosticare a pacienţilor.
(3) Serviciile de telemedicină se vor programa în mod similar cu serviciile medicale acordate faţă în faţă, astfel încât, în momentul în care sunt furnizate serviciile medicale la distanţă, medicul să aibă acces la fişa pacientului, respectiv la informaţiile relevante pentru starea de sănătate a acestuia.
Art. 10. - Informaţiile ce urmează a fi consemnate de către medic în registrul de consultaţii şi/sau fişa pacientului, după caz, sunt:
a) raportul privind efectuarea consultaţiilor/serviciilor medicale la distanţă, cu indicarea mijlocului de comunicare utilizat;
b) data şi intervalul orar în care acestea au fost efectuate;
c) prescripţia medicală şi actele eliberate ca urmare a serviciului de telemedicină;
d) identitatea personalului medical care participă la serviciul de telemedicină;
e) incidente tehnice survenite în timpul serviciului de telemedicină, dacă este cazul.
Comentarii