Ordinul nr. 2520/2022 pentru aprobarea Normelor de funcţionare şi autorizare a serviciilor de îngrijiri la domiciliu
Serviciile de îngrijiri la domiciliu, care pot fi asigurate de persoane juridice şi fizice, sunt următoarele:
1. evaluarea iniţială: preluarea pacientului în maximum 48 de ore de la solicitare, stabilirea planului detaliat de îngrijiri la domiciliu, împreună cu medicul care le-a recomandat, consilierea şi instruirea pacientului şi a familiei;
2. evaluarea de etapă, la o lună pentru cazurile acute, la 6 luni pentru cazurile cronice şi ori de câte ori este necesar, dacă planul de îngrijiri la domiciliu cuprinde precizări în acest sens;
3. monitorizarea parametrilor fiziologici: temperatură, respiraţie, puls, tensiune arterială, diureză, scaun;
4. toaleta pacientului cu probleme medicale şi/sau imobilizat:
a) toaletă parţială;
b) toaletă totală, la pat;
c). toaletă totală, la baie, cu ajutorul dispozitivelor de susţinere;
5. manevre terapeutice:
a) administrarea medicamentelor;
b) măsurarea glicemiei;
c) recoltarea produselor biologice, cu respectarea Normelor tehnice privind gestionarea deşeurilor rezultate din activităţi medicale şi a Metodologiei de culegere a datelor pentru baza naţională de date privind deşeurile rezultate din activităţi medicale, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.
d) clismă cu scop evacuator;
e) clismă cu scop terapeutic;
f) alimentarea artificială pe sondă gastrică sau nazogastrică şi pe gastrostomă;
g) alimentarea pasivă a bolnavilor cu tulburări de deglutiţie;
h) spălătură vaginală;
i) masajul limfedemului;
j) efectuarea de mobilizare, masaj, aplicaţii medicamentoase, utilizarea colacilor de cauciuc şi a rulourilor pentru evitarea escarelor de decubit*);
k) schimbarea poziţiei, tapotaj, gimnastică respiratorie pentru evitarea complicaţiilor pulmonare*);
l) montarea/schimbarea sondei vezicale;
m) efectuarea de mobilizare, masaj, bandaj compresiv, aplicaţii medicamentoase pentru evitarea complicaţiilor vasculare la membrele inferioare*);
*) Se aplică pentru bolnavii imobilizaţi la pat; implică şi instruirea pacientului sau a familiei.
6. tehnici de îngrijire chirurgicală:
a) îngrijirea plăgilor simple şi suprainfectate;
b) îngrijirea escarelor multiple;
c) îngrijirea tubului de dren;
d) îngrijirea canulei traheale;
e) suprimarea firelor;
f) îngrijirea stomelor şi fistulelor;
g) evaluarea manuală a fecaloamelor;
h) sondajul vezical**) cu sondă permanentă şi cu scop evacuator;
**) Implică obligatoriu toaleta locală genitală şi schimbarea sondei fixe la 6 zile.
i) aplicarea condomului urinar;
7. monitorizarea dializei peritoneale;
8. fizioterapia (doar procedurile care se pot efectua la domiciliu);
9. logopedia individuală;
10. examinare şi evaluare psihologică;
11. alte servicii recomandate de medicul specialist sau de medicul de familie, aflate în competenţa furnizorului de îngrijiri la domiciliu.
Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti autorizează furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în baza declaraţiei pe propria răspundere, care se încadrează în următoarele criterii:
a) existenţa în actul/documentul de înfiinţare a menţiunilor exprese privind furnizarea de îngrijiri la domiciliu ca obiect de activitate;
b) existenţa personalului de specialitate conform prevederilor art. 6;
c) existenţa fişei postului pentru fiecare persoană angajată, cu precizarea nivelului de pregătire profesională, a competenţelor şi a atribuţiilor;
d) existenţa sediului pentru dispecerat de îngrijiri la domiciliu;
e) existenţa dotărilor pentru păstrarea şi accesarea documentelor medicale şi de comunicare, specifice domeniului de activitate.
Art. 11. - Documentele necesare în vederea autorizării în baza declaraţiei pe propria răspundere a persoanelor juridice sau fizice care asigură îngrijirile la domiciliu sunt următoarele:
a) cerere pentru emiterea autorizaţiei de funcţionare pentru serviciile de îngrijiri la domiciliu, conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la ordin;
b) declaraţia pe propria răspundere, conform modelului prevăzut în anexa nr. 4 la ordin;
c) statutul unităţii, alte documente constitutive, certificat constatator cu menţionarea punctului de lucru, după caz;
d) documente care atestă dobândirea personalităţii juridice, pentru asociaţii şi fundaţii, după caz;
e) dovada înregistrării în registrul asociaţiilor şi fundaţiilor, după caz;
f) documente privind deţinerea legală a sediului dispeceratului pentru îngrijiri la domiciliu (situaţie juridică, schiţă, plan de amplasare în zonă);
g) regulamentul de organizare şi funcţionare;
h) organigrama serviciului de îngrijiri la domiciliu;
i) documente privind codul fiscal, certificat de înregistrare fiscală;
j) lista personalului angajat în serviciul de îngrijiri la domiciliu (+ copie REVISAL sau copie contracte de muncă/prestări servicii);
k) dovada pregătirii profesionale/documente de liberă practică (avize anuale) pentru personalul care asigură îngrijirile la domiciliu (copie);
l) lista dotărilor existente;
m) alte documente, după caz, solicitate în mod oficial.
Art. 12. - Direcţiile de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti emit autorizaţia de funcţionare pentru furnizorii de îngrijiri la domiciliu, în termen de 20 de zile lucrătoare de la data depunerii documentaţiei
Comentarii