Treceți la conținutul principal

Normele de monitorizare a conformităţii site-urilor web şi a aplicaţiilor mobile cu cerinţele privind accesibilitatea

 


Normele sunt aprobate prin Decizia Președintelui Autorității pentru Digitalizarea României 815/2022.

Sunt în aplicarea O.U.G. nr. 112/2018.  

Obligațiile privesc organismele din sectorul public.

Administratorul site-ului web sau aplicaţiei mobile creează pe prima pagină a site-ului web şi/sau a aplicaţiei mobile o secţiune cu denumirea "Accesibilitate", unde publică datele de contact ale responsabilului cu accesibilitatea şi declaraţia privind accesibilitatea. 
Reprezentantul legal al organismului din sectorul public numeşte prin act administrativ o echipă responsabilă cu realizarea şi actualizarea site-ului web şi/sau aplicaţiei mobile.  

Persoana delegată , împreună cu echipa responsabilă , întocmeşte o analiză/diagramă privind implementarea cerinţelor tehnice de accesibilitate prevăzute la art. 3-6 din O.U.G. nr. 112/2018. 
Analiza întocmită trebuie să conţină următoarele elemente, dar fără a se limita la acestea: 
   a) secţiunile site-ului, tipul de date din fiecare secţiune, corespondenţa cu O.U.G. nr. 112/2018; 
   b) modalitatea de accesibilitate, instrumentele utilizate, standardul utilizat; 
   c) termene de realizare; 
   d) resurse necesare: umane, tehnice, financiare; 
   e) elemente privind sarcina disproporţionată, dacă este cazul. 
 Analiza menţionată  este asumată de reprezentantul legal al organismului din sectorul public şi reprezintă fundamentarea pentru completarea declaraţiei privind accesibilitatea.

În vederea publicării declaraţiei privind accesibilitatea, organismul din sectorul public are două opţiuni: 
   a) emite şi publică, în secţiunea dedicată accesibilităţii de pe site-ul web şi/sau aplicaţia mobilă, o declaraţie individuală pentru fiecare site web şi/sau aplicaţie mobilă pe care îl/o administrează; 
   b) emite şi publică o singură declaraţie privind accesibilitatea site-ului web şi/sau aplicaţiei mobile, care se va aplica tuturor site-urilor web şi/sau aplicaţiilor mobile pe care le administrează. Declaraţia va fi publicată ulterior pe unul dintre site-urile web şi/sau aplicaţiile mobile administrate de organismul din sectorul public şi va constitui linkul de legătură către celelalte site-uri web şi/sau aplicaţii mobile. 
   Art. 10. -   Declaraţia privind accesibilitatea site-ului web conţine: 
   a) asumarea măsurii în care site-ul web îndeplineşte cerinţele de accesibilitate în conformitate cu prevederile art. 5 din O.U.G. nr. 112/2018 sau motivul pentru care site-ul web nu îndeplineşte cerinţele de accesibilitate în conformitate cu prevederile art. 5 din O.U.G. nr. 112/2018, după caz; 
   b) informaţii despre procedură, inclusiv posibilitatea de a formula o plângere la autorităţile competente ale statului, în cazul în care utilizatorul are o suspiciune rezonabilă că: 
   (i) site-ul web nu îndeplineşte cerinţele de accesibilitate; 
   (ii) motivul pentru care site-ul web nu îndeplineşte cerinţele de accesibilitate în conformitate cu prevederile art. 5 din O.U.G. nr. 112/2018 este nefondat. 
   Art. 11. -   Declaraţia privind accesibilitatea aplicaţiei mobile conţine: 
   a) lista de aplicaţii mobile; 
   b) asumarea măsurii în care aplicaţiile mobile îndeplinesc cerinţele de accesibilitate ale art. 5 din O.U.G. nr. 112/2018; 
   c) motivul pentru care aplicaţia mobilă nu îndeplineşte cerinţele de accesibilitate în conformitate cu prevederile art. 5 din O.U.G. nr. 112/2018, după caz; 
   d) o descriere şi un link către procedura de asigurare a aplicării în cazul în care există o suspiciune rezonabilă că aplicaţia mobilă nu îndeplineşte cerinţele de accesibilitate sau că motivul de la lit. c) este nefondat.  

DECLARAŢIE PRIVIND ACCESIBILITATEA

 
SECŢIUNEA 1
Conţinutul obligatoriu
 
    (denumirea organismului din sectorul public).......... se angajează să asigure accesibilitatea site (-ului/-urilor) său/sale web şi/sau a aplicaţiei (ilor) sale mobile în conformitate cu Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 112/2018 privind accesibilitatea site-urilor web şi a aplicaţiilor mobile ale organismelor din sectorul public, aprobată prin Legea nr. 90/2019 (O.U.G. nr. 112/2018).  
    Prezenta declaraţie privind accesibilitatea este valabilă pentru . . . . . . . . . .1 
    Situaţia conformităţii2 
   a) 3 Acest/Această/Aceste site (-uri) web/aplicaţie (ii) mobilă (e) este (sunt) pe deplin conform/conformă/conforme cu O.U.G. nr. 112/2018. 
   b) 4 Acest/Această/Aceste site (-uri) web/aplicaţie (ii) mobilă (e).......... este (sunt) parţial conform/conformă/conforme5 cu O.U.G. nr. 112/2018, ca urmare a neconformităţii (lor) şi/sau exceptărilor menţionate mai jos. 
    Neconformităţile şi/sau exceptările sunt . . . . . . . . . . 
   c) 6 Acest/Această/Aceste site (-uri) web/aplicaţie (ii) mobilă (e).......... nu este (sunt) conformă/conforme cu O.U.G. nr. 112/2018. 
    (Neconformităţile şi/sau exceptările sunt indicate aici: . . . . . . . . . .) 
    Conţinutul inaccesibil7 
    Conţinutul indicat mai jos nu este accesibil din următoarele motive: 
   a) neconformitate cu O.U.G. nr. 112/2018 
    . . . . . . . . . . (8). 
   b) sarcină disproporţionată 
    . . . . . . . . . .9 
   c) conţinutul nu intră sub incidenţa legislaţiei aplicabile 
    . . . . . . . . . .10 
    Elaborarea prezentei declaraţii privind accesibilitatea 
    Prezenta declaraţie a fost elaborată la data . . . . . . . . . .11 
    Declaraţia a fost revizuită ultima dată la . . . . . . . . . .12 
    Feedback şi date de contact13 
    Procedura de asigurare a aplicării14 
    Date de contact ale autorităţii competente de aplicare a legii: 
    Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR), Bd. Libertăţii nr. 14, Bucureşti, sector 5 
   1 Se introduc(e) site-ul(-rile) web/aplicaţia mobilă la care se referă declaraţia, după caz. 
    Pentru aplicaţiile mobile se includ informaţii privind versiunea şi data prevăzute de anexa la Decizia de punere în aplicare (UE) 2018/1.523 a Comisiei din 11 octombrie 2018 de stabilire a unui model de declaraţie privind accesibilitatea în conformitate cu Directiva (UE) 2016/2.102 a Parlamentului European şi a Consiliului privind accesibilitatea site-urilor web şi a aplicaţiilor mobile ale organismelor din sectorul public. 
   2 Selectaţi una dintre opţiunile de mai jos, de exemplu lit. a), b) sau c) şi ştergeţi-le pe cele care nu se aplică. 
   3 Selectaţi lit. a) numai dacă toate cerinţele standardului sau ale specificaţiei tehnice sunt îndeplinite integral, fără excepţii. 
   4 Selectaţi lit. b) dacă majoritatea cerinţelor standardului sau ale specificaţiei tehnice sunt îndeplinite, cu unele excepţii. 
   5 Acest lucru înseamnă că site-ul web/aplicaţia mobilă nu este încă pe deplin conform(ă) şi că trebuie luate măsurile necesare pentru a se ajunge la conformitatea deplină. 
   6 Selectaţi lit. c) dacă majoritatea cerinţelor standardului sau specificaţiei tehnice nu sunt îndeplinite. 
   7 Se poate elimina dacă nu se aplică. 
   8 Indicaţi neconformitatea site-ului web/aplicaţiei mobile şi/sau precizaţi care secţiune/conţinut/funcţie nu este conform(ă) încă. Explicaţi în termeni fără caracter tehnic, pe cât posibil, de ce conţinutul nu este accesibil, incluzând referinţe la cerinţele aplicabile ale standardelor relevante şi/sau ale specificaţiilor tehnice care nu sunt îndeplinite; de exemplu: "Formularul de autentificare pentru aplicaţia de partajare a documentelor nu poate fi utilizat numai cu ajutorul tastaturii [cerinţa nr. XXX (dacă este cazul)]". 
   9 Indicaţi secţiunea/conţinutul/funcţia pentru care se invocă temporar derogarea în caz de sarcină disproporţionată, în conformitate cu art. 5 din Directiva (UE) 2016/2.102 a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 octombrie 2016 privind accesibilitatea site-urilor web şi a aplicaţiilor mobile ale organismelor din sectorul public. 
   10 Indicaţi secţiunea/conţinutul/funcţia neaccesibil(ă) care nu intră sub incidenţa legislaţiei aplicabile. Indicaţi alternative accesibile, dacă este cazul. 
   11 Introduceţi data primei redactări sau o actualizare ulterioară a declaraţiei privind accesibilitatea în urma unei evaluări a site-urilor web/aplicaţiilor mobile pentru care este valabilă. Se recomandă să se efectueze o evaluare şi să se actualizeze declaraţia după o revizuire substanţială a site-ului web/aplicaţiei mobile. 
   12 Se introduce data ultimei revizuiri. 
   13 Furnizaţi o descriere şi un link către mecanismul de feedback utilizat pentru a notifica organismul din sectorul public cu privire la orice neconformităţi şi pentru a solicita informaţiile şi conţinutul excluse din domeniul de aplicare al Directivei (UE) 2016/2.102. Furnizaţi datele de contact ale entităţii (entităţilor)/unităţii (unităţilor)/persoanei (persoanelor) relevante (după caz), responsabile pentru accesibilitatea şi procesarea cererilor transmise prin mecanismul de feedback. 
   14 Furnizaţi o descriere şi un link către procedura de asigurare a aplicării, care se utilizează dacă se primesc răspunsuri nesatisfăcătoare la notificările sau cererile trimise în conformitate cu art. 7 alin. (1) lit. (b) din Directiva (UE) 2016/2.102.

 
SECŢIUNEA a 2-a
Conţinutul opţional
 
    Următorul conţinut opţional poate fi inclus în declaraţia privind accesibilitatea, dacă se consideră necesar: 
   1. o explicaţie a angajamentului organismului din sectorul public de a asigura accesibilitatea digitală, de exemplu: 
    intenţia sa de a atinge un nivel de accesibilitate mai ridicat decât prevede legea; 
    măsurile de remediere care vor fi luate în legătură cu conţinutul neaccesibil al site-urilor web şi al aplicaţiilor mobile, inclusiv un calendar pentru punerea în aplicare a măsurilor respective; 
   2. aprobarea oficială (la nivel administrativ sau politic) a declaraţiei privind accesibilitatea; 
   3. data publicării site-ului web şi/sau a aplicaţiei mobile; 
   4. data ultimei actualizări a site-ului web şi/sau a aplicaţiei mobile în urma unei reexaminări substanţiale a conţinutului; 
   5. un link către un raport de evaluare, dacă este disponibil, în special în ceea ce priveşte situaţia conformităţii site-ului web sau a aplicaţiei mobile. Se indică "(a) pe deplin conformă"; 
   6. un număr de telefon suplimentar de asistenţă pentru persoanele cu handicap şi sprijin pentru utilizatorii tehnologiilor de asistare;  

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...