Treceți la conținutul principal

Regulamentul AI - 2 august 2026 a treia etapă de aplicare (4)


Cea mai mare parte a Regulamentului  AI se va aplica începând cu 2 august 2026. De la această dată încep să se aplice obligațiile privind sistemele cu risc ridicat.

Sistemele cu risc ridicat se împart în 2 categorii:

1. orice sistem AI care este o componentă de siguranță a sau este el însuși un produs care face obiectul reglementărilor UE privind siguranța produselor și care trebuie să fie supus unei evaluări a conformității de către terți în conformitate cu legislația respectivă. Lista completă a legislației este prezentată în Anexa I la Legea AI, care acoperă echipamente medicale, jucării, radiouri,  etc.; sau

2. orice sistem AI care este desemnat în mod special în anexa III. Anexa III stabilește domenii precum:

anumite cazuri de utilizare a biometriei,

infrastructura critică,

acces la formare educațională și profesională,

anumite contexte de angajare de ex. sisteme utilizate într-un proces de recrutare sau selecție, sau pentru a lua decizii în timpul relațiilor de lucru, inclusiv monitorizarea performanței, alocarea muncii, promovarea sau rezilierea,

verificarea creditului și evaluarea riscurilor de asigurări de viață și de sănătate și a prețurilor,

diverse aplicații din sectorul public, cum ar fi evaluarea eligibilității pentru beneficii, controlul la frontieră și azil, aplicarea legii și administrarea justiției și alegeri.

Chiar dacă un sistem se încadrează în domeniile din anexa III, este posibil să se demonstreze că sistemul nu prezintă, de fapt, un risc ridicat prin referire la anumite criterii, de exemplu, dacă  utilizarea se limitează la îndeplinirea unei sarcini procedurale restrânse sau implică îmbunătățirea rezultatelor activităților îndeplinite anterior de un om.

Data de punere în aplicare din 2 august 2026 nu se aplică tuturor sistemelor cu risc ridicat:

Sistemele cu risc ridicat preexistente datei de 2 august 2026  destinate utilizării de către autoritățile publice vor avea termen până la 2 august 2030 să se conformeze.

Sistemele cu risc ridicat preexistente datei de 2 august 2026 utilizate de persoane private nu sunt ținute de obligații de conformare, sub condiția să nu fie în mod substanțial modificate ulterior.

Sistemele de AI cu risc ridicat în temeiul Anexei I la Actul AI (produse supuse legislației privind siguranța produselor) care sunt introduse pe piață la 2 august 2026 sau după aceasta vor avea termen până la 2 august 2027 să se conformeze.

Furnizorii de sisteme AI cu risc ridicat vor fi supuși unei game de obligații, inclusiv:

evaluări de conformitate,

înregistrarea sistemului într-o nouă bază de date AI a UE,

punerea în aplicare a unor reguli detaliate în domenii precum supravegherea umană, calitatea datelor și guvernanța, transparența, acuratețea și securitatea cibernetică,

sistem de monitorizare post-comercializare și raportare a incidentelor.

O organizație poate fi, de asemenea, considerată un furnizor dacă își pune marca comercială pe un sistem cu risc ridicat, care se află pe piață, sau modifică substanțial scopul unui sistem AI (inclusiv un sistem AI de uz general), astfel încât devine cu risc ridicat.

Utilizatorii sistemelor AI cu risc ridicat vor avea  și ei obligații, mai puține, dar totuși considerabile, de exemplu:

utilizarea măsurilor tehnice și organizatorice pentru a respecta instrucțiunile unui furnizor de utilizare a sistemului,

atribuirea supravegherii umane personalului competent și instruit,

furnizarea datelor de intrare relevante și reprezentative pentru scopul propus al sistemului AI,

monitorizarea funcționării sistemului, păstrarea jurnalelor de funcționare a acestuia și raportarea riscurilor și incidentelor,

informarea reprezentanților angajaților atunci când se utilizează sisteme cu risc ridicat la locul de muncă.


Obligațiile referitoare la sistemele AI clasificate drept risc de transparență se vor aplica și de la 2 august 2026.

Furnizorii de sisteme AI destinate să interacționeze direct cu oamenii sau care generează conținut sintetic audio, imagine, video sau text vor fi supuși obligațiilor de transparență. Utilizatorii sistemelor de recunoaștere a emoțiilor sau de clasificare biometrică vor fi, de asemenea, supuși obligațiilor de transparență. Dezvăluirea către  utilizatorii finali a faptului că conținutul a fost generat sau manipulat de AI și că aceștia interacționează cu un sistem AI va fi cheia conformității.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...