Treceți la conținutul principal

Procedura privind bonificația la impozitul pe profit

Photo by Jon Tyson on Unsplash

Ordinul nr. 540/2025 pentru aprobarea Procedurii de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024  

Contribuabilii beneficiază de o bonificaţie de 3% din impozitul pe profit anual şi/sau din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz. 

Organul fiscal central competent constată din oficiu îndeplinirea condiţiilor pentru acordarea bonificaţiilor  prin emiterea unei decizii, astfel: 
   a) în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe profit, după expirarea termenului de depunere a declaraţiei privind impozitul pe profit anual, potrivit legii, aferentă anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz; 
   b) în cazul contribuabililor plătitori de impozit pe veniturile microîntreprinderilor, după expirarea termenului de depunere a declaraţiei privind impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferentă trimestrului IV al anului fiscal 2024, potrivit legii. 
Bonificaţia se acordă de către organul fiscal central competent, cu respectarea de către contribuabil a următoarelor condiţii: 
   a) are depuse toate declaraţiile conform vectorului fiscal. Această condiţie se consideră îndeplinită şi în cazul în care, pentru perioadele în care nu s-au depus declaraţii fiscale, obligaţiile fiscale au fost stabilite, prin decizie, de către organul fiscal; 
   b) are stins integral, la termenele prevăzute de lege, impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz; 
   c) nu înregistrează nicio altă obligaţie fiscală restantă ori creanţe bugetare restante individualizate în titluri executorii emise potrivit legii şi existente în evidenţa organului fiscal central în vederea recuperării, la termenul legal pentru depunerea declaraţiilor prin care se declară impozitul pe profit anual aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, respectiv prin care se declară impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferent trimestrului IV al anului fiscal 2024, potrivit legii. Prin obligaţie bugetară restantă se înţelege obligaţia fiscală/bugetară, astfel cum este reglementată de art. 157 din Legea nr. 207/2015 din Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare. 
Pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit care redirecţionează sume din impozitul pe profit anual potrivit legii, acestea nu sunt luate în calcul la stabilirea bonificaţiei. 
Bonificaţia se calculează prin aplicarea procentului de 3% asupra: 
   a) impozitului pe profit anual/impozitului pe profit anual declarat de persoana juridică responsabilă, în cazul grupului fiscal, din care se scad sumele redirecţionate potrivit legii; 
   b) impozitului datorat pe întregul an fiscal, determinat prin însumarea impozitelor pe veniturile microîntreprinderilor datorate trimestrial, potrivit legii; 
   c) atât a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor, cât şi a impozitului pe profit anual, impozite determinate potrivit lit. a) şi b), în cazul microîntreprinderilor care devin plătitoare de impozit pe profit în anul 2024; 
   d) impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri dacă, la sfârşitul anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, acesta se datorează potrivit art. 181 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Bonificația se acordă din oficiu.
Pentru acordarea bonificaţiei, compartimentul de evidenţă analitică pe plătitori din cadrul organului fiscal central competent, denumit în continuare compartiment de specialitate, identifică în evidenţele fiscale contribuabilii beneficiari.
Compartimentul de specialitate întocmeşte un referat, precum şi "Decizia de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024".
Decizia este aprobată de conducătorul organului fiscal și se comunică contribuabilului de către organul fiscal.
Sumele care fac obiectul bonificaţiei nu se restituie, ci se utilizează pentru compensarea cu obligaţiile fiscale ale contribuabilului.

În cazul în care, ulterior emiterii deciziei de acordare a bonificaţiei, se depun declaraţii rectificative pentru impozitul pe profit anual/impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferent anului 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024, după caz, compartimentul de specialitate procedează astfel: 
   a) în situaţia depunerii de către contribuabili a unei declaraţii rectificative cu diminuare de obligaţie fiscală, compartimentul de specialitate verifică evidenţa fiscală şi modifică în mod corespunzător suma acordată iniţial drept bonificaţie, prin diminuarea valorii acesteia şi emiterea "Deciziei de modificare a Deciziei de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024". În acest scop, se adaugă în evidenţa fiscală diferenţa dintre suma acordată iniţial drept bonificaţie şi cea rezultată după verificare; 
   b) în situaţia depunerii de către contribuabili a unei declaraţii rectificative cu suplimentare de obligaţie fiscală, compartimentul de specialitate verifică evidenţa fiscală şi anulează valoarea bonificaţiei acordate iniţial, în cazul în care nu sunt îndeplinite condiţiile de acordare a bonificaţiei . Bonificaţia acordată iniţial se anulează şi în situaţia depunerii unei declaraţii rectificative potrivit căreia nu înregistrează obligaţie fiscală. În acest scop, se emite "Decizia de anulare a Deciziei de acordare a bonificaţiei de 3% din impozitul pe profit anual/impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri şi din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, aferente anului fiscal 2024/anului fiscal modificat care începe în anul 2024", şi se adaugă în evidenţa fiscală valoarea bonificaţiei acordate.

Obligaţiile fiscale care fac obiectul bonificaţiei, pentru care se împlineşte termenul de prescripţie a dreptului de a cere restituirea, potrivit art. 219 din Legea nr. 207/2015, cu modificările şi completările ulterioare, se restituie potrivit art. 168 din acelaşi act normativ, dacă acestea nu au fost compensate cu alte obligaţii bugetare. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...