Contractul de servicii sociale încheiat între furnizorul de servicii sociale şi beneficiar sau, după caz, reprezentantul legal al acestuia (model-cadru), Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 480 din 23 mai
2025. |
1. Părţile contractante
1.1. Furnizorul de servicii
sociale . . . . . . . . . ., denumit în continuare furnizor de servicii sociale,
cu sediul în . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . .
., judeţul/sectorul . . . . . . . . . ., codul de înregistrare fiscală . . . . .
. . . . ., contul nr. . . . . . . . . . . deschis la Trezoreria/Banca . . . . .
. . . . ., Certificatul de acreditare seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . .
. . . ., Licenţă de funcţionare seria . . . . . . . . . ./ . . . . . . . . . .
pentru serviciul social . . . . . . . . . ., cod serviciu social . . . . . . . .
. ., reprezentat de domnul/doamna . . . . . . . . . ., având funcţia de . . . .
. . . . . ., în calitate de . . . . . . . . . .,
şi
1.2. Domnul/Doamna . . . . . . .
. . ., cu domiciliul în . . . . . . . . . ., str. . . . . . . . . . . nr. . . .
. . . . . . ., judeţul/sectorul . . . . . . . . . ., CNP nr. . . . . . . . . .
., contul nr. . . . . . . . . . . deschis la Banca . . . . . . . . . .,
B.I./C.I. seria . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., având cu . . . . .
. . . . . domnul/doamna . . . . . . . . . ., beneficiar de servicii sociale,
denumit în continuare beneficiar,
reprezentat prin domnul/doamna
. . . . . . . . . ., domiciliat/domiciliată în localitatea . . . . . . . . . .,
str. . . . . . . . . . . nr. . . . . . . . . . ., judeţul/sectorul . . . . . . .
. . ., posesor/posesoare al/a B.I./C.I. seria . . . . . . . . . . nr. . . . . .
. . . . ., eliberat/eliberată la data de . . . . . . . . . . de Secţia de
poliţie . . . . . . . . . ., conform . . . . . . . . . . (Se precizează
documentul.) nr. . . . . . . . . . ./data . . . . . . . . . ., care atestă
calitatea de reprezentant legal,
2. având în vedere:
2.1. cererea de acordare a
serviciului social;
2.2. Planul de
intervenţie/Planul individualizat de asistenţă şi îngrijire/Planul de servicii
sociale/Planul individualizat de protecţie/Planul de abilitare-reabilitare a
copilului/Programul individual de reabilitare şi integrare socială nr. . . . . .
. . . . ./data . . . . . . . . . ., denumit în continuare plan de servicii
sociale;
2.3. Dispoziţia
primarului/directorului serviciului public de asistenţă socială pentru
stabilirea dreptului la servicii sociale nr. . . . . . . . . . ./ . . . . . . .
. . .;
2.4. hotărârea comisiei pentru
protecţia copilului sau, după caz, sentinţa judecătorească privind instituirea
unei măsuri de protecţie specială, în condiţiile legii,
convin asupra
următoarelor:
3. Definiţii aplicabile
prezentului contract:
3.1. contractul pentru
furnizarea de servicii sociale - actul juridic încheiat între un furnizor de
servicii sociale şi o persoană beneficiară de servicii sociale sau, după caz,
părinţii sau reprezentantul legal al copilului beneficiar de servicii sociale în
conformitate cu prevederile art. 45 alin. (1) din Legea asistenţei sociale nr.
292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, care exprimă acordul de
voinţă al acestora în vederea acordării de servicii sociale;
3.2. furnizor de servicii
sociale - persoană fizică sau juridică, publică ori privată, acreditată în
vederea acordării de servicii sociale, care deţine licenţă de funcţionare pentru
serviciile sociale care fac obiectul prezentului contract de servicii sociale,
în conformitate cu prevederile Legii nr.
197/2012 privind asigurarea calităţii în domeniul serviciilor sociale, cu
modificările şi completările ulterioare;
3.3. beneficiar de servicii
sociale - persoana aflată în situaţie de risc şi/sau de dificultate socială,
care necesită servicii sociale, conform planului de intervenţie/planului de
servicii sociale, şi care are dreptul la servicii sociale ca măsură de asistenţă
socială; persoanele beneficiare de servicii sociale sunt înregistrate în
Registrul naţional de evidenţă a persoanelor beneficiare de servicii sociale,
parte din sistemul integrat informatic de asistenţă socială, în conformitate cu
prevederile art. 44 alin. (5)
din Legea nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
3.4. servicii sociale -
ansamblul de măsuri şi acţiuni realizate în cadrul serviciului social licenţiat,
prin personalul de specialitate pentru implementarea planului de servicii
sociale în vederea atingerii obiectivelor prevăzute în planul de
intervenţie/planul de servicii sociale, în scopul prevenirii şi depăşirii unor
situaţii de dificultate, vulnerabilitate sau dependenţă, prezervării autonomiei
şi protecţiei persoanei, prevenirii marginalizării şi excluziunii sociale,
promovării incluziunii sociale şi creşterii calităţii vieţii etc., cu
respectarea standardelor minime obligatorii în baza cărora a fost licenţiat
serviciul social;
3.5. plan de servicii sociale -
concept care include documentul întocmit de asistentul social/echipa
interdisciplinară cu acordul şi participarea persoanei beneficiare şi/sau a
reprezentantului legal, după realizarea evaluării complexe; în Legea asistenţei
sociale nr. 292/2011, cu modificările
şi completările ulterioare, este menţionat ca plan de servicii sociale/plan
individualizat de îngrijire şi asistenţă, iar în legile speciale este menţionat
ca plan individualizat de protecţie/plan de abilitare-reabilitare a
copilului/program individual de reabilitare şi integrare socială etc.;
3.6. consimţământul persoanei
beneficiare - acordul exprimat de persoana beneficiară/părintele/reprezentantul
legal şi/sau, după caz, reprezentantul convenţional, conform prevederilor legii,
prin semnarea planului de servicii sociale şi a contractului de servicii sociale
cu privire la acordarea serviciilor sociale descrise în plan, anexă la
contractul pentru furnizarea de servicii sociale;
3.7. forţa majoră - eveniment
mai presus de controlul părţilor, care nu putea fi prevăzut în momentul
încheierii contractului şi care face imposibilă executarea şi, respectiv,
îndeplinirea contractului, definit potrivit prevederilor art. 1.351 din Codul civil.
4. Obiectul contractului
4.1. Obiectul contractului îl
constituie acordarea serviciilor sociale, cod serviciu social . . . . . . . . .
., prevăzute în planul de servicii sociale anexat la prezentul contract.
4.2. Locul de acordare a
serviciului social (conform licenţei de funcţionare) . . . . . . . . . .
4.3. Costul total al serviciului
social este de . . . . . . . . . .lei/lună/zi/oră.
4.4. Contribuţia persoanei
beneficiare, prevăzută în angajamentul de plată, anexă la prezentul contract,
este de . . . . . . . . . . lei/lună/zi/oră.
4.5. Costul prevăzut în
dispoziţia primarului/directorului serviciului public de asistenţă socială
pentru stabilirea dreptului la servicii sociale . . . . . . . . . .
5. Durata contractului
5.1. Durata contractului este de
la data de . . . . . . . . . . până la data de . . . . . . . . . . şi poate fi
prelungită în condiţiile legii.
5.2. Durata contractului poate
fi prelungită sau redusă cu acordul părţilor şi numai după evaluarea
rezultatelor serviciilor acordate beneficiarului de servicii sociale şi, după
caz, revizuirea planului de servicii sociale.
5.3. Durata contractului poate
fi stabilită şi pe perioadă nedeterminată, pentru beneficiarii serviciilor
sociale rezidenţiale, care, potrivit cadrului legal, pot beneficia de serviciile
sociale pe perioadă nedeterminată.
6. Furnizorul de servicii
sociale:
6.1. respectă drepturile şi
libertăţile fundamentale ale beneficiarului în acordarea serviciilor sociale,
rezultate din prezentul contract;
6.2. acordă serviciile sociale
prevăzute în planul de servicii, cu respectarea acestuia şi a standardelor
minime de calitate specifice serviciului;
6.3. depune toate diligenţele
pentru asigurarea continuităţii serviciilor sociale pentru beneficiar, inclusiv
prin aplicarea planului de urgenţă în situaţia închiderii serviciului
social;
6.4. informează beneficiarul cu
privire la:
6.4.1. descrierea serviciilor
sociale oferite şi condiţiile în care acestea sunt acordate, precum şi
activităţile specifice care se desfăşoară în cadrul acestora;
6.4.2. regulamentul de ordine
internă/regulile casei;
6.4.3. procedura de evaluare a
satisfacţiei persoanei beneficiare şi de evaluare a gradului de încredere a
beneficiarilor şi a reprezentanţilor legali ai acestora, după caz, cu privire la
serviciile sociale acordate;
6.4.4. procedura de formulare a
plângerilor şi reclamaţiilor cu privire la serviciile primite;
6.4.5. procedura privind
identificarea, semnalarea şi soluţionarea cazurilor de abuz, neglijare,
exploatare sau orice altă formă de violenţă, inclusiv tratamente inumane sau
degradante;
6.4.6. participarea persoanelor
care au calitatea de student, intern, voluntar în procesul de acordare a
serviciilor sociale;
6.5. reevaluează periodic
situaţia beneficiarului de servicii sociale şi, după caz, completează şi/sau
revizuieşte planul exclusiv în interesul acestuia;
6.6. respectă confidenţialitatea
datelor şi informaţiilor referitoare la beneficiarul de servicii sociale,
conform prevederilor standardelor minime de calitate şi ale Regulamentului (UE)
2016/679 al Parlamentului European şi
al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea
ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera
circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE;
6.7. utilizează contribuţia
beneficiarului, dacă este prevăzută în contractul de servicii sociale, exclusiv
pentru acoperirea cheltuielilor direct legate de acordarea serviciilor sociale
destinate beneficiarului;
6.8. informează serviciul public
de asistenţă în a cărui rază administrativ-teritorială îşi are
domiciliul/reşedinţa sau locuieşte beneficiarul asupra nevoilor identificate şi
serviciilor sociale propuse a fi acordate;
6.9. utilizează date rezultate
din implementarea contractului în scopul întocmirii de statistici, pentru
dezvoltarea serviciilor sociale, cu respectarea legislaţiei privind protecţia
datelor cu caracter personal;
6.10. respectă obligaţiile
privind asigurarea calităţii serviciilor sociale prevăzute în Legea nr. 197/2012 privind asigurarea calităţii
în domeniul serviciilor sociale, cu modificările şi completările ulterioare,
prevederile legilor speciale şi standardelor minime de calitate
aplicabile.
7. Persoana beneficiară de
servicii sociale
7.1. Drepturile persoanei
beneficiare sunt cele prevăzute la art. 361 din Legea asistenţei sociale
nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, în regulamentul de
organizare şi funcţionare al serviciului social, în standardele minime de
calitate aplicabile, prevăzute în carta drepturilor persoanelor beneficiare
aprobată de furnizorul de servicii sociale şi prezentată persoanei beneficiare
odată cu încheierea prezentului contract, în principal:
7.1.1. să i se respecte
drepturile şi libertăţile fundamentale, fără discriminare;
7.1.2. să fie informată asupra
situaţiilor de risc, precum şi asupra drepturilor sociale;
7.1.3. să i se comunice, în
limbaj simplu, informaţii accesibile privind drepturile fundamentale şi măsurile
legale de protecţie, precum şi informaţii privind condiţiile care trebuie
îndeplinite pentru a le obţine;
7.1.4. să participe la procesul
de luare a deciziilor cu privire la furnizarea serviciilor sociale;
7.1.5. să i se asigure păstrarea
confidenţialităţii asupra informaţiilor furnizate şi primite;
7.1.6. să i se asigure
continuitatea serviciilor sociale furnizate, atât timp cât se menţin condiţiile
care au generat situaţia de dificultate;
7.1.7. să fie protejată de lege
atât ea, cât şi bunurile ei, atunci când nu are capacitate de decizie, chiar
dacă este îngrijită în familie sau într-o instituţie;
7.1.8. să i se respecte
demnitatea şi intimitatea;
7.1.9. să participe la luarea
deciziilor privind intervenţia socială, putând alege variante de intervenţii,
dacă acestea există;
7.1.10. să participe la
evaluarea serviciilor sociale primite;
7.1.11. să participe în
organismele de reprezentare ale furnizorilor de servicii sociale.
7.2. Acordul persoanei
beneficiare pentru divulgarea informaţiilor confidenţiale se asumă numai în
formă scrisă.
7.3. Informaţiile confidenţiale
pot fi dezvăluite fără acordul beneficiarilor în următoarele situaţii:
7.3.1. atunci când dispoziţiile
legale o prevăd în mod expres;
7.3.2. când este pusă în pericol
viaţa persoanei beneficiare sau a membrilor unui grup social;
7.3.3. pentru protecţia vieţii,
integrităţii fizice sau a sănătăţii persoanei, în cazul în care aceasta se află
în incapacitate fizică, psihică, senzorială ori juridică de a-şi da
consimţământul.
7.4. Prelucrarea datelor
persoanelor beneficiare de servicii sociale, de către toate entităţile implicate
în toate etapele procesului de acordare a serviciilor sociale, se realizează cu
respectarea prevederilor Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului
din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte
prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor
date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE.
7.5. Obligaţiile persoanei
beneficiare sunt cele prevăzute la art. 362 din Legea asistenţei sociale
nr. 292/2011, cu modificările şi completările ulterioare, şi în standardele
minime de calitate aplicabile serviciului social care face obiectul
contractului, în principal:
7.5.1. să furnizeze informaţii
corecte cu privire la identitate, situaţia familială, socială, medicală şi
economică;
7.5.2. să participe la procesul
de furnizare a serviciilor sociale;
7.5.3. să contribuie, în
conformitate cu legislaţia în vigoare, la plata serviciilor sociale furnizate,
în funcţie de tipul serviciului şi de situaţia ei materială;
7.5.4. să comunice orice
modificare intervenită în legătură cu situaţia ei personală;
7.5.5. să respecte regulamentul
de organizare şi funcţionare al serviciului social şi regulamentul de ordine
internă/regulile casei.
8. Soluţionarea
reclamaţiilor
8.1. Beneficiarul are dreptul de
a formula verbal şi/sau în scris reclamaţii cu privire la acordarea serviciilor
sociale şi activitatea personalului, în conformitate cu procedura privind
sesizările şi reclamaţiile aprobată de furnizorul de servicii sociale şi adusă
la cunoştinţa persoanelor beneficiare.
8.2. Reclamaţiile pot fi
adresate furnizorului de servicii sociale direct sau prin intermediul oricărei
persoane din cadrul echipei de implementare a planului de servicii
sociale.
8.3. Furnizorul de servicii
sociale are obligaţia de a analiza conţinutul reclamaţiilor, consultând atât
beneficiarul de servicii sociale, cât şi specialiştii implicaţi în implementarea
planului de servicii sociale, şi de a formula răspuns în termen de maximum 10
zile de la primirea reclamaţiei.
8.4. Beneficiarul are dreptul de
a semnala orice suspiciune de abuz, neglijare, exploatare, tratament degradant
sau orice altă formă de violenţă conform procedurii specifice prevăzute în
standardul minim de calitate al serviciului social respectiv.
9. Rezilierea contractului
Constituie motiv de reziliere a prezentului contract următoarele:
9.1. refuzul obiectiv al
beneficiarului de servicii sociale de a mai primi serviciile sociale, exprimat
în mod direct sau prin reprezentantul său legal;
9.2. nerespectarea în mod
repetat de către beneficiarul adult de servicii sociale a regulamentului de
ordine internă/regulilor casei.
10. Suspendarea
contractului:
10.1. la solicitarea
beneficiarului adult pe perioada spitalizărilor, pentru urmarea unor tratamente
medicale, recuperare medicală;
10.2. la solicitarea
beneficiarului adult pe perioada vacanţelor/excursiilor/călătoriilor pentru o
perioadă de maximum 15 zile consecutive.
11. Încetarea
contractului:
11.1. la expirarea duratei
contractului;
11.2. prin acordul părţilor
privind încetarea contractului, în situaţia beneficiarului adult;
11.3. când obiectivul planului
de servicii sociale a fost atins;
11.4. în cazul retragerii
licenţei de funcţionare a serviciului social;
11.5. în cazuri de forţă
majoră;
11.6. . . . . . . . . . . (Se
menţionează alte situaţii, în afara celor prevăzute la pct. 11.1-11.4 şi care sunt prevăzute în Procedura
privind încetarea acordării serviciilor, elaborată de furnizorul de servicii
sociale cu respectarea standardelor minime de calitate şi care a fost adusă la
cunoştinţa persoanei beneficiare înainte de semnarea contractului.)
12. Dispoziţii finale
12.1. Părţile contractante au
dreptul, pe durata îndeplinirii prezentului contract, de a conveni modificarea
clauzelor acestuia prin act adiţional numai în cazul apariţiei unor circumstanţe
care lezează interesele legitime ale acestora şi care nu au putut fi prevăzute
la data încheierii prezentului contract.
12.2. Prevederile prezentului
contract se completează cu prevederile legislaţiei în vigoare în
domeniu.
12.3. Prezentul contract va fi
interpretat conform legilor din România.
12.4. Furnizorul de servicii
sociale realizează monitorizarea şi evaluarea serviciilor sociale acordate, în
conformitate cu obligaţiile prevăzute la art. 261 alin. (1) lit. g) -i), alin. (2) şi (3) din Legea nr. 197/2012, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi în conformitate cu prevederile legilor
speciale şi ale standardelor minime de calitate aplicabile.
12.5. Măsurile de implementare a
planului de servicii sociale se comunică serviciului public de asistenţă
socială, în conformitate cu prevederile art. 45 alin. (3) din Legea asistenţei sociale nr.
292/2011, cu modificările şi completările ulterioare.
13. Documentele anexe ale
contractului:
13.1. planul de servicii
sociale;
13.2. angajament de plată, după
caz;
13.3. documentul cu privire la
informarea persoanei beneficiare cu privire la regulamentul intern, procedurile
operaţionale etc.
14. Arhivare şi
comunicare
14.1. Un exemplar al
contractului este păstrat în dosarul de caz.
14.2. Prezentul contract de
furnizare a serviciilor sociale a fost încheiat la sediul serviciului
social/domiciliul/reşedinţa persoanei beneficiare de servicii sociale în două
exemplare, câte unul pentru fiecare parte contractantă.
14.3. Datele privind încheierea
contractului se înregistrează în Registrul naţional unic al beneficiarilor de
servicii sociale, prin grija furnizorului de servicii sociale, în termen de 24
de ore de la data încheierii acestuia.
Furnizorul de servicii
sociale Numele şi prenumele Data/semnătura |
Beneficiarul de servicii sociale/
Reprezentantul legal Numele şi prenumele Data/semnătura |
Comentarii