Treceți la conținutul principal

Convocarea adunarii generale a actionarilor (7). Data si ora convocarii

Publicat initial in cotidianul electronic avocatnet

Desi art. 117 alin. 5 din Legea nr. 31/1990 privind societatile comerciale (LSC) se refera doar la obligatia de a indica in convocare data pentru care este convocata sedinta adunarii generale a actionarilor, din art. 129 alin.1 reiese ca este obligatoriu a fi indicata si ora.
Convocarea poate contine, pe langa data si ora la care este convocata sedinta adunarii generale a actionarilor, si data si ora pentru care este convocata a doua oara sedinta adunarii generale, daca la prima zi a convocarii sedinta nu s-a putut tine. Trebuie respectata regula conform careia pentru aceasta a doua zi a convocarii trebuie stabilita o data ulterioara zilei stabilite prin convocator ca prima zi a convocarii, niciodata aceasta sedinta „de rezerva” neputand fi convocata la aceeasi data ca si pentru adunarea initiala.Pe de alta parte, trebuie subliniat ca stabilirea acestei a doua zi a convocarii pentru situatia in care sedinta adunarii generale a actionarilor nu s-ar putea tine la data stabilita, nu este obligatorie sa se faca prin convocator. Daca acest lucru nu s-a facut, si la data stabilita se constata ca sedinta adunarii generale nu se poate desfasura (motivul cel mai frecvent fiind lipsa cvorumului), aceasta a doua zi a convocarii poate fi stabilita printr-un convocator separat.In stabilirea datei pentru care este convocata adunarea generala a actionarilor, trebuie tinut seama ca, din momentul in care s-a luat decizia convocarii adunarii generale, pentru ca aceasta sa produca efecte juridice valabile pentru toti actionarii, convocarea trebuie sa indeplineasca anumite formalitati de publicitate, in sensul asigurarii comunicarii convocarii catre actionari.De regula, potrivit art. 117 alin. 3 din LSC, convocarea trebuie publicata in Monitorul Oficial partea a IV-a si un ziar de circulatie in localitatea in care are sediul societatea. Fata de necesitatea publicarii, este imperativ a se respecta termenul de 30 de zile prevazut de art. 117 alin. 2 din LSC. Este vorba despre obligatia de a fi realizata publicarea in Monitorul Oficial, partea a IV-a , cu 30 de zile inainte de data pentru care este prevazut a se tine adunarea.Termenul de zile se calculeaza raportat la data publicarii in Monitorul Oficial, partea a IV-a. Desi exista obligatia de a publica convocatorul si intr-o publicatie de circulatie la sediul societatii (117 alin.3 LSC) nu exista si o obligatie ca de la data publicarii in acel ziar si pana la data pentru care este prevazut a se desfasura adunarea generala sa fie un interval de timp de cel putin 30 de zile.Observand posibilitatea indicarii in convocator a unei a doua zi a convocarii, pentru situatia in care adunarea generala a actionarilor nu s-ar putea tine la data initiala, se poate pune intrebarea: De la ce data trebuie calculat termenul de 30 de zile? Intotdeauna, termenul de 30 de zile trebuie socotit de la prima zi a convocarii, niciodata de la a doua zi a convocarii (data convocarii de rezerva) .Daca convocatorul este publicat cu scopul exclusiv de a se convoca adunarea generala pentru a doua zi a convocarii (este vorba de ipoteza in care adunarea generala a actionarilor nu s-a putut desfasura la data la care a fost convocata, iar prin convocatorul initial nu s-a stabilit o data pentru a doua zi a convocarii ), termenul de 30 de zile este redus la un termen de 8 zile.Daca formalitatea de publicitate a convocarii se poate realiza prin scrisoare recomandata sau scrisoare electronica, acelasi termen de cel putin 30 de zile trebuie respectat, data de plecare a curgerii acestui termen fiind data expeditiei scrisorii. In ceea ce priveste celelalte mentiuni privind problema celei de a doua zi a convocarii sedintei sunt, de asemenea, aplicabile, prin asemanare.In unele situatii, insa, nu mai avem un termen minim, ci un termen maxim pana la care se poate face convocarea.Asa este cazul convocarii adunarii generale la initiativa actionarilor care detin cel putin 5% din capitalul social al societatii. In acest caz, data desfasurarii adunarii generale trebuie fixata intr-un termen de maxim 60 de zile de la data la care societatea receptioneaza cererea de convocare a adunarii generale din partea actionarilor. In caz de nerespectare a acestui termen, actionarii respectivi au dreptul sa se adreseze instantei de judecata pentru convocarea adunarii generale.Data si ora adunarii sunt elemente esentiale ale convocarii, fara de care actionarii se afla in imposibilitate de a exercita drepturile corespunzatoare calitatii de actionar, cu referire speciala la dreptul de vot. Lipsa acestor elemente din convocator va conduce la nulitatea absoluta a hotararilor adoptate.Pe de alta parte, odata precizate in convocator, data si ora sunt obligatorii. Nerespectarea lor, anume desfasurarea sedintei adunarii generale a actionarilor la o alta data sau ora decat cele indicate atrag nulitatea absoluta a hotararilor adoptate.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

V-ati dat datele medicale în timpul pandemiei? Guvernul le va păstra pentru toată durata vieții

Photo by Daniel Schludi on Unsplash  Guvernul României a emis Ordonanța nr.7/2025 pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii. care printre altele la art. V vine cu o reglementare care își bate joc de tot ce înseamnă protecția datelor personale.  Și anume: „În vederea raportării şi supravegherii evoluţiei bolilor transmisibile, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale dezvoltă o nouă aplicaţie care va prelua toate datele înregistrate în aplicaţia informatică «Corona-forms».. .” Mai țineți minte că atunci când v-ați vaccinat sau vă făceați analize privind SARS-COVID semnați niște documente în care toată lumea se jura că datele dumneavoastră personale vor fi prelucrate numai în scopurile legate de combaterea pandemiei? Ei, uite că onorat guvernul s-a răzgândit și va prelua aceste date într-o altă aplicație, deși nu i-ați dat nicidecum acordul să facă asta, și nici ...

ANRE și GDPR, sau baba și ...

Photo by Claudio Schwarz on Unsplash Ordinul nr. 26/2025 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 6/2025 ne demonstrează modul „după ureche” de aplicare al  GDPR la nivelul autorităților publice.  Onorabila Autoritate, care se poate mândri cu performanța de a reglementa piața cu unele dintre cele mai mari prețuri la energie din Uniunea Europeană, dovedește că nici la GDPR nu se prea pricepe.  Prin Ordinul mai sus citat, Autoritatea publică un model de formular de consimțământ pentru prelucrarea datelor personale, care ar trebui semnat de asociații și/sau administratorii unor entități reglementate de acea autoritate. Dar, în mod evident, această prelucrare a datelor personale este una care se realizează în temeiul unei obligații legale, pentru că așa cer normele ANRE, să fie prelucrate ...