METODOLOGIE privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental
Monitorul Oficial, Partea I 710 07/10/2011 Decizie nr. 266 din 04/10/2011 - Emitent: Oficiul Român pentru drepturile de autor Intrare in vigoare: 07/10/2011 privind publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Hotărârii arbitrale din data de 30 septembrie 2011, având drept obiect stabilirea formei finale a Metodologiei privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental
METODOLOGIE
privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental
privind remuneraţiile cuvenite titularilor de drepturi patrimoniale de autor de opere muzicale pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental
1. Utilizatorii de opere muzicale în scop ambiental au obligaţia ca, înaintea oricărei utilizări de opere muzicale, să obţină din partea UCMR - ADA autorizaţia licenţă neexclusivă pentru utilizarea operelor muzicale şi să plătească remuneraţii potrivit tabelului din prezenta metodologie, indiferent de durata efectivă a utilizării.
2. În sensul prezentei metodologii, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
a) comunicare publică a operelor muzicale în scop ambiental - comunicarea uneia sau mai multor opere muzicale făcută într-un loc deschis publicului ori în orice loc în care se adună sau are acces, concomitent ori succesiv, un număr de persoane care depăşeşte cercul normal al unei familii şi al cunoştinţelor acesteia, indiferent de modalitatea realizării comunicării şi de mijloacele tehnice folosite, cu scopul de a crea ambianţa pentru desfăşurarea oricărei alte activităţi ce nu necesită în mod indispensabil utilizarea operelor muzicale;
b) utilizator de opere muzicale în scop ambiental - orice persoană juridică sau fizică autorizată, care deţine ori foloseşte cu orice titlu (de proprietate, administrare, concesiune, închiriere, subînchiriere, împrumut etc.) spaţii, închise ori deschise, în care sunt instalate sau deţinute aparate şi orice alte mijloace tehnice ori electronice cum ar fi: televizoare, receptoare radio, casetofoane, combine muzicale, echipament informatic, CD-player, instalaţii de amplificare şi orice alte aparate ce permit recepţia, redarea sau difuzarea sunetelor sau imaginilor însoţite de sunet.
3. În situaţia închirierii, subînchirierii sau a oricărui alt mod de transmitere a folosinţei parţiale a unui spaţiu în care are loc comunicarea publică a operelor muzicale, deţinătorii, cu orice titlu, persoane juridice ori fizice ce utilizează acele părţi din spaţiu vor plăti, potrivit spaţiului utilizat, remuneraţii în conformitate cu prezenta metodologie.
4. Plata remuneraţiilor datorate de utilizatori se efectuează lunar. Termenul-limită de plată este data de 15 a lunii pentru care se face plata. La remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie se adaugă cota legală de TVA.
5. Pentru întârzieri la plată utilizatorii datorează penalităţi de 0,5%/zi de întârziere.
6. Pentru perioada pentru care utilizatorul nu a încheiat autorizaţie licenţă neexclusivă cu UCMR-ADA, acesta are obligaţia de a plăti UCMR-ADA o sumă egală cu triplul remuneraţiilor ce ar fi fost legal datorate dacă ar fi încheiat autorizaţia licenţă neexclusivă.
7. Organismele de gestiune colectivă pot monitoriza, prin reprezentanţi împuterniciţi în acest sens, utilizarea operelor muzicale în scop ambiental, accesul acestora fiind asigurat în mod liber în orice spaţiu de utilizare a muzicii în scop ambiental. Reprezentanţii organismelor de gestiune colectivă pot utiliza echipamente de înregistrare audio şi/sau video portabile în spaţiile în care sunt utilizate operele muzicale, înregistrările astfel efectuate făcând dovada deplină a utilizării operelor muzicale în scop ambiental.
8. Utilizatorii menţionaţi la pct. 1 din tabel au obligaţia de a comunica UCMR - ADA certificatele de clasificare a unităţilor de cazare deţinute.
9. Utilizatorii au obligaţia de a comunica UCMR - ADA, în termen de 10 zile de la solicitare, copii ale planurilor cadastrale ale spatiilor pe care le deţin cu orice titlu sau, în absenţa acestora, copii ale actelor prin care au dobândit proprietatea ori folosinţa spaţiilor (contract de vânzare-cumpărare, donaţie, contract de închiriere, comodat etc.) şi de a comunica orice alte documente şi/sau informaţii solicitate în baza art. 130 lit. h) din Legea nr. 8/1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe, cu modificările şi completările ulterioare.
10. În cazul în care un utilizator urmează să înceteze utilizarea operelor muzicale, acesta este obligat să transmită la sediul central al organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, înainte de data încetării utilizării operelor muzicale, o notificare scrisă cuprinzând: denumirea şi sediul utilizatorului, numărul şi data autorizaţiei încheiate cu organismul de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, adresa completă a locaţiei unde încetează utilizarea şi data la care va înceta utilizarea. În absenţa unei astfel de notificări scrise, comunicate către sediul central al organismului de gestiune colectivă a drepturilor de autor de opere muzicale, utilizatorul datorează în continuare remuneraţiile prevăzute de prezenta metodologie, conform autorizaţiei licenţă neexclusivă, fără a putea invoca o eventuală încetare a utilizării operelor muzicale.
11. Remuneraţiile forfetare se pot modifica anual, potrivit art. 1314 din Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare, pe baza indicelui de inflaţie stabilit la nivel naţional. Aceste modificări se depun la Oficiul Român pentru Drepturile de Autor, urmând a fi publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I, pe cheltuiala organismului de gestiune colectivă, prin decizie a directorului general al Oficiului Român pentru Drepturile de Autor, emisă în 5 zile de la data depunerii, şi intră în vigoare de la data de 1 a lunii următoare celei în care au fost publicate.
12. Pentru alte modalităţi de utilizare pentru care remuneraţiile nu sunt cuprinse în tabele, organismul de gestiune colectivă poate încheia prin negociere autorizaţii licenţă neexclusivă cu utilizatorii.
13. În situaţia în care un utilizator deţine sau foloseşte mai multe spaţii, remuneraţia se datorează distinct pentru fiecare spaţiu în parte.
14. Prezenta metodologie intră în vigoare la data publicării acesteia în Monitorul Oficial al României, Partea I, şi se aplică tuturor utilizatorilor de opere muzicale în scop ambiental.
TABEL Remuneraţii datorate pentru comunicarea publică a operelor muzicale în scop ambiental*)
1. Unităţi de cazare | Structuri de primire turistice cu funcţiuni de cazare | Clasificare - stele/margarete - | Remuneraţie/cameră/lună | |||
1.A | Hoteluri, hoteluri apartament, moteluri, hosteluri, vile turistice, bungalow-uri, cabane turistice, sate de vacanţă, campinguri, popasuri turistice, căsuţe tip camping, apartamente sau camere de închiriat, structuri de primire cu funcţiuni de cazare pe pontoane plutitoare, nave fluviale şi maritime, pensiuni turistice şi pensiuni agroturistice | a. | până la 2 stele/margarete | 2 lei | ||
b. | 3 stele/margarete | 3 lei | ||||
c. | 4 stele/margarete | 4 lei | ||||
d. | 5 stele/margarete | 5 lei | ||||
2. Unităţi de alimentaţie publică din oraşe şi staţiuni turistice**) | 2.A | Restaurante, terase, baruri, birturi, berării, fast-food, pizzerii etc. | a. | până la 50 | 60 lei | |
b. | 51-100 | 130 lei | ||||
c. | 101-200 | 180 lei | ||||
d. | 201-300 | 250 lei | ||||
e. | 301-400 | 300 lei | ||||
f. | 401-500 | 350 lei | ||||
g. | Peste 500 | 350 lei plus 50 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
2.B | Restaurante, terase, baruri, birturi, berării, fast-food, pizzerii etc. în care comunicarea publică a operelor muzicale se face prin prestaţii ale artiştilor interpreţi sau formaţii de artişti | a. | Până la 50 | 80 lei | ||
b. | 51-100 | 180 lei | ||||
c. | 101-200 | 250 lei | ||||
d. | 201-300 | 320 lei | ||||
e. | 301-400 | 380 lei | ||||
f. | 401-500 | 440 lei | ||||
g. | Peste 500 | 440 lei plus 60 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
2.C | Săli de nunţi, petreceri, baluri şi alte evenimente deţinute cu orice titlu | 300 lei/eveniment | ||||
3. Unităţi de alimentaţie publică din comune şi sate**) | 3.A | Restaurante, terase, baruri, birturi, berarii, fast-food, pizzerii etc. | a. | până la 100 | 60 lei | |
b. | 101-200 | 150 lei | ||||
c. | 201-300 | 200 lei | ||||
d. | 301-400 | 250 lei | ||||
e. | Peste 400 | 250 lei plus 30 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
3.B | Săli de nunţi, petreceri, baluri şi alte evenimente deţinute cu orice titlu | 100 lei/eveniment | ||||
Tipul unităţii | Suprafaţa (m2) | Remuneraţie/lună | ||||
4. Unităţi comerciale sau de prestări cu activitate continuă**), ***) | 4.A | Magazine de orice tip, mall, supermarket, hipermarket, galerii comerciale etc. | a. | până la 100 | 70 lei | |
b. | 101-200 | 90 lei | ||||
c. | 201-300 | 120 lei | ||||
d. | 301-400 | 150 lei | ||||
e. | 401-500 | 170 lei | ||||
f. | 501-600 | 200 lei | ||||
g. | 601-700 | 230 lei | ||||
h. | 701-800 | 260 lei | ||||
i. | 801-900 | 280 lei | ||||
j. | 901-1.000 | 300 lei | ||||
k. | 1.001-2.000 | 600 lei | ||||
l. | 2.001-3.000 | 900 lei | ||||
m. | 3.001-4.000 | 1.200 lei | ||||
n. | 4.001-5.000 | 1.500 lei | ||||
o. | 5.001-6.000 | 1.800 lei | ||||
p. | Peste 6.000 | 1.800 lei la care se adaugă 200 lei pentru fiecare tranşă de până la 1.000 m2ce depăşeşte suprafaţa de bază de 6.000 m2 | ||||
5. Unităţi comerciale sau de prestări cu activitate continuă cu suprafeţe mai mici de 200 m2 situate în comune şi sate**), ***) | 5.A | Magazine de orice tip cu suprafaţa mai mică de 200 m2 | a. | până la 50 | 35 lei | |
b. | 51-100 | 50 lei | ||||
c. | 101-200 | 70 lei | ||||
6. Agrement, centre medicale, birouri | 6.A | Săli de jocuri de noroc | a. | Până la 50 | 200 lei | |
b. | 51-100 | 300 lei | ||||
c. | 101-200 | 400 lei | ||||
d. | 201-300 | 500 lei | ||||
e. | 301-400 | 600 lei | ||||
f. | Peste 400 | 600 lei plus 100 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
6.B | Cazinouri | a. | Până la 200 | 1.000 lei | ||
b. | Peste 200 | 1.700 lei | ||||
6.C | Săli de internet | a. | Până la 50 | 50 lei | ||
b. | Intre 51 şi 100 | 70 lei | ||||
c. | Peste 100 | 70 lei plus 50 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
6.D | Săli de biliard, bowling, popice, tenis de masă etc. | a. | Până la 100 | 70 lei | ||
b. | 101-200 | 100 lei | ||||
c. | 201-300 | 150 lei | ||||
d. | Peste 300 | 150 lei plus 50 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
6.E | Patinoare şi piscine | a. | Până la 200 | 50 lei | ||
b. | Peste 200 | 100 lei | ||||
6.F | Parcuri de distracţie, orăşele şi sate de vacanţă | a. | Până la 100 | 50 lei | ||
b. | 101-200 | 80 lei | ||||
c. | 201-500 | 150 lei | ||||
d. | Peste 500 | 150 lei plus 70 lei pentru fiecare tranşă de până la 200 m2/suplimentară | ||||
6.G | Şcoli de dans | a. | până la 100 | 100 lei | ||
b. | 101-200 | 150 lei | ||||
c. | Peste 200 | 150 lei plus 70 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
6.H | Săli de gimnastică aerobică, fitness, culturism şi alte asemenea | a. | Până la 200 | 100 lei | ||
b. | Între 201 şi 400 | 150 lei | ||||
c. | Peste 400 | 150 lei plus 40 lei pentru fiecare tranşă de până la 100 m2/suplimentară | ||||
6.I | Locuri de joacă pentru copii | a. | Până la 50 | 20 lei | ||
b. | 51-100 | 30 lei | ||||
c. | 101-300 | 40 lei | ||||
d. | 301-400 | 50 lei | ||||
e. | 401-500 | 60 lei | ||||
f. | Peste 500 | 60 lei plus 15 lei pentru fiecare tranşă de până la 200 m2/suplimentară | ||||
6.J | Muzee | 50 lei | ||||
6.K | Birouri sau centre administrative | 25 lei | ||||
6.L | Centre sau cabinete medicale ori de tratament | 50 lei | ||||
7. Evenimente ocazionale | Tipul evenimentului | Remuneraţie/eveniment | ||||
7.A | Petreceri organizate cu ocazia unor colocvii, simpozioane, congrese, vernisaje, lansări de carte sau discuri, reuniuni profesionale şi alte asemenea | 150 lei | ||||
7.B | Petreceri organizate de persoane juridice pentru salariaţi în alte spaţii decât cele prevăzute la pct. 2.C şi 3.B | 50 lei | ||||
7.C | Nunţi, botezuri în alte spaţii decât cele de la pct. 2.C şi 3.B | 60 lei | ||||
7.D | Parade de modă, concursuri de frumuseţe | 400 lei | ||||
8. Târguri şi expoziţii | Tipul unităţii | Suprafaţa (m2) | Remuneraţie/zi | |||
8.A | Târguri sau expoziţii în spaţii acoperite | a. | Până la 200 | 100 lei | ||
b. | 201-500 | 200 lei | ||||
c. | 501-1.500 | 400 lei | ||||
d. | 1.501-2.500 | 700 lei | ||||
e. | 2.501-3.500 | 1.000 lei | ||||
f. | 3.501-4.500 | 1.500 lei | ||||
g. | Peste 4.500 | 1.500 lei plus 500 lei pentru fiecare tranşă de până la 1.000 m2/suplimentară | ||||
8.B | Târguri sau expoziţii în spaţii descoperite | a. | Până la 500 | 70 lei | ||
b. | 501-1.000 | 130 lei | ||||
c. | 1.001-2.000 | 200 lei | ||||
d. | 2.001-3.500 | 300 lei | ||||
e. | Peste 3.500 | 300 lei plus 70 lei pentru fiecare tranşă de până la 1.000 m2/suplimentară | ||||
8.C | Târguri mobile (cort) | a. | Până la 200 | 30 lei | ||
b. | 201-400 | 50 lei | ||||
c. | Peste 400 | 50 lei plus 30 lei pentru fiecare tranşă de până la 200 m2/suplimentară | ||||
8.D | Târguri, iarmaroace sau talciocuri în aer liber | a. | Până la 200 | 20 lei | ||
b. | Între 201 şi 500 | 40 lei | ||||
c. | Peste 500 | 40 lei plus 30 lei pentru fiecare tranşă de până la 500 m2/suplimentară | ||||
8.E | Expoziţii de artă, ştiinţă, carte şi alte asemenea | a. | Până la 200 | 30 lei | ||
b. | Peste 200 | 50 lei | ||||
9. Standuri mobile cu activitate permanentă | Tipul standului | Remuneraţie/lună/stand sau magazin mobil | ||||
9.A | Magazine (standuri) mobile | 20 lei | ||||
9.B | Standuri în pieţe, târguri sau alte locuri publice | 15 lei | ||||
10. Transporturi terestre sau maritime de pasageri | Mijloc de transport | Remuneraţie/mijloc de transport/lună | ||||
10.A | Autobuze, troleibuze, tramvaie | 25 lei | ||||
10.B | Microbuze | 30 lei | ||||
10.C | Taxiuri | 15 lei | ||||
10.D | Autocare de transport intern şi internaţional | 60 lei | ||||
10.E | Vehicule de agrement (trenuleţe, remorci, platforme, atelaje) | 80 lei | ||||
10.F | Autoturisme închiriate (rent a car) | 50 lei | ||||
10.G | Trenuri de pasageri cu trafic intern | 100 lei | ||||
10.H | Vagoane-restaurant sau bar | 100 lei | ||||
10.I | Ambarcaţiuni de agrement pe lacuri/râuri | 60 lei | ||||
10.J | Ambarcaţiuni de agrement fluviale şi maritime | 100 lei | ||||
10.K | Ambarcaţiuni de transport pasageri | 60 lei | ||||
10.L | Telegondole, telecabine etc. | 20 lei | ||||
10.M | Ascensoare | 10 lei | ||||
11. Transporturi aeriene de pasageri****) | Mijloc de transport | Remuneraţie/ lună/aeronavă | ||||
11.A | Aeronave de orice tip | 200 lei | ||||
12. Spaţii de aşteptare | Spaţii de aşteptare situate în: | Remuneraţie/spaţiu de aşteptare/lună | ||||
12.A | Aeroporturi cu trafic internaţional | 200 lei | ||||
12.B | Aeroporturi cu trafic intern | 100 lei | ||||
12.C | Gări | 60 lei | ||||
12.D | Autogări | 50 lei | ||||
12.E | Staţii de metrou, tramvai sau troleibuz | 20 lei | ||||
13. Parcări | 1S.A | a. | Până la 500 | 50 lei | ||
1S.B | b. | 501-1.000 | 100 lei | |||
1S.C | 101-200 de locuri | c. | 1.001-2.000 | 130 lei | ||
1S.D | 201-450 de locuri | d. | 2.001-3.000 | 160 lei | ||
1S.E | 451-500 de locuri | e. | 3.001-5.000 | 200 lei | ||
1S.F | Peste 500 de locuri | f. | Peste 5.000 | 200 lei plus 50 lei pentru fiecare tranşă de până la 1.000 m2/suplimentară | ||
14. Parcuri, pieţe, piaţete, intersecţii, plaje, ştranduri, pârtii pentru schi | Tipul utilizării | Remuneraţie/difuzor/lună | ||||
14.A | Comunicarea publică a operelor muzicale prin difuzoare sau prin orologii (fără interpreţi), instalate în parcuri, grădini, pieţe, piaţete, intersecţii, plaje, ştranduri, pârtii (nu include şi remuneraţia pentru manifestări artistice) | 50 lei | ||||
15. Call center | Tipul utilizării | Remuneraţie/lună/linie telefonică | ||||
15.A | Call center - apel în aşteptare | 300 lei | ||||
16. Stadioane şi săli de sport | Modul de utilizare | Remuneraţie/eveniment | ||||
16.A | Muzică ambientală (fără interpreţi) în timpul evenimentelor sportive desfăşurate pe stadioane | 200 lei | ||||
16.B | Muzică ambientală (fără interpreţi) în timpul evenimentelor sportive în săli de sport | 100 lei |
**) La determinarea remuneraţiei datorate de utilizatori în funcţie de suprafaţă vor fi luate în considerare toate spaţiile, inclusiv ringurile de dans (bar, terasă, club etc.). Dacă acelaşi spaţiu este utilizat pentru mai multe activităţi, remuneraţiile reprezentând drepturile patrimoniale ale autorilor de opere muzicale se vor plăti pentru fiecare activitate, respectiv pentru fiecare spaţiu dotat cu casă de marcat şi/sau vânzător.
***) Se consideră utilizare pentru proba tehnică de suporturi sau aparate utilizarea operelor muzicale în prezenţa clientului care a solicitat o astfel de testare, prin intermediul unui aparat audio oferit spre vânzare şi supus testării la standuri special amenajate. Nu reprezintă probă tehnică, ci utilizare în scop ambiental a operelor muzicale menţinerea în stare de funcţionare a unuia sau mai multor aparate în incinta unităţii comerciale ori în afara acesteia.
****) La transportul de pasageri aerian remuneraţiile forfetare sunt aplicabile pentru fiecare cursă. Se consideră utilizator în cadrul activităţii de taxi prestatorul de servicii (compania) sub a cărui marcă sau denumire se exercită activitatea, pentru toate autoturismele care sunt inscripţionate cu marca ori denumirea sa, inclusiv în cazul unor colaborări cu persoane fizice autorizate sau alte terţe persoane.
Comentarii