Achiziţii publice
Instrucţiunea
nr. 1/2015 emisă în aplicarea prevederilor art. 186 şi 190 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, Autoritatea Naţională pentru Reglementarea şi
Monitorizarea Achiziţiilor Publice – ANRMAP, În vigoare de la 04.09.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 675 din 04.09.2015
Art. 1.
(1) Autoritatea
contractantă are dreptul de a solicita ca operatorul economic care participă la
procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică să facă dovada
situaţiei sale economice şi financiare, precum şi a capacităţii tehnice şi/sau
profesionale.
(2) În
scopul demonstrării acestor capacităţi, ofertantul/candidatul poate fi
susţinut, în vederea îndeplinirii contractului, şi de o altă persoană denumită
terţ susţinător, indiferent de natura relaţiilor juridice existente între
ofertant/candidat şi persoana respectivă.
(3) Într-o
situaţie de fapt, capacităţile financiare/tehnice ale unui ofertant/candidat,
aşa cum sunt acestea prevăzute la art. 185 şi 188 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006privind atribuirea contractelor de achiziţie
publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a contractelor de
concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare,
presupun interacţiunea cu entităţi ce au calitatea de terţă parte, deoarece
asigură accesul respectivului ofertant/candidat la elemente cum ar fi resurse
financiare/tehnice, fără a fi în vreo relaţie cu autoritatea contractantă ce a
impus cerinţele de calificare în cauză, în cadrul procedurii de atribuire a
unui contract de achiziţie publică.
Exemplu:
Atunci când se impune o
cerinţă de calificare referitoare la demonstrarea posibilităţii de acces la
resurse financiare necesare derulării contractului pe perioada de timp cuprinsă
între începerea execuţiei şi decontarea de către autoritatea contractantă a
primelor activităţi realizate în cadrul respectivului contract,
ofertantul/candidatul:
- poate
avea lichidităţi pe care se angajează că le va utiliza pe parcursul
implementării contractului; sau
- poate
apela la o instituţie de creditare în vederea obţinerii unei facilităţi de
finanţare (linie de credit sau alt instrument de finanţare); sau
- poate
obţine, în condiţiile prevăzute de lege, un împrumut de la un alt operator
economic (cu care poate avea sau nu vreo legătură prin participaţiile la
capitalul social).
Alte situaţii sunt posibile,
cum ar fi acordurile pentru profit şi transferurile de pierderi în cadrul
grupurilor corporative.
În mod similar, atunci când
se impun cerinţe referitoare la accesul la echipamente, utilaje, instalaţii,
laboratoare de analiză şi încercări în construcţii etc., acestea pot fi: fie în
proprietatea ofertantului/candidatului, fie a altor firme/entităţi care le pun
la dispoziţia acestuia în baza unor contracte de închiriere/leasing sau a altor
forme de colaborare între ofertant/candidat şi respectivele firme.
(4) Cazurile
particulare sunt reprezentate de cele care privesc cerinţele de calificare
referitoare la elemente ce descriu situaţia de fapt a unui ofertant/candidat,
respectiv cifra de afaceri şi experienţa similară reflectată prin prezentarea
unor liste de produse/servicii/lucrări furnizate/prestate/executate într-o
perioadă anterioară, fiind legate "intuitu personae" de acesta.
Jurisprudenţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene recunoaşte însă
posibilitatea ca şi pentru acestea să fie invocată susţinerea acordată de unul
sau mai mulţi terţi, atunci când se probează îndeplinirea unor cerinţe de calificare
ce au fost stabilite de autoritatea contractantă în relaţie cu aceste elemente.
Art. 2.
(1) În
cazul în care ofertantul/candidatul îşi demonstrează situaţia economică şi
financiară, respectiv capacitatea tehnică şi/sau profesională invocând suportul
unui/unor terţ/terţi susţinător(i), atunci acesta are obligaţia de a dovedi
susţinerea de care beneficiază, de regulă, prin prezentarea unui angajament
ferm al persoanei respective, prin care se confirmă faptul că aceasta va pune
la dispoziţia ofertantului/candidatului resursele invocate.
(2) Autoritatea
contractantă are obligaţia de a lua în considerare această susţinere, ca probă
a îndeplinirii cerinţelor minime impuse în cadrul documentaţiei de atribuire,
cu condiţia ca ofertantul/candidatul să poată demonstra că dispune efectiv de
resursele entităţilor ce acordă susţinerea, necesare pentru realizarea
contractului.
Art. 3.
(1) În
cazul în care susţinerea terţului se referă la asigurarea unor resurse care pot
fi puse efectiv la dispoziţia ofertantului/candidatului, respectiv resurse
financiare, materiale, umane, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat
trebuie să prevadă care sunt resursele respective şi să specifice faptul că
disponibilizarea acestora se va realiza necondiţionat, în funcţie de necesităţile
care apar pe parcursul îndeplinirii contractului în cauză.
Exemplu:
În cazul în care se susţine
îndeplinirea cerinţei de calificare referitoare la demonstrarea posibilităţii
de acces la resurse financiare necesare derulării contractului pe perioada de
timp cuprinsă între începerea execuţiei şi decontarea de către autoritatea
contractantă a primelor activităţi realizate în cadrul respectivului contract,
iar ofertantul/candidatul invocă susţinerea acordată de un alt operator
economic, ce nu are în obiectul de activitate oferirea de servicii de
creditare, trebuie să se arate, în primul rând, că terţul susţinător dispune de
respectivele resurse, prezentându-se dovezi concludente în acest sens, iar în
al doilea rând că transferul acestora de la terţ către respectivul
ofertant/candidat se va face cu respectarea prevederilor legale din domeniul
financiar-bancar şi contabil. În raport cu această ultimă cerinţă, o dovadă
concludentă ar fi faptul că ofertantul/candidatul şi terţul susţinător sunt
întreprinderi afiliate sau fac parte din acelaşi grup de firme.
NOTĂ:
În situaţia în care cerinţa
de calificare menţionată în exemplul din paragraful precedent este îndeplinită
prin prezentarea dovezii privind accesul la o linie de credit, documentul emis
de bancă în acest sens precizând că valoarea neconsumată din respectivul
instrument de creditare este acoperitoare nu este necesar ca
ofertantul/candidatul să nominalizeze banca în cauză ca terţ susţinător.
Această abordare se va urma
şi în alte situaţii ce pot fi considerate similare, cum ar fi cele în care,
pentru îndeplinirea cerinţei de calificare referitoare la demonstrarea
posibilităţii de acces la anumite echipamente specifice, se prezintă dovada
achiziţionării acestora în sistem de leasing, fiind suficient să fie prezentată
această dovadă, fără a fi necesar ca ofertantul/candidatul să nominalizeze
societatea de leasing în cauză ca terţ susţinător.
(2) În
cazul în care susţinerea terţului vizează experienţa similară reflectată prin
prezentarea unor liste de produse/servicii/lucrări furnizate/prestate/executate
într-o perioadă anterioară sau îndeplinirea unui nivel minim al cifrei de
afaceri în domeniul de activitate aferent obiectului contractului de achiziţie
publică, angajamentul ferm prezentat de ofertant/candidat trebuie să garanteze
autorităţii contractante îndeplinirea obligaţiilor asumate prin acesta, în
situaţia în care contractantul întâmpină dificultăţi pe parcursul derulării
contractului.
(3) Pentru
aceasta, terţul care asigură susţinerea va depune documente din care să rezulte
propria experienţă similară şi/sau cifră de afaceri, corespunzător cerinţelor
de calificare formulate prin documentaţia de atribuire, iar în cazul
experienţei similare va trebui să arate într-un mod concludent că va putea să
îşi mobilizeze resursele/utilajele/personalul astfel încât să intervină
eficient, într-un timp rezonabil, în cazul în care situaţia necesită acest
lucru, indiferent de locul lui de stabilire în România sau într-un alt stat
membru al Uniunii Europene sau o ţară terţă. În acest context,
ofertantul/candidatul trebuie să prezinte concret care sunt
resursele/utilajele/personalul, după caz, pe care le va/vor putea mobiliza
terţul/terţii susţinător(i) şi să arate modul în care acesta/aceştia şi-a(u)
asumat că va/vor interveni în cazul în care contractantul întâmpină dificultăţi
pe parcursul îndeplinirii contractului.
Exemplu:
Ofertantul/Candidatul poate
prezenta documente/dovezi prin care să demonstreze că terţul susţinător mai
are, de exemplu, contracte în derulare în regiunea în care se va derula
contractul ce urmează a fi atribuit. În orice situaţie, ofertantul/candidatul
va prezenta documente prin care să se arate intenţia clară a terţului
susţinător de colaborare cu operatorul economic pe piaţa din România; elemente
doveditoare în acest sens pot fi, de exemplu, deschiderea unui/unor punct(e) de
lucru, la o distanţă potrivită de locul de executare a contractului, realizarea
în comun a unor acţiuni precedente, existenţa unei strategii care să urmărească
dezvoltarea afacerilor etc.
(4) În
sensul prevederilor alin. (3), autoritatea contractantă precizează în
documentaţia de atribuire şi în anunţul/invitaţia de participare modalitatea în
care terţul susţinător demonstrează cum se va implica în derularea
contractului, în situaţia în care contractantul întâmpină dificultăţi în
implementarea acestuia.
(5) Autoritatea
contractantă poate solicita terţului susţinător, oricând pe parcursul
procesului de evaluare, documente suplimentare care să susţină demonstrarea
îndeplinirii cerinţelor de calificare prevăzute şi asumate prin angajamentul
ferm, în situaţia în care există rezerve în ceea ce priveşte corectitudinea
informaţiilor sau posibilitatea de punere în practică a celor cuprinse în
respectivul angajament ferm.
Art. 4.
(1) Terţul
susţinător este o persoană fizică/juridică ce nu figurează ca parte a
contractului de achiziţie publică, ci doar ca parte a unui angajament ferm
intervenit între două entităţi, care poate avea însă drepturi sau obligaţii
izvorâte din angajamentul respectiv, care reprezintă o înţelegere scrisă prin
care se instituie obligaţii în sarcina părţilor semnatare.
(2) În
cazul în care contractantul este în imposibilitatea derulării contractului
pentru partea de contract pentru care a primit susţinere din partea unui terţ,
susţinere demonstrată printr-un angajament ferm, terţul este obligat prin actul
juridic încheiat să substituie respectivul contractant pentru a duce la
îndeplinire acea parte a contractului ce face obiectul respectivului angajament
ferm. Prevederile contractuale vor garanta autorităţii contractante
posibilitatea aplicării acestei obligaţii.
(3) Autoritatea
contractantă va trebui, de asemenea, să includă în contractul de achiziţie
publică clauze specifice care să permită acesteia să urmărească orice pretenţie
la daune pe care contractantul ar putea să o aibă împotriva terţului susţinător
pentru nerespectarea obligaţiilor asumate prin angajamentul ferm.
Exemplu: printr-o cesiune a
drepturilor contractantului către autoritatea contractantă, cu titlu de
garanţie.
Art. 5.
(1) Pentru
evitarea apariţiei unei situaţii de conflict de interese, autoritatea contractantă
va solicita terţului susţinător completarea şi prezentarea "Declaraţiei
privind neîncadrarea în prevederile art. 691 din O.U.G. nr. 34/2006".
(2) Autoritatea
contractantă poate solicita terţului susţinător şi alte documente pe care le
consideră edificatoare pentru a se asigura că acesta nu se află în situaţiile
de excludere prevăzute de art. 691 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 6.
(1) Un
ofertant/candidat poate utiliza în cadrul unei proceduri de atribuire a unui
contract de achiziţie publică acelaşi operator economic, atât în vederea
acordării susţinerii necesare, cât şi ca subcontractant, fiecare implicându-se
în procedură în limitele permise de legislaţia în vigoare.
(2) Cazul
în care mai mulţi operatori economici care participă la aceeaşi procedură de
atribuire beneficiază de susţinere din partea aceluiaşi terţ nu contravine
dispoziţiilor legale privind regulile de participare la procedura de atribuire,
dar ofertanţii/candidaţii trebuie să fie în măsură să demonstreze, într-o
manieră rezonabilă, ca urmare a unei solicitări de clarificări adresate de
comisia de evaluare, faptul că regăsirea într-o asemenea situaţie nu reprezintă
un element de natură a distorsiona competiţia.
Art. 7.
Atunci când
ofertantul/candidatul demonstrează îndeplinirea unei cerinţe de calificare
legate de situaţia economică şi financiară ori capacitatea tehnică şi/sau
profesională, prin invocarea susţinerii acordate de unul ori mai mulţi terţi,
capacitatea acestuia/acestora va fi cumulată, după caz, cu cea a
ofertantului/candidatului pentru îndeplinirea respectivei cerinţe.
Muncă, protecţie
socială, calificări
Ordonanţa nr.
43/2015 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 200/2004 privind
recunoaşterea diplomelor şi calificărilor profesionale pentru profesiile
reglementate din România, Guvernul României, În vigoare de la 03.09.2015, Publicat
în Monitorul Oficial, Partea I nr. 660 din 31.08.2015
Ordonanţa nr.
42/2015 privind dreptul absolvenţilor de a beneficia de acte de studii
recunoscute la finalizarea unor studii neautorizate şi sancţionarea
instituţiilor de învăţământ care şcolarizează fără autorizare, Guvernul
României, În vigoare de la 03.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I
nr. 659 din 31.08.2015.
Hotărârea nr.
691/2015 pentru aprobarea Procedurii de monitorizare a modului de creştere şi
îngrijire a copilului cu părinţi plecaţi la muncă în străinătate şi a
serviciilor de care aceştia pot beneficia, precum şi pentru aprobarea
Metodologiei de lucru privind colaborarea dintre direcţiile generale de
asistenţă socială şi protecţia copilului şi serviciile publice de asistenţă
socială şi a modelului standard al documentelor elaborate de către acestea, Guvernul
României,
În vigoare de la 01.09.2015, Publicat în Monitorul
Oficial, Partea I nr. 663 din 01.09.2015
Piaţa de capital
Norma nr.
13/2015 pentru modificarea şi completarea Normei nr. 11/2011 privind investirea
şi evaluarea activelor fondurilor de pensii private, Autoritatea de
Supraveghere Financiară – ASF, În vigoare de la 03.09.2015, Publicat în
Monitorul Oficial, Partea I nr. 672 din 03.09.2015.
Sunt prevăzute regulile
privind investiţiile în obligaţiuni municipale.
Agricultură,
produse alimentare
Normele
tehnice de completare a registrului agricol pentru perioada 2015-2019 din
29.04.2015, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale – MADR, În vigoare de
la 04.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea I nr. 675 din 04.09.2015
Concurenţă
Ordinul nr.
509/2015 pentru punerea în aplicare a Regulamentului privind desfăşurarea
audierilor şi adoptarea deciziilor în cadrul Consiliului Concurenţei, Consiliul
Concurenţei, În vigoare de la 04.09.2015, Publicat în Monitorul Oficial, Partea
I nr. 674 din 04.09.2015
Comentarii