Treceți la conținutul principal

Cum să alegem (corect) ofițerul de date personale

Photo by Sweet Ice Cream Photography on Unsplash
În numirea persoanei responsabile privind problemele de protecție a datelor personale există câteva tentații care pot constitui o capcană în alegerea corectă a ofițerului de date personale.

O primă tentație este să numim un șef de departament. De exemplu, șeful departamentului IT (care, nu-i așa, are cel mai mult de  a face cu prelucrarea datelor). E o soluție greșită. Una dintre condițiile numirii unui ofițer de protecția datelor este aceea a independenței sale. Însă o persoană cu responsabilitate de conducere, exercitând o autoritate în cadrul companiei, nu mai este independent, ci se presupune că se află într-un conflict de interese, el reprezentând autoritatea în cadrul companiei.

O altă tentație este aceea de a numi pe cineva de la departamentul juridic. Juriștii au dexteritate în a lucra cu reglementările complicate (și Regulamentul privind protecția datelor nu e ușor de interpretat și aplicat), deci, la prima vedere sunt cei mai nimeriți să se ocupe și de asta. Și aici răspunsul este nuanțat. Juriștii care sunt implicați în reprezentarea companiei în fața instanțelor, curților de arbitraj, diverselor jurisdicții administrative, etc.) nu se mai consideră că mai sunt independenți, aceștia fiind implicați în reprezentarea companiei. Dacă se alege soluția de a numi un jurist ca ofițer de date personale acesta trebuie să nu fie implicat în astfel de activități de reprezentare, altfel considerându-se că nu mai are calitatea de a fi independent.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...