Treceți la conținutul principal

Practici ilegale în relația cu consumatorii în on-line

 


Nudge-urile (ghionturi) facilitează utilizatorilor să ia decizii neintenționate sau care nu au fost gândite în mod corespunzător, în timp ce „sludge” (nămol)  creează un dezechilibru – făcând mai dificil pentru utilizatori să obțină ceea ce își doresc. Împreună, aceste practici îi îndrumă pe utilizatori să facă anumite alegeri. De exemplu, setarea cookie-urilor, ar trebui să fie la fel de ușoară ca și acceptarea unei opțiuni. În contextul cookie-urilor, apare necesitatea echivalenței. Site-urile web care oferă un buton „Acceptă tot” ar trebui să ofere, de asemenea, o opțiune pentru utilizatori de a respinge cookie-urile la fel de ușor – prin intermediul unui buton „Respinge tot”. 

Practica „shaming” (rușine) implică presiunea pe utilizatori să facă ceva, făcându-i să se simtă vinovați sau jenați pentru că nu au făcut-o. Exemplul oferit  este etichetarea butonului pentru a refuza înscrierea la un buletin informativ cu „Nu, urăsc economiile”, făcându-l pe utilizator să se simtă vinovat că nu s-a înscris.

O altă practică este „biased framing”, (încadrarea părtinitoar), adică prezentarea alegerilor într-un mod care subliniază fie rezultatele pozitive, fie negative ale unei anumite opțiuni, în fiecare caz pentru a o face mai mult sau mai puțin atrăgătoare pentru utilizator. Acest lucru se datorează faptului că încadrarea părtinitoare poate distorsiona comportamentul utilizatorului și îi poate determina să ia decizii care nu au fost gândite în mod corespunzător.

„Bundled consent”(Consimțământul grupat) este o practică care implică a cere utilizatorilor consimțământul pentru utilizarea datelor lor personale în mai multe scopuri sau activități de prelucrare printr-o singură opțiune de consimțământ, ceea ce îngreunează utilizatorilor să înțeleagă la ce își dau consimțământul.

Ilegală este aplicarea anumitor setări implicite pe care utilizatorul trebuie să facă pași activi pentru a le modifica. Aceasta ar putea include suplimente sau casete de bifare preselectate sau activarea reînnoirii automate a abonamentelor în mod implicit. 

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...