Treceți la conținutul principal

Regulamentul AI- 2 august 2025 a doua etapă de aplicare (3)

 


Începând cu 2 august 2025 intră în vigoare principalele obligații privind AI.

Sistemele AI de uz general (GPAI) trebuie să îndeplinească condiții de transparență și documentare.

Furnizorii de sisteme de IA de uz general realizează și actualizează documentația tehnică a modelului, inclusiv procesul vizând antrenarea și testarea sa, precum și rezultatele evaluării sale în scopul de a le furniza, la cerere, Oficiului pentru IA și autorităților naționale competente.

Conținutul minim este prevăzut în Anexa XI a Regulamentului. Anexa XI conține obligații suplimentare care privesc sistemele AI de uz general care sunt calificate a avea un risc sistemic.

De asemenea, elaborează, actualizează și pun la dispoziție informații și documentație destinate furnizorilor de sisteme de AI care intenționează să integreze modelul de AI de uz general în sistemele lor de AI, care le permit furnizorilor de sisteme de AI să înțeleagă bine capabilitățile și limitările modelului de IA de uz general și să respecte obligațiile care le revin în temeiul Regulamentului AI. Conținutul minim este prevăzut de Anexa XII la Regulament 

Suplimentar trebuie să pună în aplicare o politică vizând respectarea dreptului Uniunii privind drepturile de autor și drepturile conexe și, în special, identificarea și respectarea, inclusiv pe baza stadiului cel mai avansat al tehnologiei.

În scop de transparență, trebuie să elaboreze și pună la dispoziția publicului un rezumat suficient de detaliat cu privire la conținutul utilizat pentru antrenarea modelului de AI de uz general, în conformitate cu un model furnizat de autoritatea responsabilă (Oficiul).

Furnizorii de sisteme AI de uz general calificate a avea un risc sistemic sunt obligați la evaluarea modelelor în conformitate cu protocoale și instrumente standardizate care reflectă stadiul de avansare al tehnologiei, inclusiv prin efectuarea de testări contradictorii ale modelelor și documentarea acestora, în vederea identificării și atenuării riscurilor sistemice.

Aceste obligații se aplică numai la sistemele noi de la 2 august 2025. Pentru sistemele deja existente pe piață, există un termen de 2 ani pentru ca acestea să fie făcute compatibile cu aceste reguli. 

Înainte de a pune la dispoziție un model de AI de uz general pe piața Uniunii, furnizorii stabiliți în țări terțe desemnează, prin mandat scris, un reprezentant autorizat stabilit în Uniune.

Îndeplinirea obligațiilor va putea fi probată prin aderarea la Coduri de bune practici. Pentru ca acestea să fie gata până la această etapă de implementare  acestea trebuie să fie disponibile (aprobate) până la 2 mai 2025.


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...