Photo by Austin Chan on Unsplash |
Pe 16 noiembrie 2023, Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor („AEPD”) a primit o plângere împotriva Comisiei Europene ( „Comisia”) depusă de, NOYB - Centrul European pentru Drepturile Digitale pentru că ar fi încălcat regulile privind protecția datelor într-o campanie a acesteia.
Comisia a desfășurat o campanie de publicitate direcționată pe platforma de socializare X în perioada 15-28 septembrie 2023. Scopul campaniei a fost să să comunice cu privire la propunerea de regulament de stabilire a normelor de combatere și prevenirea abuzului sexual asupra copiilor depusă în mai 2022. Reclamele s-au concentrat pe utilizatori din opt state membre.
AEPD a constatat că Comisia a încălcat articolul 4 alineatul (1) litera (a), articolul 4 alineatul (2), 5, 10(1) și 26 din Regulament prin prelucrarea ilegală a datelor personale ale reclamantului, inclusiv categorii speciale de date cu caracter personal, fără un temei legal valabil în contextul campaniei de publicitate direcționată pe care Comisia a desfășurat-o pe rețelele sociale platforma media X în perioada 15-28 septembrie 2023. În fapt Comisia Europeană a fost găsită vinovată de „microtargeting” și anume că această campanie a fost realizată pe baza datelor colectate privind opinia politică a utilizatorilor platformei, date personale cu caracter special care presupun un grad de protecție specială. Foarte interesantă este opinia privind faptul că utilizatorii își dezvăluie preferințele politice prin postări pe rețeaua de socializare. Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a opinat că simpla publicare pe rețeaua de socializare, sau acțiuni de tip share a unor postări nu constituie o experimare „manifestă” a utilizatorului a intenției de aface publice opinii politice, gradul de „publictate” fiind diferit în funcție de setările rețelei.
Comentarii