Treceți la conținutul principal

Comisia Uniunii Europene găsită vinovată de încălcare GDPR în utilizarea X (Twitter)

Photo by Austin Chan on Unsplash

Pe 16 noiembrie 2023, Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor („AEPD”) a primit o plângere împotriva Comisiei Europene ( „Comisia”) depusă de, NOYB - Centrul European pentru Drepturile Digitale pentru că ar fi încălcat regulile privind protecția datelor într-o campanie a acesteia. 

Comisia a desfășurat o campanie de publicitate direcționată pe platforma de socializare X în perioada 15-28 septembrie 2023. Scopul campaniei a fost să să comunice cu privire la propunerea de regulament de stabilire a normelor de combatere și prevenirea abuzului sexual asupra copiilor depusă în mai 2022. Reclamele s-au concentrat pe utilizatori din opt state membre.

AEPD a constatat că Comisia a încălcat articolul 4 alineatul (1) litera (a), articolul 4 alineatul (2), 5, 10(1) și 26 din Regulament prin prelucrarea ilegală a datelor personale ale reclamantului, inclusiv categorii speciale de date cu caracter personal, fără un temei legal valabil în contextul campaniei de publicitate direcționată pe care Comisia a desfășurat-o pe rețelele sociale platforma media X în perioada 15-28 septembrie 2023. În fapt Comisia Europeană a fost găsită vinovată de „microtargeting” și anume că această campanie a fost realizată pe baza datelor colectate privind opinia politică a utilizatorilor platformei, date personale cu caracter special care presupun un grad de protecție specială. Foarte interesantă este opinia privind faptul că utilizatorii își dezvăluie preferințele politice prin postări pe rețeaua de socializare. Autoritatea Europeană pentru Protecția Datelor a opinat că simpla publicare pe rețeaua de socializare, sau acțiuni de tip share a unor postări nu constituie o experimare „manifestă” a utilizatorului a intenției de aface publice opinii politice, gradul de „publictate” fiind diferit în funcție de setările rețelei.

Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Big Mac... dar nu cu carne de pui

 Ținând seama de notorietatea mărcii este interesant cazul  T-58/23 soluționat recent de instanțele europene, după parcurgerea tuturor etapelor de jurisdicție. O companie irlandeză    Supermac’s, a cerut înregistrarea mărcii Big Mac inclusiv pentru produse de tip hamburger. Cum e ușor de presupus,  McDonald’s International Property Company, Ltd., deținătorul mărcii Big Mac, s-a opus la această cerere. În final, însă, instanțele europene au reținut că opoziția nu este întemeiată în ce privește produsele conținând carne de pui, pentru că, deținătorul mărcii nu a făcut dovada că ar fi utilizat această marcă pentru produse din carne de pui. Iată că până și o marcă extrem de cunoscută precum Big Mac trebuie să treacă testul utilizării efective pentru a putea fi invocată protecția legală. 

Studiu de caz: GDPR si acuzele aduse d-lui Simion și AUR

  Legat de campania cu casele la preț abordabil făcute de partidul AUR, campanie în care se folosește intensiv imaginea d-lui George Simion, liderul partidului, au apărut din cei care acuză că această campanie ar avea aspecte ilegale din punct de vedere al GDPR. Ne place sau nu ne place legislația din România, ne place sau nu ne place partidul AUR (sau liderul acestuia), trebuie să fim atenți la ce spun textele legale. Legea nr. 190/2018 privind măsuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor)  a fost făcute de politicieni astfel încât să fie permisivă cu partidele politice raportat la prelucrarea datelor.  „Art. 9. -   (1) În vederea asigurării proporţionalităţii ...

CJUE - Speță privind TVA din România

Photo by Giorgio Trovato on Unsplash În cauza C‑527/23 CJUE a soluționat o întrebare preliminară venită de la Tribunalul Prahova pe o speță legată de deducerea TVA. Weatherford Atlas Gip a preluat, prin intermediul fuziunii prin absorbție, societatea Foserco SA, o societate de drept român, inclusiv drepturile și obligațiile acesteia. Obiectul de activitate al Foserco consta în prestarea de servicii anexe extracției petrolului și gazelor naturale. În 2015 și în 2016, Foserco prestase servicii de forare în România către doi clienți, respectiv OMV Petrom și Petrofarc. Pentru prestarea acestor servicii, Foserco achiziționase de la societăți din cadrul grupului Weatherford servicii administrative generale, respectiv, printre altele, servicii IT, de resurse umane, servicii de marketing, servicii contabile și legale. Aceste servicii administrative generale erau prestate de entități stabilite în afara României și se recurgea la taxarea inversă pentru a calcula TVA‑ul aplicabil serviciilor men...