Treceți la conținutul principal

Avizare investiții străine


Consiliul Concurenței a publicat Ordinul nr. 2112/2025 pentru punerea în aplicare a Instrucţiunilor emise în aplicarea prevederilor art. 3 alin. (5) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 privind măsurile de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2019/452 al Parlamentului European şi al Consiliului din 19 martie 2019 de stabilire a unui cadru pentru examinarea investiţiilor străine directe în Uniune, precum şi pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996.

Prima observație este că în aplicarea Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 46/2022 cea mai mare problemă nu o pune pragul valoric (de 2 mil. euro), ci domeniul de aplicare (la ce tip de investiții se referă) pentru că în momentul de față orice operațiune, conform textului foarte prost redactat al Ordonanței, poate fi interpretat că face obiect pentru procedura de avizare, deși obiectivul Regulamentului (UE) 2019/452 era unul mult mai restrâns.

Voi cita modul de calcul al valorii investiției, așa cum se regăsește în instrucțiuni.

 Art. 2. -   Pragul stabilit la art. 3 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 46/2022 reprezentând valoarea investiţiei străine directe, investiţiei noi şi investiţiei din Uniunea Europeană supuse examinării şi avizării CEISD se determină potrivit regulilor prevăzute în prezentul capitol.  

   Art. 3. -   (1) Valoarea investiţiei este reprezentată de valoarea fondurilor puse la dispoziţie de către investitor.  

   (2) Fondurile reprezintă suma totală a tuturor contraprestaţiilor care au fost sau vor fi furnizate direct sau indirect în contextul investiţiei de către sau în numele investitorului care este parte la operaţiune, inclusiv plăţi prin instrumente de plată fără numerar, active corporale sau necorporale, acţiuni sau transferuri de proprietate, remiterea de datorie, compensaţii, servicii sau orice alte contraprestaţii în natură.  

   Art. 4. -   (1) Valoarea investiţiei se determină după cum urmează:  

   a) în cazul în care investiţiile sunt realizate prin dobândirea de titluri de participare - reprezentând acţiuni sau părţi sociale, valoarea investiţiei se determină prin luarea în considerare a preţului plătit pentru titlurile de participare şi/sau a capitalului pus la dispoziţie de către investitor, după caz;  

   b) în cazul dobândirii de titluri de participare prin majorare sau orice altă formă de aport la capitalul social, care nu presupune transferul de titluri de participare, valoarea investiţiei constă în valoarea totală a aportului efectuat, incluzând atât valoarea nominală a titlurilor subscrise, cât şi prima de emisiune, dacă aceasta este aplicabilă. Pentru claritate, ipoteza dobândirii de titluri de participare prin majorare sau orice altă formă de aport la capitalul social are în vedere situaţia intervenirii unei modificări cu privire la structura deţinerilor de părţi sociale sau acţiuni fie prin apariţia unui nou asociat sau acţionar, fie prin modificarea controlului sau administrării. În acest sens, infuzia de capital sau orice altă formă de aport la capitalul social efectuată de către un asociat sau acţionar existent fără modificarea controlului sau administrării nu constituie investiţie străină directă, respectiv investiţie din Uniunea Europeană potrivit prevederilor O.U.G. nr. 46/2022;  

   c) în toate celelalte cazuri de investiţii care nu presupun plata unui preţ, valoarea investiţiei se determină ca valoarea de piaţă a titlurilor de participare/activelor dobândite stabilită pe baza propriilor evaluări întocmite de dobânditor pentru scopul operaţiunilor în cauză. Evaluarea întocmită de către dobânditor se stabileşte pe baza valorii de piaţă, valorii contabile sau valorii utilizate pentru scopuri fiscale, în această ordine, în funcţie de disponibilitatea determinării fiecărei valori, sau pot fi folosite rapoarte de evaluare care să determine valoarea investiţiei.  

   (2) Dacă dobândirea titlurilor de participare, respectiv a activelor se realizează într-o manieră mixtă, prin combinarea unora dintre modalităţile prevăzute la alin. (1), valoarea investiţiei este reprezentată de capitalul total investit, determinat potrivit regulilor aplicabile fiecăreia dintre operaţiuni.  

   (3) În cazul în care contraprestaţia constă în alte active, servicii, interese sau alte contraprestaţii în natură, valoarea acestora este valoarea lor justă de piaţă la data la care părţile depun cererea de autorizare.  

   (4) În cazul în care tranzacţia constă într-un împrumut sau un acord de finanţare, contraprestaţia include valoarea totală a împrumutului, inclusiv dobânzile aferente, sau a unui acord de finanţare similar, pus la dispoziţie investitorului sau furnizat de investitor sau investitorului care este parte la operaţiune. Nu intră sub incidenţa acestei prevederi împrumuturile/finanţările acordate de instituţiile financiare autorizate, precum bănci sau instituţii financiare nebancare, în cursul obişnuit al desfăşurării activităţii de creditare cu titlu profesional în România în baza cărora nu dobândesc un drept de administrare sau control asupra entităţilor împrumutate.  

   (5) În cazul în care operaţiunea constă în sau include conversia unei participaţii în capitaluri proprii dobândite anterior de investitor care este parte la tranzacţie, contraprestaţia include ceea ce a fost plătit de către investitor sau în numele acestuia pentru a achiziţiona iniţial capitalul propriu, în plus faţă de orice altă contraprestaţie plătită sau care urmează să fie plătită în legătură cu conversia.  

   (6) În cazul în care contraprestaţia include titluri tranzacţionate la o bursă de valori mobiliare, valoarea este preţul de închidere a valorilor mobiliare la bursa la care valorile mobiliare sunt tranzacţionate în ziua de tranzacţionare imediat anterioară datei depunerii cererii de autorizare sau, dacă valorile mobiliare nu au fost tranzacţionate în acea zi, ultimul preţ de închidere publicat.  

   (7) În cazul în care o investiţie se va efectua în mai multe etape, valoarea investiţiei se determină prin cumularea valorilor aferente fiecărei etape.  

   (8) În cazul în care investiţia presupune şi prestaţii patrimoniale afectate de termene sau condiţii, care, prin obiect, natură sau finalitate, sunt considerate a fi stabilite în scopul realizării investiţiei, valoarea totală a investiţiei include şi valoarea acestora.  

   (9) Când o investiţie face parte dintr-o tranzacţie multijurisdicţională, iar preţul alocat pentru întreprinderea/activele din România nu este individualizat separat, la determinarea valorii investiţiei pentru determinarea pragului valorii investiţiei prevăzut la art. 3 alin. (1) lit. b) din O.U.G. nr. 46/2022 se iau în considerare propriile evaluări furnizate de părţi cu privire la întreprinderea/activele înregistrate/situate în România. În cazul în care nu este alocat preţul pentru întreprinderea/activele din România sau nu sunt furnizate de părţi evaluări cu privire la întreprinderea/activele înregistrată/situate în România, valoarea investiţiei va fi considerată valoarea totală a tranzacţiei multijurisdicţionale.

Photo by Precondo CA on Unsplash


Comentarii

Postări populare de pe acest blog

ANRE și GDPR, sau baba și ...

Photo by Claudio Schwarz on Unsplash Ordinul nr. 26/2025 privind modificarea şi completarea Regulamentului pentru acordarea licenţelor şi autorizaţiilor în sectorul energiei electrice, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 6/2025 ne demonstrează modul „după ureche” de aplicare al  GDPR la nivelul autorităților publice.  Onorabila Autoritate, care se poate mândri cu performanța de a reglementa piața cu unele dintre cele mai mari prețuri la energie din Uniunea Europeană, dovedește că nici la GDPR nu se prea pricepe.  Prin Ordinul mai sus citat, Autoritatea publică un model de formular de consimțământ pentru prelucrarea datelor personale, care ar trebui semnat de asociații și/sau administratorii unor entități reglementate de acea autoritate. Dar, în mod evident, această prelucrare a datelor personale este una care se realizează în temeiul unei obligații legale, pentru că așa cer normele ANRE, să fie prelucrate ...

V-ati dat datele medicale în timpul pandemiei? Guvernul le va păstra pentru toată durata vieții

Photo by Daniel Schludi on Unsplash  Guvernul României a emis Ordonanța nr.7/2025 pentru modificarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii. care printre altele la art. V vine cu o reglementare care își bate joc de tot ce înseamnă protecția datelor personale.  Și anume: „În vederea raportării şi supravegherii evoluţiei bolilor transmisibile, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale dezvoltă o nouă aplicaţie care va prelua toate datele înregistrate în aplicaţia informatică «Corona-forms».. .” Mai țineți minte că atunci când v-ați vaccinat sau vă făceați analize privind SARS-COVID semnați niște documente în care toată lumea se jura că datele dumneavoastră personale vor fi prelucrate numai în scopurile legate de combaterea pandemiei? Ei, uite că onorat guvernul s-a răzgândit și va prelua aceste date într-o altă aplicație, deși nu i-ați dat nicidecum acordul să facă asta, și nici ...

Convocare cercetare disciplinară- model

Antet                                                                                                             Nr.______/__________________ Către, Salariat Adresa: ______________________             Prin prezenta va informam ca sunteti convocat la ________________, situat în _________________ , în data de   __________ , ora   _____ în vederea efectuării cerce...